Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Manda - zez

Manda, ik weet niet meer hoever je gevorderd bent in je zwangerschap. Maar heb jij je ZEZ-uitkering al aangevraagd?

Bij mij is het rond. Daar was wel een telefoontje met UWV voor nodig, want ik had binnen de aangekondigde termijn geen verdere berichten meer gehoord. E.e.a moest bij UWV in Heerlen vandaan komen, voor zover mij bekend niet de meest competente van de UWV-afdelingen. Maar goed, toen ik de lieden aan het jasje had getrokken was het snel in orde (maar ik blijf me afvragen wat er gebeurd was als ik niet gebeld had).
Er staat iets op de site of het formulier dat je die uitkering uiterlijk x weken voor de gewenste ingangsdatum moet aanvragen. Niets let je om het eerder te doen en dat zou ik ook zeker aanbevelen, zelfs als je alle noodzakelijke gegevens in éen keer aanlevert kost het al minstens 8 weken voor er een besluit is. Is er nog nadere informatie nodig dan duurt het nog langer.

Groeten,

Temet
Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Dank

ik heb het een week of 2 geleden aangevraagd en een brief ontvangen dat ze er op terug zouden komen. Ik zal het in de gaten houden. Hoeveel weken van te voren laat jij het ingaan ? Wel heel erg prettig dat we er gebruik van kunnen maken, het is toch nog best een bedrag bij elkaar voor die 16 weken.

Ben even kwijt hoe lang je nog moet, heb je de kraamzorg al rond ? Hier alleen een bevestiging van aanvraag over ontvangen.

En tot hoeveel weken blijf jij doorwerken ? Ik heb net accoord getekend om tot 34,5 week te werken (les geven 1 dag per week), hopelijk trek ik dat na de 30e week nog. Ik kan mij herinneren van dochter dat ik met 32 weken al enorm gigantisch dik was en nauwelijks nog normaal kon bewegen.

Temet

Temet

27-01-2009 om 22:16 Topicstarter

Manda

Ik geloof dat ik mijn uitkering 4 weken voor de uitgerekende datum laat ingaan maar ik weet het niet eens meer precies.

Wat betreft de kraamzorg: toevallig belde vandaag een mevrouw voor het maken van een intakeafspraak. Ik zit nu geloof ik op ruim 31 weken, dus reken uit hoelang jij nog moet wachten. Had inderdaad wel al snel een bevestiging van de aanvraag binnen.

Ik zal denk ik doorwerken tot 36 weken. Als ik de hoeveelheid werk die er nog ligt voor die tijd moet wegwerken red ik dat nooit. Bewegen was de vorige keer het punt niet, en nu ook nog niet, dus daar ben ik niet zo bang voor, maar wel ben ik veel sneller moe.

Groeten,

Temet

Vraagje

Hoi ,

Ik ben ook zzp-er en net zwanger. Heb snel even de brochure gelezen. Mijn vraag is, waarom hebben jullie niet 6 weken voor de datum de uitkering laten ingaan? Mocht je over de datum heen gaan, krijg je altijd nog tot 10 weken na de bevalling betaald... Moet je dan soms ook stoppen met werken 6 weken ervoor?
Ik wil eigenlijk tot 37 weken blijven werken (heb waarschijnlijk een klus tot die tijd). Kan ik dan ook pas later de uitkering laten ingaan? Misschien moet ik deze vraag wel bij het uwv stellen hoor, maar dacht vraag het eerst even aan jullie.

Sim

Temet

Temet

28-01-2009 om 09:29 Topicstarter

Even uit het hoofd

Simba, even uit het hoofd: bij mijn weten krijg je gewoon zestien weken, en meer als je later bevalt. Een vroegere ingangsdatum betekent vziw een vroegere eindigingsdatum. Het maakt dus niet uit.
Of je wel of niet werkt maakt vziw ook niet uit, ik neem niet aan dat ze komen controleren. Doen ze bij de uitkering voor zwangere werkneemsters immers ook niet.

Groeten,

Temet

Yep

ik weet het ook niet helemaal meer, volgens mij laat ik het 6 weken voor de uitgerekende datum ingaan. Het maakt mij verder ook niet bar veel uit.

Oh en nog simba

je moet verplicht in NL stoppen met werken 4 weken voor de uitgerekende datum dus volgens mij kan je de uitkering van vanaf de 36e week in laten gaan en niet later. Maar het maakt toch niet zoveel uit, het gaat slechts om de betaling. Ze komen idd niet controleren of je wel plat ligt en niets doet

Bedankt en

Bedankt voor jullie snelle reacties. Zit alleen nog met de vraag..
Als je 6 weken ervoor doet en je bevalt na de uitgerekende datum, dan krijg je dus feitelijk langer een uitkering. Bij 4 weken ervoor krijg je dat niet., Dan is 6 weken toch altijd handiger en dan kun je zelf gewoon doorwerken zo lang je wilt... Of krijg je dan een controle op de administratie? Het is natuurlijk iets, maar wat ik normaal verdien is veel meer dus ik ga echt zo lang mogelijk doorwerken.. in ieder geval tot 3,5 week voor de uitgerekende datum.. Kan bij de verloskundige nog wel een langere cyclus opgeven (normaal rond 23 dagen) zodat ik precies op die 4 weken uit kom hahahahah
Sjonge wat een gedoe, als zelfstandige moet je wel veel meer rekenen .. en dan reken je er op dat je tot bijna het eind gewoon normaal kunt blijven werken... Hopelijk gata dat ook lukken.. Gelukkig heb ik gene lichamelijk zwaar werk, maar toch...

Hoe is het jullie allemaal vergaan tot nu toe?

Tja die 4 of 6 weken

ach ik ben al heel blij met dit en ik weet dat het niet altijd zo loopt als hoe je het van te voren hebt bedacht en gepland. Bovendien lijkt het mij vrij onzinnig om zo met een uitkering bezig te zijn dan wordt het idd een gedoe.

Ik ben nu 16 weken zwanger en ik voel mij sinds dit weekend goed, daarvoor heb ik 10 weken compleet lamlendig moe en misselijk gevoelt. Ik heb totaal niet gedreven met iets of iemand bezig geweest dus ik ben heel blij dat het nu weer goed gaat en ik weer wat kan gaan doen.

Manda

Je hebt helemaal gelijk hoor! Die uitkering is niet belangrijk.. Het zit alleen wel in mijn aard om alle voorwaarden enzo te willen weten. Maar uiteindelijk is je eigen gezondheid en die van de kleine het meest belangrijk.

Zo dus je bent echt een hele poos slecht geweest. Hopelijk blijft het nu beter gaan. Om je zo te voelen is echt vervelend.... Is dit je eerste zwangerschap?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.