Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op
Dian32

Dian32

05-11-2009 om 09:58

Hoogzwanger: wel of niet vaccineren?

Hallo allemaal,

Een dilemma waar ongetwijfeld meer van jullie mee worstelen: wel of niet laten vaccineren tegen de Mexicaanse griep?

Ik ben nu 37 weken zwanger en kan volgende week nog de eerste(van twee) vaccinaties krijgen van mijn huisarts. De tweede vaccinatie is dan na drie weken en komt dus na mijn bevalling (vorige twee kindjes zijn met 39 weken geboren, dus ik gok ook deze keer op zo'n termijn)Voordeel is natuurlijk dat mijn kindje nog antistoffen meekrijgt via de placenta. Vraag is natuurlijk of dat voor de baby voldoende is. Wegens medische oorzaken is het voor mij lastig (kost heel veel tijd en energie) om bv te geven, dus ook dat is een kwestie waar ik gevoelsmatig niet uitkom. Ik heb al twee kindjes en zie erg op tegen de tijdsinvestering die bv kost voor mij en hoe dat ten koste zal gaan van de tijd voor mijn twee oudere kindjes.

Hoe denken jullie over wel of niet vaccineren? En zou ik nu wel of niet bv gaan geven?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mira

Mira

05-11-2009 om 10:38

Gisteren gezien op tv:

Een arts die naar mijn smaak zeer heldere uitleg gaf over vaccineren.
Hij gaf aan: (risico)zwangeren na 28 weken inenten. Ervoor niet, vanwege onduidelijkheid van effecten op het kindje. Na 28 weken is het kindje goed aangelegd en kan geen effect meer optreden.
Verder zou ik wel proberen bv te geven, al is het maar de eerste weken. Je kindje krijgt dan via jou de antistoffen tegen het virus binnen. Hoef je je daar geen zorgen meer over te maken.
Heb je tijdens eerdere borstvoedingsperiodes ook al hier geschreven? Er zwerven hier enkele lactatiekundigen rond die je wellicht goede tips kunnen geven?
Tja, en je moet toch zelf de beslissing nemen, jij kent jezelf en je eigen situatie natuurlijk het beste.
Succes met de laatste loodjes!

Bescherming van de baby

Hoi,

Ik zal niet zeggen dat je bv moet geven als je dat niet wilt.

Maar die beschermende werking van bv zou ik wel laten meewegen als ik jou was. Bv-kinderen komen half zo vaak in het ziekenhuis terecht in het eerste jaar, als je dat tot je laat doordringen zou het kunnen opwegen tegen andere nadelen die jij ziet in verband met je andere kinderen en andere belangen die je niet voor de baby wilt laten wijken.

Nog los van de antistoffen is het verschil in verdraagbaarheid ook zo groot. Uitdroging is al snel een probleem bij een zieke baby en vaak is bv dan veel beter verdraagbaar dan fv of iets anders. Daarmee voorkom je dus dat je kind nog zieker wordt.

Dat zijn de dingen in het belang van de baby die ik zwaar zou laten meewegen. Maar nogmaals, doe het niet als je er niet achter staat. Ziektes verlopen vaak heel snel bij kleine kinderen, het ene moment liggen ze er helemaal sip bij en de volgende dag zie er niets meer van dat ze net een virus achter de kiezen hebben. Dat maakt dat toevallige ervaringen zwaar kunnen meewegen. Als je een baby hebt gezien die door bv uit het zh kon blijven terwijl zijn kdv-maatjes allemaal moeten worden opgenomen kan dat heel veel indruk maken. Terwijl je zonder zo'n voorbeeld ander belangen zwaarder laat wegen. Dat hoeft niet verkeerd te zijn, heeft gewoon met een andere kijk op de dingen te maken.

Dian32

Dian32

05-11-2009 om 11:48

Borstvoeding

Dank voor jullie reacties.

Inderdaad is het vooral de kwestie wel of geen bv die speelt. Mijn ervaring met bv bij mijn eerste twee kindjes was niet positief. Ik heb het met veel moeite beide keren ruim vier maanden volgehouden.

Mijn beide meiden hadden ernstige spruw en konden de medicatie daartegen niet verdragen. Ze gaven vaak over na de voeding. Veel heftiger nog was dat ze beiden langdurig geelzucht hebben gehad. Bij beiden heeft dat geleid tot een ziekenhuisopname, omdat zij suf werden, slecht gingen drinken en daardoor te weinig aankwamen. Uiteindelijk is de geelzucht en alle gevolgen daarvan pas na de overstap op flesvoeding verdwenen.

Een oplossing zou kunnen zijn dat ik ga kolven (tegen de spruw) en de bv via de fles geef. Als dit kindje ook weer geelzucht houdt, kan ik na ongeveer zes weken een week flesvoeding geven en in die week blijven kolven. Dan kan de geelzucht wegtrekken en daarna kan ik weer terug naar de bv. Dit is allemaal wel mogelijk, maar gaat me zoveel tijd en energie kosten. Ik ben erg bang dat ik uren bezig ga zijn met kolven en voeden en dat dit ten koste gaat van mijn andere twee kinderen.

Hanne.

Hanne.

05-11-2009 om 12:13

Lees graag mee

Ik sta voor het zelfde dilemma (36,5 week zwanger), en ik ben er ook nog niet uit. Ik lees dus graag mee.

Voordelen voor mij zijn:
-kind krijgt wat antistoffen mee (dat bv gaat lukken is bij mij onwaarschijnlijk)
-ik zal na de bevaling niet zelf m'n kind besmetten (maar heb wel 3 huisgenoten rondlopen die dit voor mij doen)
-ik zal zelf niet doodziek in bed liggen met een klein kind

Nadelen zijn voor mij:
-(Langetermijn) effecten van de vaccinatie op de baby zijn onbekend
-Ik ben sowieso geef fan van vaccineren van 'gezonde' mensen, en ik ben al zo ver, dat ik met een beetje pech vlak na de 1e vaccinatie beval, en dan dus geen risicogroep meer ben.

Ik heb het balletje tijdelijk even bij m'n partner neergelegd, omdat ik wil dat hij er ook achter staat (wil achteraf nooit te horen kunnen krijgen het kind heeft iets omdat JIJ zo nodig een inenting wilde)

Kortom..ik lees graag mee over de vaccinatie.

Tijgeroog

Tijgeroog

05-11-2009 om 13:19

Spruw

Ook als je kolft kan je kindje spruw krijgen, als jij spruw hebt, omdat de melk dan besmet kan zijn. Misschien dat je voor de bevalling al contact op kunt nemen met een goede lactatiekundige, om te kijken of er nog andere mogelijkheden zijn.
Weet je waar de spruw vandaan komt? Heb jij zelf (of je man) een schimmelinfectie? Die zou je dan nog voor de bevalling kunnen behandelen, om op die manier de spruw proberen te voorkomen. Dit is zeker zinvol als je een vaginale schimmelinfectie hebt, omdat die tijdens de bevalling je kindje kan besmetten.
Succes!

Tijgeroog

Tijgeroog

05-11-2009 om 13:35

Vaccinatie

Over vaccinatie bij zwangerschap loopt in de rubriek gezondheid ook een draadje, misschien dat je daar nog goede argumenten kunt vinden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.