Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Moeders voor moeders?

ik heb uit een soort plichtsbesef (zelf ook hcg nodig gehad om zwanger te worden) mij opgegeven voor moeders voor moeders. Toen werd ik dus gebeld door een wat hysterisch meisjesachtige vrouw die met mij een afspraak wou maken. En die persoon staat dus morgenochtend voor de deur.

Wat waren de nadelen, is het practisch een beetje te doen ? Ik vind het prettig als ik het nog een tijdje geheim kan houden voor de buurt en dochter dat ik zwanger ben. Ik wil ook geen stinkende flessen in mijn huis.

Ik denk dat ik helemaal niet echt gemotiveerd ben en dus in combi met de nadelen die ik zo kan verzinnen heb ik er eigenlijk geen zin in...

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Asa Torell

Asa Torell

20-11-2008 om 20:16

Voor de buurt

hebben ze wel een soort camouflagetruc van wat ik me herinner. Plastic zakken om de kratten heen ofzo. Verder had ik 1 zo'n fles in de wc en de rest ergens ver opgeborgen. Maar ja het stinkt wel ja.
Oja trouwens als je een bloedtransfusie gehad hebt mag je niet meer meedoen bedenk ik me nu!!! (althans dit heb ik begrepen van een vriendin van me voor wie dit gold). En dat heb jij toch vast wel met jouw bevalling? (ik weet dat die wel heftig is geweest maar niet meer precies het verhaal).

Moeders voor moeders

Ten eerste: je kunt het wel geheim willen houden maar moeders die er zelf ook aan mee gedaan hebben zullen toch de bus of flessen (al dan niet met zak) echt wel herkennen hoor. Is mijn ervaring althans.
Voor je dochter zal dat wat handiger zijn. Mijn oudste is 6, vroeg waarom die flessen in de badkamer stonden en "die zijn voor mama" was hier een afdoende antwoord. Wel gezorgd dat de kinderen er zelf niet bij konden overigens.
De flessen stinken alleen naar een alcoholluchtje als je ze opendraait (kijk uit met zwangerschapsmisselijkheid ) maar als ze dicht zijn ruik je ze niet hoor. En je moet iedere dag een andere fles gebruiken dus de urine krijgt ook niet de kans om te gaan stinken.
Ik vond het niet altijd handig, plassen in van die witte opvangkannen en het vervolgens weer overgieten in de flessen. 's Ochtends deed ik het wel maar de rest van de dag schoot er vaak bij in, ook wel door gebrek aan motivatie denk ik. Aan de andere kant, je doet er wel iets goeds mee.
Het is trouwens wel zo dat ook een klein percentage van de HCG die ze uit je urine halen gebruikt wordt door vrouwen om af te vallen. Er is mij verteld dat ze zoveel mogelijk proberen om huisartsen zover te krijgen dat ze het niet voorschrijven voor gewichtsproblemen, maar dan kunnen ze natuurlijk nooit helemaal uitsluiten. Dat vond ik persoonlijk het grootste nadeel ervan.

Tja

heb ook uit plichtsbesef 2 van de 3x meegedaan. De flessen vond ik wel stinken, dus snel de plas erin en weer weg. Het was wel anoniem. Ik zette het kratje achter de vuilnisbak en dan werd het opgehaald en een lege ervoor terug. Ik deed trouwens niet alle plas erin. Kratje stond op de wc boven en ik had niet altijd zin om naar boven te gaan.
Was blij dat ik 16 weken was, want dan hoefde het niet meer, maar toch ook een goed gevoel dat ik had meegedaan. Zelf ook zwanger geworden met hormonen nl.

Asa Torell

Asa Torell

20-11-2008 om 22:01

Wat betreft verplichting

Aan de ene kant zit er wel wat in, dat je er wel aan mee zou moeten doen als je zelf ook hcg nodig gehad hebt. Aan de andere kant... ik denk ineens, het is toch al erg genoeg dat je notabene die shit moest inspuiten, laat mensen bij wie het makkelijk ging maar fijn in die potjes piesen.
Enfin, ik ben vrij zeker van dat bloedtransfusieverhaal dus als je die inderdaad gehad hebt zou ik maar even bellen naar moeders voor moeders. Dat scheelt weer een afspraak voor niks.

