Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Ijzertekort-laag hemoglobinegehalte

Vorige week moest ik bloed laten prikken, standaard procedure, en daaruit bleek dat ik een groot ijzertekort heb en een verlaagd hemoglobinegehalte.
Mijn huisarts zegt: je moet je niet te druk maken, het kindje pakt wat hij nodig heeft. De gynaecoloog raadt aan om staaltabletten te gaan slikken.....waar je vervolgens obstipatie van krijgt.
Op internet lees ik dat een ijzertekort en verlaagd hemoglobinegehalte wel degelijk schade aan het kindje kan geven. Ik lees: ontwikkelingsachterstanden kunnen een gevolg zijn van ijzertekort tijdens de zwangerschap.
Nu heb ik altijd al een mager ijzergehalte en dat komt voornamelijk omdat ik vegetarisch bent.
Kan iemand mij vertellen wat jullie ervaringen zijn? Kan iemand mij verlossen uit de verschillende berichtgevingen??
Ik begin met toch wel zorgen te maken nu....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

26-02-2011 om 08:42

Gehad

Ik had een groot ijzertekort tijdens en na mijn vorige zwangerschap. Mijn zoontje is nu een gezond (en slim, al zeg ik het zelf ) kereltje van 3 en ik ben na 2 jaar eindelijk weer een beetje opgelapt om vervolgens weer zwanger te worden (Ik ben zooo lang zoooo moe geweest).

Let er ook op dat een ijzertekort ook kan leiden tot een postnatale depressie, dat is dus bij mij gebeurt. Ga dan liever aan de staalpillen dan aan de antidepressiva!

Ik zou wel gaan voor een kuurtje staaltabletten. Ik stopte gewoon elke keer weer een paar dagen als de obstibatie te erg werd, maar vond het eigenlijk erg meevallen. Als het ijzergehalte in je bloed weer een beetje op een normaal peil is, laat dan de staaltabletten voor wat het is en ga voor roosvicee ferro en staalhoudend water (die hebben ze hier in engeland, weet niet of dat in nederland ook bestaat). Ik zou sowieso beginnen vandaag met de roosvicee ferro (in elk geval te koop bij de AH en drogisten), als je geen staaltabletten in huis hebt.

Eet je wel oesters? Die zitten namelijk ook vol ijzer. Maar goed, een overzicht van ijzersterk voedsel kun je vast met google wel vinden.

Sterkte!!

Valkyre

Valkyre

26-02-2011 om 09:36

Tegen obstipatie

Ik ben het met dc eens: voor de zekerheid wel ijzer slikken. Evt een zwangerschaps-multivitamine.

Tegen de obstipatie kun je veel doen: elke dag rauwkost eten (bijv bij de lunch, tussendoor en/of bij het avondeten, volkoren brood, roggebrood en crackers, tussendoor gedroogde vruchten, zoals abrikozen en cranberries, dadels etc, nootjes... En natuurlijk peulvruchten, maar die zul je als vegetarier al wel eten. Google maar eens "vezelrijk voedsel," dan vind je vast al heel veel.

Wat ook belangrijk is als je meer vezels eet, is tussendoor water drinken. Voor iedere snack en maaltijd minimaal 1 groot glas - het liefst 6-8 flinke glazen per dag. (Ook weer niet teveel, anders spoel je de mineralen uit je lijf).

Succes!

100%mama

100%mama

26-02-2011 om 12:40

Zeker ijzer aanpakken

Tijdens mijn 1e zwangerschap bleek ik ook een groot ijzer tekort te hebben en stond ik voor hezelfde dilema. Mijn gyn zei dat het jzer gehalte belangrijker was dan de obstipatie die in ieder geval geen schade geeft aan het kind.

Zou ik nu weer een ijzer tekort krijgen twijfel ik niet meer.

Succes!

