Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Kraamvisite en wanneer bellen


Suusje. schreef op 22-06-2022 om 13:02:

[..]

Ik vind dat je jezelf heel wat op de hals laat met dit soort ongeschreven regels die je schoonfamilie maar moet begrijpen. En waar was je man om zijn ouders duidelijk te maken wat de bedoeling was? Jullie zijn zelf niet duidelijk geweest.

We hadden het goed uitgelegd.  Echt duidelijk gezegd dat uren visite niet de bedoeling was in de eerste weken. En jammer dat je dan helemaal 30 minuten hebt moeten rijden om de baby te zien en na 30 minuten weer helemaal terug moet rijden. 

Bovendien stond het ook nog op het kaartje dat bezoek na 21.00 niet gewenst was, omdat moeder en kind dan rustten.

Bijtje82 schreef op 22-06-2022 om 13:03:

[..]

Onderbezetting of niet. Als ik verzekerd ben voor een volle dag/week kraamzorg. Dan is die kraamzorg er. En hoe dan ook je bent klant bij je kraambureau, dus ze hebben tot op zekere hoogte naar je wensen te luisteren. En dan heb ik het niet over lullige dingen die ze extra moeten doen. Maar wel er voor zorgen dat ze bij springen zodra het voor kraamvrouw teveel wordt.

Zo werkt dat niet. Een basisverzekering is verplicht, dus elke vrouw is hier voor verzekerd.  Als er te weinig kraamverzorgsters beschikbaar zijn krijg je echt minder zorg. En ik vrees dat dat de komende maand alleen maar erger gaat worden, met de toenemende corona besmettingen. 

Mijn tip: Laat de opa's en oma's op dag 1 heel even komen kijken en stel daarna een paar rustige dagen in. Na een nachtelijke bevalling en dan vanaf 's ochtends 48 uur zit je namelijk ongeveer op dag 3 na de bevalling, de beruchte kraamtranen-dag. Geen goede dag om visite te ontvangen.

Verder hebben wij alle drie de keren de geboortekaartjes pas na een dag of 7 verstuurd. Mensen die dichtbij staan hebben we gebeld en uitgenodigd om te komen. Collega's en kennissen kwamen gewoon veel later toen ik allang weer fit en zo was.

En over de hechting van je baby en rust hoef je je echt niet druk te maken. Jij bent er 24 uur per dag, de 10 minuten die opa en oma even je kindje vasthouden en bewonderen heeft echt geen enkele invloed op de hechting. Jouw kindje is een eerste kindje, maar hoe denk je dat het met tweede, derde, vierde, etc kindjes in een gezin gaat? Die hebben meteen te maken met de onrust van broertjes en zusjes, worden van alle kanten geknuffeld, en daar komt het ook gewoon helemaal goed mee.

Bijtje82 schreef op 22-06-2022 om 13:03:

[..]

Onderbezetting of niet. Als ik verzekerd ben voor een volle dag/week kraamzorg. Dan is die kraamzorg er. En hoe dan ook je bent klant bij je kraambureau, dus ze hebben tot op zekere hoogte naar je wensen te luisteren. En dan heb ik het niet over lullige dingen die ze extra moeten doen. Maar wel er voor zorgen dat ze bij springen zodra het voor kraamvrouw teveel wordt.

Droom lekker verder. Verzekert voor wil in deze tijd alleen maar zeggen dat je het niet zelf hoeft te betalen.  Die personeelstekort moet je het wel zelf doen. Echt ik kreeg 20 jaar geleden al minder uren zorg dan het ziekenhuis noodzakelijk achtte.  Ik had een vacuümverlossing achter de rug en het ziekenhuis raadde aan de eerste dagen het maximaal mogelijke aantal uur af te nemen.  4 uur was alles wat ze konden bieden wegens weinig personeel en heel veel nieuwgeboren babies.

