Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
05-10-2025 om 17:08
Hoi!
Man en ik verwachten over enkele weken ons kindje (november baby).
We twijfelen over de naam; Vieve of Liselot.
We willen geen 2e naam. Achternaam past bij beide namen (vinden wij). Dus daar hoeft geen rekening mee gehouden te worden.
Welke naam vinden jullie leuker? En waarom? Welke associaties heb je ermee?
31-10-2025 om 21:27
Engeltje schreef op 31-10-2025 om 12:18:
[..]
Namens dochter Liselotte van 23: bedankt voor het ventileren van jouw persoonlijke mening over haar naam. Ik begrijp ook niet helemaal waarom de combi van 2 ouderwetse 'doop'namen met een daarvan afgeleide niet zo heel erg afwijkende roepnaam zoveel beter zou zijn?
Wij vinden juist de 'zachte' uitspraak door de toevoeging -te veel mooier dan het (zeker in het Nederlands) vaak wat plomper uitgesproken LOT aan het einde.
Omdat namen toch vaak worden afgekort gaat dochter in haar vriendengroep/studie/werk door het leven als Lies. Wij noemen haar vaak Liesje. Op haar geboortekaartje stond overigens Lotje. Maar ze besloot zelf toen ze 6 werd dat ze voluit Liselotte genoemd wilde worden.
Doe niet zo beledigd joh.
31-10-2025 om 22:17
Fiorah schreef op 31-10-2025 om 12:36:
[..]
Heet jij dan geen Wjèder?
Ja, dat dan weer wel. Anders kunnen mijn Poolse vader en Franse moeder het niet uitspreken.