Roosje Katoen

Roosje Katoen

26-02-2011 om 13:56

Floradix

Bij de drogist kun je floradix halen, een soort siroop met veel ijzer. Er zijn ook pillen van, die zijn minder vies

Ik moest ook staaltabletten slikken (ook vegetarisch trouwens) maar werd daar zo misselijk van dat ik überhaupt geen voedingsstoffen meer kon binnenhouden. Met Floradix kon ik mijn ijzergehalte behoorlijk opkrikken.

Roosvicee met ijzer

Als je naar een goede supermarkt gaat hebben ze daar ook wel roosvicee met extra ijzer erin.
Dat ben ik ook gaan drinken vanwege ijzertekort en nu heb ik geen problemen meer.
Kijk hier maar eens,
http://www.roosvicee.nl/cgi-bin/index.cgi?menu=producten_siropen_roosviceevruchtvitaal

groeten,
As

Biene M.

Biene M.

26-02-2011 om 14:46

Obstipatie

Als je last krijgt van obstipatie heeft de huisarts daar ook wel weer een receptje voor. Ik had er erg last van (zonder staaltabletten, want ijzer goed, ondanks heel weinig vlees eten) en kreeg movicolon. Dat werkte prima.

Regien

Regien

26-02-2011 om 16:12 Topicstarter

Misselijk

Bedankt voor jullie tips en adviezen!
Ik ben direct naar de winkel gereden vanochtend en heb roosvicee Ferro gekocht en gedronken, gevolg: misselijk, gatver!
Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar een alternatief op de staaltabletten en die heb ik gevonden in de vorm van tabletten op orthomoleculaire basis. Het is een product dat het lichaam voorziet van extra organisch ijzer...hopelijk word ik hier niet misselijk van, even afwachten!
Verder heb ik begrepen dat ijzerhoudend eten niet opgenomen wordt als je daarbij melk drinkt, je moet juist sinasappelsap drinken. Dat doe ik dan ook maar eens. En zo proberen we maar eens wat uit de komende dagen!

dc

dc

26-02-2011 om 19:06

Vitamine c

je kunt er ook gewoon vitamine C bij slikken. Het gaat niet enkel om de sinasappelsap hoor

Laat ons weten hoe het gaat!

Vic

Vic

27-02-2011 om 12:57

Och

Ja, ik weet nog hoe dat was. Ik kreeg pillen, later Floradix, en daarbij moest ik dan jus d'oranges drinken. Daarvan kreeg ik dan weer brandend maagzuur waarvoor ik Maalox moest nemen. Zat ik daar met een hele waslijst aan middeltjes. Sterkte ermee.

Appelstroop en tomaten

daar schijnt veel ijzer in te zitten. Dus appelstroop op je brood en plakjes tomaat met mozarella en peper. Wie weet is dat wat lekkerder dan Floradix of zoiets dergelijk. Ik heb die fles Floradix nooit leeggekregen, zo smerig

groetjes van Purk

Clowntje

Clowntje

27-02-2011 om 15:22

Floradix pillen

Zo fijn dat die er waren. Dat drankje kreeg ik inderdaad ook niet weg maar die pillen zijn super. Ik slikte ze tijdens zwangerschap en tijdens eerste 7-8 maanden borstvoeding, daarna was het niet meer nodig.
Zou ze zeker proberen.
Sterkte ermee!

Wel staalpillen!

Ik heb vorige keer ook een recept gehad, ik had geen last van obstipatie. En anders daar gewoon een middel voor vragen.

Ik drink trouwens wel standaard 2 glazen water 's morgens voor het eten, schijnt te helpen tegen obstipatie???

Nog een ander voordeel van nu even snel je ijzergehalte opkrikken met pillen is dat je na je zwangerschap niet zo belabberd bent. Je verliest bloed met je bevalling, dus als je dan een laag ijzergehalte hebt duurt het lang voor je zelf herstelt bent. Ook heb je ijzer nodig om je bevallingswond (in de baarmoeder waar de placenta zat) sneller te laten genezen.

Symptomen na je bevalling kunnen bijv duizeligheid zijn. Bij mij was het ijzergehalte nog niet helemaal optimaal en toen ik dochter in bad deed, ging ik bijna van mijn stokje van de warme lucht in mijn gezicht in combinatie met staan, de kraamverzorgster kon dochter snel genoeg overnemen zodat ik kon gaan zitten!!

