Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Kraamfeest

Niet lang voor de uitgerekende datum gaan wij verhuizen. Nu komt het idee op om een kraamfeest/housewarming te organiseren. Mede omdat we grote families hebben en bij oudste nog maanden elk weekend met kraamvisite zaten (zelfs toen zoon van het bezoek nog kleertjes kreeg in maat 68 en hij allang in 74 pastte .
Aan de ene kant vind ik kraamfeesten niet zo gastvrij, alsof mensen pas na een bepaalde periode op bezoek mogen komen, anderzijds lijkt het me in deze omstandigheden erg fijn.
Ik vraag me wel iets af over het uitnodigingenbeleid. Je hebt natuurlijk naaste vrienden en familie, waarvan het leuk is als ze er de eerste weken al zijn voor bezoek. Nodig je hen ook nog uit voor het kraamfeest (ik denk zo'n 8 weken na de bevalling) of is dat dus alleen voor de mensen die verder weg staan? En vorige keer hadden we ook best een groep mensen, met name neven en nichten, die we een kaartje hebben gestuurd en die een kaart hebben teruggestuurd. Geen bezoek dus, wat prima was. Ik wilde hun dus eigenlijk geen kaartje met het kraamfeest sturen of is dat dan ook weer ongastvrij?
verder tips and trics voor een geslaagd kraamfeest? Wat ik zelf nog bedacht:
- Ik dacht aan een inlegkaartje bij het geboortekaartje met de aankondiging van het feest.
- Inschakelen van broers en zussen voor de catering (smeren beschuiten van te voren, tafel klaar zetten met drank, groet thermoskannen koffie)
- Zelf opzitten en praatjes maken en baby showen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mix

mix

11-12-2012 om 10:34

Tip

zet op het inlegvel bij IEDEREEN gewoon heel zakelijk/organiserend en vooral effectief:
Bezoek graag de eerste 2 wkn na de bevalling of op ons kraamfeest/housewarming op .......... enz.
Dan heb je het met naaste familie heel druk 2 wkn lang maar dan wel klaar en de grotere groep stel je wat uit.
Denk dat hele naaste familie ook wel op het kraamfeest zou komen, dus qua inkopen zou ik daar wel rekening mee houden.
Voordeel van die eerste 2 wkn is dat je misschien nog deels kraamhulp hebt of naaste familie in kunt schakelen. Als dat voor een paar dagen is zijn mensen vaak wel bereid wat handen uit de mouwen te steken.

Valkyre

Valkyre

11-12-2012 om 20:06

Maanve

Niks is onbeleefd wat mij betreft; je kunt het zo plannen als het jullie uitkomt. Het is jullie feestje! Ik zou zelf denk ik het kraamfeest pas een maand oid na de geboorte doen, en dan ook echt iedereen uitnodigen (ook naaste familie, die je dan vraagt ieder een taak op zich te nemen vwb de organisatie/carering, en ook verre neven en nichten, die misschien wel gewoon weer een kaart sturen). Maar ik weet natuurlijk niet hoe groot of klein je familie en vriendenkring zijn... De naaste familie zal sowieso wel op bezoek komen neem ik aan, want die zul je wel bellen na de geboorte, toch?

Als het een erg grote groep is, zou het mij juist fijn lijken om eerst een paar weken rust te hebben en iedereen te verwijzen naar het kraamfeest. Hier verwacht ik niet zo heel veel bezoek (schoonfamilie en ook veel vrienden wonen in het buitenland), dus dat zal zo'n vaart niet lopen, denk ik. En verder is Valkyreman heel goed in vriendelijk maar beslist nee zeggen. Heel fijn.

Valkyre

liora

liora

12-12-2012 om 18:15

Kraamfeest

Hoi,

Leuk toch? En ik zou niet op voorhand al mensen vragen voor de catering. Na twee maanden kun je toch vast alweer heel veel zelf. En mensen bieden vast wel hulp aan!

Liora

Nicky Lohs

Nicky Lohs

12-12-2012 om 19:29

Leuk!

Ik zou van te voren alles goed voorbereiden en klaarzetten. Misschien zodanig dat iedereen zelf koffie thee en fris kan pakken? Zo'n feest duurt hooguit 2 à 3 uur dus de lege kopjes en glazen zullen zich niet torenhoog opstapelen. Misschien heb je een paar tieners in de familie die voor een klein zakcentje de koffie willen bijvullen en tussendoor een beetje afwassen.
Het leukste lijkt me dat je zelf tijd hebt om iedereen te woord te staan, mensen komen toch voor jullie en de baby. Jammer als je dan alleen maar bezig bent met bedienen en opruimen.

Asa Torell

Asa Torell

12-12-2012 om 21:15

Klinkt goed

Ik zou gewoon uitnodigen wie je wilt zien, net als op elk ander feestje. Inderdaad met zo'n inlegvel bij het kaartje. En als een kraamfeest al ongastvrij zou lijken vind ik dat de combinatie met housewarming het helemaal logisch maakt.
Voor het inschakelen van hulp kun je gewoon kijken hoe je er kort voor het feest aan toe bent. Ikzelf ben bijvoorbeeld iemand die dat niet per se uit zichzelf bedenkt maar wel graag helpt als het gevraagd wordt, dus vragen zou ik zeker doen als je graag hulp wilt.

Maanve

Maanve

13-12-2012 om 14:43 Topicstarter

Leuk!

Nu ik van het idee afstap dat het ongastvij is, heb ik opeens wel veel zin in een kraamfeestje/housewarming. Ik wilde inderdaad mensen inschakelen zodat ik me zelf bezig kan houden met het praten met gasten en niet met de catering. Het idee van een aantal pubers vind ik ook een goede. We hebben wel wat oudere kinderen in de omgaving, dus dat gaat vast lukken.
En verder inderdaad mijn man instrueren dat mensen die toch eerder willen komen, vriendelijk worden verwezen naar het kraamfeest. Tenzij we natuurlijk helemaal geinstalleerd zitten en veel zin hebben in bezoek. Wat ik me in elk geval heb voorgenomen dat ik geen bezoek 's avonds meer ga doen. Wij hadden de eerste weken best mensen (vooral mensen zonder kinderen ), die na het eten wilden komen en dan tot vrij laat bleven. Ok, ik vond 22.00 uur al heel laat na flink bloedverlies en met de nachtvoedingen .
Eens overleggen met de persoon die het kaartje voor ons maakt hoe dat inlegevlletje mooi bij het kaartje kan passen.

Annika

Annika

15-12-2012 om 18:55

Doen

Wij hebben het pas bij nummer drie gedaan, dat kraamfeest, maar het beviel uitstekend! Wij deden het voor iedereen die de vorige keren op kraamvisite was geweest, hoewel oudesr en zussen natuurlijk toch direct kwamen kijken, dat was ook geen probleem.

Bij de eerste baby was ik kapot van elke avond bezoek dat ik liep te serveren... tweede baby was al beter, daar kwamen er veel niet meer of werden na een half uur in de middag er uit gewerkt. Maar het kraamfeest, hele middag, iedereen vermaakte/bediende elkaar terwijl ik met mijn baby zat, beviel het beste.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.