Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Praat gezellig mee - over zwanger worden en zwanger zijn -


Ondertussen de uitslag van de diabetes test en die was helemaal prima, ook geen bloedarmoede gelukkig. Dit weekend krijgen we de hele babykamer en een hele hoop andere spullen, daar kijk ik wel echt naar uit. Ik zag alleen net op de website van de Consumentenbond dat de matrasjes die we voor de wieg en het ledikant hebben besteld helemaal niet goed uit de test komen en veiligheidsissues hebben. Morgen even kijken of ik deze nog om kan ruilen voor een andere. We hebben zo’n matrasje met een aerosleep topper maar kennelijk is de kraamzorg er niet echt fan van.

Yvaine, ik heb ergens gelezen dat dat vooral is wanneer je een kruik in het bedje gebruikt. Heb me er niet echt in verdiept, maar ik las dat iemand die topper pas na een paar weken ging gebruiken, geloof dat het iets te maken had met dat het kindje zichzelf op temperatuur moest kunnen houden. 

Ik ben takkevroeg wakker omdat man vroeg weg moet. Ik slaap al zo moeilijk, elke nacht ben ik elke 2 uur wakker, dus ben er niet zo blij mee maar gelukkig is dit eenmalig. Ik zou nog een uur kunnen slapen tot mijn wekker gaat, maar m'n hersens zijn alweer te actief. 

Gisteren kwam de bestelling van MamaLoes binnen. Ben heel blij met het dikke verschoonkussen. Online zag ik al dat veel kussens erg dun en slap zijn, maar dit is een mooie dikke. Ook een beetje georiënteerd wat betreft gordijnen en een vloerkleed. Maar daar maken we later werk van. Eerst de uitslagen afwachten.

Onze eigen gyn was trouwens nog niet geïnformeerd over de mogelijke afwijkingen, dus hebben we daar ook even ons verhaal gedaan. Zij zei ook al dat al die echo's heel mooi zijn, maar dat ze ook vaak onnodig onrust veroorzaken. Maar goed, de kans is er. Verder heeft ze mij de tip gegeven om me vooral heel erg in te lezen wat betreft de bevalling. Ik vind dat namelijk best spannend (of zeg maar gerust: eng)  en ben daarom een beetje aan het struisvogelen. Controle verliezen is niet m'n favo ding zegmaar... Ik vroeg eigenlijk of een cursus (reguliere zwangerschapscursus of iets als hypnobirthing) iets voor mij zou zijn, maar daar heeft ze uiteindelijk geen antwoord meer op gegeven,  bedenk ik me nu. Misschien moet ik me daar toch ook nog maar in verdiepen, naast info zoeken. Hoe bereiden jullie je voor? Of hebben jullie geen angst? (In dat geval ben ik jaloers!)

hey all ik schrijf niet echt actief mee maar lees wel en breek af en toe ff in om ergens op te reageren. 

Afrodite Ik had bij de eerste geen angst, omdat het geen enkele zin heeft. Klinkt raar maar mijn hersenen gingen op slot ofzo. Ook horrorverhalen van andere mensen kwamen niet binnen. Tijdens de bevalling zelf deed ik heel actief positive affirmations. Ik dacht aan 1 stuk door: "je kan dit je kan dit je kan dit. Je bent awesome je bent awesome je bent awesome." 
Negativiteit uit je brein bannen en actief iets positiefs tegen jezelf zeggen. Denk dat hypnobirthing je daarbij kan helpen. Dat is gebaseerd op meditatie en positive affirmations.

Ik had natuurlijk wel het geluk dat er niks medisch is gebeurd. Weet niet of ik dan rustig was gebleven. Maar of er iets gebeurt weet je toch nooit en heb je ook geen invloed op.

Yvaine dat is balen zeg van het matras. Om wat voor issues gaat het dan? 

Afrodite5 ik heb geen cursus gevolgd. Eerlijk, ik maakte mij ook niet echt druk om de bevalling. Had het nog nooit eerder gedaan dus had zo iets van het komt zoals het komt. Kind moet er toch uit Had ook geen bevalplan ofzo. 
Misschien goed om te onderzoeken wat je belangrijk vindt zodat je kan kijken of dit mogelijk is. 
Mijn tip is vertrouw op jezelf. Kans is groot dat het toch anders gaat als gedacht. 

@afrodite bedankt voor de tip met de kruik en de aerosleep. Ik heb er op gegoogeld en dat lijkt het inderdaad te zijn.

