Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Gedwongen thuisbevalling: gebeurt vaker?

Toen ik ging bevallen van mijn zoon dachten we alles geregeld te hebben: lieve verloskundigen, duidelijk afgesproken dat we naar het ziekenhuis zouden gaan want ik beviel 4 maanden voor mijn 40ste verjaardag en we woonden 4 hoog, zonder lift.

Die nacht zelf weigerde de VK ons naar het ziekenhuis te laten geen, ze veranderde de regels steeds. Dit zorgde voor veel stress, en daarna ruzie en uiteindelijk blinde paniek. We hebben heel veel geluk gehad dat we het hebben overleefd.
Nazorg was er nauwelijks, we werden niet eens gewaarschuwd dat we ons kindje extra in de gaten moesten houden omdat hij in het vruchtwater had gepoept. De kraamverzorgster kwam ongeveer 7 uur later, tot die tijd waren we alleen.

Gelukkig heeft niemand uit mijn vrienden of kennissenkring zulke slechte ervaringen.
Maar ik begrijp dat het kraamkamer tekort in Amsterdam nu nog erger is, en mijn VK zal niet de enige leugenaar zijn.

Hebben andere vrouwen vergelijkbare ervaringen?
Een vriendin is over 2 maanden uitgerekend, daarom.

Amsterdamse mieder

Amsterdamse mieder

01-12-2019 om 07:53

Ja ik

De bedoeling was alleen wel thuisbevalling. Ik had ook donker vruchtwater en de verloskundige kwam pas 7 uur daarna. Toen als een speer naar ziekenhuis want ik had al 9 cm ontsluiting. We hebben er met de vk over nagepraat en we hebben haar precies kunnen uitleggen hoe het voor mij was.
Het is traumatisch voor jullie en ik raad je aan om te beginnen met tot in detail hierover napraten met de vk. Desnoods met huisarts (die je zeker moet inlichten) of iemand van de vk-praktijk erbij.
In mijn geval: goed dat het in het ziekenhuis gebeurde. De brandweer had me anders ook van 3hoog met de ladderwagen naar beneden moeten werken. En nee, die keuze voor thuisbevallen maak ik nooit meer

Amsterdamse moeder

Amsterdamse moeder

01-12-2019 om 08:00

Bevallen buiten de stad

Her is trouwens zo dat veel Amsterdamse bevallingen buiten de stad plaatsvinden omdat er in de ziekenhuizen in de stad te weinig kraamkamers zijn. De vk hoort dat te weten. Denk je dat ze gelogen heeft en wilde verbloemen dat ze niet wist waar je wél terecht kon?

JojosMam

JojosMam

01-12-2019 om 15:34 Topicstarter

Bedankt

Bedankt Amsterdamse Moeder.

Ik wist wel dat er een tekort was, maar dat wist ik van andere moeders nu ik erover nadenk. En het is ook al een tijd geleden.
Een goede vriendin van mij is over 2 maanden uitgerekend, daarom vraag ik me af hoe de situatie nu is.

Tamar

Tamar

02-12-2019 om 11:25

Ik moest wel in het ziekenhuis bevallen om medische redenen. Dat moest bijna op de gang, maar gelukkig hadden ze nog een op dat moment niet gebruikte operatiekamer. Ijskoud was het daar...brrrr.

Ik weet niet wat ik lees!

Ik woon ver van Amsterdam en ben allang de vruchtbare tijd voorbij, maar lees ik het goed, klopt het dat er te weinig plaats is om in ziekenhuizen te bevallen?!?

En ik maar geloven dat het allemaal zo goed geregeld is...

Amsterdamse moeder

Amsterdamse moeder

02-12-2019 om 14:37

Rosie

Er zijn wel ziekenhuizen hoor, alleen niet genoeg in de stad.
Nog een probleem voor sommige of veel Amsterdammers is, naast de langere afstand, dat je kind dan geboren wordt in Almere of Haarlem. Persoonlijk weet ik wel dat het belangrijkste is dat je een gezond kind hebt, maar toch ben ik stiekem blij dat onze dochter gewoon in Amsterdam is geboren.

Amsterdamse moeder

Bedankt voor je uitleg. En ik begrijp je gevoel (mensen op bijvoorbeeld Texel of Urk hebben ook liever dat hun kind daar geboren wordt, weet ik van mensen die daar wonen), maar ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het verder best wel meevalt, om een kind uit één van de door jouw genoemde plaatsen te hebben

(maar ik snap je gevoel wel)

Dat is dan een voordeel dat niet-Amsterdammers of niet-Urkers hebben, dat de vraag in welke gemeente het ziekenhuis staat niet zo interessant is maar wel of er plek en goede zorg is. Mss kunnen Amsterdammers ontheffing krijgen als kind buiten de gemeente wordt geboren. Zoiets als bij een kind van Juliana dat in Canada geboren werd, die plek werd toen Nederlands verklaard.

