Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

In het kader van… ik heb te veel vrije tijd 🫣

een paar dagen las ik dat Eva Jinek voor de tweede keer moeder geworden was. Maar ben ik de enige dit toch verbaasd is over de naam? Salo betekent “klootzak” in het Frans, dat is misschien niet geweldig. Daarnaast was de Republiek van Salo het laatste bastion van Mussolini tijdens de Tweede Wereld Oorlog.
Is zij alleen voor de klank gegaan? Ze is toch redelijk belezen zou je denken? Doet me denken aan een verhaal in de jaren negentig, dat een ambtenaar de zelfverzonnen meisjesnaam “Sida” had geweigerd omdat het de Franse afkorting van Aids is.
Afin
Sini, die zich verveelt


volgens hun betekend het ook vrede, net zoals de naam van hun zoontje Pax.

https://www.ad.nl/show/eva-jinek-bevallen-van-tweede-kindje-ons-eigen-zondagskind~a45cebd1/

Hoe kom je erbij TO dat 'salo' klootzak betekent in het Frans? 

zwaankip schreef op 11-09-2023 om 19:38:

Hoe kom je erbij TO dat 'salo' klootzak betekent in het Frans?

Salo als afkorting van salopard, wat oa klootzak betekent. En Sini is Française van geboorte, dus zal het wel weten. 😁

https://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/FR/NL/salopard

Salo, ik vind het een mooie naam.
Tja, als je namen gaat vertalen dan zijn daar vaak rare woorden voor in andere landen. Wat denk je van Dick in Amerika?  

Nu is Salo ook een afkorting van Salomo, de Joodse koning die bekend stond als een wijze koning.

wil40 schreef op 11-09-2023 om 19:46:

Salo, ik vind het een mooie naam.
Tja, als je namen gaat vertalen dan zijn daar vaak rare woorden voor in andere landen. Wat denk je van Dick in Amerika?

Ik vind het ook een leuke naam. Ik denk niet dat veel mensen er 'klootzak' bij zullen denken. 

_Audrey schreef op 11-09-2023 om 19:50:

[..]

Ik vind het ook een leuke naam. Ik denk niet dat veel mensen er 'klootzak' bij zullen denken.

Ik ook niet, kan er niet perse rekening mee houden wat iets een een taal zou kunnen betekenen. Ik vind Salo ook best een leuke naam. Of Floor ofzo, ik zou me  niet laten weerhouden door de betekenis. Daarbij kunnen namen ook iets gaan betekenen. Ik ken twee meisjes die Isis heten  toen die geboren  werden, dacht niemand daar iets van.

Schemerlampje schreef op 11-09-2023 om 19:43:

[..]

Salo als afkorting van salopard, wat oa klootzak betekent. En Sini is Française van geboorte, dus zal het wel weten. 😁

https://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/FR/NL/salopard

Mij hoef je niet de betekenis van 'salopard' / 'Saloppe' uit te leggen. Dat weet ik heus wel. Ik ben gewoon  niet echt fan van afkortingen. 


oh ik had helemaal gemist dat ze bevallen was

Salo vind ik mooi klinken eerlijk gezegd. En denk niet dat je het veel hoeft te spellen ook.    Wat het in het frans betekent zou ik me echt niet druk om maken.  

Het eerste wat er in mijn hoofd opkomt is een liedje van Arie en Bastiaan.
"En salope, dat is slet. Luister heel goed naar dit liedje, deze woorden zijn heel vet!"

maar goed, volgens baby bytes betekent het inderdaad vrede. 

Fransen doen heel veel dingen in de taal anders. Raar dat de naam Sida in Nederland werd afgekeurd. Wat heeft de wereld te maken met een Frans omgedraaide afkorting? Sida is een meisjes- en jongensnaam lees ik net. Komt niet vaak voor, misschien vanaf nu wel? 

In het kader van uitgekakt op de bank hangen:
Schrijf je niet salop? en dan met een stomme p ,dus dat de uitspraak saLOH is. Als de naam van het kind als Saaaaaalooooo uitspreekt zou ik er ook niks achterzoeken. Terwijl ik wel begreep waarom de franse schoondochter en haar moeder om het dank u van de ober zaten te gniffelen.
Dat van die Republiek van Salo wist ik niet. Weer wat geleerd van vandaag, dank u. Misschien krijgen ze nog wel een dochtertje Vichy. Of Niké, ook leuk.

zwaankip schreef op 11-09-2023 om 19:59:

[..]

Mij hoef je niet de betekenis van 'salopard' / 'Saloppe' uit te leggen. Dat weet ik heus wel. Ik ben gewoon niet echt fan van afkortingen.


Sorry als ik je kennis beledigd hebt. Je stelde een vraag en daar gaf ik antwoord op. Ik wist het niet en ik denk heel veel mensen niet.

Flanagan schreef op 11-09-2023 om 19:48:

Nu is Salo ook een afkorting van Salomo, de Joodse koning die bekend stond als een wijze koning.

Salem of shalom betekenen ook allebei vrede, en daar lijkt Salo ook wel op. Ik ken ook wel meisjes die Salomé heten.

Flanagan schreef op 11-09-2023 om 19:48:

Nu is Salo ook een afkorting van Salomo, de Joodse koning die bekend stond als een wijze koning.

Zo ken ik m ook, als joodse jongensnaam.  

Ik vind sowieso namen eindigend op een "o" wat jongensachtig, was verbaasd dat het een meisje was. Maar vind het wel mooi

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.