Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Meisjesnamen


Oliviaa

Oliviaa

07-10-2021 om 16:55 Topicstarter

Mijn favoriet uit dat lijstje is Julia!

Off topic : (met excuses).

Op Viva was een topic met 'Vreselijke kindernamen', daar moest je dan ergens een puntje inzetten, zodat de bedenkers van zo'n naam niet per ongeluk in het topic terechtkwamen.

Ik zie hier in de buurt regelmatig een Dacey lopen : klein blond meisje en áltijd in prinsesse jurken.....
Ik zie op internet dat het een fantasy film figuur is, maar ik vind het blegh.....

Ember zou ik ook beslist niet doen. Dat klinkt als een Nederlander die probeer het Engelse Amber uit te spreken met een plat Nederlands accent. Lenne vind ik ook niet mooi. Lijkt teveel op Lennert. Ik vind het de klankkleur wat 'droog', niet zo sprankelend. Ook zou ik twijfelen of het een jongen of meisje is. Dat is niet per se erg maar wel een keuze. 
Liya wordt waarschijnlijk standaard verkeerd gespeld. Dat zou ik niet willen maar als je dat niet erg vindt, is het ook geen drama natuurlijk. 
Ik vind Julie en Julia allebei mooi, fris. Livia vind ik ook wel wat hebben maar ik moet meteen denken aan de moeder van Tony Soprano en dat is een minder prettige associatie. Maar ach, die kent toch niemand. 
Flore en Feline heb ik niks mee maar ook niks bijzonders tegen. 

Meesje schreef op 07-10-2021 om 16:34:

Ik dub zelf ook nog steeds over dé naam. Of ja, ik had de knoop doorgehakt en ga nu weer twijfelen (hormonen). Op mijn lijstje staan:
Julie, Flore, Féline, Liya, Lenne, Julia, Livia, Ember.
Ik heb niet meer suggesties nodig, hihi, liever niet zelfs. Maar ben wel benieuwd wat jullie gedachten zijn bij deze namen. Zowel positief als negatief.

Mmm ik weet het niet. Julie op zijn Nederlands is gewoon als de maand juli. Flore vind ik gewoon gek. Oorspronkelijk zal het van Flora komen. Zo zou ik mijn kind ook niet noemen omdat een vegan botermerk zo heet. Liya. Waarom?? Lia is het op zijn Nederlands en ook dat is weer een afgeleide van een langere naam. Die y voegt imo niets toe. Livia is ook weer een afgeleide van een langere naam, geef het kind dan de hele naam. Ember: Ik noem mijn kind Amber maar ik wil dat het op zijn Engels wordt uitgesproken. Feline vind ik een kattennaam, is de vrouwelijke variant van Felix.

Als ik je zou kennen en je noemt de naam van je kind, prijs ik het uiteraard de hemel in. Maar ik vind het oprecht helemaal niets, Julia is de enige die nog wel kan.

Mija schreef op 06-10-2021 om 19:27:

Ik had Ella wel op het lijstje willen zetten maar dat vond man niks. Als jongste een meisje was geweest, had ze Cleo geheten. Marthe vind ik ook een erg mooie naam. Die spreek je niet fonetisch uit natuurlijk.

Ella was man erg enthousiast over (volledige naam is Elisabeth en wij wilden daar een roepnaam bij), maar ik kreeg het liedje van Rihanna maar niet uit mijn hoofd.

Under my umbrella-ella-ella

Meesje schreef op 07-10-2021 om 16:34:

Ik dub zelf ook nog steeds over dé naam. Of ja, ik had de knoop doorgehakt en ga nu weer twijfelen (hormonen). Op mijn lijstje staan:
Julie, Flore, Féline, Liya, Lenne, Julia, Livia, Ember.
Ik heb niet meer suggesties nodig, hihi, liever niet zelfs. Maar ben wel benieuwd wat jullie gedachten zijn bij deze namen. Zowel positief als negatief.

Voor mij was Engelstalig wel heel belangrijk, omdat ik zelf uit een engelstalig land kom. Met de globalisering de laatste decennia zou ik daar persoonlijk rekening mee houden.Dus dan zouden Flore, Feline en Lenne (doet me denken aan penne pasta) afvallen. 

Julie (op zn Frans, dus zjulie) vind ik erg mooi, Julia is ook een prachtige klassieke naam. Ik verkies Olivia boven Livia, maar vind ik nog steeds mooi. Ember is iets te jongensachtig naar mijn smaak, maar ik hou van op en top vrouwelijke namen.

Fenyw schreef op 07-10-2021 om 17:19:

[..]

 Ember: Ik noem mijn kind Amber maar ik wil dat het op zijn Engels wordt uitgesproken. 

In het engels wordt Amber gewoon als Amber uitgesproken. Ember is een kleur, een soort oranjegeelrode kleur van vlammen.

Okee, zo veel negatieve reacties had ik nu ook weer niet verwacht! 🙈
Ooit in een hostel een Amerikaans meisje ontmoet die Ember heette. Met een E. Die naam is toen blijven hangen. Maar niet met de bedoeling om Amber te verengelsen.. 
Julie zou idd Zjulie zijn qua uitspraak. 
Julia dan weer met een zachte J. Maar hier in de regio wordt dat vaak uitgesproken als Zjulia en dat vind ik dan weer niks. 
Lia vond ik leuk, maar was volgens mijn moeder Ria met een spraakgebrek. Vandaar Liya. Maar dat is dan mss Ria met een spraakgebrek én dyslexie, hihi. 

