Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op
Sassefras

Sassefras

29-10-2010 om 23:01

Lang geleden, maar ik kom me toch weer even melden

Toen ik net zwanger bleek van onze 5e telg heb ik hier weer korte tijd meegekletst. Toen is mijn aandacht weer verslapt door van alles en nog wat en een hoop persoonlijke rompslomp, en de zin om het hier bij te houden was even verdwenen.
Biene M. was ongeveer tegelijkertijd uitgerekend met mij,(ook in januari?) en ik was wel nieuwsgierig hoe het nu met haar was. Ik heb in het archief enigzins terug kunnen vinden dat haar combitest nogal wat redenen gaf tot ongerustheid maar uiteindelijk gelukkig toch nog positief eindigde. Ben wel benieuwd hoe het nu met haar is tijdens de laatste loodjes...
Zelf ben ik inmiddels bijna 30 weken zwanger van een jongetje na 4 dochters en dat maakt deze zwangerschap toch wel extra bijzonder! Wij hebben ook een combitest ondergaan met gelukkig een goede kansberekening: 1:1680. De zwangerschap verliep verder voorspoedig, nauwelijks klachten en geen bekkenpijn deze keer. Totdat ik een week of 5 geleden de diagnose zwangerschpsdiabetes kreeg na een paar verhoogde bloedglucosewaarden. Vanaf toen ben ik wel een beetje van mijn onbezorgde zwangerschapswolkje afgesodemietert. Ik ben meteen overgedragen aan de gyn voor de rest van de zwangerschap met het logische gevolg dat ik nu ook niet meer thuis mag bevallen en ik voor 40 weken ingeleid zal worden.
Verder ben ik nu ook nog onder controle van een diabetesverpleegkundige, diëtiste en een internist. Met een dieet viel er helaas niet veel aan te passen aan mijn voedingsschema en dus ook geen verbetering voor mijn bloedglucosewaarden en nu spuit ik sinds een week 3x per dag insuline. Ik zit nogsteeds wat te hoog maar ik voel me niet meer zo dodelijk vermoeid als de laatste tijd.
Naast de domper van de zwangerschapdiabetes begint nu ook nog mijn bloeddruk af en toe roet in het eten te gooien. Tijdens de laatste controle bij de gyn werd alweer halsoverkop m'n bloed en urine gecontroleerd en heb ik een half uur aan het CTG gelegen. Gelukkig zakte m'n bloeddruk weer naar een acceptabele waarde en bleken de uitslagen goed dus ik mocht weer naar huis.
Nu hoop ik het dus nog tot een week of 37 uit te kunnen zingen door het zoveel mogelijk rustig aan te doen en goed op het gebruik van de koolhydraten te blijven letten. Mijn ergste nachtmerrie op dit moment is dat ik voortijdig opgenomen zou moeten worden en daar de bevalling af zou moeten wachten. En dat met een druk gezin van 4 kinderen thuis; brrrrr....

Tot zover de stand van zaken tot nu toe! Aangezien ik nu weer wat meer tijd verplicht rustig op de bank doorbreng heb ik vast ook weer wat meer tijd voor mijn oude, vertrouwde hobby: OO!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Biene M.

Biene M.

30-10-2010 om 09:11

Sassefras!

Wat fijn dat je je weer meldt! Ik was eigenlijk bang dat je zwangerschap misgelopen was. Wat leuk dat jullie nu een jongetje krijgen, want een prinsje zal dat worden met vier grote zussen! Vinden de meiden het ook leuk, of hadden ze liever versterking gekregen?

Wat ontzettend balen dat je zwangerschapsdiabetes hebt! Wordt de groei van je zoontje nu ook extra in de gaten gehouden? En moet je je nu naast het spuiten ook nog aan het dieet blijven houden? Vervelend hoor. Hopelijk houdt je bloeddruk zich verder gedeisd, anders wordt het allemaal helemaal zo gecompliceerd. Werk je nu ook nog, of ben je de hele week met vier kinderen thuis? Dan wordt het wel érg moeilijk om rustig aan te doen.

Met mij gaat het redelijk, de uitslagen van de punctie waren dus goed en wij krijgen een meisje (ik had al een dochter en een zoon, in de familie van mijn man wordt dit het eerste meisje sinds 150 jaar!) De zwangerschap gaat op zich goed, maar ik heb flink last van mijn bekken waardoor ik al een paar maanden ontzettend slecht slaap, wat eigenlijk erger is dan de pijn overdag want ik ben zo intens moe constant. Mijn glucose zat onder de grens, maar is aan de hoge kant en ik heb veel vruchtwater, dus ik let wel op mijn eten. Ik tel de weken af hoor, nog vier weken werken en dan nog een week of zes om bij te slapen voordat de kleine er is. Vandaag ben ik trouwens precies 30 weken.

