Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Meisjesnamen


Ook mooi: Sorien

Leene

Leene

06-10-2021 om 15:04

Regendrup. schreef op 06-10-2021 om  08:36:

Ik hou van korte, simpele namen. Waar geen discussie over bestaat hoe je het schrijft.
Ik zit dus in de volgende categorie:
Lot, Sam, Noa, Sem, Fenne, Mila, Sara/Saar, etc.

Maar dan wel weer discussie of het een jongens of meisjes naam is. Sam ken ik als jongens naam. Noa met een H erachter is ook een jongens naam. Zou ik niet snel kiezen. Moet ik de hele tijd aan Noach en de ark denken. ( Ben zelf zeer bekend met bijbelse verhalen) dus ik zou een meisje geen Noa noemen, ook al schrijf je het zonder H. Lot komt ook uit de Bijbel ( man) maar vind ik sowieso echt geen leuke naam. Kun je veel te veel rare verbasteringen van maken en rare rijmpjes op maken.

Ik denk dat veel ook afhangt van de associaties die je er bij hebt. Mijn man vond om een of andere reden Marleen een mooie naam ( en een samenvoeging van diverse namen die in de familie voorkwamen) maar ik kende een Marleen en die was zo traag. Dus dat is het niet geworden

Over jongens of meisjes naam gesproken. Renée voor een meisje vind ik wel mooi maar René voor een man weer veel minder.

Leene

Leene

06-10-2021 om 15:10

Febe of in het Engels Phoebe vind ik ook mooi. En dan eigenlijk de Engelse uitspraak ( klinkt als fiebie) mooie betekenis ook: rein of helder. maar ja we wonen in Nederland dus dat werd het ook niet. ( Het duurde nogal even voordat wij dat wij het eens waren )

Oliviaa

Oliviaa

06-10-2021 om 15:15 Topicstarter

Robin vind ik voor meisje ook mooi, voor jongen wat minder.
Zo jammer dat man er niet mee eens is.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

06-10-2021 om 15:26

Nika
Sjors

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

06-10-2021 om 15:49

Tickel schreef op 06-10-2021 om 15:26:

Nika
Sjors

Nika vind ik ook mooi. 

Leene schreef op 06-10-2021 om 15:04:

[..]

Maar dan wel weer discussie of het een jongens of meisjes naam is. Sam ken ik als jongens naam. Noa met een H erachter is ook een jongens naam. Zou ik niet snel kiezen. Moet ik de hele tijd aan Noach en de ark denken. ( Ben zelf zeer bekend met bijbelse verhalen) dus ik zou een meisje geen Noa noemen, ook al schrijf je het zonder H. Lot komt ook uit de Bijbel ( man) maar vind ik sowieso echt geen leuke naam. Kun je veel te veel rare verbasteringen van maken en rare rijmpjes op maken.

Ik denk dat veel ook afhangt van de associaties die je er bij hebt. Mijn man vond om een of andere reden Marleen een mooie naam ( en een samenvoeging van diverse namen die in de familie voorkwamen) maar ik kende een Marleen en die was zo traag. Dus dat is het niet geworden

Over jongens of meisjes naam gesproken. Renée voor een meisje vind ik wel mooi maar René voor een man weer veel minder.

Tegenwoordig kunnen best veel namen voor zowel jongens als meisjes. Sam en Sem worden voor beide geslachten gebruikt. Lot is inderdaad een profeet uit het oude testament. Elisa ook. Toch worden beide namen tegenwoordig veel vaker voor meisjes gebruikt dan voor jongens. Voor een jongen zou je dan Loed kunnen nemen (islamitische variant van Lot).

En inderdaad, associaties. Je kiest sowieso niet de naam van je ex of van de pestkop uit je klas vroeger. Ik geef atletiektraining en mijn man is docent. We zien dus heel wat namen voorbij komen. Dat is als inspiratie best fijn, maar als een kind een vreselijke etter is valt dat meteen af. Hoop niet dat ik ooit een irritant kind in mijn groep krijg met de naam van mijn dochter. 

Ik had Ella wel op het lijstje willen zetten maar dat vond man niks. Als jongste een meisje was geweest, had ze Cleo geheten.  Marthe vind ik ook een erg mooie naam. Die spreek je niet fonetisch uit natuurlijk.

