Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op
liora

liora

07-04-2009 om 14:28

Lijst benodigdheden

Hallo mede-zwangeren,

Hebben jullie de lijst gezien op de homepagina van OOL? Ik zie toch heel veel dingen die ik nog niet heb. Maar ben verbaasd dat een deken in een dekbedovertrek niet mag (doorklikken naar veilig slapen). Mijn zus had er eentje voor mij, destijds bij Prenatal gekocht, speciaal voor vanaf de geboorte. Een dunne katoenen deken die je dus wel in een dekbedovertrek zou mogen doen. Maar nu ga ik die maar niet gebruiken denk ik.

En vinden jullie zes rompertjes genoeg? Ik herinner me dat je soms 1 keer verschoont en twee rompertjes in de was moet doen daarna (plas, poep, melk).

Graag jullie bevindingen!

Liora

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
femmetje

femmetje

07-04-2009 om 16:09

Erg weinig

ik vind 6 wel wat weinig.
onze fem plast stiekem als ze even zonder luier ligt en dunne poep loopt soms net ietsjes langs dr luiertje dus ja is wel fijn om niet mis te grijpen!
ik heb er wel 12 ofzo hoef ik ook niet elke dag te wassen is ook wel fijn.

fem.

Dees 68

Dees 68

07-04-2009 om 18:43

Logisch nadenken?-ot

Wat is het verschil tussen een losse deken en laken en een deken in een dekbedhoes? Volgens mij zo goed als niks, toch? Of zie ik nu iets over het hoofd?

Ik heb in ieder geval af en toe zo mijn twijfels over die veiligheidslijsten. Veiligheid okee, maar je kunt ook overdrijven vind ik...

Asa Torell

Asa Torell

07-04-2009 om 19:30

Nee helemaal niet genoeg

Dat snap ik nou nooit van die lijstjes. Echt, ik was blij dat ik het viervoudige van het genoemde aantal kledingstukken en hydrofielluiers had! Waarschijnlijk is die zes stuks wel het minimum als je zowat elke dag een was doet (lijkt me uiteindelijk duurder dan een paar extra rompers) of een kind hebt dat nauwelijks poept... laat staan een die een paar spuitluiers per dag heeft zoals oudste hier.
Met dat dekbedovertrek zou ik het niet weten - misschien omdat het de bedoeling is dat je het bedje heel strak opmaakt en je met zo'n dekbedhoes geneigd bent het los te laten liggen? Dat laatste lijkt me inderdaad niet goed. Maar als je het gewoon net als bij een deken + los laken heel strak instopt, zie ik het verschil niet zo. Zelf houd ik toch wel heel erg van die slaapzakjes maar voor een pasgeborene is dat misschien wel wat weinig geborgenheid, en je hebt ze denk ik ook nauwelijks in die kleine maten.

Denkens

De kraamhulp vertelde me dat het verschil is dat je bij een lakentje en dekentje 2 lagen hebt en bij een dekbedhoes + dekentje dus 3 lagen. Maar wat veiig is veranderd elke week volgens mij... Tijdens mijn kraamtijd mocht een pasgeboren baby ineens niet meer op zijn zij liggen.

Ik heb zo'n speciaal dekentje waar je kind door heen kan ademen. Deze heb ik wel in een dekbedhoes gedaan.

Ik zou ook iets meer rompers aanschaffen. Soms gebruik ik er wel 3 op een dag... Emma krijgt nu tandjes en dan is de poep soms zo dun en veel dat ik het niet eens schoonkrijg... zucht.... dan verdwijnt er wel eens 1 met poep en al in de vuilnisbak...