Zo te lezen ga jij dus ergens rond Kerst bevallen?

Groetjes!

Sassefras

Sassefras

30-10-2010 om 14:29

Hey biene!

Wat leuk dat je zo snel reageert! Wat leuk dat jullie een meisje erbij krijgen! Wij zijn dus echt vlak na elkaar uitgerekend; ik zit vandaag op 29 wk+3dgn en ben officïeel 11-01-'11 uitgerekend.
Jij bent dus ook al een behoorlijk aan het kwakkelen, heel vervelend. Afgezien van de zwangerschapsdiabetes waar ik overigens nog nooit eerder last van heb gehad, en de bloeddruk heb ik nu helemaal geen last van mijn bekken. En dat terwijl ik bij de laatste 2 rond deze tijd geen stap meer kon verzetten en er stond zelfs al een bed in de huiskamer. Ik weet hoe vreselijk die pijn kan zijn; heel veel sterkte daarmee!
Ik ben ook vreselijk moe maar dat schijnt ook weer met die diabetes te maken te hebben. Naast het spuiten met insuline moet ik idd helaas ook nog rekening houden met de hoeveelheid koolhydraten per maaltijd. Ik dacht daar wat soepeler mee om te kunnen gaan nu ik insuline spuit maar de bloedglucosewaarden blijven nog te hoog, ook met insuline. Dus de dosering wordt nu per dag nogsteeds verhoogd. Gelukkig blijkt het prul in m'n buik nog niet veel last te hebben van de diabetes. Ik heb nu 1 groeiecho gehad en wat controles maar hij lijkt vooralsnog niet te groot; ik hoop dat het zo blijft. De gyn heeft gezegd dat ze mij sowieso niet over de 40 weken laten gaan en gebruikelijk is dat je rond 38 weken wordt ingeleid. Maar dat is dus tussen kerst en oud en nieuw in, dus ik denk zelf dat ik begin januari pas ingeleid zal worden.
Ik werk niet meer. Ik ben tijdens de zwangerschap van onze nu nog jongste gestopt. Mijn man zit al een poosje in de ziektewet en zal vermoedelijk in februari pas weer aan het werk gaan. (lang verhaal) Maar ik heb er nu wel profijt van dat hij er is, ik kan m'n rust nemen wanneer ik daar behoefte aan heb. Ook werken de meiden goed mee om alles zo soepel mogelijk te laten verlopen dus ik mag niet klagen!

Hoeveel dagen/uren werk jij nu nog? Kan me goed voorstellen dat je door de vermoeidheid en je bekken de weken aan het aftellen bent. Ben je ook al klaar met het kamertje en heb je alles al in huis? En ga je thuis bevallen of wordt het het ziekenhuis?

Groetjes en tot schrijfs!

Biene M.

Biene M.

31-10-2010 om 08:40

Ha sassefras

Wat een geluk bij een ongeluk dat je man nu thuis is! Lijkt me anders errug pittig met vier kinderen (ik word al heeeel moe van mijn peuter, haha! Puberdochter helpt gelukkig goed mee). En blijkbaar is je man dan wel arbeidsongeschikt maar heb je thuis nog wel wat aan hem, dat is ook fijn.

Prettig dat je nu in elk geval geen last van je bekken hebt! Dit is mijn 6e zwangerschap (heb wat miskramen gehad) en met elke volgende zwangerschap heb ik er alleen maar meer last van. Jeetje, dat je bij je vorige zwangerschappen je bed in de huiskamer had! Ik heb hem ook wel geknepen toen ik met een week of 17 echt heel veel pijn had; we wonen op tweehoog zonder lift en ik was bang de laatste maanden binnen te moeten blijven, maar nu gaat het weer iets beter.

Die diabetes is echt erg balen. Heb je het slechte nieuws al gehoord dat je een verhoogd risico hebt om na de zwangerschap diabetes type II te krijgen? Eigenlijk denk ik niet dat ze tot na 39 weken wachten met inleiden hoor, het wordt vast eind december. Fijn in elk geval dat je jongetje vooralsnog niet te groot is!