Manda Rijn

Manda Rijn

20-11-2008 om 22:57 Topicstarter

Dank je wel

ik zie het opeens helemaal niet zitten met die flessen en er in plassen. En inderdaad ik heb een fikse bloedtransfusie gehad, nou hopelijk is dat iets wat nog steeds dan geldt als reden om niet als geschikt verklaard te worden.

Asa Torell, ik zit dus al weken te bedenken wat jou vorige nick nou was...

Asa Torell

Asa Torell

20-11-2008 om 23:16

Kijk maar even bij gezellug

...inbraakje voor Liora in jullie draad.
Maar ik zat hier nog niet toen jij hier kwam hoor. Heb alleen in wat postings links en rechts wel eens wat opgevangen van je bevallingsverhaal.
Dat was trouwens juist nieuw van die transfusie, bij kind 2 (na de transfusie bij nr. 1) mocht die vriendin nog wel meedoen in 2005 maar bij nr. 3 in 2006 niet meer. Dus ik denk echt dat het niet hoeft voor je .

Manda Rijn

Manda Rijn

21-11-2008 om 08:46 Topicstarter

Asa

aha, jij bent het !

Manda rijn

Ik heb met mijn 2e zwangerschap meegedaan met moeders voor moeders. Ik vond het, in combinatie met zw.schaps misselijkheid, erg stinken. En was blij dat de 16 weken om waren. Met de volgende zwangerschappen kon het niet meer want in het Noorden was het niet meer mogelijk. En ik wou je eigenlijk ook even laten weten dat ik het niet vind kunnen dat je nu niet wilt helpen om andere onvruchtbaren te helpen.
Groeten Lieuwkje.

Manda Rijn

Manda Rijn

21-11-2008 om 09:28 Topicstarter

Lieuwkje

ja ik vind het zelf dus ook iets wat ik moet doen, maar met tegenzin dus, stank en dat gesleep met flessen op de stoep. Ik ben niet gemotiveerd en doe het dan uit plichtsbesef.

Maar eerst eens kijken of ze mij wel 'aannemen'.

Manda Rijn

Manda Rijn

21-11-2008 om 09:59 Topicstarter

Niet aangenomen

omdat ik dus een bloedtransfusie heb gehad. Pfff

Asa Torell

Asa Torell

21-11-2008 om 10:03

Lieuwkje

Met die redenatie ben ik het dus niet eens. Behalve dan dat iedereen zich (even) verplicht zou moeten voelen om onvruchtbaren te helpen.
Maar de gedachte dat iemand die het al zwaarder heeft gehad, zich daardoor ook nog eens verplichter zou moeten voelen om anderen te helpen/dienstbaar te zijn/goed te zijn, die vind ik niet kloppen. Lekker makkelijk voor mij: ik zeg, ha, bij mij ging het makkelijk dus ik hoef niet te helpen, maar Manda, die weet hoe het is dus die moet het maar wel doen.
Sorry ik overdrijf een beetje want jij vindt natuurlijk ook dat iedereen gewoon moet helpen. Maar toch... iets aan die 'jij weet hoe het is' redenaties bevalt me niet.

dynastie

dynastie

21-11-2008 om 11:43

Wat een onzin lieuwkje

" En ik wou je eigenlijk ook even laten weten dat ik het niet vind kunnen dat je nu niet wilt helpen om andere onvruchtbaren te helpen. "

Wat is dat nou voor onzin? Voor die medicijnen heb je (danwel je verzekering) gewoon netjes betaald. Dat is de enige verplichting die je hebt, voor de rest is er echt geen morele verplichting om dan ook maar mee te doen, alsjeblieft zeg.