Wat ik verder heel handig vond en volgens mij niet op de lijst staat is zo'n snotzuigertje voor babies (hema) echt ideaal als zo'n klein neusje verstopt zit. De neus is dan zo weer open!

liefs lisa

Vluchtig gekeken

Mijn eerste reactie: een po? Daar heeft niemand het over gehad!
(wel essentieel, naar mijn mening, is een bidon of sportdrankfles, om water langs de hechtingen te laten lopen als je moet plassen)
Mijn tweede reactie: rompertjes maat 56/62? Mijn onlangs geboren dochtertje was 47 cm bij de geboorte. Maat 56 is al te groot, aan 62 denk ik nog maar helemaal niet...

Staat de babykruik trouwens op het lijstje? Ik zag 'm zo gauw niet. Het moest hier, van de kraamzorg, maar wat een onding is dat! Ik ben trouwens niet de enige die er zo over denkt, onze tweede kraamhulp had het er ook niet op begrepen. En we moesten hier 2 thermometers hebben: een voor moeder en een voor kind.

Lisa, die neuszuigertjes worden afgeraden, begreep ik. Schijnen het slijmvlies te kunnen beschadigen (jammer, want ze werken inderdaad uitstekend, al vindt kind het niet leuk).

Groeten,

Temet

Hanne.

Hanne.

07-04-2009 om 21:21

Raar artikel

ik vond het een raar artikel

Het bericht begint erg enthousiast met de aankondiging: "Wat heb je nou echt nodig...... aangepast aan de laatste inzichten. "

Het lijstje dat er staat is vervolgens een standaard lijstje, het zelfde lijstje dat ik jaren geleden bij de geboorte van m'n eerste ook al kreeg. Met daarin tamelijk ouderwetse termen als 'hansopje' en 'luierpakje'.

Vervolgens staan er spullen op die helemaal niet echt nodig zijn. Sterker nog, er staan spullen op de lijst waarvan in de voetnoot vervolgens weer wordt gezegd dat ze eigenlijk heel onhandig zijn en zeker niet nodig (de flessenwarmer, het speentje).

Er staan veel spullen op die vast handig zijn, maar noodzakelijk?

Ik ben inmiddels zwanger van de 3e maar snap nogsteeds niet waarom je een omslagdoek en 6 (!!) flanellen omslagluiers hebt om je kind warm te houden. En heb je nu echt per se broekjes met voetjes er aan nodig? En de badolie, baby olie en het tubetje wolvet zijn nu ook niet direct noodzakelijke spullen. Handig kunnen ze vast wel zijn, maar nodig....zeker niet.

Ik tot nu toe geen van bovenstaande artikelen hoeven gebruiken, dus zo 'noodzakelijk' zullen ze vast niet zijn.

Verder sluit ik me bij de rest aan dat het erg handig is om meer dan 6 rompertjes te hebben, maar de ervaring leert dat het kraambezoek ook al snel eea meeneemt en dat de voorraad kleertjes snel groeit.

Lijstjes!

Die zijn altijd zo verschillend! Trouwens iedereen heeft toch zo zijn inzichten en manieren.
Ja als je elke dag een aantal wasjes doet kom je misschien wel toe met 6 rompers, maar ja niet iedereen wil elke dag wassen LOL.

Hier zijn we nu bijna toe aan onze derde spruit en dit is zo ongeveer wat ik in huis heb qua kleding, verzorging en basicspulletjes.

Kleding:
-6 overslagrompertjes maat 50
-8 rompertjes maat 50/56 (paar overslag, paar lange en korte mouwen)
-een pyjamaatje of 6 in 50/56, 2 in 50(dus gewoon pakjes uit een stuk , de meeste zonder voetjes)
-4 t-shirtjes 50/56
-4 broekjes 50/56
-2 truitjes 50/56
-6 paar sokjes, een mutsje of 2
-en nog wat kleding gemengd

Verzorging:
-luiers maat 1 en 2 (hier zijn het pampers)
-tube bepanthen
-vochtige doekjes
-babywattenschijven en toiletmelk (ideaal voor die taaie meconiumkaka eraf te krijgen hahaha)
-badolie
-coldcream
-bodylotion
(wasgel of shampoo gebruik ik de eerste weken niet; uit ervaring met onze andere kinderen bleek dat ze dat hun huis dit niet goed aankon en echt vuil is zo'n baby niet!)
-badje
-nagelschaartje

