Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op
Witje

Witje

23-01-2010 om 12:15

Pril zwanger van een vierde kind! spannend...

Beste lezers,

Wij, man en vrouw, hebben al drie kinderen, 2, 6 en 8 jaar. We hebben een tijdje getwijfeld of we nog een vierde zouden willen, als het zou kunnen. Rationeel dachten we steeds: nee, we hebben al 3 gezonde kinderen. Zelf ben ik 37 jaar, mijn man ook. Toch zei ons gevoel steeds: wat zou het leuk zijn, nog een kindje. Vandaar dat we toch besloten hebben het te proberen. En nu ben ik dus zwanger! Kort hoor, pas ongeveer 6 weken.

Ons leven: man zelfstandig werkzaam, ik drie dagen per week inclusief een extra opleiding. Er staat ook een verbouwing voor de deur.. Ik vind het allemaal ongelofelijk spannend. Je leven gaat toch weer behoorlijk veranderen, denk ik. Hoe zal het zijn, straks? Hebben we de juiste beslissing genomen?

Ik ben nauwelijks misselijk, maar voel me wel een soort van licht nerveus, gevoel van een wat verhoogde hartslag, moe, en ook wat labiel... Zijn er andere vrouwen pril zwanger? Misschien ook wel van een vierde? Lijkt me leuk regelmatig wat van elkaar te lezen.

Spannend, spannend, spannend. Ik vind het ook wel moeilijk het straks aan anderen te vertellen. Bang dat mensen er niet prettig op reageren... Met onbegrip... Heb een heel goede vriendin die vlakbij me woont. Zij zei een tijdje terug (toen we nog twijfelden) nee, moet je echt niet doen, een vierde. Is gewoon teveel samen met wat jullie verder allemaal doen. (Ze heeft zelf 2 kids). En nou moet ik het haar ook vertellen...

Dank voor het lezen in elk geval!

Groet, Witje


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Risama

Risama

23-01-2010 om 13:45

Gefeliciteerd!

Wat leuk! Hier op het forum zijn erg veel mensen met 4 of zelfs meer kinderen en meerdere in verwachting van de vierde. Ik herken je onzekerheid om het je omgeving te vertellen. Wij hebben er 4 en ik ben 22 weken zwanger van nummer 5. Ik vond 4 als heel veel klinken, maar inmiddels vind ik het heel normaal. De reakties als mensen horen dat ik de vijfde verwacht zijn nog wel hilarisch, maar inmiddels zijn we zelf aardig aan het idee gewend. Op de een of andere manier is tot en met 3 kinderen "gewoon" en alles daarboven ineens "veel". Het is ook wel veel, maar gewoon maar eentje meer dan 3!

Bij ons blijft het bij 5, man is inmiddels gesteriliseerd. Eigenlijk zou het namelijk bij 4 blijven, maar dit kindje besloot anders. Ook grappig is dat mensen nu regelmatig zeggen dat het ze niets zou verbazen als er op een dag ook nog een nummer 6 gaat komen. Niet dus!

Ik hoop dat je een heel goede zwangerschap zult hebben, kijk anders bij gezellug, daar zijn meestal wel draadjes te vinden met vrouwen uitgerekend in dezelfde periode als jij. In het april, mei, juni 2010 draadje zitten voornamelijk zwangeren die hun 4e verwachten.

Risama

Mayte*

Mayte*

23-01-2010 om 19:58

Witje

Gefeliciteerd! Wat heerlijk dat dit kindje welkom was en zich dan ook nog vrij snel heeft aangediend. Wat je omgeving er van vindt is totaal irrelevant. Het is jullie leven, jullie hart waar nog plek is voor een kindje meer, jullie zorg en verantwoordelijkheid.

Een fijne zwangerschap toegewenst!!

(Leuk trouwens om je weer eens tegen te komen op het forum )

Tink

Tink

24-01-2010 om 15:58

Leuk, een 4e!

