Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op
Kadonaj

Kadonaj

31-01-2010 om 16:42

Help mij van dat maagzuur af...

Menig vrouw weet wat ik bedoel...

Ik kan niets eten zonder t zuur te krijgen, van de gyn krijg ik niet voorgeschreven (nogal anti-medicijnbeleid daar ineens, pijnstilling krijg ik ook niet meer tegen bekkeninstabiliteit) Ik mag van hun tot 16 (!)rennies per dag innemen, wat dus niet helpt, ik heb al twee weken amper geslapen s'nachts, ik pik wel wat kwartiertjes slaap mee als de jongste een dutje doet.

Ik slaap met een beetje vla en een glas melk naast mn bed, dan blijft mn maag een klein beetje rustig, maar heeft iemand nog een gouden tip hierin?

En overdag ook maar steeds wat vla eten en die rennies... Maar ja, echt goede voeding in je zwangerschap is dat ook niet natuurlijk...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mama van Jesse

Mama van Jesse

31-01-2010 om 20:27

Hey kadonaj

Vervelend hé!?!
Ik ga zelf ook regelmatig helemaal stuk vanbinnen. (nu 35 week zwanger)

Ik gebruik altijd Maalox. Dat is een soort Rennie, maar bij mij helpen Rennie's niet en deze Maalox dus wel. Wellicht het proberen waard? Als ik heel erg het zuur heb - en dat is vaak! - slik ik twee tegelijk. Langzaam opkauwen en dan ook even niets eten en drinken.

Het is geen wondermiddel, helaas, maar mij geeft het wel verlichting. En het is gewoon verkrijgbaar bij de drogist. Wat het verschil is met een Rennie heb ik n ooit uitgezocht, hoor! Ik weet alleen dat het bij mij nogal wat uitmaakt!

Sterkte!

MamavanJesse.

Tink

Tink

01-02-2010 om 00:55

Antagel!

Hier ook maanden last gehad van (veel) maagzuur, het is echt erg vervelend. De gyn adviseerde Antagel, dat smaakt naar pepermunt en het is geen pilletje maar een drankje. En je moet er niet mee wachten tot je een zuuraanval krijgt, maar gewoon elke keer als je wat eet nemen.
Voor zover ik weet zijn Rennies tijdens een zwangerschap helemaal niet zo goed trouwens, maar dat weet ik niet 100% zeker meer.
Sterkte ermee!

Kadonaj

Kadonaj

01-02-2010 om 12:28

Helaas...

Maalox heb ik heel lang gebruikt, maar bij mij werkt nu Rennie beter, zal je net zien, al is maalox wel lekkerder, Rennie heeft zo'n lange nasmaak...

Antagel is alleen op recept verkrijgbaar en krijg ik dus niet, ik heb graviscon geprobeerd, maar daar ga ik echt van over mn nek, wat is dat smerig zeg...

Rennie is wel helemaal veilig in de zwangerschap, altans, dat staat in de bijsluiter, dus daar ga ik dan maar van uit, maar 16 stuks?!

Misschien ga ik ook wel proberen om 2 tegelijk in te nemen, en dan even een tijdje niets eten en drinken...

Bedankt voor het meedenken alvast /hug

Tijgeroog

Tijgeroog

01-02-2010 om 12:55

Ultieme oplossing

Er was bij mij maar 1 ultieme oplossing: bevallen!

Kadonaj

Kadonaj

01-02-2010 om 15:51

Haha! ik wou dat je die oplossing op jouw moment kon toepassen!

Dan zou ik nu mn moeder bellen dat ze op de kinderen moet passen en doorrijden naar het ziekenhuis!!!

Cea

Cea

01-02-2010 om 19:43

Antagel

is zonder recept verkrijgbaar hoor. Ik vond het vies, beetje weeig zoet mint smaakje. Rennie mag inderdaag wel bij zwangerschap, maar is niet een eerste keuze-middel, dat is toch Antagel of Maalox.
Groetjes

Gaviscon!