Ik slaap zelf ook ontzettend slecht de laatste tijd, ben vaak wakker, moet veel plassen in de nacht, en kan ook niet lekker liggen. Nog bedankt voor die tip van mamaloes, ik heb daar ook wat besteld. 
Qua bevalling maak ik mij niet heel veel zorgen ook al blijft het wel spannend natuurlijk. Ik denk dat vooraf zorgen maken mij weinig gaat helpen dus probeer ik dat zo min mogelijk te doen. Ik hoor positieve verhalen over hypnobirthing. Wij gaan gezamenlijk een cursus volgen bij de verloskundige.

@bailey kennelijk kan de rits makkelijk open waardoor de vulling er uit kan. Kan de hoes maar op 40 graden gewassen worden wat niet hygiënisch genoeg is. En is het niet ademend genoeg zonder aerosleep. Ik denk dat het voor de eerste periode echt wel prima is, maar misschien dat we uiteindelijk voor het ledikantje toch een andere kopen of in ieder geval de rits extra vastzetten.

@Yvaine mijn kraamzorg zei dat die luchtdoorlatende matrassen het moeilijker maken voor de baby om op temperatuur te blijven en om die reden worden afgeraden. Voor het ledikant zou dat dan denk ik geen probleem moeten zijn, maar voor de wieg als je daar de baby vanaf het begin inlegt wel. Je kunt voor dit soort vragen ook je kraamzorg even bellen.

@Afrodite ik heb in mijn vorige zwangerschap een vier uur durende cursus samen bevallen gevolgd. Dat was heel wetenschappelijk onderlegd. Onderwerpen waren wat kun je verwachten van de bevalling. Hoe vaak komt welke complicatie voor (weinig!), wat is dan de vervolgactie. Wat werkt bewezen wel en niet tijdens de bevalling. Praktische tips over wat de man kan doen tijdens de bevalling en wat vooral niet. Puffen en dergelijke zat er niet in.

Waar ik het meest aan heb gehad is het besef dat ontspanning zorgt voor hormonen die de bevalling en natuurlijke pijnstilling ten goede komt en dat stress (adrenaline) averechts werkt. Het remt de ontsluiting en de aanmaak van natuurlijke pijnstilling. Veel tips ook in die richting. Zoals warme sokken, gedempt licht, etc.

Verder heb ik veel ontspanningsoefeningen gedaan. Zoals bijvoorbeeld begeleide meditaties, gewoon via apps op mijn telefoon. Ik kon mij tijdens de bevalling ook echt goed ontspannen en het klinkt misschien onwaarschijnlijk maar ik heb echt geen pijnlijke weeën gehad. Verder helaas wel een fikse complicatie, maar ondanks dat kijk ik er echt heel positief op terug. En nu ook vol vertrouwen voor de tweede bevalling.

Jillz, klinkt interessant die apps! Waren dat specifieke zwangerschapsapps of "gewone" meditatieapps? En die cursus klinkt ook wel interessant... Was dat via een bepaalde organisatie of via je verloskundige ofzo?

afrodite05 schreef op 19-01-2023 om 21:07:

Jillz, klinkt interessant die apps! Waren dat specifieke zwangerschapsapps of "gewone" meditatieapps? En die cursus klinkt ook wel interessant... Was dat via een bepaalde organisatie of via je verloskundige ofzo?

Ik gebruikte o.a. de VGZ mind fullness app. De uitgebreide body scan is mijn favoriet. Maar er zitten heel veel verschillende soorten in dus het is even zoeken wat bij je past. Je hoeft niet verzekerd te zijn bij VGZ en het is gratis.

De cursus vind ik niet meer terug helaas. Ik zie bij alleen een cursus van 8 of 4 lessen maar geen idee of dat hetzelfde is.

Als je de meditatie/mindfulness interessant vind dan is hypnobirthing misschien ook wel leuk om te doen. Ik wilde dat wel, maar de cursus die ik op het oog had was samen met partner en ik kreeg hem echt niet mee. Hij vond het veel te zweverig. Maar ik geloof wel echt in die positieve affirmaties enzo.

Ik heb destijds ook de samen bevallen cursus gedaan maar dan de weekend variant. 8 lessen verdeeld over 2,5 dag en tussendoor lekker uitwaaien aan zee. Beviel erg goed (ook omdat we door corona al een tijd niet weg waren geweest). 