Asa Torell

Asa Torell

21-11-2008 om 12:35

Aanvulling

Ik vind trouwens ook eigenlijk niet dat iedereen moet helpen. Dat mag iedereen helemaal zelf weten om meer en minder 'belangrijke' redenen.
Maar voorzover ik het wel toejuich (heb zelf ook meegedaan met mvm om die reden), dan toch voor iedereen evenveel - of voor degenen die al geluk gehad hebben met hun eigen vruchtbaarheid, nog ietsje meer.

mama van Linde

mama van Linde

21-11-2008 om 12:51

Moeders voor moeders

stiekem was ik ook een beetje opgelucht dat ik door een bloedtransfusie dit keer niet meer mee mocht doen met Moeders voor Moeders. Maar ergens toch ook wel jammer, het is toch een relatief kleine moeite die je doet om een ander te helpen. En ja het is een beetje lastig en ruikt niet echt lekker als je erg misselijk bent. Maar kom op hé, als je op die manier een ander kan helpen om ook zwanger te raken, waar hebben we het dan over?

De urine van Moeders voor Moeders wordt overigens zeker niet gebruikt om middelen om af te vallen mee te maken. Die middelen worden wel met hetzelfde hormoon gemaakt, maar dus niet door Moeders voor Moeders.

De opmerking dat mensen die makkelijk zwanger raken het maar moeten doen en dat de anderen het al zwaar genoeg hebben, strijkt mij eerlijk gezegd behoorlijk tegen de haren in. Niemand 'moet' meedoen, maar nogmaals, persoonlijk vind ik het een kleine moeite om een ander te helpen hetzelfde geluk te ervaren als jouwzelf, ongeacht of je makkelijk of moeilijk zwanger bent geraakt.

Asa Torell

Asa Torell

21-11-2008 om 13:19

Mama van linde

Je hebt natuurlijk gelijk... en zoals ik al schreef hoeft echt niemand mee te doen van mij. Maar ja, de tegenovergestelde gedachtegang (die in heel veel gebieden met narigheid voorbij komt trouwens - alsof je van narigheid ook vanzelf een beter mens zou moeten worden) stuit me zo tegen de borst dat ik vanzelf de neiging krijg om het andersom te gaan zien.

Mama van linde

Ik heb tot 7 weken geleden meegedaan en er is mij bij het intake gesprek duidelijk verteld dat de fabrikanten of producenten of hoe je het wilt noemen waar Moeders voor Moeders mee werkt een bepaald percentage van de urine ook gebruiken om middelen te maken voor het afvallen. En ook de vorige 3 zwangerschappen is me dat verteld. Vraag me toch af hoe dat nu zit...

Polly Shearman

Polly Shearman

21-11-2008 om 15:12

Bij alle 3

Heb ik meegedaan, vond het een kleine moeite. Echter de laatste keer ben ik er voortijdig mee gestopt. Ik kon het NIET meer opbrengen. Het ging niet zo goed met mij en echt ik kon het er gewoon niet bij hebben. Gelukkig begrepen ze dat wel en waren ze al blij dat ik toch een paar weken mee had gedaan.

groet, polly

Afvallen

Dit staat op de site van Moeders voor Moeders over het afvallen:
**********
Afslanken is GEEN indicatie voor de toediening van het hCG-hormoon. Er is geen medisch wetenschappelijke ondersteuning beschikbaar om te stellen dat het hCG-hormoon als afslankmiddel werkzaam zou zijn. Het gebruik van het hCG-hormoon buiten de officiële indicaties wordt dan ook ten sterkste afgeraden, en zowel door Moeders voor Moeders als Organon/Schering-Plough actief ontmoedigd.

Gelukkig wordt maar een zeer gering percentage van het hCG-hormoon door artsen oneigenlijk voorgeschreven ten behoeve van het afslanken. Het merendeel wordt door artsen gebruikt om vrouwen en mannen te helpen die verminderd vruchtbaar zijn. Dat is gelukkig voor veel zwangeren dan ook de belangrijkste motivatie om mee te doen met Moeders voor Moeders.
**********

Zoals ze het mij vertelden, toen ik er indertijd naar vroeg: Er zijn mensen die het graag willen gebruiken om af te vallen, en er zijn artsen die daar aan mee werken door het dan voor te schrijven. Organon (die de medicijnen maakt) kan dat helaas niet voorkomen, en het komt gelukkig maar heel weinig voor.
Ik heb in beide zwangerschappen meegedaan, heb het graag gedaan en was heel blij toen ik klaar was. Bij mij stonden de flessen boven, en ik ging inderdaad ook niet voor elke plas naar boven.

