Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Oktober uitgerekend - vakantie in de zomer?

Beste ouders/bijna-ouders,

Ik ben heel pril zwanger van mijn eerste kindje. De uitgerekende datum ligt rond 4 oktober. Ik ben nogal plannerig ingesteld en loop graag op de zaken vooruit, dus ik maak me nu vast zorgen over de zomervakantie .
Man en ik hebben elkaar leren kennen toen we allebei voor een Nederlandse organisatie werkten in Bosnië. Deze zomer zouden we terug gaan naar al die mooie plekken (Mostar, Sarajavo) en vrienden bezoeken. Ik heb er veel zin in en mijn man kijkt er nog veel meer naar uit. Het is daar alleen erg warm in juli/augustus en ik kan me er nu al zorgen over maken dat ik mogelijk in een Bonisch ziekenhuis terecht kom. Mijn man maakt zich nooit zorgen en zegt 'vrouwen in Bosnie krijgen toch ook kinderen'. Jaja, dat snap ik ook wel. Maar nu denk ik al dat het verstandig is om niet te gaan. Het even aankijken en rond mei de knoop doorhakken om wel of niet te gaan is waarschijnlijk het verstandigst.
De vraag aan jullie wat jullie ervaringen zijn met (hoog)zwanger zijn op vakantie.

MarV

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lena

Lena

30-01-2010 om 21:28

Zelfde vraag!

Hoi Mar, gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik zit met dezelfde vraag, maar de data liggen wat anders. Ik ben 22 augustus uitgerekend. De vakantie begint volgens mij 12 juli, dus dan ben ik aardig hoogzwanger! We hebben in ieder geval besloten dan in Nederland te blijven. We denken er wel over om in de meivakantie richting zon te gaan, dan ben ik 5 maanden zwanger. Ik heb alleen nog nooit gevlogen, en ben nu al nerveus! En ik vraag me dus ook af hoe dat zal bevallen, zwanger op vakantie. Dus ik hoop ook op antwoorden! Groetjes, Lena.

Marv

Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Over het algemeen, en dat zul je ook wel in de boeken kunnen lezen, is het tweede trimester, dus van de 4de tot de 6de maand, de prettigste tijd om op vakantie te gaan.

Om je een idee te geven: in de 35ste week zou ik naar een vriendin op 2 uur met de trein gaan... en dat heb ik niet meer gedaan, ik wilde gewoon dicht bij mijn nest blijven.

Ergens in het derde trimester willen de meeste vrouwen niet meer zo ver van huis zijn. Je loopt dan ook niet meer hele einden en wilt meer rusten. Vaak heb je ook een nachtrust met meer onderbrekingen.

Kortom ik zou kijken of je wat eerder kunt gaan.

MarV

MarV

31-01-2010 om 13:34 Topicstarter

Lena en rodebeuk

Hallo Lena, gefeliciteerd met je zwangerschap! Spannend om voor het eerste te gaan vliegen. Ik vloieg regelmatig, maar ben dan nog nooit zwanger geweest tijdens het vliegen . Ik vind vliegen vooral leuk, beetje naar buiten kijken, boekje lezen. Ben dus nog nooit luchtziek ofzo geweest.

Rodebeuk, dank je voor het meedenken. Eind april gaan man en ik een weekje naar New York (jippie!), dus we hebben wel een korte vakantie in het vooruitzicht in, dan zou ik net drie maanden zijn. We kunnen het tempo van de stad bezichtigen natuurlijk terugschroeven, meer met de metro dan lopen, etc. Qua vakanties zitten we door mijn werk gebonden aan de schoolvakanties. Eerder gaan dan half juli is hierdoor geen optie. Ik denk dat ik Bosnië en Macedonië als optie laat staan (we zouden met de auto gaan en op de bonnefooi langs vrienden reizen), omdat we van te voren niets hoeven te boeken. Op het laatste moment kunnen we dan altijd besluiten om dichtbij huis te blijven.

MarV

Tijgeroog

Tijgeroog

31-01-2010 om 20:42

Marv

3 jaar geleden was ik ook pril zwanger, en ook op 4 oktober uitgerekend. Gefeliciteerd! Is het je eerste zwangerschap?
Wij wilden oorspronkelijk net als elke zomer gaan kamperen. Uiteindelijk hebben we in juni een ingerichte tent gehuurd op een camping zo'n 700 km hier vandaan, ruim dichterbij dan gebruikelijk. Dat bleek een goede keuze te zijn, want tegen die tijd had ik veel last van m'n bekken, dus lang autorijden, een tent op zetten of op de grond slapen was niet meer mogelijk. Ik heb die vakantie ook eigenlijk alleen maar in een comfortabele stoel zitten lezen en wat gezwommen...
Zoals ik me toen voelde had ik niet in juli of augustus naar Bosnie willen rijden, vanwege ver weg, warmte. Ook de ziekenhuizen zou ik minder prettig vinden. Ja, de vrouwen daar bevallen er ook, maar de vrouwen in Afrika bevallen in een hutje, de kans dat er iets mis gaat is toch wat groter en wil je dat risico lopen? Dat zul je zelf af moeten wegen, ik kan ook niet inschatten hoe goed de ziekenhuizen in de Balkan zijn.
Kun je niet in de meivakantie gaan? Of volgend jaar, samen met jullie kindje?