Ik werk de ene week drie en de andere week vier dagen, gemiddeld 28 uur dus. De verloskundige dringt best aan dat ik minder ga werken, ook omdat ik vorige week eens een heel onrustige buik had waarvoor ik 's avonds zelfs nog de verloskundige heb gebeld. Maar ik wil heel graag wat dingen af krijgen voor mijn verlof en dat gaat me nu toch al te traag door die vermoeidheid. Vanaf volgende week gaat mijn collega meer uren werken en dan ga ik meer thuis werken zodat ik minder reistijd heb en ook even kan gaan liggen 's middags.

Dit meisje krijgt geen eigen kamertje, we hadden er geen meer vrij Eerst komt ze bij ons op de kamer en daarna bij haar peuterbroer. Er moet nog best veel gebeuren, ik moet nodig de to do lijst eens bijwerken (geen fut voor gehad de laatste tijd ) Het enige wat af is zijn de kleertjes, we vonden het zo leuk om babymeisjeskleertjes te shoppen, haha! Zijn jullie er wel al klaar voor?

Kama

Kama

01-11-2010 om 12:40

Ha sassefras, hier ook nummer 5 in aantocht

Hoi, leuk dat je je weer meld, ik ben ook zwanger van nummer 5 en nu alweer 20 weken, maandag weten we wat het word, spannend vind ik dat. Ik heb een jongen en drie meiden. wel verevelend voor je dat je nu niet meer lekker onbezorgd zwanger kunt zijn. Ik moet vaak bloed prikken omdat ik anti stoffen in mijn bloed heb zitten en die mogen niet te ver oplopen, toch geniet ik met volle teugen van de ienieminie schopjes van de kleine. Dit word zeker de laatste en ik kan me geluk niet op. Hoe zijn ze er trouwens achter gekomen dat je diabetes had.
nou ik hoor wel weer van je,. Liefs Kama

Sassefras

Sassefras

02-11-2010 om 22:13

Biene

Fijn dat je volgende week gaat minderen met je werkuren! Het klinkt nogal afgezaagd maar je moet nu echt gaan luisteren naar je lichaam!
Wij leggen de kleine ook de eerste weken bij ons op de kamer, in ieder geval tot hij 's nachts fatsoenlijk doorslaapt. Verder alles klaar; kleertjes (ook heel apart om nu naar jongenskleding te kijken) en alle overige babytextiel ligt gewassen en gestreken in de kasten, kamertje helemaal af en het ledikant is opgemaakt. Wij zijn er klaar voor!
Ja, ik weet inmiddels dat ik na zwangerschapsdiabetes 50% meer kans heb om diabetes type 2 te ontwikkelen en hier zal ik na deze zwangerschap jaarlijks voor gecontroleerd moeten worden. Ik spuit trouwens nu sinds 2 dagen 3x per dag 5 eenheden insuline en ik blijf nu éindelijk met mijn waarden onder de 7! Weer een beetje meer rust in de hut...
Ga jij trouwens thuis bevallen of in het ziekenhuis?

Sassefras

Sassefras

02-11-2010 om 22:28

Kama

Gefeliciteerd en wat leuk dat jullie ook een 5e kindje verwachten! Als het goed is weet je nu inmiddels dus of je een jongen of meisje gaat krijgen? Hoop dat je verder een goede 20 weken-echo hebt gehad; is toch altijd een spannend moment...
Dit is ook zeker onze laatste en tot een paar weken geleden genoot ik ook nog volop van de zwangerschap en voelde ik me ook supergoed. Door al het gestres met suiker en bloeddruk ben ik nu de weken wel aan het aftellen en kan het mij niet snel genoeg gaan.
De zwangerschapsdiabetes is ontdekt door een standaard glucosetestje in de 26e week. Ik moest 2 keer naar de huisarts (nuchter en 1,5 uur na de lunch) voor een vingerprikje en de 2e bleek te hoog. Vervolgens ben ik door de vk doorgestuurd voor een dagcurve van de bloedglucosewaarden op de prikpoli in het ziekenhuis en daar was de laatste geprikte waarde weer behoorlijk hoog. Hierna werd ik meteen al overgedragen aan de gyn voor extra controle voor de baby en een ziekenhuisbevalling en naar de internist en de diabetesverpleegkundige voor de diabetes. Ik dacht eerst nog dat het enigzins overdreven paniek zaaien was na 2 te hoge waarden, maar achteraf gezien bleek het toch geen flauwekul te zijn...

Biene M.

Biene M.