Ik sluit me helemaal aan bij Mayte! En 4 kinderen is echt leuk, kan niet anders zeggen
Op Gezellug loopt een draadje met grote gezinnen, kom daar maar eens kijken. Allemaal mensen met 4 of meer kinderen en paar zelfs 7 of 8

Fijne zwangerschap gewenst en een mooi gezond kindje!

Witje

Witje

24-01-2010 om 18:30

Fijn, reacties!

Risama, Mayte* en Tink,

Leuk van jullie te horen! Risama, leuk jouw ervaringen te lezen. Ik ben gelijk gaan lezen in het draadje mei, juni 2010 uitgerekend. Erg leuk, al die vrouwen met ook een "zoveelste" kind!

En Mayte*, ik vind het de laatste maanden ook erg goed om jouw naam op het forum weer tegen te komen. Met alles wat je hebt meegemaakt, is het je gelukt weer echt te genieten, dat lees ik. Bijzonder. Je toon van de laatste maanden is opgewekt en fris! Dat zegt voor mij dat je ook je verdriet echt hebt kunnen (be)leven. Dapper en mooi.

En Tink, jij hebt dus ook vier kinderen. Wat zijn bij jou de leeftijden? Heb je erg moeten wennen? Van drie naar vier? Heb je veel moeten veranderen in de organisatie van je leven? En is het lastig ze alle vier aandacht te geven?

Nogmaals, ben nog maar heel pril zwanger (ongeveer 6 weken), maar heb woensdag al een echo-afspraak bij de gynaecoloog. Eerder heb ik namelijk een nogal heftig verlopen buitenbaarmoederlijke zwangerschap gehad. Spannend.

Lieve groet en dank voor jullie reacties nogmaals,
Witje

Tink

Tink

25-01-2010 om 16:32

Witje

Spannende zwangerschap voor jou dus. Hopelijk heb je woensdag een goede echo!

De leeftijden hier: 15-8-6-2. Wennen viel wel mee, het was de eerste weken even een ritme vinden, vooral in de ochtenden. De middelste 2 moet ik nog naar school brengen dus dat was even opnieuw uitvinden hoe we allemaal om kwart over 8 netjes klaar konden staan. Maar dat ging eigenlijk vrij snel vanzelf moet ik zeggen!
Ik had het drukker toen nummer 3 kwam, want toen had ik er 2 in de luiers, 2 die ik nog moest aankleden en eten geven etc. Toen nummer 4 arriveerde waren de anderen allemaal groot genoeg om al die dingen zelf te kunnen. Verder heb ik aan de oudste wel eens steun voor bv. een uurtje oppassen, ik hoef echt niet elke keer iemand in huis te halen. (Wat maar goed is ook, want zo groot is ons netwerk niet meer.)
Ik werk ook nog gewoon hetzelfde aantal uren als ik eerst deed. Moet er wel bij zeggen dat we goede kinderopvang hebben, daar staat of valt wel alles mee.
Tja en aandacht geven, ze zullen allemaal wel eens op hun beurt moeten wachten, maar daar worden ze volgens mij niet slechter van . De middelste 2 spelen erg veel samen omdat ze het minst schelen in leeftijd, zijn ook erg aan elkaar gewaagd. Overdag heb ik alle tijd voor de jongste, en 's avonds als het hele spul in bed ligt komt de oudste weer meer aan bod.

Hopelijk zijn je vragen daarmee een beetje beantwoord . Zo niet, laat maar horen! En lees ook maar eens in het grotegezinnendraadje, dan merk je hoe dat bij iedereen weer anders reilt en zeilt

Over tijd

Over tijd

25-01-2010 om 18:05

Hier ook over tijd

Ik ben iets meer dan een week over tijd. Heb nog geen test gedaan, maar ik was vandaag voor het eerst echt misselijk en ik merk ook dat ik wat emotioneler ben. Plus mijn borsten zijn nu al groter dan ze waren. Wat gaat dat snel. Ik heb het mijn man nog niet eens verteld, eerst maar eens kijken of het ook echt iets wordt. Leuk dat ik het hier bij jou in dit draadje kwijt kan, Witje, laten we hopen dat we straks een augustus/september-draadje kunnen starten.

sidneysheldon

sidneysheldon

25-01-2010 om 20:20

Gefeliciteerd, hier ook!

hoi, hier ook! 6 weken zwanger van de vierde! ik heb er drie van 1,5 jaar, 4 jaar en bijna 7 jaar.

ik lees mee want ik herken wel wat je bedoelt!

