Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op
Ireen37

Ireen37

13-06-2016 om 21:29

Help, wij hebben nog steeds geen babynaam


Annemieke

Annemieke

14-06-2016 om 09:33

zou ze dan toch

één en twee lettergrepige namen willen? Het is mij nog steeds niet duidelijk.

En Ad: een naam kún je niet fout schrijven, de schrijfwijze bepaal je zelf. Of het slim is om je kind een naam te geven die het altijd moet spellen is iets anders. Je heet dan namelijk geen Chelsy maar: 'Hoi ik ben Chelsy met s-y op het eind' Fijn als je een korte naam kiest maar het zo 8 lettergrepen is geworden.

Mijntje

Mijntje

14-06-2016 om 09:35

passend

maar het moet bij Chelsey passen. Ik zou dan een Engelsachtige naam kiezen, die ook een beetje Nederlands is. Simon (afgekort Siem) of David (maar ja teveel lettergrepen ws). Finn vin dik ook wel erbij kunenn.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-06-2016 om 09:40

Nou

Over die spelling...

Aan Maikel ben ik onderhand wel gewend maar Precilla, Jesica, Felissity, Ansjelina, Duncen, Jennefer doen nog steeds pijn aan mijn ogen.

Annemieke

Annemieke

14-06-2016 om 09:41

maar

waarom zou je wel kunnen wennen aan Maikel en niet aan die andere namen? Ik vind het jammer maar ik zie geen verschil tussen die namen.

Jaina

Jaina

14-06-2016 om 10:26

Imago

Creatieve spellingen hebben toch een bepaald imago. Het staat ook zo gemaakt origineel willen doen. Van sommige namen heb je uiteraard meerdere bestaande spellingen: Lukas/Lucas, Mark/Marc, Simeon/Simon. Maar als je echt creatief gaat spellen en alle conventies loslaat dan zadel je het kind op met een leven lang zijn/haar naam te moeten spellen en opgetrokken wenkbrauwen.

Jaina

Jaina

14-06-2016 om 10:30

Engelse namen

Mochten jullie gaan voor een Engelse naam dan zou ik wel letten op een naam die in het Nederlands redelijk uitgesproken wordt. Hierboven had iemand het over Seán/Sean. Mooie naam maar in Nederland wordt het dus gewoon Sjon. En dat vind ik persoonlijk al weer een heel stuk minder klinken. Ik zou alleen een Engelse naam geven waarvan ik de uitspraak in Nederland ook redelijk klinkt.

Ik vind trouwens helemaal niet dat jullie voor een Engelse naam moeten gaan. Zoek gewoon iets uit waar jullie allebei blij van worden ongeacht de origine. Maakt niks uit of het dezelfde stijl is als Chelsy of niet. Het is soms al moeilijk genoeg om een naam te vinden die je allebei mooi vindt.

Noet

Noet

14-06-2016 om 10:37

Sverre, Bor, Karel, Tom, Tijl, Luit, Waldo, Wander, Josh, Arno, Kees,

naam en 'foute' spelling

Klopt, een naam is een naam, je mag zelf kiezen hoe deze wordt gespeld. Maar het is wel vermoeiend de spelling een leven lang uit te leggen, dus zoeken naar de gangbare spelling lijkt me praktisch.

Nog handiger is een naam die niet foutief gespeld kan worden (tenzij met veel inventiviteit)

mijk

mijk

14-06-2016 om 11:16

fout want 3 lettergrepen

Maar ik vind Joshua ineens wel erg maai bij chelsy passen. Misha kan ook. Ik ben benieuwd of er al wat tussen zit.

Mijk

Joshua

Mooi! En nee, mijn kind heet niet zo

Christel

Christel

14-06-2016 om 13:22

Josha

is ook leuk, en dan heb je twee lettergrepen. Ik vind het eigenlijk wel heel erg leuk nu ik het zo zie staan, jammer dat er geen kindjes meer komen.