NightNurse schreef op 22-06-2022 om 13:30:

Mijn tip: Laat de opa's en oma's op dag 1 heel even komen kijken en stel daarna een paar rustige dagen in. Na een nachtelijke bevalling en dan vanaf 's ochtends 48 uur zit je namelijk ongeveer op dag 3 na de bevalling, de beruchte kraamtranen-dag. Geen goede dag om visite te ontvangen.

https://deverloskundige.nl/net-bevallen/subtekstpagina/144/kraamtranen/

Ik zou daar niet al teveel rekening mee houden als je ook al de eerste 48 uur zo min mogelijk mensen wil zien. Het is echt ook heel zwaar om visite te ontvangen na de eerste week. Kraamhulp is weg en dan moet je opeens alles met je partner zelf doen en ook nog visite ontvangen. 

Bijtje82 schreef op 22-06-2022 om 13:03:

[..]

Onderbezetting of niet. Als ik verzekerd ben voor een volle dag/week kraamzorg. Dan is die kraamzorg er. En hoe dan ook je bent klant bij je kraambureau, dus ze hebben tot op zekere hoogte naar je wensen te luisteren. En dan heb ik het niet over lullige dingen die ze extra moeten doen. Maar wel er voor zorgen dat ze bij springen zodra het voor kraamvrouw teveel wordt.

Bij de intake met de kraamzorg wordt gemeld dat ze in ieder geval willen voorzien in 3 uur kraamzorg per dag, maar dat er door tekorten en drukte geen garantie kan worden gegeven voor meer uren. Dit was een paar jaar geleden bij mijn tweede al en toen heb ik niet alle uren (had ze gelukkig ook niet nodig) gehad. Nu ben ik op een toevallig rustig moment bevallen en heb ik alle uren gehad, maar voor een maand later werd er juist weer grote drukte verwacht. 
En dan nog vertrekt de kraamzorg in de loop van de middag en zal je toch echt zelf met dat bezoek moeten dealen.


Overigens verbaas ik mij nog altijd over sommige verhalen. Ongevraagd voor de deur staan, blijven plakken, denken dat je wel mee kan eten… Snap niet wat die mensen bezield en heb het gelukkig ook nooit meegemaakt. Behalve het te lang blijven hangen, maar daar was mijn kraamverzorgster toen wel heel handig voor en ze heeft mijn moeder vakkundig de deur uitgewerkt 

Alleen grootouders en naaste familie/goede vrienden in de kraamtijd (eerste 10 dagen). Sowieso bezoek alleen op afspraak/na overleg. Zet er één telefoonnummer bij. 
Instrueer de kraamhulp dat je geen spontane bezoekers wilt verwelkomen. 

Baby hoeft in die kraamperiode helemaal niet door anderen vastgehouden te worden. Sowieso niet.  Houd gewoon zelf jullie kindje vast of laat hem/haar in de wieg zien. 

Het is júllie gezinnetje.  Ga voor rust om aan het nieuwe leven te wennen, en neem sowieso de rust die mogelijk is. 
Laat al die opdringeringe appers rusten. Desnoods stuur je een vriendelijke smiley terug en verder niks. Dahaag. 

Newbornmom

Newbornmom

22-06-2022 om 13:58 Topicstarter

NightNurse schreef op 22-06-2022 om 13:30:

Mijn tip: Laat de opa's en oma's op dag 1 heel even komen kijken en stel daarna een paar rustige dagen in. Na een nachtelijke bevalling en dan vanaf 's ochtends 48 uur zit je namelijk ongeveer op dag 3 na de bevalling, de beruchte kraamtranen-dag. Geen goede dag om visite te ontvangen.

Verder hebben wij alle drie de keren de geboortekaartjes pas na een dag of 7 verstuurd. Mensen die dichtbij staan hebben we gebeld en uitgenodigd om te komen. Collega's en kennissen kwamen gewoon veel later toen ik allang weer fit en zo was.

En over de hechting van je baby en rust hoef je je echt niet druk te maken. Jij bent er 24 uur per dag, de 10 minuten die opa en oma even je kindje vasthouden en bewonderen heeft echt geen enkele invloed op de hechting. Jouw kindje is een eerste kindje, maar hoe denk je dat het met tweede, derde, vierde, etc kindjes in een gezin gaat? Die hebben meteen te maken met de onrust van broertjes en zusjes, worden van alle kanten geknuffeld, en daar komt het ook gewoon helemaal goed mee.

Dankjewel!