Niet alleen in Amsterdam

In zuid Limburg moeten mensen in SittardGeleen ook naar Heerlen (half uur rijden zonder file!). Waar in Sittard Geleen een zeer goed ziekenhuis is, maar geen geboorte afdeling meer.

Amsterdamse moeder

Amsterdamse moeder

02-12-2019 om 21:26

Alkes

Ik geloof dat er in Amstelveen zo'n plek is: gemeentegrond van Amsterdam, zodat je niet je leven lang als Amstelvener door het leven hoeft

Watervrouw

Watervrouw

02-12-2019 om 23:37

Beetje vergelijkbaar

Onze tweede zou net als de eerste in het ziekenhuis worden geboren, tenminste dat was het plan. Ik was over de 40, bevalling oudste en eerste dagen toen na de geboorte waren niet heel goed verlopen en tijdens deze twee zwangerschap had ik een operatie gehad en waren er meer bijzonderheden zoals 9 {groot kind. Wel was ik van gynaecoloog weer teruggestuurd naar vk, dus geen indicatie. Toen de bevalling begon kwam de vk eerst even kijken en daarna zouden we naar het ziekenhuis gaan. Schijnbaar heeft deze verloskundige gezien dat het dit keer een pijlsnelle bevalling zou worden en besloot zonder overleg dat de bevalling thuis zou plaatsvinden. Ik was al behoorlijk ver heen dus vond het wel best maar mijn destijds partner heeft het als traumatisch ervaren en is heel erg bang geweest. Toen alles oké bleek was ik dolgelukkig om thuis te zijn maar het had ook heel anders kunnen aflopen.

Fransien

Fransien

03-12-2019 om 09:12

Hier gelukkig een ziekenhuis vlakbij

Dat heeft wel meegespeeld in de keuze voor thuis bevallen, het feit dat we zo in het ziekenhuis konden zijn. Mijn jongste is overigens zo vlot geboren dat we echt niet in het ziekenhuis hadden kunnen komen, hij was er nog voor de verloskundige er was.
Mijn schoonzusje wilde bij haar kinderen graag in het ziekenhuis bevallen. Bij de eerste ging dat prima in het dichtstbijzijnde ziekenhuis, bij de tweede moest de verloskundige flink moeten rondbellen voordat ze een plek gevonden had en hebben ze ruim een half uur moeten rijden.

Amsterdamse moeder

Eigenlijk natuurlijk totaal onbelangrijk, maar ik vond het wel jammer dat het ziekenhuis waar ik mijn tweeling ter wereld bracht 200 meter over de gemeentegrens van Rotterdam lag. Niet alleen is Capelle aan den IJssel best een lange plaatsnaam om in te vullen op veel te korte invullijntjes, het is ook vooral Capelle.

skik

En on topic

Ik heb nog nooit gehoord dat iemand gedwongen thuisbevallen is. Behalve als er onverwacht geen tijd meer bleek om naar het ziekenhuis te gaan. Maar dus nooit omdat de verloskundige het tegenhield. Ik ben blij met de mogelijkheid tot thuisbevallen in Nederland, maar ook voorstander van keuze. Als jij je veiliger denkt te voelen in een ziekenhuis, ook al is daar geen medische indicatie voor, dan moet je er heen kunnen.

skik

Amsterdamse moeder

Amsterdamse moeder

03-12-2019 om 09:46

Gemeentegrens

Ja we roepen allemaal dat de plaats waar je bevalt ondergeschikt is aan de gezondheid van moeder en kind. Maar het is toch jammer als het een andere plaats is dan waar je zelf woont. En nee, Rotterdam al helemáál niet natuurlijk 🤔🤣

Nouououou......

Als rechtgeaard nultiener heb ik dan nog liever Amsterdam als geboorteplaats van mijn kinderen staan dan zoiets troosteloos als Capelle. En da's een ferme uitspraak voor een Rotterdammert.

Toen we aangifte van de geboorte gingen doen kregen we slabbertjes met 'Ik ben een geboren Capellenaar'. Man zei, toen de ambtenaar even buiten gehoorsafstand dat we die slabbertjes wel konden gebruiken om hun billen mee af te vegen.

skik

Wilgenkatje

Wilgenkatje

03-12-2019 om 21:30

Ot hahaha Skik

Ondertussen heeft dat ziekenhuis wel heel Rotterdamse wortels. Maar ja, daar koop je niks voor.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-12-2019 om 21:36

Geen vrouw

Maar wel ervaring. Wij wilden destijds vanaf het eerste begin in het ziekenhuis, maar we hebben toen ook eigenlijk alleen contact gehad met de VK en de gyn van het ziekenhuis. Dus toen de weeen begonnen stapten wij gewoon in de auto naar het ziekenhuis. (nou ja, ik gewoon en zij wat moeizaam).

Tweede keer was ingeleid dus toen was het helemaal geen issue.

JojosMam

JojosMam

14-12-2019 om 00:40 Topicstarter

Dank voor alle reacties

Eigenlijk een opluchting dat hier iedereen betere ervaringen heeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.