Net gebeld door het ziekenhuis: man en ik blijken allebei geen drager te zijn! Dus de kans dat de gup ziek is, is bijzonder klein. Heel blij mee (uiteraard)

Oh en bedankt allemaal voor de tips rondom bevalangst  Ik ga eens uitzoeken wat bij mij past, man gaat bedenken in hoeverre hij een rol wil spelen bij de bevalling (wil hij naar het ziekenhuispersoneel luisteren, mee naar een cursus en mij gericht kunnen coachen, iets anders). Hij zei al wel dat hij niet wil meekijken, maar gewoon bij mijn hoofd wil staan. Vanuit medische interesse had ik het denk ik ook prima gevonden als hij op een zeker ogenblik wel gaat kijken. Zolang hij me maar steunt, maar ik verwacht dat hij dat sowieso wel doet, uit zichzelf. Misschien wil ik zelf dan ook wel meekijken met een spiegel, geen idee. Of juist niet. We zien wel.

Wat fijn Afrodite, wat een geruststelling! En fijn dat je voor het weekend de uitslag hebt.

Wat een fijn nieuws Afrodite! Wat is dan nu het vervolg? Krijg je nog een nieuwe echo om te kijken of de darmen er nog steeds zo uitzien, of is het nu maar gewoon afwachten tot de geboorte?

Qua zwangerschapscursus: ik ga zelf (samen met man) een cursus Hypnobirthing volgen. Dat lijkt mij zelf een fijne aanpak, combinatie van hoe het medisch/fysisch werkt en de focus op (diepe) ontspanning (wat weer mee helpt aan de juiste hormonen-productie).

Over matrasjes en matrashoesjes heb ik eigenlijk nog helemaal niet nagedacht.. Bij zowel de cosleeper als het ledikant (via marktplaats) zat al een matras die er prima uitziet. Eens kijken wat voor merk dat eigenlijk is.

Verder gaat het hier qua klachten best wel goed eigenlijk. Eigenlijk heb ik gewoon nergens last van momenteel, behalve dat mijn buik langzaamaan steeds een beetje groter wordt. En ik heb heel vaak de hik, moet wat meer eten dan normaal, en soms lig ik 's nachts opeens een uur wakker. Maar verder geen last van moeiheid, misselijkheid, krampen of andere vervelende dingen ofzo. Fijn

Afrodite5 wat een fijn nieuws zeg♥️!  Ook fijn dat jullie het voor het weekend te horen hebben gekregen. 
Krijg je nog extra echo's / onderzoeken? 
Fijn dat je man ook alvast gaat nadenken over hoe hij zijn rol ziet. Denk dat het fijn is om te bespreken met elkaar wat jullie zouden willen. Vergeet daarin niet ook jouw behoeften en verwachtingen van man te benoemen. 

Masatu wat fijn dat je geen last hebt van vervelende klachten. Hopelijk blijven die ook weg. 

Het enige onderzoek dat nog darm-gerelateerd is, is een echo rond 32w. Daarnaast moet mijn eigen gyn de groei goed in de gaten houden, maar dat is het verder wel. Gelukkig!

Man zei al dat hij dit weekend wat meer wilde nadenken over de baby. Ik vermoed dat hij daarmee de naam, spulletjes voor het kamertje etc mee bedoelt. Fijn om dat (eindelijk) samen te kunnen doen. En inderdaad nadenken over alles wat komen gaat. Hij wil graag een boek over opvoeden, dus wat dat betreft moeten we ook maar eens gaan kijken wat bij ons past. En ik twijfel nog of we zo'n boek dan via de bieb moeten lenen of toch zelf aanschaffen. 

Fijn, Masatu, dat het goed gaat. Die hik lijkt me wel irritant. Dat wakker liggen herken ik helaas... Ik heb momenteel trouwens weer cravings: vooral peren en kiwi's gaan er goed in. Nouja, gezond, dus prima. 

Hoe gaat het met iedereen?

Hier druk bezig met de babykamer, de eerste meubels staan en zijn mooi al zeg ik het zelf. Vorige week ook de eerste groeiecho gehad. De kleine groeit goed, zit met alle metingen rond het gemiddelde. Apart dat we best veel bewegingen zagen op de echo terwijl ik die zelf niet voel. Mijn placenta ligt aan de voorkant en dat schijnt het nogal te dempen. Ik voel overigens wel een hoop bewegingen maar kennelijk alleen de echt heftige en zie soms mijn buik ook heen en weer gaan. Komende weken heb ik een hoop baby gerelateerde afspraken zoals voorlichtingsavonden bij de verloskundige, dus ik ben er nu wel veel mee bezig merk ik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.