Nu ben ik overig al aan de floradix op mijn ijzer niet te laag te laten worden.

Malihu

Malihu

01-03-2011 om 19:58

Floradix en appelstroop

Mochten staaltabletten geen uitkomst bieden ivm ernstige obstipatie (hier had ik namelijk tijdens mijn 2e zwangerschap en zelfs zonder staaltabletten dan zou ik inderdaad appelstroop aanraden. Hier zit veel ijzer in en bevordert juist de stoelgang!

Het Floradix drankje is inderdaad nogal vies, maar als je het mixt met vruchtensap is het meteen een stuk beter te doen en wordt het ijzer door de vitC ook meteen beter opgenomen.

Succes!

Regien

Regien

02-03-2011 om 21:39 Topicstarter

Appelstroop en zo

Even een update...
Inmiddels ben ik 5 dagen bezig met de orthomoculaire staaltabletten en het eten van appelstroop met vitamine c, pruimen, laxo etc.etc.
Op een of andere manier lijkt het wel alsof ik me minder moe voel dan vorige week, al lijkt me dat wel heel erg snel! In ieder geval ben ik niet meer zo misselijk, soms een vlaag. En tot dusverre kan ik ook nog naar het toilet dus....ik mag niet klagen!
Volgende week bloed laten prikken, ben zeer benieuwd of er al een verhoging van mijn ijzer te bespeuren valt!

Valkyre

Valkyre

02-03-2011 om 22:55

Fijn!

Fijn dat je je beter voelt! Ik at altijd roggebrood met appelstroop (plakkerdeplak). Je moet ervan houden, maar ik vond het heeeerlijk. En vol ijzer, ook het roggebrood natuurlijk. Ben benieuwd naar je uitslag volgende week!

Regien

Regien

05-03-2011 om 07:40 Topicstarter

Diaree

Inmiddels heb ik al 3 dagen diaree.....in plaats van obstipatie?!?!?
Kan dit ook van de staalpillen komen?

Massi Nissa

Massi Nissa

05-03-2011 om 07:47

Tja, het wisselt lekker af

Hier heb ik ook allebei gehad, wel vaker verstopping dan dat andere . Ik weet niet of de staalpillen er iets mee te maken kunnen hebben, die slikte ik niet. Maar zwangerschap heeft heel wat leuke afwisseling te bieden, haha, dat is zeker.
Groetjes
Massi (heeft nu de enkels van een olifant)

Regien

Regien

05-03-2011 om 16:30 Topicstarter

Massi

Ik heb erg om je reactie moeten lachen, vooral je onderschrift! Massi(heeft nu enkels van een olifant).
Hoe ver ben jij onderweg?
Hier voel ik me er in ieder geval niet echt fijn bij, bij de diarree. Gelukkig heb ik een week krokusvakantie en ben ik geen carnavalsvierder

Massi Nissa

Massi Nissa

05-03-2011 om 17:38

Regien

Nu ruim 36 weken en van mij mag het morgen komen, echt waar. Mijn rug doet 's nachts heel vervelend, mijn enkels en voeten zijn opgezwollen en ik barst om het minste geringste in dikke tranen uit. Aan de andere kant voel ik me verder nog prima (ja, ik weet hoe gek dat klinkt, maar ik kan wel afstand nemen van alle stomme kwaaltjes), dus als het moet, buffelen we nog een paar weken door.
En jij, hoe ver ben jij? Heerlijk he, die vakanties in het onderwijs. Juist tijdens een zwangerschap komen die zoooo van pas om weer even bij te tanken.
Groetjes
Massi

Yta Chalne

Yta Chalne

05-03-2011 om 19:39

Tekort en alternatieve tips

Pas wel op, een fors ijzertekort los je echt niet op met floradix en consorten. Of voeding met wat meer ijzer. Gewoon slikken, die obstipatie went. Beetje afwisselen met soorten tabletten kan een beetje helpen, en het juiste moment van de dag kiezen helpt ook een klein beetje.

