Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op
CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

13-10-2021 om 08:20

Baas in eigen buik?

In geval van zwangerschap beslist de vrouw meestal of de baby wel of niet komt. Maar hoe zit het dan als je in een huwelijk of relatie zit? Mag de vader dan ook mee beslissen? En wiens mening weegt het zwaarst mee? 


CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

13-10-2021 om 10:28

Marquise schreef op 13-10-2021 om 10:23:

Ja, met haar partner. Maar dit is de broer en die heeft er sowieso geen zaak mee. Wat wil hij doen? Ze mag alleen logeren als ze zwanger blijft? Waar het gisteren nog allemaal oerstom was?

Wat een bizar topic ook weer.

Als ze uit elkaar gaan blijft ze hier nog heel lang logeren, en ja ik vind het nog steeds van de zotte om in deze situatie er een kind bij te doen. Uiteraard heb ik er belang bij dat ze het bijlegt met die man van dr.

Koralinde schreef op 13-10-2021 om 10:26:

[..]

Dat is ook wat ik zou schrijven als een van hen hier om advies zou komen vragen. Maar feit is nu dat deze TO dit topic hier heeft geopend met deze specifieke beginpost. In die context vind ik de boodschap dat het weldegelijk de vrouw moet zijn die beslist wel echt de belangrijkste. Zeker ook met het oog op het welzijn van zijn zus.

Zeker, daarom moet de boodschap ook zijn dat die man de behoeften van zijn vriendin serieus moet gaan nemen. En dat Blueheart niet moet doen alsof hij een gelijke stem kan hebben. Als de mannen in dit verhaal er een machtskwestie van maken, loopt dit alleen maar hoger op en verliest iedereen.

Ik sluit me aan bij de meerderheid. De keuze om een zwangerschap uit te dragen ligt 100% bij de vrouw, en alternatieven vind ik in alle gevallen en in alle situaties moreel verwerpelijk. Het is niet zomaar iets, een zwangerschap. Een zwangere vrouw zet letterlijk haar leven op het spel.

In een gezonde relatie beslis je natuurlijk samen of je kinderen wil, maar vrouwen zouden ook dan te allen tijde hun veto recht moeten behouden. Gelukkig is dat in Nederland ook zo.

BlueHeart schreef op 13-10-2021 om 10:28:

[..]

Als ze uit elkaar gaan blijft ze hier nog heel lang logeren, en ja ik vind het nog steeds van de zotte om in deze situatie er een kind bij te doen. Uiteraard heb ik er belang bij dat ze het bijlegt met die man van dr.

En jij denkt dat ze bij elkaar blijven als ze tegen haar zin een kind moet dragen en baren? Als er iets funest is voor een relatie.

Jouw vraag is niet wie bepaald of het kind komt, maar hoe je voorkomt dat een eeuwigheid in jouw huis blijft wonen.

Dus nogmaals, wie bepaald is totaal niet relevant. Ook niet voor jouw situatie nu. Daarvoor moet jij met haar in gesprek over wat voor jou haalbaar en redelijk is. Jij mag best tegen haar zeggen dat ze een half jaar heeft en eventueel haar wilt helpen om wat anders te vinden.

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

13-10-2021 om 10:36

Mija schreef op 13-10-2021 om 10:31:

[..]

Zeker, daarom moet de boodschap ook zijn dat die man de behoeften van zijn vriendin serieus moet gaan nemen. En dat Blueheart niet moet doen alsof hij een gelijke stem kan hebben. Als de mannen in dit verhaal er een machtskwestie van maken, loopt dit alleen maar hoger op en verliest iedereen.

Ja, daar ben ik het wel mee eens. 

BlueHeart in reactie op jouw laatste post: ik denk dat het voor jullie allemaal heel lelijk uit gaat pakken als je jouw persoonlijke belang (dat jouw zus weer uit je huis vertrekt) gaat vermengen met je visie/adviezen betreffende de zwangerschap/relatie van je zus. Ik zou je willen adviseren om dat echt uit elkaar te trekken en je eigen grenzen wat betreft je huis te bewaken zonder je zus daarin een kant op te duwen. Lukt dat je niet, dan kan je haar beter vandaag nog de deur wijzen vrees ik.

Mija schreef op 13-10-2021 om 10:27:

[..]

Als broer kan hij zus en vriend aanmoedigen hierover in gesprek te gaan in plaats van ze tegen elkaar op te zetten in een principiële discussie.

In gesprek waarover? Ze wil niet nog een kind. Hij wel. Beiden blijven blijkbaar bij hun standpunt, maar zij beslist. Dus daarover hoeven zij (en TO en wij!) het verder niet te hebben. 

Laat haar eerst eens rustig de nodige zaken regelen, dan kan ze daarna met haar partner kijken hoe en of ze samen verder gaan. 

BlueHeart schreef op 13-10-2021 om 10:28:

[..]

Als ze uit elkaar gaan blijft ze hier nog heel lang logeren, en ja ik vind het nog steeds van de zotte om in deze situatie er een kind bij te doen. Uiteraard heb ik er belang bij dat ze het bijlegt met die man van dr.

In dat geval doe je er wijs aan het probleem niet te vergroten door ze in tegengestelde posities te manoeuvreren. Eerst maar eens tot rust komen. Als je in gesprek gaat hierover, kun je beter (helpen) zoeken naar oplossingen dan de boel op scherp te zetten. 

BlueHeart schreef op 13-10-2021 om 10:28:

[..]

Als ze uit elkaar gaan blijft ze hier nog heel lang logeren, en ja ik vind het nog steeds van de zotte om in deze situatie er een kind bij te doen. Uiteraard heb ik er belang bij dat ze het bijlegt met die man van dr.

