Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Kraamvisite en wanneer bellen


Mija schreef op 22-06-2022 om 11:14:

[..]

Het is ook heel persoonlijk natuurlijk, hoe mensen zijn. Toen mijn kinderen werden geboren woonden we anderhalf uur rijden van onze beider ouders. Die zijn, op uitnodiging, dezelfde dag nog gekomen. Ze kwamen een uurtje kijken, gingen een paar uur wat anders doen in onze stad, kwamen nog uurtje, en reden toen zonder morren weer anderhalf uur naar huis. En dat heeft zich zo nog een aantal keren herhaald in de weken daarna, waarbij de tijd dat ze bleven steeds wat langer werd. Het scheelde wel dat ik me snel weer fit voelde na de bevalling, mezelf ook heel extravert voelde en ik mijn prachtige baby’s heel graag wilde laten zien aan onze families. Ik voelde me ook op mijn gemak en vertrouwd met iedereen. Als er al wrijvingen zijn, ouders vinden dat ze voor jou beslissingen kunnen nemen of je voelt je niet goed, kan dat natuurlijk een heel ander verhaal worden.

Dat schreef ik toch ook, maar je moet zelf op het moment aanvoelen hoe je je voelt. Mijn ouders en schoonouders wisten dat we ingeleid werden. En ik had die avond beiden nog gebeld dat het niets was geworden en we de dag erna verder zouden gaan met inleiden. Alleen schoonmoeder was langs het huis gelopen en had gezien dat alles donker was en de gordijnen van de slaapkamer open stonden. Het was geen bewuste keuze om niet te laten weten dat we toch bezig waren maar toen ik een hap van mijn boterham nam begonnen de weeen en die waren gelijk heel snel.

Uiteindelijk in de nacht geboren en waren we dus 24 uur op, ik had veel bloed verloren en hoewel ik vooraf had bedacht iedereen gelijk te appen en het op fb te zetten en al zat ik toen zo in mijn eigen wereldje dat niemand me meer kon schelen.

Bakblik schreef op 22-06-2022 om 11:34:

Inderdaad op het kaartje zetten dat bezoek welkom is na een telefoontje en dat je tussen x en y tijd geen bezoek wilt en na tijd z ook niet meer.

Wij hebben op de uitnodiging iets gezet als "kraamvisite van 18.30 tot 19.30".

Sommige mensen gaven wel aan dat ze het raar vonden dat er een eindtijd op stond. Maar in de praktijk was het wel heel fijn. Niet iedereen weet dat je na een uurtje eigenlijk wel weer naar huis hoort te gaan En als het toch langer kan/heel gezellig is kunnen mensen natuurlijk langer blijven (als de kraamvrouw dat wil).

Aviendha schreef op 22-06-2022 om 10:31:

 

Ik had van te voren dezelfde angst als jij (het dealen met verwachtingen van anderen) maar mijn uiteindelijke ervaring is dat het echt meevalt en mensen naar je luisteren.
Geniet ervan straks!!

Mijn ervaring is dat dat niet voor iedereen geldt. Hier respecteerde mijn moeder mijn wensen en grenzen niet. Ze heeft veel geholpen in de kraamweek, maar eigende zich (daardoor) ook rechten toe. Zo nodigde ze mijn zus en schoonbroer uit om samen met haar en mijn vader bij ons te komen eten toen baby 3 dagen oud was. En zij regelde alles, dus ik moest vooral niet zo moeilijk doen en wat dankbaarder zijn. Voeden op verzoek vond ze maar gek dus werd voortdurend gevraagd 'hoe laat moet baby eten?'. Toen ik een dutje deed en baby zich 'te vroeg' meldde heeft ze baby gepakt en bij mij weggehouden (zonder dat ik dat merkte). En trots: zie je, ik heb het 1,5 uur kunnen rekken! Dat lukt jou vast ook wel! Handen wassen was 'overdreven' en als ze de kans kreeg stopte ze de baby bij iedereen in de handen. 

