Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Gewicht

Ik heb als 50 plusser in deze rubriek natuurlijk niets te zoeken maar heb toch een vraag :o).
Ik zag gisteravond op de Schotse tv een programma over zwangeren die in hun zwangerschap zoveel aankomen dat ze na de bevalling met heel veel extra kilo's blijven zitten. Bij controles wordt er niet gewogen, maar verloskundigen zien de dames meer groeien dat gewenst en voorzichtig wordt er over gedacht wel te gaan wegen en de dames evt hierop aan te spreken.
Wordt er in Nederland nog gewogen zoals ca. 20 jaar geleden ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Bij de eerste

Helemaal niet , bij de 2e ging ik naar een andere verlosk. praktijk en daar werd ik wel gewogen. Na de feestdagen voegde ze toe: ja, iets meer, dat is altijd na de feestdagen

Ik vond het wel ouderwets! Als je echt extreem veel aankomt, zie je dat zo ook wel..

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ik werd gewogen en de verloskundige zei ook fijntjes na een bepaald gewicht dat alle kilo's die er nu nog aankwamen voor mij waren en niet voor de baby!

Dat zorgde er wel voor dat ik wat minder ging snoepen!

groet

Niet gewogen

Ik geloof dat ik tijdens de zwangerschap van eerste een keer op de weegschaal heb gestaan, misschien twee keer. Bij de tweede zwangerschap ben ik geloof ik zelfs helemaal nooit gewogen. Dus hier was het zeker geen standaard.
Ik kwam ook niet heel veel aan trouwens, hield ook niet veel vocht vast (in tegendeel, met al dat plassen...) dus misschien dat die vk 'op het oog' al vond dat er geen reden tot wegen was.

Groeten,

Temet

Ieder bezoekje

Ik woon in België en mij wegen ze bij ieder bezoekje, ook meten ze de bloeddruk. Ze schrijven het ook netjes op in een 'mama-boekje'.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

20-11-2010 om 13:56

Bij mij

werd ik alleen in mijn eerste zwangerschap gewogen, dat was in 1998/1999. De twee zwangershappen daarna (steeds een andere verloskundigen praktijk) niet meer.
Alleen bij de laatste zwangerschap zei helemaal op het eind de vk dat het misschien slim was om een keer te wegen met het oog op eventuele pijnbestrijding in het ziekenhuis. Maar ik was eigenwijs. Heb me niet laten wegen, want ik was van plan om thuis te bevallen. Als ik naar het ziekenhuis had gemoeten had ik wel een educated guess gedaan: mijn begin gewicht met een kilo of 14 erbij schatte ik.
Maar verder was het niet nodig zeiden de verloskundigen: de gewichtstoename bij de moeder zegt niets over het gewicht van het kind en daar gaat het volgens hen vooral om. De moeder moet zich maar redden met eventuele extra kilo's. Dat laatste is ook wel gelukt trouwens.
Groet

Glucose challange test?

Ik moet bij 24 weken de Glucose Challange test doen (controle glucose perifeer 60' na drinken van 50g glucose; wanneer> 140 mg/dl OGTT op vroedvrouwconsultatie).

Kan iemand mij vertellen wat dit betekent???

Gevonden!

De glucose-challenge test kan op elk moment van de dag gebeuren, u moet hier niet nuchter voor zijn. Voor deze test moet u een flesje drinken met een oplossing van 50g suiker. Eén uur na het drinken van deze oplossing wordt er een bloedname uitgevoerd. Indien dit een suikerwaarde van meer dan 140mg% geeft zal er ook een orale glucosetolerantietest worden uitgevoerd.

De orale glucosetolerantietest wordt nuchter uitgevoerd. U moet voor deze test een flesje met een oplossing van 100g suikeroplossing drinken. Vóór het drinken van deze suikeroplossing en 1h, 2h en 3h na het drinken ervan wordt een bloedname gedaan en wordt er een urinestaal genomen. Adhv het suikergehalte in het bloed wordt bepaald of er zwangerschapsdiabetes aanwezig is en welke de te nemen maatregelen zijn.

Vic

Vic

22-11-2010 om 21:41

11 en 6 jaar geleden

11 jaar geleden werd ik bij elk bezoek aan de vk of gyn gewogen. Bij nr 2, 6 jaar geleden werd dat niet meer gedaan. Ik heb het zelf wel in de gaten gehouden, maar dat was vooral om te zien hoeveel kilo's er nadien weer af moesten (nogal wat).

JanetEE

JanetEE

27-11-2010 om 15:34

Wel gewogen

Bij ons wordt nog wel gewogen, al wordt aangegeven dat het bij een reguliere zwangerschap niet beslist hoeft. Gewicht maakt wel uit voor al dan niet thuisbevallen. Bij een bepaalde bmi en boven de 100 kg in week 36 mag je niet thuis bevallen.

Ik ben tot nu toe iedere zwangerschap zo'n 15 tot 20 kg aangekomen (nu de 3e). Binnen een maand of 4 was ik meestal weer op mijn gewicht van voor de zwangerschap (en de baby een flink aantal kg zwaarder door de borstvoeding).

Groet,

Jeanet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.