Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Automatisch gezamenlijk gezag door erkenning vanaf 1 januari 2023


Ik bedoel niet alleen de omgeving maar ook de persoon zelf die normaal leert omgaan met stress. Externaliseren heeft idd niet zoveel zin. 

rebmaaviv schreef op 04-01-2023 om 17:56:

Ik bedoel niet alleen de omgeving maar ook de persoon zelf die normaal leert omgaan met stress. Externaliseren heeft idd niet zoveel zin.

Als die persoon dat zou doen, zou die twijfel rond erkenning en gezag niet hoeven opkomen. Natuurlijk zou dat beter zijn maar in de werkelijkheid is dat lang niet altijd wat er gebeurt. En dan heb je als partner en mede-ouder je eigen afwegingen te maken en je eigen beslissingen te nemen. En dat zijn meestal geen beslissingen die je wil nemen maar die je vindt dat je moet nemen. 

Netherfield schreef op 04-01-2023 om 00:26:

Een collega van mijn man heeft twee kinderen, hij heeft ze erkend maar geen gezag. Ze zijn uit elkaar en hij mag wel betalen maar ze van de moeder niet zien, hij hoopt dat ze naar hem toe komen als ze ouder zijn. Daarom ben ik blij met deze wet, vaders hebben ook rechten.

Voor de volledigheid: door erkenning word je ouder en heb je recht op omgang. Daarvoor maakt het gezag (kort gezegd) geen verschil

Je kan het recht op omgang ook verspelen na erkenning. Zoals in mijn familie waarbij tgv strafrechtelijke procedure en RvK de vader (tijdelijk) niet het kind mocht zien en nu alleen onder begeleiding. Vast is komen te staan dat hij te gevaarlijk is om alleen met kinderen om te gaan. 

Als een ouder niet geschikt blijkt te zijn (bijvoorbeeld door gebruik van middelen, geweld of andere foute dingen), dan kan de omgang sowieso gestopt worden toch, ook al is er gezag?
Ik ben persoonlijk blij dat bij ons alles goed geregeld was door ons huwelijk. Na de geboorte was de situatie van zowel dochter als mij kritiek en ik was geenszins in staat om indien nodig medische beslissingen te nemen. Dat had mijn man dan kunnen doen.
Ook voor het geval ik zou komen te overlijden, zou ik het prettig hebben gevonden als er dan meteen iemand anders is die beslissingen met/over dochter kan nemen.
In een gezonde relatie doe je dat sowieso samen, maar je weet nooit wie iets gaat overkomen. 

Als je tijdens de zwangerschap al twijfels hebt over de vaderschapskwaliteiten van iemand, dan zou ik aanraden om te wachten met erkennen/gezag totdat de vader zich bewezen heeft. Voor omgang is geen erkenning of gezag nodig als je er zelf mee akkoord gaat. 

rebmaaviv schreef op 05-01-2023 om 07:41:

Je kan het recht op omgang ook verspelen na erkenning. Zoals in mijn familie waarbij tgv strafrechtelijke procedure en RvK de vader (tijdelijk) niet het kind mocht zien en nu alleen onder begeleiding. Vast is komen te staan dat hij te gevaarlijk is om alleen met kinderen om te gaan.

Het is bijzonder spijtig dat dat is komen vast te staan. Bij voorkeur wordt zoiets voorkomen. Maar goed, dat je ouders niet uit het leven van kinderen kan bannen op grond van onderbuikgevoelens, is ook nog wel te snappen. Er moet wel echt in het gedrag iets zijn. 

Het vervelende is dat er duidelijk dwingend wangedrag kan zijn en dat het toch moeilijk is het via instanties te objectiveren en dan via de rechter eenhoofdig gezag te krijgen. Dat is natuurlijk omwille van zorgvuldigheid en ook dat is weer een mooie waarde. Maar als ouder die te maken heeft met een dwingende ex ben je daar jarenlang zoet mee, eerst met het getouwtrek en dan met het jeugdzorg- en juridische traject. Het is niet alsof je gemakkelijk bescherming kunt organiseren als je met een dwingende ex te maken hebt. Dus als je het op tijd in de gaten hebt, zou ik zeker denken: better safe than sorry. Gezamenlijk gezag regelen kan altijd nog. Terugdraaien is een stuk moeilijker. 

Dit is geen dwingende ex...de man is crimineel (en niet mijn ex) en vanuit het strafrecht is er ingegrepen. Het is geen grijsgebied. Dwingend voor de één is leidend voor de ander, dat gebied is wel degelijk grijs. 

MamaE schreef op 05-01-2023 om 11:32:

Als een ouder niet geschikt blijkt te zijn (bijvoorbeeld door gebruik van middelen, geweld of andere foute dingen), dan kan de omgang sowieso ge
Als je tijdens de zwangerschap al twijfels hebt over de vaderschapskwaliteiten van iemand, dan zou ik aanraden om te wachten met erkennen/gezag totdat de vader zich bewezen heeft. Voor omgang is geen erkenning of gezag nodig als je er zelf mee akkoord gaat.

Als je twijfelt over iemands vaderschapskwaliteiten moet je niet zwanger worden of de zwangerschap doorzetten. Een moeder hoeft zich ook niet te bewijzen voor erkenning/gezag dus een vader zou dat ook niet moeten. 

Gezamelijk gezag krijgen is volgens mij niet zo moeilijk. Zelfs als er twijfels zijn vanuit moeder niet. Een rechter gaat snel mee in de rechten voor de vader.
Als gezamelijk gezag echter niet blijkt te werken, dan kom je daar niet zomaar vanaf. Het is redelijk taboe om daar een punt van te maken bij wie dan ook.

Evaluna schreef op 06-01-2023 om 09:32:

Gezamelijk gezag krijgen is volgens mij niet zo moeilijk. Zelfs als er twijfels zijn vanuit moeder niet. Een rechter gaat snel mee in de rechten voor de vader.
Als gezamelijk gezag echter niet blijkt te werken, dan kom je daar niet zomaar vanaf. Het is redelijk taboe om daar een punt van te maken bij wie dan ook.

Je zegt dat het makkelijk is vervolgens schrijf je dag een rechter al snel meegaat in de rechten van de vader. M.a.w. zo makkelijk is het niet je moet naar de rechter een advocaat inhuren enzo.

Dat is in mijn ogen een goede zaak. Hopelijk wordt er door een rechter goed gekeken voordat het gezag weggehaald wordt. Helaas gebeurd het in Nederland nog veel te vaak dat moeders gewoon geloofd worden en dat er niet werkelijk gekeken wordt naar wat het beste is voor het kind.

En dan is het zover dat je dus idd naar de rechtbank moet om gezag te krijgen...
Hartverscheurend en ws ook een lange weg waarbij moeder niet toestaat dat de omgangsregeling die er nu al 6 maanden is ook maar met 1 minuut word uitgebreid.....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.