Witje

Witje

25-01-2010 om 21:28

Groots...

Goh, leuk, weer meer reacties!

Gefeliciteerd Sidneysheldon en over tijd! Ook zwanger, spannend allemaal he, helemaal in zo'n vroeg stadium... Over tijd, is het jouw eerste kind? En Sidneysheldon, ook een vierde.. Denk jij soms ook: als het maar een goede beslissing geweest is? Het heeft best veel implicaties, ook voor de andere drie kids.. Ben er soms best piekerig onder. Zo ken ik mezelf eigenlijk niet.

En juist dan, Tink, is het fijn jouw relaxte reactie te lezen. Het klinkt alsof je het allemaal goed te doen vindt!! En jouw werk, ben je daar ambitieus in of ligt voor jou de nadruk meer op je gezin?

Dag, Witje

Agaatje

Agaatje

26-01-2010 om 09:48

Witje

Hallo, Hier ook pril zwanger van nr.4! Ik ben 7 weken en gister voor een vroege echo geweest ivm meerdere miskramen. Maar so far so good, het vruchtje is precies zo groot als het moet zijn en er was een mooi kloppend hartje zichtbaar!
Ik moet zeggen dat ik het allemaal wel spannend vind. Ik ben 39, dus ik ben me bewust van de risico's en mijn man en ik werken allebei 4 dagen in een drukke baan, dus het zal wel passen en meten worden. Ik heb 2 grote kinderen uit mijn 1e huwelijk (12,5 en bijna 11) en dat is aan de ene kant makkelijk. De oudste past al wel eens op, maar aan de andere kant, ook lastig, want we zitten dubbel in de puberteit met de oudste en de peuterpuberteit. We hebben hele dozen humor nodig om alles in goede banen te laten leiden en nu met die hormonale uitspattingen erbij, is het weer even goed heftig allemaal.
Ben nu ziek thuis met een verkoudheid en misselijk en moe, dus ik neem het er maar even lekker van.
Ik ben op 14 september uitgerekend en zou het leuk vinden om onze ervaringen met elkaar te blijven delen.
Zwanger ze!

Agaatje

Agaatje

26-01-2010 om 09:56

Tink

Hallo Tink,

Bij jou zit er ook behoorlijk leeftijdverschil tussen nr.1 en nr.4 Zijn ze allemaal uit dezelfde relatie?
Ik heb 2 kids uit mijn 1e huwelijk (12,5 en bijna 11) en met mijn man een dochtertje van bijna 3 en nu is nr. 4 op komst (7 weken zwanger)
Ik herken je verhaal over dat aandacht geven, je hebt het eigenlijk altijd druk met al die koters normaal heb je het eerst vroeg op de avond druk met peuters en kleuters en kom je daarna aan je rust toe, dan zijn ze groot en heb je het anders druk, maar tot later op de avond. Nu is het de hele avond door druk, dat ervaar ik tenminste zo en dat wordt straks nog drukker, maar ook gezelliger.
Ik herken het ook, dat je netwerk kleiner wordt, je gaat niet even op visite met 4 kids en oppas voor 4 is ook niet heel handig. Maar bij ons past de oudste ook wel eens op als we in de buurt blijven en meestal is de buurvrouw dan op de hoogte voor een echte calamiteit, wat gelukkig nog nooit is voorgekomen.
Leuk om ervaringen uit te wisselen met ouders van grote kinderen.

Ik merk bv ook dat m'n pannen te klein worden, nu de oudste groter worden goed teken, maar ik ga maar eens op zoek naar van die grote braadpannen en hoge kookpannen haha. We hadden laatst vrienden te eten en ik wilde lasagna maken, nou dat moest dus in 2 pannen worden klaar gemaakt en de grootste ovenschaal was niet groot genoeg voor zoveel, de volgende keer lasagna gaat in 2 schalen. Leuk hoor!!!

