Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Automatisch gezamenlijk gezag door erkenning vanaf 1 januari 2023


Waarom zou alleen de moeder het gezag mogen/moeten hebben, volgens sommigen? 

Waarom zou het bezit van een vagina je een geschikte ouder maken?

Er zijn zat vrouwen die volstrekt niet in staat zijn om een kind groot te brengen.

Poezenmeisje schreef op 03-01-2023 om 22:11:

Waarom zou alleen de moeder het gezag mogen/moeten hebben, volgens sommigen?

Waarom zou het bezit van een vagina je een geschikte ouder maken?

Er zijn zat vrouwen die volstrekt niet in staat zijn om een kind groot te brengen.

Dat staat zo in de wet.

Hoog tijd dat die wet veranderd wordt.

Poezenmeisje schreef op 03-01-2023 om 22:14:

Hoog tijd dat die wet veranderd wordt.

Hij is wel logisch. De moeder heeft automatisch het gezag omdat het daar direct 100% zeker is dat ze een ouder is. Maar deze aanpassing is er dus op gericht om de ongelijkheid te verkleinen. Kan nog steeds alleen met toestemming van de moeder als de ouders niet getrouwd zijn, wat ook weer logisch is.

Poezenmeisje schreef op 03-01-2023 om 22:11:

Waarom zou alleen de moeder het gezag mogen/moeten hebben, volgens sommigen?

Waarom zou het bezit van een vagina je een geschikte ouder maken?

Er zijn zat vrouwen die volstrekt niet in staat zijn om een kind groot te brengen.

Het is niet in het algemeen hè. Het gaat hier om uitzonderingen op de regel, namelijk als een man zich als een onbetrouwbare, destructieve klootzak gedraagt. Beter ware het als er geen kind was gekomen maar als dat dan toch onderweg is: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. 

Een collega van mijn man heeft twee kinderen, hij heeft ze erkend maar geen gezag. Ze zijn uit elkaar en hij mag wel betalen maar ze van de moeder niet zien, hij hoopt dat ze naar hem toe komen als ze ouder zijn. Daarom ben ik blij met deze wet, vaders hebben ook rechten. 

vooral fijn voor de vaders die anders buiten spel gezet worden!

Mija schreef op 03-01-2023 om 23:57:

[..]

Het is niet in het algemeen hè. Het gaat hier om uitzonderingen op de regel, namelijk als een man zich als een onbetrouwbare, destructieve klootzak gedraagt. Beter ware het als er geen kind was gekomen maar als dat dan toch onderweg is: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Ik zou juist zeggen dat het in deze wet vooral gaat om vrouwen die zich als onbetrouwbare destructieve mutsen gedragen. Deze wet beschermt juist welwillende vaders lijkt me, die nu misschien te maken hebben met moeders die hun kind van ze weghouden... dat wordt hiermee een stuk lastiger (hoop ik)

Joszy schreef op 04-01-2023 om 00:42:

[..]

Ik zou juist zeggen dat het in deze wet vooral gaat om vrouwen die zich als onbetrouwbare destructieve mutsen gedragen. Deze wet beschermt juist welwillende vaders lijkt me, die nu misschien te maken hebben met moeders die hun kind van ze weghouden... dat wordt hiermee een stuk lastiger (hoop ik)

Ach ja, elk voordeel heb z’n nadeel. Worden de goedwillende vaders voortaan tegen de hexen beschermd maar moeten de exen van narcisten extra goed op hun tellen passen. Wie de schoen past trekke ‘m aan.

MMcGonagall schreef op 03-01-2023 om 22:22:

[..]

Hij is wel logisch. De moeder heeft automatisch het gezag omdat het daar direct 100% zeker is dat ze een ouder is. Maar deze aanpassing is er dus op gericht om de ongelijkheid te verkleinen. Kan nog steeds alleen met toestemming van de moeder als de ouders niet getrouwd zijn, wat ook weer logisch is.

Ik vind dat een dna test waaruit blijkt dat de vader de vader is ook een goede manier om dat gezag te krijgen. Niets logisch dat het alleen met toestemming van de moeder mag.

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

04-01-2023 om 03:24

een goede ontwikkeling, vind ik. Kinderen hebben recht op een vader. Ook als die het niet altijd aanpakt zoals de moeder zou willen. De moeder is niet per definitie de ouder die het het best weet en alles moet mogen bepalen. 

MMcGonagall schreef op 03-01-2023 om 22:22:

[..]

Hij is wel logisch. De moeder heeft automatisch het gezag omdat het daar direct 100% zeker is dat ze een ouder is. Maar deze aanpassing is er dus op gericht om de ongelijkheid te verkleinen. Kan nog steeds alleen met toestemming van de moeder als de ouders niet getrouwd zijn, wat ook weer logisch is.

Het enige logische zou ik vinden dat een kind de familienaam krijgt van degene die het kind baart. 

"Mama maakt geen bastaard".

[i](Even geen rekening houdend met de moderne technologieën).[/i]

Netherfield schreef op 04-01-2023 om 00:26:

Een collega van mijn man heeft twee kinderen, hij heeft ze erkend maar geen gezag. Ze zijn uit elkaar en hij mag wel betalen maar ze van de moeder niet zien, hij hoopt dat ze naar hem toe komen als ze ouder zijn. Daarom ben ik blij met deze wet, vaders hebben ook rechten.

Helaas is het hebben van gezag geen reden om kinderen te mogen zien.

Verder zijn er niet alleen mannen die narcistisch zijn, maar ook vrouwen. Er zijn nog steeds heel veel kinderen die opgroeien zonder hun biologische vader omdat hun moeder zich het recht verschaft om vader buitenspel te zetten. Als we nu met z'n allen dat alleen maar accepteren als professionals die beslissing hebben genomen zullen er veel kinderen zijn die gewoon kunnen opgroeien tot stabiele volwassenen.

Wat geeft een moeder het recht om als rechter en politie op te treden?

Natuurlijk zijn er mannen die geen goede vader zijn, maar wat in mijn leven heb gezien zijn er net zoveel vrouwen die geen goede moeder zijn. Dat terwijl er veel meer kinderen zonder vader opgroeien dan zonder moeder. Hopelijk helpt deze wetswijziging een paar van de kinderen die wel een fijne vader zouden kunnen hebben, waarbij de moeder er anders over denkt (meestal omdat zij het moeilijk vind om te bevatten dat het voor kinderen echt niet erg is als ze niet 24/7 bij hun moeder zijn, maar ook prima bij hun lief hebbende vader kunnen zijn).

een goede ontwikkeling 
Echter moeten we ook onze ogen niet sluiten voor kindermishandeling. 119.000 kinderen per jaar die te maken hebben met een vorm van kindermishandeling. Dat is ongeveer een kind per klas. 
Daarmee wil ik niet zeggen dat alleen mannen dit doen, ouders met problemen of gescheiden ouders. Kindermishandeling komt in alle lagen van onze samenleving voor. 
Laten we onze ogen er niet voor sluiten, en alles wegmoffelen onder uitzonderingen. Het gebeurt, ook bij jou in de straat.

Voor komen van kindermishandeling begint niet bij gezag, maar bij partnerkeuze. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.