Ik was in de kraamweek juist minder assertief dan normaal. Er komt zo veel op je af. Daardoor reageerde ik verbluft en sputterde ik wat tegen, maar heb wel spijt van hoeveel ik heb laten gebeuren. Dus ik denk dat het goed is tevoren na te denken over wat je wel en niet wil. En dat evt deels al bespreken. 'Joh mam, heel lief dat je zo betrokken bent, maar we willen straks ook écht wat tijd voor onszelf'. Dan is ze al wat voorbereid.

Lieveheersbeest schreef op 22-06-2022 om 11:58:

[..]

Wij hebben op de uitnodiging iets gezet als "kraamvisite van 18.30 tot 19.30".

Sommige mensen gaven wel aan dat ze het raar vonden dat er een eindtijd op stond. Maar in de praktijk was het wel heel fijn. Niet iedereen weet dat je na een uurtje eigenlijk wel weer naar huis hoort te gaan En als het toch langer kan/heel gezellig is kunnen mensen natuurlijk langer blijven (als de kraamvrouw dat wil).

Wij hadden op het kaartje staan dat bezoek op afspraak was en dat moeder en kind rustten tussen 12.00 en 14.00 en na 21.00 uur. Dan neem ik aan dat je als bezoek zelf het fatsoen hebt om te gaan ruim voordat de klok de negen aantikt.

Dan zit je er niet meer als je schoondochter heeft aangegeven dat ze boven gaat voeden en kind in bed legt. 

Verklaring: We hadden nog niet graag gezegd.  En gedag zeggen moest "OFFICIEEL" met hand en 3 zoenen, je kunt niet vertrekken als je niet gedag hebt gezegd.  

Meesje schreef op 22-06-2022 om 12:00:

[..]

Mijn ervaring is dat dat niet voor iedereen geldt. Hier respecteerde mijn moeder mijn wensen en grenzen niet. Ze heeft veel geholpen in de kraamweek, maar eigende zich (daardoor) ook rechten toe. Zo nodigde ze mijn zus en schoonbroer uit om samen met haar en mijn vader bij ons te komen eten toen baby 3 dagen oud was. En zij regelde alles, dus ik moest vooral niet zo moeilijk doen en wat dankbaarder zijn. Voeden op verzoek vond ze maar gek dus werd voortdurend gevraagd 'hoe laat moet baby eten?'. Toen ik een dutje deed en baby zich 'te vroeg' meldde heeft ze baby gepakt en bij mij weggehouden (zonder dat ik dat merkte). En trots: zie je, ik heb het 1,5 uur kunnen rekken! Dat lukt jou vast ook wel! Handen wassen was 'overdreven' en als ze de kans kreeg stopte ze de baby bij iedereen in de handen.

Ik was in de kraamweek juist minder assertief dan normaal. Er komt zo veel op je af. Daardoor reageerde ik verbluft en sputterde ik wat tegen, maar heb wel spijt van hoeveel ik heb laten gebeuren. Dus ik denk dat het goed is tevoren na te denken over wat je wel en niet wil. En dat evt deels al bespreken. 'Joh mam, heel lief dat je zo betrokken bent, maar we willen straks ook écht wat tijd voor onszelf'. Dan is ze al wat voorbereid.

 

Krijg altijd last van plaatsvervangende schaamte als ik zulke verhalen lees/hoor.

Hoe kan je als moeder zo de touwtjes in handen nemen van iets wat feitelijk helemaal niet onder jouw regie staat. 

Nooit een echte kraamperiode gehad vanwege vroeggeboorte en dochter op de nicu in de couveuze en ik ook een tijdje in het ziekenhuis. Gedoe omtrent bezoek was er niet vanwege de bezoektijden van het ziekenhuis. Verder geen aanrader trouwens.

Ik zou gewoon duidelijk zijn in wanneer wel en niet. Nee is ook een antwoord. Iedereen doet het anders en dat is jullie goed recht.

Onze ouders en broers en zussen waren overigens wel op de hoogte en kwamen ook wel af en toe langs maar niet dagelijks, ook omdat dat te ver was.

Bakblik schreef op 22-06-2022 om 12:08:

[..]

Krijg altijd last van plaatsvervangende schaamte als ik zulke verhalen lees/hoor.