Wasgoed en beddengoed:
-12 hydrofieldoeken ( als handdoek, onderleggertje in bed, gewoon voor vanalles- spugen bvb)
-badcape
-3 hoezen voor het ververskussen
-4 onderlakentjes voor het bedje
-4 bovenlakentjes
-dekentje
-en grote paniek!!! een dekbedje (heel licht dingetje, je kijkt er los door- als je je kindje met de voetjes tegen de achterkant van het bedje legt en dat tot onder de okseltjes indekt, gewoon los kan er mijn inziens weinig fout gaan)
-een gehaakt dekentje; goed voor te gebruiken als omslagdoek bvb

Basic:
-maxi cosi
-draagdoek
-kinderwagen
-bedje (wieg of ledikant)

Voor mezelf:
-comfortabel maandverband( ik haat die kraamverbanden!)
-voor het begin zachte borstcompressen
-2 borstvoedingsbeha's
-en een nieuwe leuke pyjama voor in huis mee te cocoonen ;o)
-extra dunne matrasbeschermer (mijn borsten zijn altijd zo verschrikkelijk lekkerig de eerste weken en bij de vorige was een extra matrasbeschermer echt geen luxe LOL, ik gebruik trouwens ook hydrofieldoeken 's nachts tegen het doorlekken)

Apotheek:
-digitale thermometer
-ontsmettingalcohol
-fysiomer voor de neus eventueel
-kleine ampulletjes fysiologisch water
-steriele compressen (voor wat ik het ook zal nodig hebben)

Ik ga BV geven dus heb geen flesverwantespulletjes in huis, wel een speentje, zullen wel zien of eht een speenkindje is of niet. Een kruik vind ik onzin, dit wordt een zomerkind, mijn vorige twee kinderen waren winterkinderen en die hebben nooit een kruik ofzo in hun bed gehad.

Wat een lijst LOL

Jenneman (bijna 31 weken en druk aan het rommelen met vanalles en nog wat)

Hanne.

Hanne.

08-04-2009 om 08:06

De kruik

Jenneman,

die kruik heb ik bij mijn oudste (herfst) kind ook niet nodig gehad. Bij mijn jongste, die notabene tijdens een hittegolf geboren werd wel.

Deze lag terwijl het buiten 35 graden was met een lange broek, lange mouwen, muts, deken én een kruik in bed omdat ze anders haar temperatuur niet vast kon houden.

De kruik vind ik dus wel essentieel, ook voor zomerkinderen.

Hydrofiele luiers

Wat was ik blij dat ik van mijn zus een hele doos had gekregen want die dingen zijn onwijs handig.. Ook voor in het wiegje (hoofdeinde), de kinderwagen en gewoon lekker makkelijk bij het afdrogen.

Voor de rest is al heel veel genoemd.. Wat ik met kleertjes heb gedaan.. Ik had wat neutraal spul en de dag na de geboorte is manlief lekker gaan shoppen. En idd de kraamvisite neemt ook altijd wat mee en die kun je dan mooi op pad sturen voor wat kleertjes.
Mijn ervaring is dat alles eigenlijk wel vanzelf los loopt. Voor jezelf is idd die bidon erg handig (ik had het geluk dat de douchekop bij de wc kon) en ook kwark in huis voor de stuwing.

En manlief had eens gelezen dat je wat maandverband nat moet maken en dan in de vriezer.. voor direct na de bevalling om zwelling te voorkomen.. Wat was ik daar blij mee!!!!! De verloskundige was ook erg verbaasd en trots dat we dit dankzij hem direct voorhanden hadden!

Lijstje

ik heb laatst van het kraamburo een hele map met info gekregen, er staan op die summiere lijst ook dingen die ik niet ga doen of niet ga kopen. En vriend heeft straks tijd zat (als ik in het ziekenhuis lig) om nog even de winkel in te gaan als ik toch nog iets wil hebben.

