Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Meisjesnamen


EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

10-10-2021 om 22:28

Oliviaa schreef op 10-10-2021 om 20:38:

Klassiek en vroeger daar hou ik dan blijkbaar van.

Fien(eke)?

In het Engels betekent feline vziw ook katachtig of katachtige. Alleen om die reden zou ik mijn kind die naam niet geven. Er valt ook niet makkelijk wat anders van de te maken.

Je kan niet met alles rekening houden natuurlijk, maar wat je kunt voorkomen aan rare associaties zou ik inderdaad voorkomen. 

Ik heb een familielid dat Dick heet en inmiddels in de VS woont. Die gaat daar door het leven onder zijn initialen, zoals je begrijpt.

Groeten, 

Temet

Temet schreef op 11-10-2021 om 12:06:

In het Engels betekent feline vziw ook katachtig of katachtige. Alleen om die reden zou ik mijn kind die naam niet geven. Er valt ook niet makkelijk wat anders van de te maken.

Je kan niet met alles rekening houden natuurlijk, maar wat je kunt voorkomen aan rare associaties zou ik inderdaad voorkomen.

Ik heb een familielid dat Dick heet en inmiddels in de VS woont. Die gaat daar door het leven onder zijn initialen, zoals je begrijpt.

Groeten,

Temet

Feline als in katachtige wordt heel anders uitgesproken als Féline. Alleen de schrijf wijze lijkt enigszins op elkaar. 

Genoeg namen die in een andere taal een andere betekenis hebben. Ontkom je bijna niet aan of je moet gaan knutselen. 

Wij zijn niet gelovig en dochter haar naam komt uit de bijbel. Tja het zij zo. Wij vinden het gewoon mooi. 

Mijn naam is een andere taal een kleur en in weer een andere taal een bloem. Maakt me ook niet uit. 

Maar de betekenis opzoeken is uiteraard wel altijd even slim om te doen. 

Tja, mijn achternaam is in het Frans wat je zegt als je iets heel smerig vindt, een soort gatver, zeg maar. Franse vrienden van mij vonden dat vroeger altijd errug lollig. 

Maar goed, als je zoiets met het kiezen van een voornaam kunt voorkomen zou ik dat vooral niet laten.

Temet: ik kende vroeger een man die Dick Bolding heette. Ook nooit begrepen wat die ouders heeft bezield. 
 

" Feline als in katachtige wordt heel anders uitgesproken als Féline"

Ja, dat weet ik ook wel, maar als je je onder Engelstaligen begeeft dan lezen die de naam gewoon op zijn Engels. En dan moet je die Engelstaligen uitleggen dat je Feline schrijft (veel succes met pogingen die accent aigu te behouden) en (op zijn Engels) Fayleena zegt. En dat het niks met katten te maken heeft. 

Groeten, 

Temet

Veerle. Prachtige naam, weliswaar buiten Nederland en Vlaanderen niet goed uit te spreken, maar bij internationale aspiraties maakt ze er gewoon Fay van. 

Temet schreef op 11-10-2021 om 13:31:

" Feline als in katachtige wordt heel anders uitgesproken als Féline"

Ja, dat weet ik ook wel, maar als je je onder Engelstaligen begeeft dan lezen die de naam gewoon op zijn Engels. En dan moet je die Engelstaligen uitleggen dat je Feline schrijft (veel succes met pogingen die accent aigu te behouden) en (op zijn Engels) Fayleena zegt. En dat het niks met katten te maken heeft.

Groeten,

Temet

En dat gebeurd ook echt zo ontzettend vaak. Zo kun je je kind geen enkele naam meer geven. Sorry maar wat een gezeur. 

We wonen hier niet in een Engels/Spaans/Russisch land, we wonen in een Nederlands talig land. Mocht het kind later internationaal gaan dan past het zijn/haar vaak wel aan. Floor/Floortje is dan bv Flora. 

dan

dan

11-10-2021 om 15:16

Temet schreef op 11-10-2021 om 13:31:

" Feline als in katachtige wordt heel anders uitgesproken als Féline"

Ja, dat weet ik ook wel, maar als je je onder Engelstaligen begeeft dan lezen die de naam gewoon op zijn Engels. En dan moet je die Engelstaligen uitleggen dat je Feline schrijft (veel succes met pogingen die accent aigu te behouden) en (op zijn Engels) Fayleena zegt. En dat het niks met katten te maken heeft.

Groeten,

Temet

Mij zou het niks boeien als een naam iets met katten of katachtigen te maken zou hebben, ben dol op katten namelijk. En ik denk dat veel mensen die link niet eens leggen. Bij een naam als Dick is het nog wat anders in een Engelstalig land. 

dan schreef op 11-10-2021 om 15:16:

[..]

Mij zou het niks boeien als een naam iets met katten of katachtigen te maken zou hebben, ben dol op katten namelijk. En ik denk dat veel mensen die link niet eens leggen. Bij een naam als Dick is het nog wat anders in een Engelstalig land.

Nou inderdaad. Wat maakt dat uit, dan kun je helemaal geen naam meer geven. En als het nou een scheldwoord oid betreft dan is het ook nog anders. Maar 'katachtigen'? boeiuh

Dat vind ik altijd van Phileine.. Dat is zo populair, terwijl de naam letterlijk druipt van negativiteit. 
Giphart heeft het verzonnen als verbastering van vilein (slecht, boosaardig, geniepig, gemeen) omdat de hoofdpersoon dat is.
En vervolgens wordt het een populaire naam. Voor het boek was het in NL nog nooit gegeven als naam. Vind ik zo dom staan, dat je je dus blijkbaar niet eens verdiept in de oorsprong voor je je kind levenslang met een naam opscheept.

Phlora schreef op 25-10-2021 om 21:56:

Dat vind ik altijd van Phileine.. Dat is zo populair, terwijl de naam letterlijk druipt van negativiteit.
Giphart heeft het verzonnen als verbastering van vilein (slecht, boosaardig, geniepig, gemeen) omdat de hoofdpersoon dat is.
En vervolgens wordt het een populaire naam. Voor het boek was het in NL nog nooit gegeven als naam. Vind ik zo dom staan, dat je je dus blijkbaar niet eens verdiept in de oorsprong voor je je kind levenslang met een naam opscheept.

Vilein(e) betekent idd in het Frans letterlijk "lelijk, slecht, stout, gemeen". 

Filaine wordt mss door sommige mensen uitgesproken als Vileine. Dat wil je toch niet voor je kind?  

Ik vind Didi en Kiki leuke namen.

Salomewinterqueen schreef op 29-10-2021 om 21:39:

Ik vind Didi en Kiki leuke namen.

Ik ook; alleen wel voor kinderen. 

Ik kan me niet voorstellen dat je als 50-60-jarige blij bent met de namen Didi of Kiki. 

Dat heb ik ook altijd met verklein-namen; maartje die nu 1.80 en fors is.
Floortje,didi...ik vind dat diede mooier als je ouder bent.
Ot...ik moest ooit zo lachen toen wij een kindje in de groep kregen wat lieve heette. Ik vroeg een paar keer of ze meeging. Zegt ander kindje...je roept steeds lieve,maar lieve wie?

Oliviaa

Oliviaa

30-10-2021 om 11:10 Topicstarter

Didi of Diede vind ik wel kunnen, Kiki niet.
Vind het een naam voor een vogel. 

We hebben trouwens een naam gevonden, ik sta er niet 100% achter maar het is nog 50% kans dat het een jongen is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.