Of Seger, dat vind ik ook zo mooi. Staat (Stond?) op de aftiteling van Ernst, bobbie en de rest. Helaas sprak toenmalige echtgenoot zijn veto uit. Jammer, jammer.

Christel

Christel

14-06-2016 om 13:28

Doran, Nevan, Torin, ook zo leuk.

Marjoleine64

Marjoleine64

14-06-2016 om 13:36

Kevin, Glenn, Kyle, Nino, Robin, Ruben, Ian? Allemaal leuk. Mijn eigen zoon zit er ook tussen...
Of op de Franse toer: Yorick, Yannick?

Chantal

Chantal

14-06-2016 om 14:20

nog wat namen

Colin, Connor, Evan, Euan, Owen en Nick
Dat waren de namen die op mijn lijstje met jongensnamen stonden.

Klaartje

Klaartje

14-06-2016 om 15:06

Vince, niet moeilijk uit te spreken en ik vind het wel bij elkaar passen. Zelf heb ik een dochter met 3 lettergrepen in de naam en zoon met maar 1. Wel beiden oerhollandse namen.

Ireen37

Ireen37

14-06-2016 om 15:08

Ieder zijn eigen sti

Ieder heeft zijn eigen stijl van namen kiezen en schrijven.
Waar de een kiest voor een originele naam kiest de ander juist voor een oer oude naam of juist veel voorkomende naam. Hoe je een naam schrijft bepaal je toch altijd zelf. Er is toch echt geen wet die bepaalt hoe jij je babynaam moet schrijven. Dat is iets persoonlijks.
Smaken verschillen.
Bedankt voor de vele namen. Er staat er wel een paar tussen die ik thuis ook al geopperd had, maar waar hard nee of mwah op gereageerd werd.

Ik blijf hoop houden

mirreke

mirreke

14-06-2016 om 16:08

Ids ja

Mika vind ik ook leuk, of Hidde... maar dat past misschien niet zo bij chelsey.

Verder ken ik kinderen met de naam: Jan, Wolf (erg mooi, vind ik), Niek, Dane (op z'n engels uitgesproken, dus dan lijkt het Deen), Jurre, en zelf vind ik Mook ook leuk.

Juline

Juline

14-06-2016 om 21:40

Compromis

Als je man graag een lange naam wil en jij een korte, kan je dan niet kiezen voor een langere officiële naam die je afkort tot roepnaam? Bijvoorbeeld: officiële naam Benjamin, roepnaam Ben.

Als je man graag een langere naam wil, zal hij niet zo enthousiast reageren op al die suggesties die hier genoemd worden. Hoe leuk ze ook zijn.

even denken

Ik vind Glenn wel een zachte naam? En Boaz?
Of:
Joren
Timo
Liam
Stan
Levi
Finn
Roan
Raf
Vigo
Luca
Dex
Kyan
Duuk
Sepp

Volgens mij is er al heel veel voorbij gekomen. Wat vind je van: Abel of Aron?

Juno

Juno

14-06-2016 om 22:06

Dat is lief en zacht

Boaz. Prachtig! Mooi samen ook met Chelsy.
Kan je misschien nog een tip geven in welke richting we moeten zoeken?

Ireen37

Ireen37

14-06-2016 om 22:27

Boaz

boaz was mijn eerste keus, echter mijn man zei resoluut nee.
Dat is wel een beetje mijn richting.
Kort, maar krachtig en toch een beetje apart.

Zucht ... Zo moeilijk.

Ireen37

Ireen37

14-06-2016 om 22:29

Geen lange naam

Een lange naam krijgt mijn veto. Dat wil ik echt niet. Juist vanwege de afkortingen die je dan gaat krijgen.
Ik hoop dat er tussen de korte namen er gewoon een zit die we allebei mooi vinden

Ireen

Heb jij zo'n man die alles met nee of mwah afdoet maar nooit eens zelf met een suggestie komt? Dan kies jij een naam uit die je mooi vindt en gaat vanaf nu die naam gebruiken als je het over de baby hebt. Dus niet 'de baby schopt hard vandaag' maar 'Luuk schopt hard vandaag'. Dan went hij er aan of als hij die naam echt niet te pruimen vindt komt hij wel met wat anders.