Zo zet ik het bed niet op klossen want ik ben toch al op de been als ik na 4 dagen het ziekenhuis uit kom. Bedzeiltje gebruiken we niet, vind ik zweetdingen. Badstandaard hadden we vorige keer ook niet en heb ik niet gemist. Ik moet zo'n tubetje tepelcreme kopen voor als ik toch kloven krijg, ik moet het merk even googlen.

Ik zal nog de kruik zoeken en controleren. Ik heb nu ook zo'n badschaaltje gekocht waar de baby in kan liggen, kan ze met ons of grote zus in het grote bad.

Oh ja een thermometer en badthermometer moeten nog gehaald worden, zal ik volgende week doen als ik de babydoos bij kruidvat op haal. Ook fijn is een maatbeker voor op de wc om te spoelen, zal ik ook even kopen en littekencreme voor als de keizersnede wond dicht is, hopelijk krijg ik dan minder last er van.

En ik moet nog wat kadootjes voor mijn dochter kopen, als ze straks op visite komt in het ziekenhuis, tekenspulletjes, knuffeltje, goedkoop camera'tje zodat ze zelf ook foto's kan maken van de eerste week.

Verder heb ik alles. Ik ben van plan om nog een extra katoenen dekentje te breien (sinilind gaat mij dat leren) als ik klaar ben met werken en de verbouwing hier voorbij is.

Oh ja als ik nu de rompertjes ga wassen dan komen die een maat kleiner uit de wasmachine, ik heb heel veel rompertjes, de maten verschillen in de praktijk nauwelijk vind ik, 1 keer in de droger en maat 62 is net zo groot als 50

Manda - breien

"Ik ben van plan om nog een extra katoenen dekentje te breien (sinilind gaat mij dat leren) als ik klaar ben met werken en de verbouwing hier voorbij is. "

Whoehahaha! Nou ja, misschien lukt het je ook nog. Maar de combinatie van werken als zelfstandige (dus niet duidelijk wanneer verlof precies begint want dit moet nog af, en dat...) en een lopende verbouwing, plus dat je kennelijk nog niet kunt breien maakt dat ik twijfel aan de haalbaarheid
Manda, de Hema heeft ook hele leuke katoenen dekentjes, echt!

Die maatbeker, dat zou ik dus niet doen, neem nou zo'n fles met sportdop, dan kan je beter mikken. Gewoon de allergoedkoopste sportdrank bij de supermarkt (mijn vriend heeft het opgedronken, die lust dat, ik niet).
Een badwaterthermometer had ik de vorige keer gekregen van vriendinnen van wie ik een soort cadeaupakket kreeg. Een hele leuke thermometer van Difrax, die helaas onmogelijk bleek af te lezen. Dus wij meten de temperatuur gewoon met de hand. (binnenkant elleboog is geloof ik de truc)

Heel veel mensen merken op dat kraambezoek ook kleertjes meebrengt. Ja inderdaad, maar meestal beginnen ze bij maat 62 - want 'anders zijn ze er zo uit' , wat wel waar is, maar die wurmpjes moeten de eerste weken van hun prille leventje toch ook aangekleed worden. Als je grote kinderen krijgt is het prima, maar hier waren ze beiden onder de 50 cm en hebben we wel inderhaast nog e.e.a. moeten aanschaffen. We hebben geen droger, anders hadden we de truc van Manda nog kunnen toepassen... Alleen naaste familie had het benul om kleertjes in de kleine maatjes mee te nemen.

Groeten,

Temet

liora

liora

08-04-2009 om 15:06

Spullen

Leuk om jullie bevindingen allemaal te lezen. Die flanellen doeken doe ik niet meer, nooit gebruikt!

Ik kan dus best het dekbedovertrekje gebruiken. Ben bovendien 1 juli uitgerekend, dus ik denk dat het warm genoeg zal zijn en ook ik vind na een paar weken een slaapzak het fijnste.