Regien

Regien

07-03-2011 om 07:36 Topicstarter

Nog steeds diarree

Ik heb nog steeds diarree en voel me niet goed. Misselijk, lichte hoofdpijn....bah! Ik merk dat ik me zorgen ga maken om mijn kindje in mijn buik. Zou ze nog wel voldoende voeding krijgen? Vandaag een afspraak maken bij de huisarts??
Beetje radeloos....

Regien
(29 weken in verwachting..)

Waarschijnlijk wel

je kindje doet zich te goed aan jou, daar hoef jij je meestal geen zorgen over te maken.

Maar ik zou als ik jou was toch naar de huisarts gaan als je je zorgen maakt. Ook kan je huisarts aangeven wat je eventueel kan doen tegen de diaree en het lage ijzer.

gebruik je nu al staalpillen?

groet

Regien

Regien

07-03-2011 om 09:55 Topicstarter

Staalpillen

Ja, die gebruik ik inmiddels alweer een dikke 1,5 week. Om 11.00 heb ik een afspraak bij de huisarts...even afwachten wat ze zegt.

Rembrand

Rembrand

07-03-2011 om 11:01

Bijwerking van staalpillen kan ook diarree geven!

Hoi Regien,
Als je diarree hebt sinds je de staalpillen gebruikt zou dit een bijwerking kunnen zijn.
Soms veroorzaken ze juist diarree in plaats van verstopping.
M.

Regien

Regien

07-03-2011 om 12:31 Topicstarter

Huisarts geweest

Ik ben net bij de huisarts geweest. Ze heeft mijn buik gevoeld en het uiteinde van mijn darm is gevoelig.
Zojuist heb ik een recept opgehaald voor pillen die mijn darmflora herstellen en een andere ijzertablet (hogere dosering). Ze vond het overigens zeer onwaarschijnlijk dat de diarree door de staaltabletten zou komen, ze denkt aan een buikgriep. Ik moet mijn poep ook nog binnen komen brengen voor de zekerheid.
Ik moet nu vooral wit brood, hagelslag, bananen en zo eten.
Ook mijn bloeddruk (onderdruk) was wat laag en dat betekent dat ik meer zout moet eten.
Ik ben blij dat ik geweest ben!

essanlau

essanlau

07-03-2011 om 19:37

Diarree

Hoi Regien,

Ik krijg van staalpillen ook diarree, dus dat kan toch echt. Ben blij dat ik het deze zwangerschap niet hoef te slikken want bij de vorige zwangerschap en na de eerste zat ik er toch wel aan vast en was ik beide keren aan de diarree. Na verloop van tijd, maar dat duurde toch wel een week of 2-3 normaliseerde dat wel weer, maar toch.
Ben nu bijna 36 weken en bij de vorige zwangerschap zat ik vanaf de 30 weken tot aan de bevalling aan de staalpillen.
Roosvicee vind ik uberhaupt erg vies, en de ferro- variant heb ik in de kraamtijd van de 1e gedronken, maar hoe ik het ook mengde ik kreeg het nauwelijks weg. Toen ik dus tijdens mijn tweede zwangerschap weer ijzertekort had heb ik het niet eens meer in huis gehaald. Ik eet wel weer meer tomaat en appelstroop en of dat nu er aan meewerkt dat ik nu geen last heb, geen idee.

Groetjes
Esther

Regien

Regien

08-03-2011 om 11:24 Topicstarter

Belgisch

Ik moest erg lachen om je reactie, vind hem ook erg herkenbaar. Ik woon in België en ik merk dat ze hier sowieso nog van de oude stempel zijn....vandaar dit ouderwetse voedingsadvies
Bedankt voor de link! (blijf ik in ieder geval wel op de hoogte...)

liora

liora

08-03-2011 om 11:39

Zout

En meer zout eten omdat je bloeddruk laag is, is ook een tenenkrommend advies. Idioot gewoon.

Is het dan toch waar van de Belgen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.