Astrid L.

Astrid L.

21-11-2008 om 18:44

Weinig ophaalpunten

ook ik wilde meedoenmet moeders voor moeders.
Echter in zeeland halen ze niet op. En het dichtsbijzijnde inlever punt was meer dan een uur autorijden. Beetje jammer. Heb het daarom ook niet gedaan.
Toen ik verder vroeg bleek dat het zo gaat in meerdere provincies. Er gaat dus nog heel wat plas verloren bij vrouwen die ook mee willen doen.

Manda Rijn

Manda Rijn

21-11-2008 om 18:58 Topicstarter

Ja klopt

er wordt ook hcg verkocht inderdaad en dat is dus ook van plas wat mvm. Dat vond ik een nadeel.

Ik weet niet of ik het lang had vol volgehouden maar ik was er denk ik wel aan begonnen maar zonder denderende motivatie. Ik heb wel een gratis testje gekregen van die mevrouw, gewoon om lekker voor mezelf nog eens te bevestigen dat het wel zo is, ik ben gek op testjes.

Nancy

Nancy

21-11-2008 om 19:24

Uit vrije beweging

Ik heb ook meegedaan aan MvM. Ik vond het niet prettig want werd inderdaad steeds misselijk van de geur uit de flessen. Ik vond echter dat ik het niet kon nalaten. Ik heb zelf mijn kinderen d.m.v. IVF gehad en gun andere vrouwen ook het geluk van het krijgen van een kind. Ik voelde me niet verplicht, dat niet, het was gewoon vanzelfsprekend voor mij. Overigens wist de dame van MvM mij meteen te vertellen dat ik een tweeling zou krijgen aan de manier waarop de strip zeer donker roze kleurde. Ik heb nooit stilgestaan bij het feit dat het mogelijk voor andere doeleinden gebruikt zou worden. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat het terecht zou komen bij vrouwen met een kinderwens, net als ik destijds en zoiets schept toch een band....
Groetjes,
Nancy

Asa

Ik vind wel dat je het min of meer verplicht bent om mee te doen als je kan. Je weet zelf hoe ellendig het is om niet zwanger te worden. En als je dan eenmaal zwanger bent en het niet wilt opbrengen om met alleen het opvangen van je plas een andere onvruchtbare te helpen vind ik egoistisch. Zo vind ik het ook belachelijk dat je wel een donororgaan wilt ontvangen als je die nodig bent maar niet een orgaandonor wilt worden. Dat is weer een hele andere discussie maar voor mijn gevoel wel hetzelfde.
Groeten Lieuwkje.

Manda Rijn

Manda Rijn

21-11-2008 om 20:41 Topicstarter

Lieuwkje

ja dat kan, ik begrijp je ook volledig maar ik had er weinig zin in (dat mag toch wel ?), ik was er waarschijnlijk wel aan begonnen maar of ik het vol had gehouden betwijfel ik dus.

Overigens ben ik al sinds mijn 18e in bezit van een donorpasje, ik heb geen eisen wie er mee geholpen moet worden want dan ben ik dood. Dus ze mogen het van mij zo aan iemand implanteren die geen donor wil zijn.

Asa Torell

Asa Torell

21-11-2008 om 21:01

Ja maar lieuwkje

Vind je nou werkelijk dat Manda zich meer verplicht zou moeten voelen om mee te doen dan iemand bij wie het makkelijk ging? Goed, Manda is het met je eens en de discussie is inmiddels academisch voor haar geval, maar toch. Ik vind dat je daarmee zegt dat iemand bij wie zwanger worden moeilijker ging, zich ook nog eens als beter mens moet laten zien terwijl anderen dat niet hoeven. Dat is toch oneerlijk? Ik ben elke dag blij dat ik NIET weet hoe ellendig het is om niet zwanger te worden en doe dolgraag juist iets om anderen te helpen die dat wel moeten meemaken.
Ik vind het donorverhaal anders omdat je dan toch dood bent en er dus niks voor hoeft te doen of laten. Maar goed, ik sta ook ingeschreven dus ik begrijp daaraan ook het probleem dat anderen ermee hebben waarschijnlijk niet.