Dat snotpompje heb ik nog! Ik vond het wel handig, maar heb het volgens mij niet helemaal in het begin gebruikt, was toen niet nodig.

Mijn zoon paste best een tijd in het kleinste maatje, maar of de tweede ook hetzelfde formaat heeft, dat weet ik natuurlijk niet. Zes rompertjes dus te weinig, dat dacht ik al. Leuk, kan ik nog wat rompertjes kopen!

Liora

Snotpompje

oh ja zo'n akelig snotding, ik denk dat ik de eerste tijd de snot er met mijn mond weer ga uitzuigen.

Ja dat heb je voor je eigen kind over schijnt want dat heb ik ooit een keer gedaan, ik moet er nu niet aan denken, hahaha.

En het kaartje moet nog verder ontworpen en proefdrukken en dan nog het hele babykamertje schilderen misschien nog plintjes leggen, rolgordijn ophangen, ik krijg het straks na de 36e week nog druk Ach die babykamer kan wel wachten, de baby ligt toch de eerste maanden in onze slaapkamer.

Temet

ja dat dekentje, dat moet gewoon al ga ik breiend de ok in, dat ding moet er komen

maatje 50 hadden we vorige keer ook te weinig inderdaad !

Hoe'st verder met jullie viertje, ben je de deur al uit geweest ?

Yaron

Yaron

08-04-2009 om 20:50

Rompers

Hier ook een stapel rompers in maat 50/56 klaar gelegd, alleen was zoon 10 pond en 56 cm. bij de geboorte, dus kleine rompers niet gebruikt en snel meer grotere maten laten halen. Ik had twee in maat 62/68 liggen, dat was net genoeg voor de eerste nacht. Ik heb nu met de derde wel 15 tot 20 rompers liggen in dezelfde maat liggen, de oudsten onderop de stapel, ik gebruik die weinig, maar het is wel handig als ze ziek zijn. Kleertjes hetzelfde, wel minder, maar ook een paar dingen in grotere maatjes klaar leggen, voor als je kindje toch groot is bij de geboorte. Een kruik heb ik geleend, die gebruikte ik alleen in de kraamweek en verder nooit weer. Ik vind 2 badcapes wel handig, zeker de eerste tijd en pyjama's gebruikte ik de eerste maanden niet, babies slapen toch ook bijna de hele dag, waarom zou je ze dan voor de nacht iets anders aantrekken?

Kleertjes

inderdaad, echte kleertjes zijn helemaal niet comfortabel die eerste tijd. Bijna alles wat ik nu in huis heb is van tricot, pakjes uit 1 stuk, broekjes en een paar vestjes.

Ik heb redelijk wat dunnere overslag rompertjes met lange mouwen, dat met een broekje en sokjes lijkt mij prima in de zomer.

liora

liora

09-04-2009 om 09:44

Zomerbaby

Hoi,

Mijn zoon werd geboren in een heel warme zomer. Toch moet je de eerste tijd altijd een extra laagje doen. Dus een rompertje en een t-shirtje of zo. Ik had ook veel van die pakjes met of zonder voetjes, nu weer.

Maar het kan in de zomer ook steeds rond de 20-25 graden zijn, en dat is voor een hele kleine baby nog helemaal niet zo warm.

Ik herinner me dat mijn zoon ook regelmatig alleen in een rompertje sliep zonder mouwen, ook buiten soms alleen een rompertje aan had, maar dan was het echt boven de 30 graden.

En grappig genoeg moest hij de eerste weken met maar liefst 2 kruiken slapen! Dus kruik heeft niet alleen te maken met de temperatuur van de kamer, maar ook met hoe goed een baby zijn temperatuur kan vasthouden.

Je moet met warmte wel heel voorzichtig zijn met draagdoeken en draagzakken trouwens, want dan raakt een baby snel oververhit.

Liora

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.