Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Ervaring met een walking epidural/ruggenprik light

Het aftellen in mijn zwangerschap is begonnen en nu hoorde ik dat ze in het ziekenhuis hier nu gebruik maken van een zogenaamde walking epidural, ook bekend als ruggenprik light.

De verloskundige heeft hier nog weinig ervaring mee en kon er nog niet heel veel over vertellen. 

Ik wil het zeker nog een keer ter sprake gaan brengen maar dacht voor nu dat ik me eerst zelf in wilde lezen zodat ik ook gerichtere vragen kan stellen.

Nu vind ik via Google ook niet meteen een overvloed aan informatie al lees ik in Engelstalige artikelen wel terug dat vrouwen in de praktijk niet echt meer rondlopen tijdens hun bevalling vergeleken met een gewone ruggenprik. Dan vraag ik me weer af hoeveel voordelen deze ruggenprik oplevert vergeleken met de gewone ruggenprik? 

Ik hoop dus op ervaringsverhalen 


Volgens mij is het gewoon een andere dosering? En dosering hangt sowieso af van wat je zelf aangeeft. Bij mijn tweede bevalling heb ik een uur op m'n knieën gezeten met ruggenprik en ook een paar keer naast het bed gestaan. Dat kon gewoon maar daar hadden ze geen speciaal woord voor ofzo. 

Waarom ik denk dat het wel een ruggenprik "light" was, was dat ze bij het persen opeens zeiden "oh, die ruggenprik kan gewoon blijven zitten". Dat kan volgens mij echt niet met een klassieke ruggenprik. 

Persen en hechten duurden samen 3 uur en al die tijd lieten ze de ruggenprik lopen, zonder catheter(!). Na het hechten zeiden ze opeens dat ik nog 4 uur in bed moest blijven om de ruggenprik te laten "uitwerken". Terwijl ik tijdens diezelfde ruggenprik eerder wel uit bed was geweest. Die lange tijd na de bevalling in bed was echt rot (want voor een groot deel van de tijd was ik ook alleen) en daardoor heb ik een blaascomplicatie opgelopen. Als ik het nog een keer over zou kunnen doen, zou ik van te voren die uitwerktijd willen weten en ter discussie willen stellen. En als daar geen zinnig compromis uit komt (als je je blaas kunt voelen, mag je uit bed), dan liever "klassiek" dat ding uitzetten bij het persen.

zakchips

zakchips

20-04-2022 om 18:41 Topicstarter

Het is inderdaad sowieso een lagere dosering, ik durf niet te zeggen of er ook een ander middel wordt gebruikt maar ik denk van niet. Ik begreep dat je bij deze ruggenprik zelf op een knop kan drukken om de pijnstilling toe te dienen. In een Belgische folder lees ik dat er al wel een automatische (lage) hoeveelheid wordt toegediend en dat de knop dus meer is voor wanneer je net wat extra verdoving nodig hebt.

Bij mijn eerste had ik een 'gewone' ruggenprik maar voelde ik de weeën en mijn benen ook nog wel, rondlopen kon toen niet omdat ik vastzat aan toeters en bellen om de baby in de gaten te houden.

Mijn verloskundige zei bijvoorbeeld ook dat als het niet lukt om zelf naar de wc te gaan, je steeds opnieuw een blaascatheter krijgt. Helaas heb ik juist enorm veel pijn van blaascatheters waardoor ik dat geen optie zou vinden, laat hem dan maar zitten...

Die uitwerktijd is wel een goede tip, bij mijn eerste moest ik de nacht sowieso in het ziekenhuis blijven maar ik kan me niet herinneren dat ik nog uren in bed moest liggen na de bevalling vanwege uitwerktijd. Maar goed het is ook alweer even geleden dus ik weet ook niet alles meer...

Waarom een ruggenprik of is dat tegenwoordig de standaard? Het heeft altijd effect op de baby toch?