Suusje. schreef op 22-06-2022 om 13:44:

[..]

https://deverloskundige.nl/net-bevallen/subtekstpagina/144/kraamtranen/

Ik zou daar niet al teveel rekening mee houden als je ook al de eerste 48 uur zo min mogelijk mensen wil zien. Het is echt ook heel zwaar om visite te ontvangen na de eerste week. Kraamhulp is weg en dan moet je opeens alles met je partner zelf doen en ook nog visite ontvangen.

Het is maar net hoe je erin staat. Ik vond bezoek in de kraamweek echt zwaarder dan daarna, gewoon omdat ik fysiek nog niet fit was, niet lekker kon zitten door hechtingen en stuwing. Toen dat allemaal wat bijgetrokken was, ging het allemaal veel soepeler.

Verder combineerden wij bezoek vaak, dus twee vriendenstellen tegelijk, mijn broer en mijn zus tegelijk, schoonzus en schoonmoeder tegelijk etc.

En we vroegen bezoek ( zeker close vrienden en familie) om met het eten te komen en dan eten mee te nemen ipv een cadeau. Twee vliegen in één klap. We hadden eten zonder moeite, bezoek kon de baby zien en we konden gewoon op tijd naar bed.

Newbornmom

Newbornmom

22-06-2022 om 14:02 Topicstarter

Bedankt allemaal! Heel fijn om ervaringen te lezen en tips te krijgen. Als nieuwe moeder komt er zoveel op je af... Ook de discussies/meningsverschillen in de reacties helpen me om een beter beeld te krijgen van hoe het allemaal kan gaan straks.

NightNurse schreef op 22-06-2022 om 14:00:

[..]


En we vroegen bezoek ( zeker close vrienden en familie) om met het eten te komen en dan eten mee te nemen ipv een cadeau. Twee vliegen in één klap. We hadden eten zonder moeite, bezoek kon de baby zien en we konden gewoon op tijd naar bed.

Dat is het beste idee wat ik ooit heb gehoord! Maar mijn ervaring is wel dat mensen echt heel graag babykadootjes kopen dus dat zullen ze altijd nog ook doen. 

ik heb me altijd goed gevoeld na de bevalling en vind juist bezoek heel fijn! Dus hier werd gewoon gevraagd kan ik komen en dan was het antwoord meestal wel ja. 

Bijtje82 schreef op 22-06-2022 om 13:03:

[..]

Onderbezetting of niet. Als ik verzekerd ben voor een volle dag/week kraamzorg. Dan is die kraamzorg er. En hoe dan ook je bent klant bij je kraambureau, dus ze hebben tot op zekere hoogte naar je wensen te luisteren. En dan heb ik het niet over lullige dingen die ze extra moeten doen. Maar wel er voor zorgen dat ze bij springen zodra het voor kraamvrouw teveel wordt.

Als ze er niet zijn, kunnen ze ze niet sturen, verzekerd of niet. En als ze niet komen kunnen ze dus niks voor je betekenen met je bezoek. Dan doen ze in de schaarde tijd alleen de noodzakelijke dingen zoals controles. Wij hadden ook echt recht op meer maar ze waren er gewoon niet. Dat was ons wel vantevoren verteld dus we waren er wel op voorbereid.

Suusje. schreef op 22-06-2022 om 14:07:

[..]

Dat is het beste idee wat ik ooit heb gehoord! Maar mijn ervaring is wel dat mensen echt heel graag babykadootjes kopen dus dat zullen ze altijd nog ook doen.

Bij de eerste wel inderdaad. Bij de derde zoon binnen vier jaar snapte iedereen vrij goed dat we al omkwamen in de kleertjes en speelgoed en dat we echt liever een grote schaal lasagne hadden

Oh en qua bellen. Laat zeker je ouders even weten als je bevallen bent en of alles goed is. Kan ook met een appje. Voor ouders is het ook spannend, niet alle bevallingen lopen goed af namelijk. Ik heb me dat nooit zo gerealiseerd tot ik zag hoe gespannen mijn moeder was toen het nogal lang duurde voor ze iets van mijn zusje hoorde (die bleek na de bevalling met spoed naar de ok gebracht te zijn, is goed gekomen, maar was wel even heel spannend)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.