Hoeveel uur werk je er nog bij? Heb je ook hulp in het huishouden? Wij hadden dat, maar dat beviel niet. Wij werken allebei 4 dagen en maken goede afspraken over wie wat doet, zodat we het redelijk redden met elkaar.

Mijn oudste 2 zijn om de week bij ons, dus we hebben een drukke en een rustige week. Alhoewel, in de rustige week heb ik het ook nog druk met dingen voor de oudste regelen en omdat er dus spullen heen en weer moeten, is het ook heel strak plannen met de was e.d. Dus rustig is het eigenlijk nooit echt maar ja, dat is ook niet leuk, ik hou wel van de gezelligheid en drukte.

Tink

Tink

26-01-2010 om 10:00

Tja die twijfels

Weet je, die zijn er volgens mij bij elke zwangerschap. Ojee kan ik dit wel? Als het kindje maar gezond is, want wat doe ik mijn gezin anders aan! Zal ik van deze baby wel net zoveel kunnen houden? En hoe moet dat straks met mijn werk?! Aaaaaargh!
Tenminste, ik heb dat met alle 4 wel gehad hoor . Het zijn van die buien, en ze gaan ook weer over.

Ik vind het inderdaad prima te doen. Oh, en tuurlijk zijn er hier ook van die dagen dat ik het hele kwartet het liefst even achter het behang zou plakken (en zonder bobbels! ). Maar ook die dagen gaan voorbij! Tot tien tellen en doorgaan maar weer

Ambitieus ben ik nooit echt geweest, dat zal ook wel schelen misschien? Ook Tinkman is geen carrièretijger. Maar als je dat wel bent pas je ook daar weer een mouw aan denk ik, als het je keus is om toch die carrière te maken. Met goed geregelde opvang is er heel veel mogelijk. Maar wij hebben dat nooit gewild, ook niet toen we nog geen kinderen hadden trouwens.

Wel vind ik het erg fijn om ook werk buitenshuis te hebben . Na elk zwangerschapsverlof heb ik er even tegenaan zitten hikken dat ik weer moest, maar als ook dat ritme dan weer gevonden was vond (en vind) ik het toch altijd ook wel fijn om de deur achter het huishouden en alles daaromheen even dicht te kunnen trekken
En als ik dan 's avonds thuis kom en de schatjes om een kusje van mama hoor roepen, ben ik ook weer zo blij om thuis te zijn!

Tink

Tink

26-01-2010 om 10:14

Grappig

Hier dus ook, puber en peuterpuber, en alles er tussenin . Gelukkig is de oudste geen heel heftige puber. En de kleinste geen heel heftige peuterpuber. Het blijft grappig, het ene moment ren je naar het CB, het volgende moment doet er eentje zijn eerste communie en dan zit je opeens weer in de perikelen rondom een profielkeuze. Het blijft boeiend

Agaatje jij werkt een stuk meer dan ik, ik heb 17 uur in de week. Tinkman een volledige baan.

Ik heb inmiddels al jaren een héél grote lasagneschaal )). Maar aan andere pannen moeten we inderdaad ook een keer! Voor nu kan het nog even, de drie jongsten eten nog niet zó heel veel.

Met kleiner netwerk bedoelde ik meer dat we bijna geen grootouders meer over hebben, en de bijna volwassen kinderen van vrienden vliegen ook uit. Dus oppas vinden voor bv. een avondje uit wordt wat lastiger. Als de jongste 3 in bed liggen doen we dat wel eens hoor, maar ik vind het nog wat veel gevraagd om oudste bv. ook nog voor het eten te laten zorgen en het hele spul in bed te laten stoppen. En 4 kinderen uit logeren sturen is ook een logistieke operatie van formaat, haha. Wie wil er nou 4 tegelijk, 2 kinderen kun je nog eens ergens tussen schuiven maar 4?
Het leeftijdsverschil is groot ja. Dat heb je niet altijd voor het zeggen he . Ze kwamen hier niet allemaal vanzelf, en tussendoor heb ik ook nog 3 miskramen gehad. Ze zijn allemaal uit 1 relatie ja
Leuk trouwens om te lezen hoeveel mensen tegenwoordig ook 4 kinderen hebben (of bijna dan). Is grotere gezinnen een trend aan het worden of valt het mij nou gewoon meer op omdat we er zelf 4 hebben? Een uitzondering is het in elk geval absoluut niet meer (al hebben ook wij wel eens rare reacties gehad op de laatste zwangerschap...)
En natuurlijk allemaal gefeliciteerd met jullie zwangerschappen!

