Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op
wiegje

wiegje

01-04-2010 om 12:36

Keren van baby in stuitligging

Bij wie is een baby in stuitligging met succes gekeerd?

Onze eerste lag ooit in stuit en is ook zo geboren, voorspoedig, mede doordat ze klein was. Een ongeboren baby in mijn naaste omgeving is gisteren gekeerd, ging erg lastig begreep ik. Ik vind het spannend hoor. Draait zo'n kindje niet weer terug en is dat gevaarlijk (navelstreng...)?
Natuurlijk moet je vertrouwen dat deskundigen weten wat ze doen, maar zo'n kindje ligt toch niet voor niets in die positie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Biene M.

Biene M.

01-04-2010 om 18:59

Bij mij

Met 39 weken, kind werd drie weken later in hoofdligging geboren met een gewicht van 4 kilo.

Het draaien van een baby slaagt in ruim de helft van de gevallen (dan draaien ze dus ook niet terug). Een complicatie treedt op in minder dan 1% van de gevallen. Daar staat tegenover dat complicaties bij stuitbevallingen én vaker optreden én vaker een slechte afloop kennen. Er is veel onderzoek gedaan naar draaien en kinderen in stuit geboren laten worden, als het je echt interesseert kan ik je wel wat links geven. Dat kinderen verkeerd om in je buik gaan zitten betekent beslist niet dat het beter is om ze zo geboren te laten worden.

Tink

Tink

01-04-2010 om 21:18

Ook

... een uitwendige versie gehad, bij 38 weken + 4 dagen. De baby lag dwars in mijn buik, al weken, en ik durfde de gok niet aan dat ze misschien in stuit zou schieten tijdens de bevalling.
Het was overigens mijn 4e, en ik bleek al met enige ontsluiting rond te lopen. Toen is het volgende plan gemaakt: ze zouden proberen de baby te keren, als dat lukte zouden meteen de vliezen worden gebroken en de bevalling opgewekt. Als de versie niet zou lukken, zou ik diezelfde dag een geplande keizersnee krijgen. Daar zag ik niet tegenop, maar een stuitbevalling zou ik absoluut niet aandurven. Ik kende die cijfers ook en werd er niet blij van.
Ik vond het wel erg heftig en pijnlijk, dat draaien. De eerste paar keer schoot ze terug, maar de 3e keer bleef ze pas met het koppie beneden liggen. Een van die gyns heeft het hoofdje toen nog een tijdje op die plek staan houden, totdat ze merkbaar iets indaalde.
Daarna weeënopwekkers, en die sloegen zo goed aan dat ik een weeënstorm van anderhalf uur kreeg, daarna nog een minuut of 20 persen en ze was er. Blijkbaar was mijn lijf wel klaar om te bevallen en had het alleen nog een zetje nodig.
Ik zag er vantevoren erg tegenop, was erg bang dat het op het laatst nog verkeerd zou gaan met deze zwangerschap. Maar gelukkig is er een gezond grietje geboren dat inmiddels bijna 2½ is.

May

May

01-04-2010 om 22:26

Vliezen gebroken...

Bij mij lukte de draaipoging niet, maar brak de gyn wel per ongeluk de vliezen bij 37 weken... Dat werd dus dezelfde avond nog een keizersnee...

wiegje

wiegje

02-04-2010 om 14:00

Afwachten dus maar,,,

Het draaien is woensdag gebeurd, de nacht erna had de aanstaande moeder stevig buikpijn (baby teruggedraaid?) maar daarna alles weer rustig. Het kindje wordt over een week of drie verwacht.

Wiegje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.