Hoe kan je als moeder zo de touwtjes in handen nemen van iets wat feitelijk helemaal niet onder jouw regie staat.

Nou precies dit!

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

22-06-2022 om 12:26

Miepjecody schreef op 22-06-2022 om 11:33:

[..]

De meeste mensen hebben geen " dampen" en ik heb nooit regels gehad verder hoor. Ook nooit handen wassen voor ze de baby vast hielden.

Wij wel, handen wassen en de kleine bleef gewoon bij ons, echt niet dat die van hand tot hand ging. En geen parfum inderdaad.

Bakblik schreef op 22-06-2022 om 12:08:

[..]

Krijg altijd last van plaatsvervangende schaamte als ik zulke verhalen lees/hoor.

Hoe kan je als moeder zo de touwtjes in handen nemen van iets wat feitelijk helemaal niet onder jouw regie staat.

En helaas is dit niet een op zichzelf staand verhaal. Je leest het vaak genoeg op fora. Dus alleen maar goed dat TO er NU over nadenkt en dit alvast meldt bij de diverse mensen.

Want je kunt er wel vanuit gaan dat een ander begrijpt dat je geen uren blijft hangen, dat je je niet laat bedienen en je overal mee bemoeit, maar in de praktijk komt het vaak genoeg voor. 

In mijn werk heet dat verwachtingenmanagement, dan weet men wat ze kunnen verwachten. En waarom nu niet? Het is makkelijk om nee te zeggen als je van te voren hebt gezegd dat je iets niet wilt, dan dat je iets op dat moment moet bedenken.

Lali schreef op 22-06-2022 om 09:47:

Ik vond het juist fijn dat het grootste deel van het bezoek in de kraamtijd kwam. Ik lag ook nog een deel van die tijd in bed, wat betekende dat iedereen max een half uur bleef. En de kraamverzorgster regelde alles. Dat betekende dat ik na mijn kraamtijd, toen ik alles weer zelf moest doen, heerlijk veel rust had zonder al te veel visite.

Ja dat vond ik destijds ook heel prettig. Vond het zelfs jammer / onhandig dat veel mensen belden met de mededeling dat "we het vast druk hadden" en daarom pas over een paar weken wilden komen. 

Lag ik daar in bed, me een beetje te vervelen. Baby sliep hele dag, man was aan het werk (die was de week na de  kraamweek vrij) en de kraamhulp zorgde heel goed voor ons. 

Dat was pas druk, aangezien ik toen geen hulp meer had. 

Wat scheelt trouwens is baby in kinderwagen (laten) liggen. Dan kan de visite even in de wagen kijken om de baby te bewonderen. 

Bakblik schreef op 22-06-2022 om 11:34:

Bij ons in de familie is er de gevleugelde uitspraak: Je mag altijd komen, als je maar weer gaat. Altijd komen als in: iedere dag even komen kijken mag maar dan blijf je niet lang. Als je maar weer gaat daar zit de ongeschreven regel achteraan: voordat ik het moet vragen.

Ik vind dat je jezelf heel wat op de hals laat met dit soort ongeschreven regels die je schoonfamilie maar moet begrijpen. En waar was je man om zijn ouders duidelijk te maken wat de bedoeling was? Jullie zijn zelf niet duidelijk geweest. 

Bijtje82

Bijtje82

22-06-2022 om 13:03

Suusje. schreef op 22-06-2022 om 10:53:

[..]

Het is 2022, er is overal een onderbezetting. Dat jij het zo geregeld had zegt niks over hoe anderen het kúnnen regelen. En dan nog kunnen ze aan de deur staan als de kraamverzorgster weg is.

Onderbezetting of niet. Als ik verzekerd ben voor een volle dag/week kraamzorg. Dan is die kraamzorg er. En hoe dan ook je bent klant bij je kraambureau, dus ze hebben tot op zekere hoogte naar je wensen te luisteren. En dan heb ik het niet over lullige dingen die ze extra moeten doen. Maar wel er voor zorgen dat ze bij springen zodra het voor kraamvrouw teveel wordt. 

Meesje schreef op 22-06-2022 om 12:00:

[..]

