Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Een tweedelige versie


axelleghy2903

axelleghy2903

22-08-2022 om 18:42 Topicstarter

wij zitten totaal niet in financiële problemen juist een huis gekocht volledig gerenoveerd ik wek fulltime hij werkt fulltimede grootste gaat nu naar school en we hebben een super crèche 
Ik heb 2 schatten van kinderen waar ik nog nooit problemen mee heb gehad. 
Ik kan zeker niet klagen 
Ik heb al 1 van de zwaarste pill die ik neem 
Dus ik neem zeker mijn anticonceptie 
Mijn tweede was wel welkom want wij hebben er zelf om gekozen om geen grote leeftijdsverschil tussen de eerste en tweede 
Je vraag dan eens om raad en krijgt dan zo commentaar vind ik niet echt oprecht 
Ik doe ook maar mijn best als ouder om mijn kinderen alles te geven dat ze maar willen 
En dat krijgen ze ook 
Inderdaad ik ben 20 jaar maar vanaf je kinderen hebt telt de leeftijd niet meer alleen dat je gelukkig zal zijn en word 
Mijn vriend ziet het gewoon niet zitten vanwege de reacties van de familie en hij een heel andere toekomst wou voor ons 

Lexus schreef op 22-08-2022 om 18:38:

[..]

ik ga met jou niet discussieren over het feit dat kinderen die nu in een moeilijke positie zitten er beter niet hadden kunnen zijn. Ik heb in een onwijs moeilijk positie gezeten, daarin zwanger geworden en het is het beste wat mij dit leven is overkomen omdat ik mijn hart heb gevolgd. Je kan alles stuk redeneren, zelfs een kindje, dus doe dat vooral als je dat kiest. Ik heb vriendinnen van zestig die nu nog verdriet hebben over een abortus die ze hebben moeten plegen onder druk van de omgeving.

Let wel: ik heb er geen oordeel over als mensen er wel voor kiezen.

Er is ook nog de ‘andere kant van het verhaal’, namelijk hoe het voor het ongewenste kind is. Hele wachtkamers van psychologen zitten daar vol mee, met die beschadigde mensen, maar daar kom jij zeker nooit. Het bestaat toch écht.

en bij zulke topics moet ik dan toch weer even slikken

ToetieToover schreef op 22-08-2022 om 18:45:

[..]

Er is ook nog de ‘andere kant van het verhaal’, namelijk hoe het voor het ongewenste kind is. Hele wachtkamers van psychologen zitten daar vol mee, met die beschadigde mensen, maar daar kom jij zeker nooit. Het bestaat toch écht.

Ook hierom inderdaad

Lexus schreef op 22-08-2022 om 18:38:

[..]

ik ga met jou niet discussieren over het feit dat kinderen die nu in een moeilijke positie zitten er beter niet hadden kunnen zijn. Ik heb in een onwijs moeilijk positie gezeten, daarin zwanger geworden en het is het beste wat mij dit leven is overkomen omdat ik mijn hart heb gevolgd. Je kan alles stuk redeneren, zelfs een kindje, dus doe dat vooral als je dat kiest. Ik heb vriendinnen van zestig die nu nog verdriet hebben over een abortus die ze hebben moeten plegen onder druk van de omgeving.

Let wel: ik heb er geen oordeel over als mensen er wel voor kiezen.

Je hoeft er zeker ook niet met mij over in discussie te gaan, maar zo simpel als jij het stelt is het helaas niet en ja, ook daarvan heb ik een heel goed voorbeeld in mijn naaste omgeving. Het heeft alleen geen enkele zin dit als enig feit te stellen, net zo min als jouw voorbeeld, want er zijn helaas meer dan genoeg andere voorbeelden.

In dit geval, van TO dus, lees ik meer verontrustende dingen. Ze is 20, haar eigen hersenen zijn niet eens volgroeid, en zwanger van haar 3e ongeplande (zoals ik het lees) kind. En ja, daar zet ik mijn vraagtekens bij, zeker als het niet om de kleur van een auto gaat!