Ik zweer bij het drankje (met pepermuntsmaak) van Gaviscon, werkt als een trein! Legt een laagje in je slokdarm en bovenop het maagzuur in je maag, je voelt gelijk verlichting. Ik heb tijdens mijn beide zwangerschappen flessen leeggehapt. Oh ja, het is wel heel smerig trouwens, hoewel de pepermuntversie nog wel gaat, maar pas op voor de anijssmaak!
Succes ermee, het is inderdaad een enorm vervelend probleem.

Kadonaj

Kadonaj

01-02-2010 om 20:28

Hmmm....

Mijn drogist zegt dat alleen de apotheek het heeft, en apotheek zegt, ik moet een recept hebben, ik ga morgen eens bij een andere apotheek kijken, misschien dat ik daar wel antagel krijg!

En inderdaad sanneke, gaviscon is zo smerig, ik kan daar echt tot spugen aan toe misselijk van worden

Huisarts

Anders vraag je of je huisarts wel wat voorschrijft, bijvoorbeeld Antagel. Die is misschien wat makkelijker.

Kadonaj

Kadonaj

02-02-2010 om 09:40

Ha verwijst naar de gyn...

Fijn he, die geweldige gezondheidszorg, volgens mij sinds dat bericht dat er in nederland veel mis is bij bevallingen en zo, zijn ze ineens gestopt met schrijven van recepten...

Ze wilden ook dat ik zou stoppen met sertraline, terwijl ik tijdens mijn vorige zwangerschap een zware prenatale depressie heb gehad. Gelukkig dacht de psych er anders over

hasse simonsdochter

hasse simonsdochter

02-02-2010 om 16:40

Regla ph

heb ik altijd gebruikt toen ik zwanger was (nu nog wel eens ). Mag dus tijdens de zwangerschap, maalox hielp bij mij weer niet... Bij de apotheek verkrijgbaar zonder recept, zijn kauwtabletten.

m@ss

m@ss

03-02-2010 om 19:25

De oplossing!

Hoi, alle dranjes en tabletjes uit de drogist had ik ook allemaal geprobeerd, en niets hielp.
Mijn slokdarm was ook al zo stuk dat eten, slapen, enz echt vreselijk was.

Ik heb toen van mijn gyn capsules voor geschreven gekregen, maar... ik ben al 2 jaar gelden bevallen en weet de naam niet meer..... Ik heb ff zitten googlen, en 99% zeker ben ik van deze naammeprazol Ik heb toen nog vrolijk de laatse 3maanden zwanger kunnen zijn.

Succes!

Hoop dat je er wat aan heb.

Fleur Mas

Fleur Mas

04-02-2010 om 06:41

Ben het

er niet helemaal mee eens, volgens mij is omeprazol een maagbeschermer die je slikt als je ook sterke pijnstillers gebruikt(diclofenac) om je maag te beschermen tegen bv een eventuele maagbloeding en heeft m.i niets met maagzuurklachten te maken,wat mij overigens heel goed geholpen heeft is een mespuntje zout,dat heft mekaar op de een of andere manier goed op,
groet Fleur

Kadonaj

Kadonaj

04-02-2010 om 08:49

Omeprazol en zout

He die zout tip kende ik niet! Die ga ik ook eens proberen! Heb inmiddels antagel gevonden (was ook al niet goedkoop helaas) Maar ook dat werkt niet afdoende, helaas, maar ja, gelukkig ben ik bijna uitgerekend, nog drie weken...mag best minder zijn

Omeprazol is een maagbeschermer, wederom alleen verkrijgbaar op recept en is geen middel tegen overtollig maagzuur. Het legt een laagje om je maagslijmvlies heen waardoor je het maagzuur minder voelt. Het kan dus wel degelijk helpen, maar het lost de oorzaak zelf niet op...

thx again

Upsy Daisy

Upsy Daisy

04-02-2010 om 14:23

Omeprazol wel maagzuurremmer!