marsja

marsja

26-01-2010 om 11:57

4e op komst

Ik ben nu 22 weken zwanger van de 4e (en ook alweer 39). De kinderen zijn bijna 12 bijna 10 en 2. Deze zwangerschap heb ik regelmatig mijn twijfels. Zwanger zijn met 39 jaar lijkt toch wat zwaarder. De jongste is momenteel lekker jaloers. En ik vraag me soms af waar ik aan begonnen ben. Maar ik denk als de kleine geboren wordt dat het weer snel genoeg normaal is. Juist het grote leeftijdsverschil was voor ons een reden voor de 4e.

Hier ook 2 vaders

Risama

Risama

26-01-2010 om 12:24

Onze verdeling

Hier zijn ze 11 jaar,(bijna)9 jaar, 2,5 jaar en 1,5 jaar oud en eind mei dus de allerlaatste. Hij zal 22 maanden schelen met de huidige jongste. En ja, ook hier 2 vaders en 1 moeder. Ik werk 27 uur, man werkt 36 uur. Oudste 2 wonen voltijds bij ons, hun vader komt elke week een avond eten. Ons huis is dus altijd vol!

Oudste is lekker een beginnende puber. Ook wij zijn middelbare scholen aan het bezoeken omdat zij in groep 8 zit nu en hebben tegelijkertijd voorlichtingen over de basisschool omdat nummer 3 volgend schooljaar 4 wordt. Zij is idd ook lekker aan het peuterpuberen.

Gelukkig hebben wij juist een groot netwerk en actieve en betrokken grootouders. Met avondjes weg splitsen we de kleintjes en de groten vaak. De groten kunnen dan meestal wel bij een vriendinnetje terecht. Ook zetten we wel eens een babyfoon bij buren als er bijvoorbeeld schoolavonden zijn. Ik laat de oudste 2 niet oppassen op de kleintjes, wel houden ze ze soms even in de gaten als ik even naar boven moet voor een was oid. En met verjaardagen ed zijn we nog steeds erg welkom, het is nu 1 keer gebeurd dat we vanwege de grootte van ons gezin op een ander moment uitgenodigd werden voor een verjaardag.

Risama

Fransien

Fransien

26-01-2010 om 16:20

Hier ook pril zwanger

En ik krijg volgende week de uitgerekende datum te horen (kan vanalles zijn, mijn cyclus varieert nogal, meestal tussen de 2 en 10 weken). Niet echt gepland (sterilisatie-afspraak was al gemaakt), maar wat mij betreft wel gewenst. Manlief is nog in shock. Voor ons doen wordt dit een nakomertje, de anderen zijn nu bijna 6, net 4, bijna 3.

Witje

Witje

26-01-2010 om 16:28

Golf van zwangeren...

... en ook van zwangeren van een vierde kind!!! Bijzonder! Ik kan nu niet ingaan op alles wat gepost is; probeer dat vanavond te doen. Zo leuk om alle reacties te lezen. Nu het avondeten voorbereiden en nog even een ommetje maken met de jongste en de hond. Morgen de eerste afspraak bij de gynaecoloog, maar ben pas 6 weken en 3 dagen dan. Hoop maar dat er iets te zien is op de echo...

