Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Automatisch gezamenlijk gezag door erkenning vanaf 1 januari 2023

Gezien uitspraken hier op het forum gedaan over dat je niet automatisch gezag hebt als ouder als je een kind erkent, plaats ik even dit linkje hier, waaruit blijkt dat dat vanaf 1 januari 2023 (dus bij erkenningen van 1 januari 2023) wel het geval is.

Dus bij vaders waarover je twijfels hebt door drugsverslaving of anderszins, even goed nadenken over je instemt met erkenning, want met gezag heb je voor diverse zaken zijn toestemming nodig. En dat kan het leven een stuk ingewikkelder maken.

Ouderlijk gezag | Rechtspraak

En ik zet het maar in Zwangerschap, zodat mensen dit voor de bevalling al weten.


Aan de andere kant brengt het ook zeker een verplichting mee aan vaderskant daardoor. Die kunnen nu niet zomaar er meer onderuit… 

SuzyQFive schreef op 03-01-2023 om 10:42:

Aan de andere kant brengt het ook zeker een verplichting mee aan vaderskant daardoor. Die kunnen nu niet zomaar er meer onderuit…

Ik denk inderdaad dat het 2 kanten opwerkt. 

Dank je Arianne! Nog een paar aanvullingen. Het gaat om de datum van de erkenning en niet om de datum vd geboorte vh kind. Dus als de erkenning plaatsvindt na 31-12-2022 dan is er gezamenlijk gezag.
MAAR: er komt niet automatisch gezamenlijk gezag als de erkenning er komt nadat de rechter om vervangende toestemming is gevraagd.

Heb je of krijg je een kind van een vader met wie je niet getrouwd bent en een hoop ruzie/problemen hebt, stem dan niet in met erkenning. Laat hem maar een rechtszaak starten, dan komt die erkenning er wel, maar hoogstwaarschijnlijk geen gezamenlijk gezag en dat scheelt een hoop gedoe


Temet schreef op 03-01-2023 om 11:04:

Dank je Arianne! Nog een paar aanvullingen. Het gaat om de datum van de erkenning en niet om de datum vd geboorte vh kind. Dus als de erkenning plaatsvindt na 31-12-2022 dan is er gezamenlijk gezag.
MAAR: er komt niet automatisch gezamenlijk gezag als de erkenning er komt nadat de rechter om vervangende toestemming is gevraagd.

Heb je of krijg je een kind van een vader met wie je niet getrouwd bent en een hoop ruzie/problemen hebt, stem dan niet in met erkenning. Laat hem maar een rechtszaak starten, dan komt die erkenning er wel, maar hoogstwaarschijnlijk geen gezamenlijk gezag en dat scheelt een hoop gedoe

Tot dat je in de situatie zit dat je echt alles voor je kind doet en over hebt en het je door moeder onmogelijk gemaakt word...

Geloof me dat wil je echt niet het sloopt je.......

Bezint eer ge begint is ook een goed advies. Wel een goede wetswijziging. Tsjor

Ik kwam er pas achter dat iemand die geen ouder is, toch een kind kan erkennen. Bijvoorbeeld in de situatie dat biologische vader niet in beeld is en er wel een stiefouder is.

goed dat je dit post en opmerkelijk dat er zo weinig over in de pers is verschenen. 

Ik vind het zelf wel handig. Want nu kan je pas het gezag aanvragen na de geboorte. Stel er gebeurd iets tijdens de bevalling, en ik ben niet in staat om zelf een beslissing te maken over de baby dan is dat best een issue. Het stomme is dat mijn partner de baby al heeft erkent voor 1 januari waardoor het bij ons dus nog niet automatisch geregeld is ook al is de baby nog niet geboren. Was fijn geweest als ze dit bij de gemeente even hadden gezegd.

Temet schreef op 03-01-2023 om 11:04:


Heb je of krijg je een kind van een vader met wie je niet getrouwd bent en een hoop ruzie/problemen hebt, stem dan niet in met erkenning. Laat hem maar een rechtszaak starten, dan komt die erkenning er wel, maar hoogstwaarschijnlijk geen gezamenlijk gezag en dat scheelt een hoop gedoe

Een vader heeft evenveel recht op gezag als een moeder. Ik vind dit soort adviezen onbegrijpelijk tenzij er sprake is van ernstige problemen  maar niet getrouwd zijn of ruzie hebben maakt iemand niet minder ouder.

Overigens kan bij erkenning dus nog wel expliciet afgezien worden van gezamenlijk gezag.



Dus bij vaders waarover je twijfels hebt door drugsverslaving of anderszins, even goed nadenken of je instemt met erkenning....of je laat niet Jan en Alleman hem er onbeschermd inhangen. Voor het kind ook een stuk fijner: 2 betrouwbare ouders. 
Gewoon eens een keer je grijze cellen volgen ipv 'je gevoelens'. 

Ik vind het een goede wetswijziging. Natuurlijk zijn er situaties waarbij het minder gewenst is, maar dat zijn uitzonderingen. Daar kan een rechter dat verandering in aan brengen. Voor de vaders die graag een rol willen spelen in het leven van hun kind is het heel belangrijk. Er zijn nog teveel moeders die de vader van een kind geen gezag 'gunnen', dat wordt nu lastiger gemaakt. Je zult dan als moeder met bewijzen moeten komen dat een vader niet in staat is om de verantwoordelijkheid van gezag aan te kunnen.

Je wilt niet geloven hoeveel vrouwen er álles aan doen om 'hem van het zaad' te pesten. Wel mogen/moeten betalen, maar kinderalimentatie is nog geen kijkgeld.

Ik vind het een goede zaak dat vaders nu meer rechten toegekend krijgen.

Ik neem aan dat de wetswijziging ook geldt voor 'mee-moeders'.

Daglichtlamp schreef op 03-01-2023 om 12:32:

Overigens kan bij erkenning dus nog wel expliciet afgezien worden van gezamenlijk gezag.

Ja, goed dat je het zegt, die mogelijkheid was ik vergeten te noemen.

Er worden met grote regelmaat kinderen geboren van wie de ouders ernstig met elkaar overhoop liggen en waar gezamenlijk gezag de boel er niet beter op maakt. En natuurlijk, bezint eer ge begint enzo, maar ik snap niet zo goed waarom, als er dan een vergissing (of meer) is gemaakt, er per se op de ingeslagen weg moet worden voortgegaan. Om het die vrouw nog eens in te wrijven? Wat schiet het kind daarmee op?

Lees het draadje van Catwoman "stress van ex". Was de situatie beter geweest als vader het gezag had gehad?

Maar goed, deze discussie is vaker gevoerd en mijn standpunt blijft een minderheidsstandpunt hier.

Ik wil nog wel iets herhalen wat ik al eens eerder heb opgemerkt, namelijk dat het schrikbeeld "ja de man moet betalen maar verder mag hij niets" in dit soort situaties echt zeldzaam is. Moeders die van meet af aan niks met de vader van hun kind te maken willen hebben, hoeven iha ook zijn geld niet.

Wij hebben ook discussies gehad over het gezag. Ik vond het prima met eenhoofdig gezag. Als alles goed gaat, is gedeeld gezag niet nodig, en als het niet goed gaat, ben je blij dat je het niet hebt. Maar goed, de wetgeving was zo dat je er eigenlijk weinig tegen kon doen als vader gezag wilde en er waren geen duidelijke gronden tegen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.