Jouw laatste zin in gequote post stelt mij dan enigszins weer wel gerust, want dit geeft bij mij aan dat ook jij vindt dat niet iedere ongeplande zwangerschap persé tot de geboorte van een kind hoeft te leiden ongeacht de situatie. Dit haalde ik namelijk niet uit jouw eerdere posts en las ik vooral als een soort van projectie.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

22-08-2022 om 18:59

axelleghy2903 schreef op 22-08-2022 om 18:42:

wij zitten totaal niet in financiële problemen juist een huis gekocht volledig gerenoveerd ik wek fulltime hij werkt fulltimede grootste gaat nu naar school en we hebben een super crèche
Ik heb 2 schatten van kinderen waar ik nog nooit problemen mee heb gehad.
Ik kan zeker niet klagen
Ik heb al 1 van de zwaarste pill die ik neem
Dus ik neem zeker mijn anticonceptie
Mijn tweede was wel welkom want wij hebben er zelf om gekozen om geen grote leeftijdsverschil tussen de eerste en tweede
Je vraag dan eens om raad en krijgt dan zo commentaar vind ik niet echt oprecht
Ik doe ook maar mijn best als ouder om mijn kinderen alles te geven dat ze maar willen
En dat krijgen ze ook
Inderdaad ik ben 20 jaar maar vanaf je kinderen hebt telt de leeftijd niet meer alleen dat je gelukkig zal zijn en word
Mijn vriend ziet het gewoon niet zitten vanwege de reacties van de familie en hij een heel andere toekomst wou voor ons

Hij wil niet dus.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

22-08-2022 om 19:02

axelleghy2903 schreef op 22-08-2022 om 18:42:



Mijn vriend ziet het gewoon niet zitten vanwege de reacties van de familie en hij een heel andere toekomst wou voor ons

Hoe ziet hij dan de toekomst voor jullie gezin? 

Weet je: jouw vriend heeft net zo goed recht op geen derde kind op zijn 20ste (of ietsje meer) dan jij op je 20ste een derde kind wil. Door de zwaarste mogelijke pil heen zwanger worden kan, maar gebeurt zo zelden dat je of niet voorzichtig genoeg geweest bent, of dat je echt een andere conceptiemiddel moet proberen. Je wil tips, geen commentaar, maar ben je ook bereid tips te accepteren van mensen die je mening niet delen? Mijn tip is: luister goed naar je vriend, hij wil echt geen derde kind. Je kan hem geen derde door zijn strot duwen (pardon my French..) Een kind maak je met twee mensen en voed je vooral op met twee mensen. Als je per se deze zwangerschap wil doorzetten, denk goed aan de mogelijkheid om je 3 kinderen alleen op te voeden, mocht je vriend het toch niet aankunnen/willen tijdens of na de zwangerschap. Alleenstaande moederschap is zwaar, zeker met 3 kinderen die elkaar zo snel opvolgen.
Ik wens je veel wijsheid,
Sini

TO, ik kan me vergissen, maar het lijkt me dat je het allemaal redelijk rooskleurig voorstelt. Tenzij je met een rijke man bent getrouwd. Als je op je 17 al een kind uit een andere relatie had, op je 19de opnieuw een kind, dan is dit parcours toch al redelijk 'hobbelig' verlopen. Momenteel hebben jullie geen financiële problemen. Maar - opnieuw - tenzij je partner heel veel geld heeft, dat kan makkelijk komen. Een van jullie moet maar zijn werk kwijtraken, het nog ongeboren kindje kan gehandicapt zijn, ... en plots ziet je leven er heel anders uit. Dit zijn natuurlijk hypotheses, maar realisme mag er toch zijn. Ik neem aan dat je ook niet de best betaalde job zal hebben als je op je 19de al voor 2 kinderen moest zorgen.

Je schrijft: 'natuurlijk' wil mijn vriend dit kind niet. Leg die 'natuurlijk' eens uit. Ook het argument 'vanwege de familie', dat begrijp ik ook niet.

En inderdaad, misschien doet het je pijn dat je meer negatieve dan positieve reacties krijgt. Maar als je raad vraagt, dan moet je ook nuchter zijn en je afvragen waarom de meeste reacties negatief zijn. Dat heeft wel zijn reden. 

Heb jij zelf mensen die jouw situatie goed kennen, die al weten dat er weer een kindje onderweg is, met wie jij kan praten? Aan wie jij raad kan vragen over deze derde baby en de impact op jullie jonge gezin?

Kom je uit België? In dat geval zou je hier eens naartoe kunnen bellen om het met iemand door te praten: https: www.fara.be/ongeplande-zwangerschap/hulp-bij-beslissen/ik-ben-ongepland-zwanger-waar-kan-ik-terecht 

Je kunt om te beginnen eens anoniem bellen. En als het veilig aanvoelt, misschien kun je er ook een keer samen met je vriend terecht voor een gesprek. Als ik me vergis en je woont wel in Nederland, kun je bij het FIOM terecht. 