Tot later weer!
Witje

Hadas

Hadas

26-01-2010 om 18:03

Ik kan niet achter blijven.....

nu ik verschillende namen uit het miskramendraadje van ongeveer 4? jaar geleden tegen kom. Fransien gefeliciteerd wauw wat leuk! En Marsja zat jij er toen ook bij? Iedereen natuurlijk gefeliciteerd.
Hier ook pril zwanger van de derde, oudste wordt binnenkort 9 en de jongste is net 1 jaar geworden.
Tien jaar over twee kinderen gedaan en nu als onverwacht cadeautje weer zwanger. We hadden wel zo iets van het zou geweldig zijn maar echt nooit verwacht.
Maar ik zal niet te hard roepen morgen eerst een echo kijken of het echt iets wordt.......Is bij ons altijd de vraag.

Groetjes Hadassa

Fransien

Fransien

26-01-2010 om 19:29

Hadassa

Meid, wat ontzettend leuk! En ja, ik ben de Fransien van 4 jaar geleden. Nou, het is jullie gegund, zeker na al die tijd en na zoveel pech.
Dikke knuffel, Fransien

Niet zwanger

maar wel moeder van 4 kinderen. En ik sluit me geheel aan bij alles wat Tink zegt

Mijn oudste is 7,5 en is uit mijn vorige relatie. Dat is stukgelopen toen mijn zoon een paar maandjes was en anderhalf jaar later bleek in, niet geheel gepland, zwanger van mijn nieuwe vriend. Wel heel gewenst hoor!
Nu zijn we al weer een aantal jaar verder, we zijn getrouwd en hebben nu samen 3 kinderen. Maar omdat er zo weinig verschil zit tussen de kinderen (7, 5, bijna 3 en bijna 1) denken de meeste mensen dat ze allevier van ons samen zijn.

Alle zwangeren: van harte gefeliciteerd!

over tijd

over tijd

26-01-2010 om 21:03

Hier nummertje twee

Als alles goed blijft gaan (en daar ben ik voorzichtig in, heb al eens een late miskraam gehad), komt hier nummertje twee. Ik heb er letterlijk kriebels van, wat spannend!
Allemaal heel veel geluk toegewenst met onze toekomstige septemberkindjes.

Sascha2

Sascha2

26-01-2010 om 22:40

Hier pas bevallen van de vierde

Mijn vierde is net drie maanden oud. De oudste is in december vijf geworden, de tweede wordt eind april vier en de derde over een maand twee. Vanalles nog in de luier, thuis, onderbroken nachten, overal hulp voor vragen als ik even weg moet etc. Maar het is te doen! Over twee weken zal ik weer gaan werken, ik werkte 32 uur en ga nu naar 28 uur. Man werkt 36 uur. Carriere is voor mij belangrijk en kan ik voortzetten. Kinderopvang is goed geregeld, dat scheelt natuurlijk veel. Toen ik net zwanger was, zaten er veel, heel veel beren op de weg . Maar inmiddels zijn die allemaal weggeschoten en ervaar ik het als een enorm rijkdom. Vier prachtkinderen, gezond en goedlachs. Ik heb het al eerder geschreven, maar ik zie mijn kinderen als een klavertje vier, een en al geluk.
Natuurlijk is het onwijs druk. Ik moet werkelijk alles plannen en er moet niet iets net anders gaan dan gepland. Aan de andere kant, het loopt ook vaak wel los. Je wordt vanzelf makkelijker. En zo te lezen zijn jouw kinderen iets ouder, dat zal vast ook schelen.
Veel geluk en veel succes met je zwangerschap!

sidneysheldon

sidneysheldon

27-01-2010 om 10:50

Hallo allemaal

hoi, wat leuk om te lezen allemaal!
ik kan nergens in mijn omgeving echt mijn zwangerschap delen want ik ben de enige die voor de 4e keer gaat....
bij mij zijn ze dus allemaal nog wel wat jonger dus daar zie ik wel een beetje tegenop...... we moeten een andere auto, maar het is nu vaak al een heel gedoe om ergens heen te gaan en met ophalen van de oudste 2 die naar de basisschool gaan zullen de jongste 2 altijd meemoeten. Heel veel praktische dingen moeten hier goed overdacht worden. Zo gaan de oudste 2 naar zwemles en dan moet de jongste ook mee, die wordt daar dan weer opgehaald door papa en die neemt dan ook zijn broertje mee die dan net klaar is, en ik blijf achter voor dochter die nog moet zwemmen... wij proberen wel tijd voor elkaar vrij te maken maar het is soms lastig.
wij werken beiden 4 dagen in de week dus, ik zou wel wat minder willen maar of dat financieel mogelijk is.. zullen we moeten zien, een kindje erbij is ook weer duurder.
En ja, hier ook zijn de oudste 2 van een andere vader
Daarom vond ik het altijd zo stil als die naar hun vader waren. Dat gaat nu wel veranderen!