Hallo Kadonaj en Fleur Mas,

Hierbij wil ik even reageren op jullie bovengenoemde stelling dat Omeprazol alleen een beschermlaag legt. Dit is niet waar. De primaire werking is maagzuurremming! (zie delen uit de bijsluiter hieronder op www.exmedica.nl). Zoals je daar kan lezen grijpt Omeprazol in, in de laatste fase van de maagzuurproductie. Ook is dit een van de weinige middelen die uitgebreid getest zijn tijdens zwangerschap en borstvoeding en is een van de weinige middelen die dus voorgeschreven mogen worden tijdens de zwangerschap! Men doet dat vaak niet uit voorzichtigheid. Vrouwen die al permanent aan dit spul zitten mogen dit tijdens hun zwangerschap gewoon doorgebruiken.

Waar jullie weer wel gelijk in hebben is dat de oorzaak niet aangepakt wordt. Toch vertelde mijn huisarts dat 75% van de mensen die aan Omeprazol begint na een paar weken permanent van hun klachten af is. Daarom proberen ze eerst dit, werkt het niet dan gaan ze wel een oorzaak zoeken.

Ik heb zelf een maagontsteking opgelopen tijdens de zwangerschap en de borstvoeding door teveel maagzuur. Ik heb van de 6e maand tot de 16e maand, na de bevalling tijdens de borstvoeding, Omeprazol geslikt. Toen ik stopte met de borstvoeding werd ook mijn hoeveelheid maagzuur weer normaal.

Hier delen uit de bijsluiter(tussen dubbele haakjes heb ik erbij gezet):
4.1 Therapeutische indicaties
• Ulcus duodeni ((zweer twaalfvingerige darm))
• Benigne ulcus ventriculi ((goedaardige maagzweer))
• Reflux-oesofagitis ((slokdarmontseking))
• Onderhoudsbehandeling van reflux-oesofagitis ter voorkoming van recidieven
• Symptomatische behandeling van gastro-oesofageale refluxziekte
• Zollinger-Ellison syndroom
• Behandeling van NSAID-gerelateerde (niet steroïdaal anti-inflammatoir middel) ulcus ventriculi en duodeni
• Onderhoudsbehandeling van NSAID-gerelateerde ulcus ventriculi en duodeni ter voorkoming van recidieven

5. Farmacologische eigenschappen
5.1 Farmacodynamische eigenschappen
Farmacotherapeutische groep: protonpompremmers, ATC-code: A02B C 01
Omeprazol, een gesubstitueerd benzimidazol, is een remmer van de gastrische protonpomp:
d.w.z. omeprazol remt direct en dosisafhankelijk het enzym H+/K+-ATPase, dat verantwoordelijk is voor de
maagzuursecretie door de pariëtale cellen van de maag. Vanwege het selectieve intracellulaire
werkingsmechanisme en de lage affiniteit voor andere membraangebonden receptoren
(zoals de histamine H2, muscarine M1 of gastrinerge receptoren), is omeprazol ingedeeld in een
afzonderlijke klasse maagzuurremmers, die de laatste stap van de maagzuurproductie blokkeren.

------------------------------------------------
Dus kadonaj, mocht je na de bevalling last blijven houden, trek aan de bel bij de huisarts! Ik heb 6 maanden voor niks met vreselijke maagpijnen rondgelopen.
Helaas zijn de bijwerkingen van dit middel ook niet mis!
Succes met de laatste loodjes!

Groet,

Upsy Daisy

m@ss

m@ss

04-02-2010 om 20:11

zie je nou wel! Ik dacht al ik had het toch echt voor maagzuur gekregen Ik heb trouwens geen bijwerking gekregen.

Kadonaj

Kadonaj

05-02-2010 om 09:10

Ook nooit bijwerking ervan gehad...

Ik heb ook nooit bijwerkingen van omeprazol gehad, heeft mijn arts het toch toentertijd anders uitgelegd thx voor de info...

Maar nog steeds baal ik dus stevig dat die gynaecologen ineens zo moeilijk doen over recepten uitschrijven...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.