Mittie
05-10-2025 om 17:08
Naam: Liselot of Vieve
Hoi!
Man en ik verwachten over enkele weken ons kindje (november baby).
We twijfelen over de naam; Vieve of Liselot.
We willen geen 2e naam. Achternaam past bij beide namen (vinden wij). Dus daar hoeft geen rekening mee gehouden te worden.
Welke naam vinden jullie leuker? En waarom? Welke associaties heb je ermee?
Peiling
Welke naam?

Wieder
08-10-2025 om 08:27
Schemerlampje schreef op 08-10-2025 om 07:35:
[..]
Ik denk dat ze Biebe ofzo heet. En dat het dan als Bybe of Bibe geschreven wordt door sommigen.
Juist. Of Kieke, of Liele, of eerder genoemde Niene, maar dat allemaal niet. En dat mensen, nou ja, één buurvrouw die de naam gelezen had, dan vragen: hoe spreek je dat uit, Njène (of Kjèke of Ljèle)? Dan denk ik, is dat nou echt de meest logische uitspraak die je kan verzinnen? Ga je ook op de fjèts naar de djèrenwinkel?Dat mensen eventueel Kike, Lile of Nine schrijven, daar kan ik me vanalles bij voorstellen, maar Biebe lezen en Bjèbe zeggen, dat vind ik bijzonder. Niet erg, zelfs niet een beetje, maar wel apart.

Bolmieke
08-10-2025 om 11:51
Nou als het om uitspreken gaat, ik had ooit een buurman en die heette Giedo maar je schreef het als Guido, hoe dan?

LazyCat
08-10-2025 om 11:59
Wieder schreef op 08-10-2025 om 08:27:
[..]
Juist. Of Kieke, of Liele, of eerder genoemde Niene, maar dat allemaal niet. En dat mensen, nou ja, één buurvrouw die de naam gelezen had, dan vragen: hoe spreek je dat uit, Njène (of Kjèke of Ljèle)? Dan denk ik, is dat nou echt de meest logische uitspraak die je kan verzinnen? Ga je ook op de fjèts naar de djèrenwinkel?Dat mensen eventueel Kike, Lile of Nine schrijven, daar kan ik me vanalles bij voorstellen, maar Biebe lezen en Bjèbe zeggen, dat vind ik bijzonder. Niet erg, zelfs niet een beetje, maar wel apart.
Dit herken ik wel. Ik heb de meest simpele Nederlandse naam en dan nog wordt het verkeerd gezegd en gespeld. Dan denk ik, hoe verzin je het, wil je graag interessant doen ofzo? Heel apart inderdaad.

afrodite05
08-10-2025 om 12:01
Bolmieke schreef op 08-10-2025 om 11:51:
Nou als het om uitspreken gaat, ik had ooit een buurman en die heette Giedo maar je schreef het als Guido, hoe dan?
Ik ken alleen maar Guido's met de uitspraak Giedo... Volgens mij is dat heel normaal.

MamaE
08-10-2025 om 12:27
Guido is een Franse naam, iedereen die ik ken met die naam spreekt het uit als Giedo.
De enige Giedo die ik ken waarbij je het fonetisch schrijft, denk ik dat de ouders geen idee hadden of zwaar dyslectisch zijn.

Garfield77
08-10-2025 om 12:37
Dat is toch de normale schrijfwijze...

Due-scimmie
08-10-2025 om 17:47
Ik ken iemand en die naam spreek je uit als zeg Ricardo maar dat schrijf je dus anders waardoor hij steeds moet uitleggen hoe die heet.

MMcGonagall
08-10-2025 om 18:10
Dat is de juiste schrijfwijze. Ik had een collega die Miquel heette. Zijn vader was een Spanjaard die er vandoor was gegaan, of zo, en zijn moeder wilde een naam die verwees naar zijn afkomst. Helaas sprak die moeder geen Spaans, dus ging Miquel (wat hij wel correct uitsprak) door het leven met een q in zijn naam

Mittie
09-10-2025 om 08:23
Wat super veel reacties! Inmiddels is Vieve afgevallen. Man zei nu dat hij gewoon Lot ook erg mooi vindt, misschien wel mooier dan Liselot. We twijfelen dus nog even verder. Maar bedankt voor alle reacties! Het heeft geholpen om onze mening over Vieve in elk geval scherper te krijgen. We willen een naam die in elk geval eenvoudig is uit te spreken als je hem leest en eigenlijk ook één die vrij eenvoudig te spellen is. Hoewel je inderdaad veel creatieve variaties hebt op de meest simpele namen (Lott, bijvoorbeeld).

Frigg
09-10-2025 om 20:36
Ik vind het allebei leuke namen, maar vooral Liselot. Namen die ik in hetzelfde rijtje vind passen en je misschien wat aan hebt:
Leonie
Leoniek
Jolijn,
Josefien,