03-11-2010 om 19:20

Sassefras

Wow, wat goed dat jullie er al klaar voor zijn! Wij moeten nog matrasjes kopen voor het peuterbed waar zoon in gaat slapen en voor de wieg. Ook nog beddengoed voor de wieg. En gordijnen voor onze slaapkamer, want daar is het nu te licht (en in de winter ook te koud). Nog een meerijdplankje voor de kinderwagen, ik moet nog checken of de kruiken nog goed zijn, de maxicosi en draagdoek en babybjorn en het babybadje zijn nog uitgeleend. En we moeten nog een nieuwe auto uitzoeken. Hm, ik geloof dat dat het wel was. Met die auto en gordijnen moeten we natuurlijk niet al te lang meer wachten, vanwege de levertijden. O ja, en mijn lieftallige echtgenoot moet nog wat aan geluidsisolatie doen bij het wandje dat hij nogal knullig heeft geplaatst tussen onze slaapkamer en de huiskamer. Argh.

Fijn dat je glucosewaarden nu laag genoeg blijven! Hopelijk hoor je bij de groep bij wie het na de zwangerschap definitief is afgelopen met de diabetes.

Ik zou wel thuis willen bevallen, maar dat was de vorige keren ook de intentie en toen moest ik toch naar het ziekenhuis. Verder heb ik de vorige keer een ruggenprik gekregen en dat is me ook wel erg goed bevallen. Nou ja, ik houd alles open. We zorgen ervoor dat het eventueel thuis kan, maar anders weet ik al naar welk ziekenhuis ik wil

Was jij al eerder in het ziekenhuis bevallen?

Sassefras

Sassefras

03-11-2010 om 19:56

Biene

Oh ja, die kruiken! Die moet ik ook nog ergens onder uit een lade opduikelen en controleren. En dan nog een geboortekaartje uitzoeken, dat hebben we ook nog niet gedaan...
Maarre, jij krijgt het straks nog druk tijdens je verlof! Maar is nog wel te doen toch? Ik ben nu eenmaal zo'n neuroot die alles ruim op tijd kaar wil hebben en nu ben ik extra vroeg begonnen omdat ik bang was dat ik weer met m'n bekken zou komen te zitten. Ik moet zeggen dat het mij een heel rustig gevoel geeft dat alles nu klaar is voor de baby. Al zijn er dan weer andere dingen die ik nog gedaan wil hebben. Zo wil ik de hoezen van de banken en de gordijnen nog wassen en de badkamer opnieuw witten. Ze worden hier helemaal gek van mij!
Ik ben 4 keer in het ziekenhuis bevallen; de 1e keer zou ik thuis bevallen maar moest ik op medische indicatie toch naar het ziekenhuis omdat m'n bloeddruk te hoog was, bij de 2e en de 3e ben ik poliklinisch bevallen omdat ik na de 1e zo'n bevalling toch wel veel gedoe vond, bij de 4e wilde ik weer thuis bevallen maar moest ik weer het ziekenhuis in voor m'n bloeddruk en nu dus voor de zwangerschapsdiabetes. Een thuisbevalling is blijkbaar niet voor mij weggelegd al vraag ik me af of ik daar nu rouwig om moet zijn na alle negatieve publiciteit over verloskundigen en thuisbevallingen op dit moment...

Kama

Kama

03-11-2010 om 20:58

Biene en sassefras

Jullie zijn al lekker op dreef, de baby gaat bij ons op de kamer slapen, zet daar dus gewoon een bedje neer en klaar. Ik wil alles wel gaan regelen, want mijn bekken is niet zo best dit keer. Ben nu drie keer thuis bevallen en 1 keer in het ziekenhuis en vond dat echt een ramp, dus ga nu weer voor thuis als mijn bloed goed blijft gaan. Ben een keer ingeleid en dat was niet toppie. Maandag weet ik of het een jongen of meisje word en dan gaat het grote inkopen beginnen. grt Kama

Sascha2

Sascha2

04-11-2010 om 19:40

Zeg biene

Als je wilt: ik heb nog een matrasje voor een wieg (en een wieg), beddengoed voor de wieg, een kruik en een meerijdplankje voor de kinderwagen. Mag je allemaal zo lenen als je wilt. Helaas kan ik je niet aan een grotere auto helpen .
X!

elsje78

elsje78

04-11-2010 om 21:39

Biene beetje ot

Hoi

Ik had bij de tweede de kruiken gecontroleerd, niks aan het handje, geen roest, niks. En de derde dag na de bevallig maakte de kraamverzorgster een kruik en knaptje ineens de bodem eruit. Gelukkig niemand verbrand maar ik griezel nog bij het idee dat die kruik 5 min later bij zoontje in bed had gelegen. dus ik zou zeggen, nieuwe kopen.

groetjes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.