Uiteindelijk ligt de keuze voor wel of niet abortus bij jou. Jij bent degene die het moet ondergaan. Een gedwongen abortus of onder druk van de omgeving (in ieder geval tegen iemands keuze in) is hét recept om heel snel weer zwanger te worden en opnieuw voor die keuze te staan. En hoe veel kinderen je daarna ook nog krijgt, de pijn, het verdriet, het schuldgevoel en de spijt over dat ene kindje verdwijnen daarmee niet.

Wel kan je de keuze om het kindje te houden tot gevolg hebben dat je vriend je verlaat en je er met drie kinderen min of meer alleen voor komt te staan. Kun je dat? Wil je dat? Heb je een netwerk?

Ik vind het wel zorgelijk dat jullie je liefde voor elkaar afmeten in het steunen van elkaars keuzes. Eigenlijk chanteren jullie elkaar emotioneel; jij zegt als je van mij houdt, kies je voor het kind en hij zegt als je van mij houdt, kies je niet voor het kind.
Overigens vind ik de mening van de omgeving niet boeiend.

Daarnaast heb ik wel zorgen over meerdere ongeplande zwangerschappen in relatief korte tijd. Als je al de zwaarste pil hebt, zou ik toch kijken of er geen andere mogelijkheden zijn. Want als jullie blijkbaar zó vruchtbaar zijn dat er drie kinderen door de zwaarste pil heen komen binnen vier jaar, is het wachten op nummer vier, vijf etc.
Heel veel sterkte en wijsheid toegewenst. Neem de tijd om na te denken over wat jij wil en kan. En weet ook dat er geen goede of foute keuze is.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

23-08-2022 om 17:17

axelleghy2903 schreef op 22-08-2022 om 18:42:

wij zitten totaal niet in financiële problemen [...] Mijn vriend ziet het gewoon niet zitten vanwege de reacties van de familie en hij een heel andere toekomst wou voor ons

Als dit de belangrijkste overwegingen zijn, dan zou ik een goed gesprek aangaan met je vriend. Tuurlijk hadden jullie de toekomst wellicht anders voorgesteld, maar het leven is niet altijd controlleerbaar. 

De reacties van de familie zijn irrelevant (eigenlijk net als de reacties hier). 
Wat wil hij zelf, diep in z'n hart. Wat wil jij (volgens mij wel duidelijk wat jij wilt)? 

Probeer er samen uit te komen. Make it work.

Leene

Leene

23-08-2022 om 21:07

RoodVruchtje schreef op 22-08-2022 om 18:08:

[..]

Bespaar je de moeite, want het is waarschijnlijk praten tegen een muur gezien de voorafgaande reactie!

Maar misschien is het bij jou ook wel tegen een muur praten!! Gezien de felheid van je reacties zou dat zo maar kunnen zijn.

Als het inderdaad zo zou zijn dat abortus zou voorkomen dat kinderen in een slechte situatie opgroeien zou ik veel makkelijker voor abortus zijn. 

Als oud verloskundige die in een ( grotendeels achterstandswijk heeft gewerkt zal ik je snel uit de droom helpen.(  Bij vrouwen in die wijken komt veel vaker abortus voor. Ik had soms 12 nieuwe intakes in een week en dan hadden we 10 !!! Een of meerdere abortussen ondergaan in het verleden)

Er groeien talloze kinderen op in ellendige situaties die toch echt geboren zijn na een zeer gewenste zwangerschap. En nee dat zijn niet alleen mensen die in armoede leven. Wat te denken van rijke expats die in een vechtscheiding terecht komen en de een zonder overleg het kind meeneemt naar het thuisland.Wat te denken van alcohol verslaving, ouders die psychische ziekten krijgen, etc etc. 

En die verhalen zoals in de Libelle staan ( en heb ik ook wel gelezen in andere bladen) gaan vaak over wel gewenste zwangerschappen waar het moederschap heel erg tegenviel. Dat heeft echt nul komma niks niet met de abortus discussie te maken 

Verder  ken ik ook vele(!) situaties waarin kinderen worden geboren na een in eerste instantie zeer ongewenste zwangerschap..en ja soms blijven de problemen maar heel vaak ook niet. En zijn de kinderen goed af.

Het argument kies maar voor abortus want dan groeien kinderen tenminste niet in slechte omstandigheden op snijdt geen hout in veel gevallen.

Ik erger me sowieso kapot,echt kapot aan die hele abortus discussie. En ik erger me zowel aan de pro life als de pro choiche mensen.