Fenyw schreef op 07-10-2021 om 17:19:

[..]

Mmm ik weet het niet. Julie op zijn Nederlands is gewoon als de maand juli. Flore vind ik gewoon gek. Oorspronkelijk zal het van Flora komen. Zo zou ik mijn kind ook niet noemen omdat een vegan botermerk zo heet. Liya. Waarom?? Lia is het op zijn Nederlands en ook dat is weer een afgeleide van een langere naam. Die y voegt imo niets toe. Livia is ook weer een afgeleide van een langere naam, geef het kind dan de hele naam. Ember: Ik noem mijn kind Amber maar ik wil dat het op zijn Engels wordt uitgesproken. Feline vind ik een kattennaam, is de vrouwelijke variant van Felix.

Als ik je zou kennen en je noemt de naam van je kind, prijs ik het uiteraard de hemel in. Maar ik vind het oprecht helemaal niets, Julia is de enige die nog wel kan.

Livia is zeker geen afgeleide van een langere naam. Het is een oude Latijnse naam die in het Romeins Rijk al gebruikt werd. Meerdere vrouwen van Keizers droegen deze naam. Klassieker heb je nauwelijks.

Livia, Julie en Julia vind ik alle drie mooie namen.
Liya vind ik ook wel leuk. Ik ken een Lia maar de schrijfwijze Liya vind ik eigenlijk leuker.
Feline doet met altijd aan katten denken
Lenne vind ik ook niet zo leuk
Ember heb ik wel van gehoord maar zou ik ook niet voor kiezen.
Flore vind ik best leuk, Flora en Floortje ook trouwens. 

dan

dan

08-10-2021 om 16:22

Meesje schreef op 07-10-2021 om 16:34:

Ik dub zelf ook nog steeds over dé naam. Of ja, ik had de knoop doorgehakt en ga nu weer twijfelen (hormonen). Op mijn lijstje staan:
Julie, Flore, Féline, Liya, Lenne, Julia, Livia, Ember.
Ik heb niet meer suggesties nodig, hihi, liever niet zelfs. Maar ben wel benieuwd wat jullie gedachten zijn bij deze namen. Zowel positief als negatief.

Als ik heel eerlijk ben, vind ik alleen Féline erg leuk. Livia, Julia en Julie kunnen nog wel maar de rest spreekt me niet aan. 

Kyana schreef op 07-10-2021 om 23:48:

[..]

Livia is zeker geen afgeleide van een langere naam. Het is een oude Latijnse naam die in het Romeins Rijk al gebruikt werd. Meerdere vrouwen van Keizers droegen deze naam. Klassieker heb je nauwelijks.

Je hebt gelijk, excuses! Mijn omgeving wordt overspoeld met Olivia's die of Olly of Livia genoemd worden. Vandaar mijn conclusie.

tip
Roepnaam: Kim. Want lekker kort en krachtig.
Maar inschrijven als Kimberly, in geval ze Kim niet zo mooi vindt.
Kimberly rolt als een melodie.

Hier had kind ook een roepnaam, wat een afkorting betrof van de tweede naam die het bij geboorte kreeg. Nadat kind op gegeven moment die roepnaam toch minder top vond, kwam de eerste naam naar voren.
Andere kind hebben we om die reden ook twee namen gegeven. Maar die vond de eerste prima.

Kind krijgt idd een tweede naam. Alhoewel ik niet denk dat ze die gaat gebruiken. Maar die 2e naam is op meerdere manieren af te korten. Kim is echt helemaal niet mijn stijl. Kimberley nog minder. Ik hou het bij een 2-3 lettergrepige naam. Van bijv Julia mag ze gerust Julie of Juul maken. Van Féline Fee of Line oid. En van Flore Floor. Maar dat is niet mijn doel. Hoop dat ze gewoon haar naam gebruikt zoals hij is. Lijkt me ook zo ingewikkeld om in de loop van je leven te switchen naar de 2e naam. 

Leene

Leene

08-10-2021 om 17:47

Meesje schreef op 07-10-2021 om 16:34:

Ik dub zelf ook nog steeds over dé naam. Of ja, ik had de knoop doorgehakt en ga nu weer twijfelen (hormonen). Op mijn lijstje staan:
Julie, Flore, Féline, Liya, Lenne, Julia, Livia, Ember.
Ik heb niet meer suggesties nodig, hihi, liever niet zelfs. Maar ben wel benieuwd wat jullie gedachten zijn bij deze namen. Zowel positief als negatief.

Ik vind Julie en Julia wel mooi maar je hoort ze wel heel vaak. Maar goed als je daar niet om geeft. 

Flore en Lenne vind ik niet zo bijzonder en Ember eerlijk gezegd vreselijk. Dat klinkt als je het snel uitspreekt of even niet goed luistert als Emmer. Feline gaat wel word ik niet warm of koud van

Livia vind ik wel een mooie naam.


Een vriendin van mij heeft gewoon ouderwetse namen gegeven. Denk aan Maria, Kees, Jan, Jaap, Willem, Bram. En eerlijk gezegd vind ik dat heel erg leuk. Een naam die het ook in het engelse taalgebied goed uit te spreken is, is Fiona. Hoorde ik laatst en vond ik ook mooi.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.