Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Babymatrasje en tummytub

Morgen gaan we de kinderkamer uitzoeken en nu hoort er natuurlijk een goed matrasje in het bedje te liggen.
Wat ik daarover kan vinden is dat het een stevig matrasje moet zijn van tenminste 8 cm dikte en dat je er geen plastic hoes omheen moet doen.
Kan iemand mij vertellen welk materiaal ik het beste kan nemen? Bonellveren, pocketveren, latex, foam, syntetisch....etc.etc...

Dan het 'gewone' badje of de tummytub: kan iemand mij daarin adviseren? Wat is prettiger voor de baby? praktischer?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Matrasje: bij Ikea gehaald (gelijk met ledikantje van 35 euro, werkt al 4 jaar perfect!), ik geloof een sultan met een dekmatrasje erop. Dus niet heel geavanceerd en dus duur, kindjes slapen overal wel op en volgens mij wordt er heel dik verdiend aan ouders die het allerbeste voor hun baby willen, als je begrijpt wat ik bedoel

Wij hebben in het begin alleen de tummytub gebruikt, geweldig ding! Baby kan zelf een fijne houding aannemen, is helemaal omgeven door warm water - achterover liggen in badje vonden mijn babies niet fijn. Ze hebben er heel lang ingezeten ook nog toen ze een maand of 8 waren! Lekker vol het gewone badje is wel fijn voor erbij, vooral als ze groter zijn..

Succes en plezier met kiezen!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Merel78

Merel78

06-01-2011 om 09:06

Hoi regien

Gefeliciteerd nog met je mooie echo. Een meid is overigens heel erg leuk (een jongen trouwens ook )
Wat het matrasje betreft, weet ik het niet zo goed. Wij hebben destijd een matrasje gekocht bij prenatal, een standaard babymatrasje (ivm de kosten ook e.d)

Wat betreft het badje vs tummytub:
- ik heb zelf toen een badje met standaard gekocht. ik heb er alleen 1 van de hema, met een hele irritante sluitknop (er zit een gat in, met een soort van afvoerslang waardoor je het badje niet om hoeft te kiepen zeg maar, op zich goed idee, maar ik zit dus altijd ermee te prutsen).
- een tummy tub kon ik lenen van mijn zusje

Ik heb dus beiden gebruikt. In de eerste weken vond ik zelf een tummytub fijner (maar je moet er wel wat handigheid in krijgen). Na een tijdje hebben ze gewoon minder ruimte. Het hangt ook van je baby af. Mijn kinderen vonden de tummy allebei prima, maar die van mijn zus vonden het vreselijk. Dus dat kan ook nog.
Overigens: wij douchen meestal met onze baby, gewoon lekker op de arm, meestal met papa. Gaat vanaf het begin (paar weken oud) helemaal goed, ze wennen aan het water en genieten van het samen moment (wij hebben geen groot bad). De ouder onder de douche wast baby (onze jongste is nu ruim 10 maanden) en de andere ouder pakt hem aan om af te drogen. Gaat perfect. Ik denk dat ik binnenkort wel weer een keer het badje ga gebruiken, omdat hij nu goed kan zitten en dan wordt het 'spelen in bad' misschien ook interessanter.

voor zover mijn bijdrage, ik denk dat het dus heel persoonlijk is.

groetjes, Merel

Clowntje

Clowntje

06-01-2011 om 09:26

En hier

Matrasje had ik een eenvoudige van de prenatal, is 3 kinderen meegegaan, prima geslapen allemaal.
Tummytub heb ik ook geprobeerd, heb ik nooit fijn gevonden met kleine baby's. Wel handig als ze al wat groter zijn en zelf zitten, even in de emmer en weer schoon. Babybadje gebruik ik nog steeds veel, vindt mijn middelste van 3 jaar ook nog steeds leuk. Tummytub gebruik ik ook nog steeds, ideaal voor een handwas!!

Prenatal en tummy

Tip voor als je een afwijkende maat wieg/ledikantje hebt: bij prenatal kun je een matrasje op maat laten maken. Duurt wel een paar weken, houd daar rekening mee. In de tijd van mijn laatste baby (4 jr geleden) kostte dat 25,-. Ik heb altijd de Tummy Tub gebruikt, heb even moeten leren hoe je dat precies doet met baby vasthouden en zo, maar daarna vond ik het erg fijn, en mijn babies ook (tot een maand of 7 zeker, maar ik had kleintjes).
Trouwens fijn dat het beter met je gaat!