Ook 4

Mijn 4e kind is net 2 weken oud. Heb nog kinderen van 6, 4 en 2 jaar oud.
Dingen als naar clubjes brengen is nog niet echt aan de orde hier. Oudste zit op zwemles, maar dat is op zondag en dan gaat hij alleen met zijn vader. Ik moet er niet aan denken dat ik in mijn eentje met allevier dat moet doen.
Bovendien heb ik (nog) geen rijbewijs en met openbaar vervoer zie ik het al helemaal niet zitten.
Ook wij moeten een nieuwe auto. Voorlopig kunnen we niet met zijn allen op stap met de auto, maar dat komt wel.
Hier was het al heel druk in huis en tot nu toe merk ik nog niet heel veel verschil (zal vast nog wel komen).
Verder ben ik heel makkelijk. Als het me niet lukt om boodschappen te doen, maak ik maar weer een blik knakworsten oid open. En het lukt me om me er niet schuldig bij te voelen
Verder geniet ik echt van mijn 4 kinderen. Ik vind het echt een rijkdom.
Ben benieuwd of ik het bij 4 kan laten...

Tink

Tink

27-01-2010 om 16:45

Fransien, hadassa, marsja

Van de laatste wist ik het al, maar wat leuk zeg, het halve draadje 'van toen' komt hier langs en allemaal zwanger!! Gefeliciteerd . Wat geweldig mooi, ik hoop dat jullie een fijne zwangerschap zullen hebben!
Hoe waren de echo's?

Sharon ook gefeliciteerd met je prille beebje!

Ik weet niet meer wie het zei, maar je wordt inderdaad zelf ook steeds makkelijker. Dat blik knakworsten komt hier ook wel eens voor en tot nu toe overleven we dat allemaal aardig.

Sascha dat klavertje-vier vind ik mooi gezegd!

Oh, hier trouwens nog nooit meegemaakt dat we vanwege de gezinsgrootte op een andere dag gevraagd werden. Er zijn meer mensen met minstens 3 kinderen in onze vriendenkring, dat scheelt vast, die kijken niet zo snel ergens van op

Beertje

Beertje

27-01-2010 om 18:10

Hier 28 weken zwanger van nummer 4

Ben blij te lezen dat er meer gezinnen 4 kinderen hebben! Ik ben nu 28 weken zwanger van nummer 4. Lang getwijfeld maar toch de beslissing genomen en bovendien diende "nummer 4" zich al erg vlotjes aan
Het wordt weer eens jongen; de oudste is nu 11, dan 9 dan een meid (!!) van 5,5 en eind april dus een lekker wurmpje er bij.

Alles gaat goed; alleen erg veel last van mijn bekken

Alle zwangeren een hele mooie zwangerschap!

Witje

Witje

27-01-2010 om 20:57

Gefeliciteerd allemaal!

Jee, wat veel reacties nog weer, wat veel vierden ook op komst, wat veel moeders met (net) een vierde!! Iedereen, uiteraard ook alle zwangeren van eerste/tweede/derde kinderen, van harte gefeliciteerd!!!!

Dit draadje ga ik goed onthouden, zodat ik het later weer terug kan vinden. Ik zal vast nog veel vragen aan meer ervaren vierde-moeders willen stellen straks.