angel3

angel3

01-02-2010 om 10:27

De auto?

die hitte is volges mij tot daaraan toe maar zo n end met de auto met een dikke buik. Pffff ik zou er niet aan moeten denken. Kun je niet iets eerder zodat je nog kan vliegen?

MarV

MarV

01-02-2010 om 16:09 Topicstarter

Tijgeroog en angel 3

Tijgeroog, dank je wel voor de felicitiatie, het is inderdaad mijn eerste zwangerschap. Heel spannend en omdat ik weinig mensen in mijn omgeving heb met kinderen, kan ik veel dingen nog niet zo goed overzien. Zoals dit hele vakantieverhaal.
Je verhaal over bekkenklachten, niet op de grond slapen, etc neem ik zeker mee. Het is ver rijden en het is warm (precies zoals angel3 zegt). De kwaliteit van de ziekenhuizen verschilt enorm per gebied. Toen ik in Srebrenica werkte heb ik een ziekenhuis daar in de buurt moeten bezoeken, wat geen pretje was. Dat risico wil ik niet lopen.
In de meivakantie gaan we een weekje naar New York, wat natuurlijk heerlijk is. In juni op vakantie is geen optie doordat het dan wel erg kort achter elkaar is en wij qua werk dus gebonden zijn aan de schoolvakantie.
Eigenlijk heb ik de knoop wel doorgehakt, dat het niet verstandig is om deze zomer te gaan naar de Balkan. Heel jammer, maar misschien inderdaad volgend jaar met een babietje (hoewel het dan ook warm is, ver rijden, etc). Ik hield mijn man gisteren in het vooruitzicht dat we eventueel ook naar de Duitse waddeneilanden konden gaan. Dat vond hij geen goede ruil, haha. We zullen ons eens gaan verdiepen in mogelijkheden op maximaal 700 kilometer afstand, met goede medische voorzieningen en niet te heet weer.

Bedankt voor het meedenken.
MarV

Risama

Risama

01-02-2010 om 18:08

Mijn ervaring

Ik was in 2008 van mijn 4e uitgerekend op 1 augustus, midden in de zomervakantie. We zijn toen in de meivakantie naar Vlieland gegaan in een huurtent, vakantie viel gunstig; we zijn er 2 weken geweest met prachtig weer. Normaal gaan we naar Frankrijk met onze eigen tent, maar dit alternatief is prima bevallen. Vervolgens zijn we in de herfstvakantie met baby van 8 weken nog een week naar Zuid Frankrijk gegaan (met de auto) Ook dat ging prima. Kind nummer 3 is 2 weken op de bonnefooi meegegaan kamperen toen ze 7 weken oud was, ook groot succes. Jouw data vallen anders, maar ik zou het gewoon even aankijken en tegen die tijd beslissen. Misschienhj voel je je wel geweldig en lijkt het je juiost reuze leuk en misschien loopt het anders en doen jullie dit jaar even wat anders in de zomer. Met een baby weggaan vind ik echt altijd juist heel makkelijk!

Dit jaar verwacht ik weer eentje eind mei en hij gaat lekker mee in de zomer met de hele meute!

Risama (en gefeliciteerd!)

sidneysheldon

sidneysheldon

03-02-2010 om 14:44

Hier

ik ben medio september uitgerekend, en wij gaan 2 juli 2 weken naar Frankrijk (Dordogne) met reeds 3 kinderen. Ook ik twijfel, maar heb er ook zo'n zin in!
ik denk nu dat we halverwege een stacaravan boeken voor het gezin waar we tijdig stoppen, lekker relaxed, en dan na overnachting weer door. Ben ook wel benieuwd naar andere ervaringen, vooral als je al geboekt hebt, laat je het doorgaan of niet?
succes met je beslissing!

m@ss

m@ss

03-02-2010 om 19:30

Hoi

Ik was 2 jaar geleden uitgerekend op 5 okt. Ook getwijfeld om wel of niet te gaan. Maar zijn toch naar zuid frankrijk gegaan, prima bevallen. Moest wel veel rusten vanweg lage bloeddruk 40-80.... maar liet in de apotheek in frankrijk steeds ff bloeddruk meten. Zei schrokken, ik was het al gewend de lage cijfersm haha! En soms scoorden we zelfs hoger

Maar, als je je goed voelt doen, rustig aan en vele rusten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.