Tummy

Ik heb een tummy geleend en dochter heeft er tot 9 maanden ingezeten. Ze vond het heerlijk. Met 9 maanden ging ze over naar het gewone bad in de badkamer met 1 cm water.

Mijn dochter was en is helemaal niet klein, maar opgevouwen in de tummy vond ze heerlijk, zelfs toen ze al veel te groot was!

Over het matrasje: dat is in elke zaak te koop en allemaal zijn ze goed. Ik zou het dus af laten hangen van je portemonee, ik zelf heb een bedje gekocht inclusief matras dus dat was lekker makkelijk.

groet

Yaron

Yaron

06-01-2011 om 11:05

Tummy

Ik gebruik voor de jongste van bijna 1 nog steeds de tummy tub, terwijl ze toch groot is. Dochter van 3 zit nog graag in het babybad, douchen is een drama en dan hoef ik niet steeds het grote bad te gebruiken. Onze oudste vond de tummy tub niet prettig.

Tijgeroog

Tijgeroog

06-01-2011 om 11:31

Matras

Voor de matras zou ik voor een standaardmatras gaan. Hele ingewikkelde vering enzo heb je helemaal niet nodig, baby's zijn zo licht dat ze toch amper in de matras zakken, dus volgens mij maakt het voor je kindje niet uit.
Daaroverheen doe je een molton (eventueel eerst nog bij de billen een waterdichte molton tegen doorlekken, maar mijn kinderen hebben nooit hun bed nat gekregen. Op die leeftijd tenminste niet , een hoeslaken en bij het hoofd een hydrofielluier ivm spugen. Dan hoef je niet meteen het hele bed te verschonen. En dan een lakentje en dekentje of een slaapzak.
Trouwens, baby's slapen ook prima in de box of wandelwagen, en daar hebben ze een houten plank en een heel dun matrasje/boxkleed, is ook niet zacht.
En het bad: wij hebben ook allebei gebruikt, door elkaar, maar de tummy de eerste tijd veel en later steeds meer het badje.

Regien

Regien

07-01-2011 om 21:38 Topicstarter

Bedankt!

Voor de tips en de ervaringen van jullie!

Vandaag een matrasje gekocht, een middelmaatje qua pijs maar die in ieder geval zeker goed in het bedje past!

En wat betreft het babybadje, de tummy, mee onder de douche en/of het grote bad.....ik denk dat het allemaal wordt, met de nodige afwisseling

Rosase

Rosase

07-01-2011 om 22:04

Wij hebben ook alles gebruikt

Man de tummy, ik het badje en samen onder de douche.
Alles heeft zijn voor en nadelen.

Ik heb trouwens nog een tummy in de aanbieding. Wilde hem eigenlijk op Marktplaats zetten, dus als je interesse hebt... Badje en standaard heb ik trouwens ook nog (limegroen). En kruiken, en een Safe-T sleep, en een Lodger shelter, en een piekstandaard, en... en.... en..... Moet nodig weer eens foto's gaan maken en een middagje Marktplaats inplannen, onze zolder puilt zo onderhand uit.

liora

liora

08-01-2011 om 08:36

Regien

Hoi,

Ik vond de tummytub niks, en baby ook niet. Wel een enorme aanrader is zo'n klein ligplankje voor in het babybad. Dan heb je zelf je handen vrij. Kan vanaf een week of zes geloof ik.

Liora

Anna3

Anna3

08-01-2011 om 14:04

Hier ook weinig succes met tummytub,

terwijl ik van tevoren juist had gedacht dat dat het helemaal was, en dat ik het badje, dat stond te verstoffen in de schuur, helemaal niet zou gebruiken. Ik zie de kraamverzorgster nog zo staan, het badje schoonboenen.
Kortom, het is heel persoonlijk.
Badje wordt hier trouwens nog steeds gebruikt voor dochter van 2,5, maar wij hebben dan ook geen groot bad.
Dat (plastic) zitje waar liora het over heeft vond ik ook heel praktisch.

Massi Nissa

Massi Nissa

08-01-2011 om 14:25

Hier

Dochter meteen verzot op de tummytub - we hebben nog een filmpje van een drie dagen oud meisje met een totaal verzaligde uitdrukking op haar gezicht terwijl ze in die emmer drijft. Later overgestapt op het badje in combinatie met dat ligstoeltje a la Liora (ideaal inderdaad).
Badje is nog steeds in gebruik, loopt makkelijker vol dan het grote bad en dochter is niet dol op de douche.
Groetjes
Massi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.