Mijn ervaring is dat dat niet voor iedereen geldt. Hier respecteerde mijn moeder mijn wensen en grenzen niet. Ze heeft veel geholpen in de kraamweek, maar eigende zich (daardoor) ook rechten toe. Zo nodigde ze mijn zus en schoonbroer uit om samen met haar en mijn vader bij ons te komen eten toen baby 3 dagen oud was. En zij regelde alles, dus ik moest vooral niet zo moeilijk doen en wat dankbaarder zijn. Voeden op verzoek vond ze maar gek dus werd voortdurend gevraagd 'hoe laat moet baby eten?'. Toen ik een dutje deed en baby zich 'te vroeg' meldde heeft ze baby gepakt en bij mij weggehouden (zonder dat ik dat merkte). En trots: zie je, ik heb het 1,5 uur kunnen rekken! Dat lukt jou vast ook wel! Handen wassen was 'overdreven' en als ze de kans kreeg stopte ze de baby bij iedereen in de handen.

Ik was in de kraamweek juist minder assertief dan normaal. Er komt zo veel op je af. Daardoor reageerde ik verbluft en sputterde ik wat tegen, maar heb wel spijt van hoeveel ik heb laten gebeuren. Dus ik denk dat het goed is tevoren na te denken over wat je wel en niet wil. En dat evt deels al bespreken. 'Joh mam, heel lief dat je zo betrokken bent, maar we willen straks ook écht wat tijd voor onszelf'. Dan is ze al wat voorbereid.

Dit soort mensen moet je dus ook niet laten helpen. Dan krijg je dat. En inderdaad TS denkt er vooraf over na, dat is prima maar we willen haar ook waarschuwen dat je daarin mag en kan veranderen. Net als jij. Ik denk toch echt dat jij ook je moeder langer kende en had kunnen voorspellen dat ze zo is. 

Bijtje82

Bijtje82

22-06-2022 om 13:06

Mija schreef op 22-06-2022 om 11:01:

[..]

Toen mijn kinderen geboren wereld (16-18) was dit in ieder geval totaal niet aan de orde. Er was veel te weinig personeel en we mochten blij zijn dat ze twee keer per dag even wat controles kwamen doen. Dat ideaalplaatje van een kraamverzorgster die ook het bezoek reguleert was bij ons in ieder geval helemaal niet aan de orde. Het is niet gezegd dat het nooit gebeurt maar ik zou er niet mijn kaarten op zetten. Het personeelstekort lijkt me in de loop der jaren ook eerder verergerd dan verbeterd. Het is ook nog eens binnenkort vakantietijd. Beter (ook) een goed plan B achter de hand hebben. Je kunt vast bij de kraamzorgorganisatie vooraf informeren naar wat je mag verwachten.

Nee niet reguleren, maar ze wel de deur wijzen als ze onaangekondigd voor de deur stonden of te lang bleven. Het is in die periode heel moeilijk nee zeggen omdat je niemand tegen het hoofd wilt stoten. 

Bijtje82 schreef op 22-06-2022 om 13:03:

[..]

Onderbezetting of niet. Als ik verzekerd ben voor een volle dag/week kraamzorg. Dan is die kraamzorg er. En hoe dan ook je bent klant bij je kraambureau, dus ze hebben tot op zekere hoogte naar je wensen te luisteren. En dan heb ik het niet over lullige dingen die ze extra moeten doen. Maar wel er voor zorgen dat ze bij springen zodra het voor kraamvrouw teveel wordt.

Nou en als ze geen mensen hebben omdat: er onderbezetting is, toevallig heel veel vrouwen gelijk met jou bevallen en de week ervoor niemand en/of er zijn er veel ziek: jammer dan. Grappig dat je werkelijk denkt dat als je je daarvoor verzekerd hebt dat je dat ook krijgt. 

Ja ik wil ook wel eens met de trein en die rijdt dan niet (geen machinist). Of mijn reservering voor het etentje wordt afgebeld (te weinig personeel). Echt het gebeurt. Dus adviseren dat de kraamhulp het allemaal wel regelt vind ik een slecht advies. Vertrouw daar niet op. Je ziet het: een kraamhulp kan zelfs door een misverstand een collega binnenlaten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.