Ik heb een normale ruggenprik gehad en die bleef ook zitten tijdens het persen. Ik had wel een katheter (voel je niet met die ruggenprik) die tijdens het persen verwijderd werd. Na de bevalling mocht ik gewoon douchen, wel zittend, want één been deed het niet. Kon daarna dus ook niet gaan rondlopen, maar dat mocht wel zo gauw ik op het been kon steunen. Er was niet zoiets als 'uitwerktijd'. Er werd verder erg op gehamerd dat ik moest plassen. Verpleegkundige heeft me daar 2x voor wakker gemaakt. Als ik bij de laatste keer niet geplast had zouden ze me katheteriseren, maar dat was gelukkig niet nodig. Als ik niet tijdig zou plassen kon dat idd complicaties aan de blaas geven.
Klinkt alsof ze bij jou Syboor een beetje 'gemakkelijk' waren.

Anonima123 schreef op 20-04-2022 om 19:28:

Waarom een ruggenprik of is dat tegenwoordig de standaard? Het heeft altijd effect op de baby toch?

Tegen de pijn waarschijnlijk

het is een epiduraal maar dan minder medicatie dus niet volledig pijnvrij (ook niet altijd haalbaar met gewone epiduraal) en je kan dan dus rondlopen.  Alhoewel, in een ziekenhuis kan het sowieso snel gebeuren dat je alsnog niet echt helemaal vrij  kan lopen omdat ze de baby monitoren of een infuus of wat dan oo

een ruggeprik is een medische ingreep en ja er zijn altijd kans op complicaties, maar ja dat is bij alles en de kans is niet zodanig hoor dat het een reden is om niet te doen

zelf heb ik geluk gehad en mijn bevallingen gingen prima zonder ruggeprik, maar als je erg angstig bent of je hebt pech en enorme weeenstormen of het duurt zo immens lang dan is er niets mis met een ruggeprik

Al heel veeljaren baren vrouwen kinderen....Die weeen krijg je.... datkindmoeter gewoon uit...Isdit je eerste kind? Laat hetoverjeheen komen, heb je een slechte ervaring, praat met je verloskundige.... een bevalling is alleen met een keizzersnee te plannen. En daar is ook de uitslag niet van bekend

Tja, de monitoring die ze moeten doen heeft veel invloed op hoeveel je nog kunt bewegen. Ik moest bij beide bevallingen sowieso alle mogelijke monitoring ongeacht ruggenprik. Dus ik weet niet hoe het zit als je die monitoring alleen maar hoeft vanwege de ruggenprik. Of je dan een "lichtere" versie kunt krijgen. 

Dat is ook iets om over door te vragen, want ja, die monitoring beperkt je ook behoorlijk in je bewegingen.

zakchips

zakchips

21-04-2022 om 13:29 Topicstarter

Ik heb begrepen dat ze hier wel een mobiel CTG apparaat hebben waardoor je nog onder de douche kan en kunt rondlopen. Als het even kan zou ik dit keer meer willen rondlopen omdat er wordt aangegeven dat dat goed werkt voor het verloop van de bevalling. Maar ik ben me er zeker van bewust dat het niet allemaal te plannen is! 

Meesje dat met die katheter hebben ze bij jou wel beter aangepakt dan! Bij mij werd ie gezet toen ik nog niet verdoofd was en dat was ontzettend pijnlijk, vandaar dat ik zo tegen een katheter ben. Als je wel al verdoofd bent scheelt dat een hoop kan ik me voorstellen.

zakchips schreef op 21-04-2022 om 13:29:


Meesje dat met die katheter hebben ze bij jou wel beter aangepakt dan! Bij mij werd ie gezet toen ik nog niet verdoofd was en dat was ontzettend pijnlijk, vandaar dat ik zo tegen een katheter ben. Als je wel al verdoofd bent scheelt dat een hoop kan ik me voorstellen.

Ja, gelukkig wel. De therapeute van zwangerschapsgym had ook geadviseerd dat te vragen mochten zij eerst de katheter willen plaatsen. Het komt de verpleging soms beter uit, qua logistiek. Maar het kan net zo goed direct na de ruggenprik. Ik heb niks hoeven vragen omdat ze het gelijk zo deden.