Die tactiek werkte hier heel goed. Ik ben de namen voor mijn tweeling gewoon gaan gebruiken en vroeg zo af en toe of man al namen had verzonnen voor Jan en Piet.

skik

Relax

Nog 11 weken de tijd, komt goed! Ik had al bijna weeën en we wisten het nog niet.

Welke lange buitenlandse namen heeft je man geopperd?
Jij vindt Boaz mooi en wat is zijn keuze?

Juno

Juno

14-06-2016 om 22:58

Zwager

Mijn zwager zei ooit: 'je mag best iets afkeuren als je daarna tenminste met een alternatief komt.' Dat heb ik goed in mijn oren geknoopt en is iets wat ik al mijn hele huwelijk gebruik. Prima als je iets niet wil, maar kom dan met een ander optie!
En ik heb na de geboorte de knoop doorgehakt: twee namen die ik mooi vond, we zouden nog gaan overleggen maar man werd voor zijn werk met spoed weggeroepen. De weeën begonnen, na de geboorte keek hij me aan en voilà, ik noemde de naam. Gelukkig die ene, bleek dat een vriendin een kitten had gekregen in diezelfde week en die had de andere naam. Prachtige oudHollandse naam, vind hem nog steeds mooi.

Jaina

Jaina

14-06-2016 om 23:12

Ireen

Is het een idee dat jullie allebei een lijst maken met jullie top 10 of 20 van namen? Dan kunnen jullie daarna kijken of er overeenkomsten zijn of dat er een naam is op een van de lijsten waar de ander ook wat mee kan (eventueel met een variatie er op).
Of als je man het te moeilijk vindt om namen te verzinnen kan je misschien de top 200 van namen of zo nemen (is op internet wel te vinden) en dan streep je de namen weg die je niet wil. Dan hou je allebei een lijstje over en kan je kijken of er iets gemeenschappelijks op staat of wederom iets waar je op kan variëren.

Pirata

Pirata

15-06-2016 om 07:27

gezellig

Jij hebt een veto op lange namen, je man op korte. Nou, dan noem je de baby toch Anoniempje? Misschien tijd om allebei je principes overboord te gooien en elkaar tegemoet te komen met een gemiddeld lange naam?
En wat is er zo verschrikkelijk aan afkorten? Je kunt ook een lange naam nemen en erbij zelf een roepnaam kiezen.
Korte namen kunnen ook langer gemaakt worden door de buitenwereld, Jan wordt Jantje, Boaz wordt Boazzeke oid. Wat ga je daar aan doen? Mijn kinderen hun namen worden ook veranderd door de omgeving in het dagelijkse gebruik, meestal alleen de eerste lettergreep. Nooit gemerkt dat ze daar mee zaten hoor.

Magalí

Magalí

15-06-2016 om 08:13

Inderdaad

Ik denk dat jullie een beetje een middenweg moeten zoeken. En als je een lange naam neemt, en jij kort hem af, dan heb je toch ook je korte naam? Bijvoorbeeld: je kind heet Christiaan. Man blij, want lange naam. Jij noemt je zoon altijd Chris. Jij ook blij, want korte naam. Moet je wel een naam nemen die goed af te korten is natuurlijk. 'Diederik' is minder geschikt.

Wat ik zelf nog een mooie, vrij korte naam vind is Raoul. Of Raymond, af te korten naar Ray? Mitchel - Mitch? Of zijn die namen voor je man nog te kort?

Annemieke

Annemieke

15-06-2016 om 08:54

Precies

Stap gewoon allebei van je eilandje en zoek naar namen met twee lettergrepen, dus: Tho-mas of Jas-per. Eénlettergrepige namen zijn dus namen als Tim en Tom. Bo-az heeft er mijns inziens twee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.