Vandaag gynaecoloog geweest. Ben volgens eigen berekening nu 6 weken en 3 dagen. Op de echo was een vruchtzak te zien en aan de rand daarvan iets dat leek op een kloppend hartje. De gyn zei dat het ook een stukje weefsel kon zijn dat meetrilde op mijn eigen hartslag... Nou ja. In elk geval was het beeld geheel kloppend bij de termijn! Over 2 weken terug.

Verder begon hij over een vlokkentest (gezien mijn leeftijd, 37 jaar). Volgende keer beslissen we dat in overleg met hem. Eerst maar eens met mijn man voorbespreken.

Verder.... wat ben ik moe. Ongelofelijk sloom gewoon. Niks voor mij. Herinner me het ook niet zo uit de eerdere zwangerschappen. Best pittig.

Ben wel steeds geruster en blijer met de vierde op komst. Ook dankzij jullie zonnige reacties!! Dank.

Witje

Witje

Witje

27-01-2010 om 21:43

Vlokkentest?

Nog een vraagje toch: de gyn begon over de vlokkentest (dus niet eerst combinatie-onderzoek). Of we dat wilden? Ben erg aan het twijfelen...

Wat zijn jullie van plan/Wat hebben jullie gedaan in dit kader? Misschien willen jullie dit delen?

Groet, Witje

Beertje

Beertje

28-01-2010 om 09:38

Zelf ook 37 maar geen vlokkentest...

Hoi Witje,

Spannend toch allemaal weer he?! En alweer ruim6 weken. Het gaat zo snel, dat merk ik zelf. Ik ben trouwens ook 37 (bijna 38...haha) en heb alleen een combinatie-test gedaan. Daarvan was wel de uitslag in principe goed dus nader onderzoek werd ook niet aangeboden en vonden wij zelf ook niet nodig. Vaak heb je toch al een soort "onderbuikgevoel" zeg maar. Klinkt misschien een beetje simpel maar goed.
Je moet het natuurlijk met je man bespreken. Ik zou persoonlijk wel eerst aandringen op de combinatie-test; een stuk simpeler en bij een wat mindere uitslag kunnen jullie altijd nog verder onderzoek kiezen.

Die moeheid herken ik ook wel hoor! Deze zwangerschap is wel anders dan de laatste van 5 jaar terug. Ben de 1e 14 weken compleet misselijk en zooooo moe geweest. Kon echt helemaal niks meer en dat schiet niet zo op met 3 andere kids in huis. Ik probeer er nu wel heel goed van te genieten, van die kleine in mijn buik bedoel ik dan. Is toch echt de allerlaatste keer

Groetjes, Beertje

Agaatje

Agaatje

28-01-2010 om 10:13

Witje

Hallo witje,

grappig he zo'n klein knipperlichtje en dat al zo vroeg, had ik ook afgelopen maandag

Ikzelf ga een combitest doen. Mijn laatste zwangerschap eindigde met 13 weken in een miskraam. Met 11 weken had ik een goede echo en met 13 weken ging ik voor de nekplooimeting en toen klopte er geen hartje meer....

Nu krijg ik regelmatig een echo en ik ga weer voor de combi-test.

Ik vind een vlokkentest erg belastend, ben dan bang voor een miskraam.

Succes met je beslissing.

marsja

marsja

28-01-2010 om 11:32

Geen testen

Ik heb gekozen voor alleen een 20weken echo ondanks mijn inmiddels 39 jaar. Combinatietest wilde ik niet omdat het slechts een kansberekening is en dat bij een slechte kans de kans op een gezond kindje altijd nog vele malen groter is. En het risico op een hoge kans groter is bij mijn leeftijd. Punctie en vlokkentest durfde ik niet aan ivm 3 miskramen (na een kloppend hartje met 10 weken) en ik weet hoe belastend een miskraam is bij die termijn. Bovendien zou ik geen abortus kunnen laten doen bij een slechte uitslag. Heb zelf gezien hoe compleet een kindje van 11 weken al is

Was wel heel blij dat er met de 20 weken echo geen rare afwijkingen aan het licht kwamen. En ik denk dat ze met 20 weken de ernst van een afwijking beter in kunnen schatten dan met een punctie of vlokkentest.

Succes met beslissen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.