Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op
saskia

saskia

14-12-2009 om 14:07

Last van verzakking

Hoi
Ik ben nu 23 weken zwanger van ons derde kindje en heb last van een verzakking. Na de vorige 2 bevallingen kwam mijn placenta niet spontaan waardoor er vlink aan is getrokken na de 1ste bevaling kwam hij toch naar vlink wat trek en sjor werk. Na de tweede bevalling is de placenta operatief verwijderd (hij kwam namelijk niet na tek en sjor werk) Na de tweede bevaling kreeg ik dus ook een verzakking die na 9 maand over was.

Nu dus al in de zwangerschap last van een verzakking, en heb enorm angst voor die placenta die er straks weer uit moet, wie weet of het kwaad kan bij een verzakking als ze er weer aan gaan trekken. Ik krijg maar steeds geen antwoord van de verloskundige, of ze willen hem niet geven. Ik heb zelf zoiets als die placenta niet vanzelf komt dan maar direct operatief verwijderen, maar maakt het ubberhoud iets uit? Wie heeft hier ervaringen mee. Kun je eisen dat ze hem gewoon opperatief verwijderen, als de placenta niet spontaan komt.
groetjes saskia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kadonaj

Kadonaj

14-12-2009 om 19:10

Hmmm

Het mag vreemd klinken, maar ik heb geleerd tijdens mijn kraamzorgopleiding dat je nooit aan de placenta mag trekken...

Bij een verzakking hoef je niet automatisch problemen te hebben met de placenta, maar gezien je vorige zwangerschappen, hoop ik voor je dat ze niet weer gaan touwtrekken...

saskia

saskia

15-12-2009 om 19:01

Klopt

ik ben zelf kraamverzorgende en het klopt dat de verloskundige niet aan de placenta mag trekken. Alleen een gynacoloog mag als laatste poching echt stevig trekken met druk op de buik (dit heeft een naam,maar weet die even niet), maar dan moet wel de ok gereed staan. Dat is bj mij gebeurd na de eerste bevaling kwam die toen zonder verdere complicaties. De tweede keer is dit niet gelukt dus naar de ok met verder ook geen complicaties, wel heb ik pas na de 2de bevalling last van een verzakking gekregen. Maar omdat ik zelf kraamverzorgende ben maak ik me juist meer zorgen, ik heb het idee dat het gewoon niet goed kan zijn als je al last van een verzakking hebt. Ook heb ik gehoord direct na mijn eerste bevalling dat een gynecaloog zo hard kan trekken dat de baarmoeder naar buiten komt???? dit baart mij zorgen voor straks, dat kan toch gewoon niet goed zijn?

Kadonaj

Kadonaj

15-12-2009 om 21:06

Ik zou dat echt even bespreken hoor!

Ik heb inderdaad ook gehoord dat ze behoorlijke schade aan kunnen brengen aan baarmoeder etc, dus ik zou van te voren bespreken dat je evt liever meteen naar de ok doorgaat, dan dat ze weer de boel gaan forceren...

Juul M

Juul M

16-12-2009 om 07:06

Placenta

Echt aan trekken heeft geen zin. Vaak wordt er een injectie gegeven om te helpen met de placenta (managed 3rd stage, injectie van syntocinon of syntometrine) en dan 'trek' je aan het koord terwijl je met de andere hand tegen de onderbuik drukt zodat de baarmoeder niet mee naar buiten komt! Maar als er geen beweging in zit, dan wacht je weer gewoon en probeer je het later weer. Het heeft geen zin om te blijven trekken als de placenta nog niet los gelaten heeft en geduld is dan een schone zaak. Na zo'n injectie verwacht je dat de placenta vrij snel los komt. Als die niet komt kan de obstetrician eventueel 'manual removal of the placenta' doen. Dan gaat hij/zij met de hand naar binnen en probeert zo de placenta met de vingers eraf te schrapen. Het is moeilijk te zeggen hoe lang je kan blijven wachten bij of de managed 3rd stage, of de 'physiological' 3rd stage (zonder injectie). Maar zoals ik al zei, bij managed wacht je minder lang. In jou geval zou ik er voor zorgen dat je die injectie na de geboorte krijgt en dan misschien maximaal 30 minuten wacht en als de placenta dan niet komt, gelijk operatief in de OK en niet al dat gedoe met een manual removal. Je zou misschien meer informatie kunnen vinden op internet onder deze Engelse termen en 'retained placenta' wat jij dus 2 keer hebt gehad.

Om je een hart onder de riem te steken, ik ben ooit bij en bevalling geweest van iemand die haar 3de kindje kreeg. Eerste 2 keren placenta operatief verwijderd. Deze keer meteen 10 units syntocinon en placenta kwam er normaal uit. Maar bespreek alles goed en maak een plan met tijdslimiet, geen getrek en gesjor want dan heb je ook nog kans dat een halve placenta komt, veel bloedverlies en verzakking... Sterkte en succes
Juul

saskia

saskia

16-12-2009 om 15:34

Bedankt

Die injecties heb ik zowel bij de eerste als de tweede keer gehad, de tweede keer kwam de placenta simpel weg niet, wel naweeen gehad maar blijkbaar niet effectief genoeg. ik was de tweede keer om 5.50 bevallen en lag pas om 9.00 uur op de ok zelfs na 3 uur kwam hij nog niet spontaan, gelukkig vloeide ik niet, dus daarom wachte ze denk ik, en de ok moest denk vrij komen, maar dat weet ik verder niet waarom ze zo lang hebben gewacht, die naweeen waren ook niet echt lekker. Van mij mogen ze best weer injecties geven om een poching te wagen dat de placenta gewoon spontaan komt, maar ik wil daarna gewoon liefst de manuela placenta verwijdering, dit vond ik namelijk totaal geen probleem. Maar bedankt voor je uitleg daar kan ik wat mee dat is een bevestiging dat dat getrek niet goed is en gevaarlijk kan zijn voor mij. En ik wil inderdaad een goed gesprek maar de verloskundige moet het steeds vragen aan de gynecaloog en dat duurt steeds weer een tijd dit keer 8 weken voordat ik weer op controle kom. Wat ik ook lang vind ik ben 4 weken steeds gewend bij mijn andere kinderen, maar zal kerst en oud en nieuw wel zijn.
saskia

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.