Het is mij vaak opgevallen dat de argumenten van de meest felste voor en de meest felste.tegenstanders op elkaar lijken, als een boog waar beide uiteinden bij elkaar komen. Beiden hebben de neiging om abortus behoorlijk los te pellen van de hele sociale context en dan vanuit hun eigen loopgraaf te gillen ' Voor ' of ' tegen' . Zowel voor als tegenstanders kunnen behoorlijk vrouwonvriendelijk zijn. Ja ook pro choiche mensen want van een eind roepen. ' Geweldig hé wij hebben abortus.' doorlopen en dan iemand in de shit laten zitten is ook niet bepaald vrouwvriendelijk. Iemand die zwanger is en geen geld heeft of door de bomen het bos niet meer ziet... En dan maar uit pure armoe ( letterlijk en figuurlijk) een abortus ondergaat.. wat heeft zo'n vrouw nu voor vrije.keuze?

Er wordt veel te gemakkelijk gezegd beter spijt van een abortus als van een kind.

Helaas werkt dat voor veel vrouwen niet zo en zijn er ook veel die na een abortus weer snel zwanger zijn..of toch niet goed anticonceptie gebruikt of spijt optanten. Zo noemden wij die situaties altijd. Toch spijt van een abortus en dan toch maar opnieuw zwanger. Is dat een goed idee.. nee natuurlijk niet. Maar het gebeurt veel en veel vaker dan je denkt.

En wees gerust ik ben voor de mogelijkheid op een legale abortus,. absoluut maar kunnen we even ophouden met: het is maar een klompje cellen ( daar valt een hele discussie over op te hangen maar laat ik het hierbij houden dat veel vrouwen dat in ieder geval emotioneel niet zo ervaren) en laten we vooral ophouden met ' weloverwogen keuze ' ja dat zou het moeten zijn maar is het lang niet altijd en die weloverwogen keuze moet al eerder hebben plaatsgevonden. Namelijk met wie heb ik sex en welke anticonceptie gebruiken we dan.

Maar goed ik stop .. het is off topic, het is ook niet de vraag van TO.  Maar ik krijg gewoon een waas voor mijn ogen als ik die discussie zie oplaaien en de een de ander onder tafel wil schoffelen met eigen argumenten..

Het is de kunst de vrouw zo te begeleiden dat ze zelf een keus kan maken of ze nu voor of tegen abortus kiest en niet teveel invullen aub

Leene

Leene

23-08-2022 om 21:12

ToetieToover schreef op 22-08-2022 om 18:45:

[..]

Er is ook nog de ‘andere kant van het verhaal’, namelijk hoe het voor het ongewenste kind is. Hele wachtkamers van psychologen zitten daar vol mee, met die beschadigde mensen, maar daar kom jij zeker nooit. Het bestaat toch écht.

Ja maar hoe veel van die kinderen zijn geboren uit ongewenste zwangerschappen. Dit is een non argument in de abortus discussie. ( In het kort lees anders de lange reactie hierboven 🙈)


Leene

Leene

23-08-2022 om 21:28

TO als ik dit allemaal zo lees kom ik echt maar tot 1 conclusie: jij wilt geen abortus en je vriend wil geen kind.
Je zult hier mensen aan treffen die zeggen ' je bent jong , je vriend heeft ook recht om nee te zeggen, je kind groeit misschien in slechte omstandigheden op, beter spijt van een abortus dan van een kind '.
En je treft.mensen die zelf in moeilijke omstandigheden zwanger zijn geworden,.hebben doorgezet en heel erg blij zijn met hun kind..en mensen die misschien ooit zelf een abortus hebben ondergaan daar geen problemen mee hebben maar sommigen die daar  misschien tot hun dood wel probemen mee hebben.
Ik denk dat het onmogelijk is om je via dit forum goed te helpen. Ik kan je alleen maar aanraden om met bijvoorbeeld een organisatie als de FIOM te praten en dan met grote voorkeur met je vriend.  Zou hij daarvoor open staan?
 
En wat je ook kiest ik zou zeker met je huisarts naar je anticonceptie gebruik kijken.
Ik wilde eerst zeggen ' je vriend kan geen kind willen maar dan moet hij ook zijn verantwoordelijkheid nemen wat betreft anticonceptie' maar daarna las ik dat je de pil slikt. Je bent waarschijnlijk super vruchtbaar. Dus je hoeft maar één keer de pil te vergeten antibiotica te slikken ,.diarree te hebben of je bent al.niet meer goed beschermd..

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.