Welnee, zo kun je dat niet stellen.  Een relatiebreuk betekent niet automatisch dat zus *dus* lang bij jou blijft wonen. Dat is jouw vrees alleen.
Net zo is het niet in jouw belang dat ze het bijlegt "met die man van d'r" maar dat er een oplossing of alternatief komt. Dat is niet hetzelfde.

BlueHeart schreef op 13-10-2021 om 10:28:

[..]

Als ze uit elkaar gaan blijft ze hier nog heel lang logeren, en ja ik vind het nog steeds van de zotte om in deze situatie er een kind bij te doen. Uiteraard heb ik er belang bij dat ze het bijlegt met die man van dr.

Totaal andere kwestie. Als jij haar niet langer dan een bepaalde periode in huis wil hebben moet je dat aangeven bij je zus. Daar heeft die abortus helemaal niets mee te maken. Ja, als ze terug gaat naar man hoef jij de confrontatie niet aan, maar mag toch echt hopen dat dat niet je achterliggende motivatie is? 

Hoe egocentrisch ben je als je je zus een ongewenst kind wil laten baren, omdat je zelf te laf bent een gesprek aan te gaan?

SilverQuelea47

SilverQuelea47

13-10-2021 om 10:40

Ik heb nu tig keer wat ingetikt en verwijderd, laat maar. Volslagen mesjogge dit. Gaan zitten meebemoeien over een zwangerschap en voldragen zodat iemand minder lang in je huis zit want een relatie overleeft dan wel. 

Weet je wat gezonder is? Gewoon nee zeggen tegen logeerpartijen die je niet wil.

Ongelooflijk, dit hele topic.

yette schreef op 13-10-2021 om 10:38:

[..]

In gesprek waarover? Ze wil niet nog een kind. Hij wel. Beiden blijven blijkbaar bij hun standpunt, maar zij beslist. Dus daarover hoeven zij (en TO en wij!) het verder niet te hebben.


Deze conclusie dat zij onder geen enkele voorwaarde dit kind zou wensen is toch helemaal niet te trekken hier? Deze ‘beslissing’ kan er in een emotionele opwelling zijn uitgekraamd of zeer doordacht en weloverwogen zijn genomen. Dat kunnen wij op basis van wat Blueheart schrijft totaal niet inschatten. Ik denk dat er al gauw reden is om het hier wel over te hebben als je geliefden bent en een jong kind hebt. Dat de beslissing uiteindelijk bij de zwangere vrouw ligt, is duidelijk en staat daar los van. 

BlueHeart schreef op 13-10-2021 om 10:28:

[..]

Als ze uit elkaar gaan blijft ze hier nog heel lang logeren, en ja ik vind het nog steeds van de zotte om in deze situatie er een kind bij te doen. Uiteraard heb ik er belang bij dat ze het bijlegt met die man van dr.

Als het risico bestaat dat bijleggen betekent dat je zus straks een ongewenst kind krijgt in een stacaravan, is de kans ook groot dat ze weer bij jou aanklopt. Met twee kleintjes.

Zet in op haar geluk, dus steun haar bij haar keuze. Of je het er nou mee eens bent of niet. Daarna kan ze bekijken of ze nog 'lang en gelukkig' met haar man samen kan zijn, of dat het beter is om het alleen te doen.  

En als je liever aan jezelf dan aan je zus denkt: haar geluk is in jouw belang. Doorgaans kloppen alleen mensen die ongelukkig zijn, bij anderen aan. 

We weten natuurlijk niet alles wat speelt. Mogelijk dat de zwangerschap gepland was, maar dat zus nu schrikt van de impact tijdens het bouwen van het huis. Misschien wel nadat ze dat uitgebreid te horen heeft gelegen van TO, die de zwangerschap een slecht idee vond. Het zou in dat geval goed zijn als zus en zwager, misschien met een mediator/relatietherapeut, een goed gesprek voeren of wat ze echt willen, en wat de mogelijkheden zijn. (Omdat het heel verdrietig zou zijn als zus en gewenste zwangerschap laat beëindigen omdat de praktische problemen haar boven het hoofd groeien, terwijl die misschien goed op te lossen zijn)
Maar als zus niet wil is het haar beslissing, en heeft niemand zich daar mee te bemoeien. Zeker TO niet. 

Maar wil ze dit kind niet omdat ze geen kind meer wil, of omdat ze geen kind wil in de huidige omstandigheden(wonen in een stacaravan). Dan zouden ze kunnen kijken of ze in plaats van in een stacaravan naast de bouwput ergens in een vakantiehuisje of een tijdelijke huurwoning kunnen. Maar dat is iets waar zij met haar man moet zien uit te komen.

Mija schreef op 13-10-2021 om 10:46:

[..]

Deze conclusie dat zij onder geen enkele voorwaarde dit kind zou wensen is toch helemaal niet te trekken hier? Deze ‘beslissing’ kan er in een emotionele opwelling zijn uitgekraamd of zeer doordacht en weloverwogen zijn genomen. Dat kunnen wij op basis van wat Blueheart schrijft totaal niet inschatten. Ik denk dat er al gauw reden is om het hier wel over te hebben als je geliefden bent en een jong kind hebt. Dat de beslissing uiteindelijk bij de zwangere vrouw ligt, is duidelijk en staat daar los van.

Als iemand aangeeft onderdak te zoeken, vervolgens wacht tot ze ergens welkom is en na het wachten nog steeds kiest om te vertrekken, is er geen sprake van 'een emotionele opwelling waarin ze wat uitkraamd'.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.