Mija schreef op 06-10-2021 om 19:27:

Ik had Ella wel op het lijstje willen zetten maar dat vond man niks. Als jongste een meisje was geweest, had ze Cleo geheten. Marthe vind ik ook een erg mooie naam. Die spreek je niet fonetisch uit natuurlijk.

Hoe dan?

---

---

06-10-2021 om 20:49

Meesje schreef op 06-10-2021 om 20:30:

[..]

Hoe dan?

Goeie vraag, ik kom ook niet verder dan martuh

Irregular_Choice schreef op 06-10-2021 om 06:52:

[..]

Klopt, maar het ging erom dat je je met de naam Floor niet in Engelstalige gebieden kan vertonen. Blijkbaar gaat dat dus prima, eventueel met een aanpassing. Maar serieus, hoezo kan je je er niet mee vertonen? Wat een onzin zeg. Dan pas je het dus desnoods aan naar Flora, mocht je je later al in die gebieden gaan begeven ooit. Dat is toch geen enkel probleem?

Maar dat zal je altijd houden tenzij je echt voor een internationale naam gaat (Sara, Jessica, etc). Ik zou inderdaad de naam daar niet van laten afhangen. 

Mijn zoon heeft een korte buitenlandse naam. Ik dacht echt dat het een makkelijk uitspreekbare naam zou zijn voor Nederlanders, maar dat viel erg tegen. Mijn lesje geleerd: gewoon doen wat bij jou en je man past. De rest past zich daar wel aan (of niet maar dat is hun probleem). 

Ik had een meisje in de klas dat Élief (uitspraak eelief) heette. Weet niet waarom, maar vind dat echt een prachtige naam. Misschien omdat ze er ook altijd prachtig uitzag met haar bos krullen en heel lief was, en dat ze haar naam echt droeg. 

Als je het Marte schrijft, spel je het zoals je het zegt. De th hoor je niet. TO had meen ik aangegeven dat ze namen wilde die je schrijft zoals je ze uitspreekt. Waarbij je je niet kunt vergissen, vulde ik daarbij in. Dat is bij Marthe niet zo. Maar die th is wel heel gebruikelijk in namen. Als je het zo bekijkt, kan Cleo ook Kleo worden. Maar ik denk niet dat veel mensen dat zouden doen.

Mija schreef op 06-10-2021 om 21:16:

Als je het Marte schrijft, spel je het zoals je het zegt. De th hoor je niet. TO had meen ik aangegeven dat ze namen wilde die je schrijft zoals je ze uitspreekt. Waarbij je je niet kunt vergissen, vulde ik daarbij in. Dat is bij Marthe niet zo. Maar die th is wel heel gebruikelijk in namen. Als je het zo bekijkt, kan Cleo ook Kleo worden. Maar ik denk niet dat veel mensen dat zouden doen.

Ah zo. In het Nederlands spreek je th over het algemeen (altijd?) uit als een t. Thuis, theater, marathon ed. Vandaar dat ik dacht dat je je bij de uitspraak van Marthe niet zou kunnen vergissen, ik kan er iig niks anders van maken. Maar andersom is het idd niet zo dat je het precies schrijft zoals je het uitspreekt, of iig zul je soms moeten zeggen 'met een h'. Maar och.

Ik dub zelf ook nog steeds over dé naam. Of ja, ik had de knoop doorgehakt en ga nu weer twijfelen (hormonen). Op mijn lijstje staan:
Julie, Flore, Féline, Liya, Lenne, Julia, Livia, Ember.
Ik heb niet meer suggesties nodig, hihi, liever niet zelfs. Maar ben wel benieuwd wat jullie gedachten zijn bij deze namen. Zowel positief als negatief.

Meesje schreef op 07-10-2021 om 16:34:

Ik dub zelf ook nog steeds over dé naam. Of ja, ik had de knoop doorgehakt en ga nu weer twijfelen (hormonen). Op mijn lijstje staan:
Julie, Flore, Féline, Liya, Lenne, Julia, Livia, Ember.
Ik heb niet meer suggesties nodig, hihi, liever niet zelfs. Maar ben wel benieuwd wat jullie gedachten zijn bij deze namen. Zowel positief als negatief.

Ember? Bedoel je niet Amber? Ember klinkt als emmer. Sorry. Lenne vind ik helemaal niks. 

De rest niet helemaal mijn smaak maar prima namen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.