Asa

Ze hoeft zich niet meer of minder verplicht te voelen om te helpen. Maar juist als je weet van de pijn en ellende die het geeft als je niet zwanger kan worden zonder hormonen kan ik mij niet voorstellen dat je door simpelweg in een potje te plassen een ander niet wilt helpen.
Ik ben zelf 6x zwanger geweest. De 1e x duurde het bijna 2 jaar voordat ik zwanger was en dit eindigde ook nog na een paar weken in een miskraam. Bij de 3e zw.schap wist ik pas van moeders voor moeders. Bij de 4e,5e en 6e zw.schap kon het hier in Friesland niet. Nu kan het wel weer in Friesland maar ik wil niet een 6e kindje dus dat wordt hem niet meer.
En wat mij betreft moet iedereen gewoon doen waar zij zich goed bij voelt maar dit is mijn mening en die wou ik graag even delen.
Groeten Lieuwkje.

Asa Torell

Asa Torell

21-11-2008 om 22:30

Ja dat is zonde

dat het zo vaak niet kan vanwege het niet ophalen he!
Maar goed, verder worden we het niet eens geloof ik (en dat hoeft ook niet ). Ik denk dat erachter zit, dat ik bij het niet makkelijk zwanger worden meer denk aan wat een pech dat is, en jij meer aan wat een geluk dat het dan nu wel gelukt is en hoe fijn het was dat je daarbij geholpen kon worden.

Manda Rijn

Manda Rijn

21-11-2008 om 23:22 Topicstarter

Los van mijn geval

vind ik uiteraard niet dat elke hcg gebruikster (iui, ivf) mee moet doen aan mvm !

Dat ik mezelf had opgegeven was een persoonlijke keuze. Dus in die zin ben ik persoonlijk in mijn geval het met Lieuwkje eens, dit is wat waar ik mij verplicht toe voelde.

Nee, ik zal de laatste zijn die zal zeggen dat iemand na al dat gedoe aan het lijf ook nog eens de broek moet laten zakken om in een fles te plassen. Daar ben ik dan bij deze duidelijk in.

Gelukkig

Ja Asa, zo is inderdaad mijn gedachte. En voor Manda, nogmaals van harte gefeliciteerd met je zwangerschap. Zoals je aan mijn grote kinderschare kan zien, vind ik het geweldig, fantastisch en ik wou dat het voor iedereen zo gemakkelijk kon zijn om zwanger te worden.
Groeten Lieuwkje.

Asa Torell

Asa Torell

24-11-2008 om 10:47

Manda

Ik geloof dat wij het wel eens zijn, het had me ook verbaasd als jij zoiets ging vinden voor anderen.

Tink

Tink

24-11-2008 om 11:27

Balen

Ik heb behoorlijk gebaald toen bleek dat ik de laatste keer niet mee kon doen aan MvM, ook vanwege een bloedtransfusie. Bij mijn vorige zwangerschap kon het nog wel, maar intussen zijn de regels aangescherpt. Had dacht ik iets met risico op BSE te maken, maar dat weet ik niet precies meer. Misschien is het op de site van MvM terug te vinden.

Mijn eerste 3 (van de 7) zwangerschappen zijn ook met medische hulp ontstaan, ik heb ook Pregnyl moeten spuiten, het medicijn wat van de urine van zwangeren wordt gemaakt. Dus juist daarom wilde ik graag meedoen.

En dat er artsen zijn die Pregnyl misbruiken om voor te schrijven als (niet eens werkend, overigens) afslankmiddel, daar kan MvM niks tegen doen en Organon ook niet. Dus dat was geen reden om níet mee te doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.