Licht off topic: mijn grootste fout tijdens de bevalling was onder de douche gaan staan. Of nou ja, het douchen was heerlijk, maar me afdrogen met heftige weeën om de 2 minuten en hartje winter was echt een drama. Ik voelde me zooo ellendig... Dat woog echt niet op tegen dat half uur lekker onder de warme waterstraal.
Ik heb alleen ervaring met een epiduraal tijdens een ks, en ook al 22 jaar geleden, dus daar heb je verder niks aan...
Ik wens je een fijne bevalling!

Bij mijn oudste een ruggenprik gehad en daarvan was ik wel echt verlamd. Voelde dan ook helemaal niks. Tijdens de persfase hebben ze de ruggenprik uitgezet (ik neem aan een lagere dossering of de druppelaar helemaal dichtgedraaid) en toen kwam binnen 10 minuten weer iets aan gevoel terug, zodat ik kon meepersen. Maar als je me op mijn benen had gezet, zou ik meteen in elkaar gestort zijn, want die voelde ik nog steeds niet. Het gevoel in mijn benen kwam echt pas een half uur na de bevalling terug ofzo (dat is wat ik me herinner, want het is heeeeel lang geleden haha).

De jongste kwam te snel om nog naar het ziekenhuis te kunnen gaan. Maar kun je het niet gewoon vragen aan je verloskundige?

Ik vond het overigens een zaligheid dat ik niks meer voelde. Want van ruggenprik tot volledige ontsluiting zaten nog wel een 4 uur en na een dag en nacht wakker te zijn geweest, voelde ik me behoorlijk brak. Dus het was lekker om nog eventjes 4 uurtjes te kunnen soezelen voordat ik weer aan de bak kon. Dat is een groot voordeel van niks voelen : )

Het is goed om te weten dat het kan, maar misschien kies jij er tegen die tijd wel voor dat je toch liever uitgeschakeld bent. Of is de anesthesist niet beschikbaar. Of gaat het allemaal zo voorspoedig, dat er niet eens tijd is voor een ruggenprik of besluiten ze iets anders te doen. Niks ligt vast met een bevalling.

Jonagold schreef op 21-04-2022 om 17:06:

Licht off topic: mijn grootste fout tijdens de bevalling was onder de douche gaan staan. Of nou ja, het douchen was heerlijk, maar me afdrogen met heftige weeën om de 2 minuten en hartje winter was echt een drama. Ik voelde me zooo ellendig... Dat woog echt niet op tegen dat half uur lekker onder de warme waterstraal.
Ik heb alleen ervaring met een epiduraal tijdens een ks, en ook al 22 jaar geleden, dus daar heb je verder niks aan...
Ik wens je een fijne bevalling!

Hahaha, ik kwam er ook niet onderuit. Steeds weer een nieuwe wee waardoor ik dan maar weer op die kruk onder het water ging zitten. Ik was helemaal uitgeteld toen ik mij eindelijk afgedroogd had.

zakchips

zakchips

21-04-2022 om 19:06 Topicstarter

Goede tip Jonagold! Dat water zal lekker zijn maar dat afdrogen had ik niet bij stil gestaan... en dankjewel!

Diyer ik ga het zeker nog eens over de bevalling hebben met de verloskundige, het was meer omdat deze vorm van ruggenprik nieuw is en voor mij nog niet echt bekend. Al vraag ik me nu of of het enigszins te vergelijke is met mijn eerste bevalling omdat ik toen ook nog wel gevoel had in mijn onderlijf, de persdrang duidelijk voelde etc.

Bij mijn tweede bevalling heb ik het pompje gebruikt omdat ik zo'n trauma had van die katheter. Als ik nu de bevallingen vergelijk vond ik de ruggenprik een prettigere optie op die katheter na dus. Vandaar dat ik de ruggenprik nu weer overweeg en dus graag meer wil weten over deze nieuwe versie.

Ik ben me er trouwens zeker van bewust dat lang niet alles te plannen is tijdens een bevalling, maar het helpt mij om er beter voorbereid in te gaan en mijn opties te kennen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.