Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op
Sunja

Sunja

12-04-2012 om 13:53

Rechten

Zo hee, druk in deze rubriek )!
Ik dacht ik vraag eens of er mensen zijn die ook zwanger zijn (geweest) en werken als docent in het voortgezet onderwijs? Ik heb geprobeerd informatie te zoeken op internet over waar ik aanspraak op zou kunnen maken behalve zwangerschaps-/bevallingsverlof. In mijn vorige werk bijvoorbeeld had ik recht op 1 uur (van de 8) per dag extra pauze. Nu nam ik dat zelden maar soms is het inderdaad wel erg fijn. Is dit wettelijk geregeld dus zou ik dat nu ook kunnen hebben? Ik ben nieuwsgierig naar hoe mensen dit aanpakken, want ik zie het eerlijk gezegd niet voor me (behalve dan dat ik een tussenuur geroosterd krijg en nog later klaar ben op een dag). Ik ben bijvoorbeeld ook ingeroosterd om te surveilleren in de aula in de grote pauze, maar dit valt me best wel zwaar (ben nu 26 weken) doordat ik geen pauze heb dan eigenlijk en een half uur op 1 plek moet staan. En we hebben net weer rapportvergaderingen gehad, dan ben ik de hele dag in touw: ik begin om 8.15 met lesgeven en ben 's avonds om 20.30 klaar met de laatste vergadering. Alles staat gewoon achter elkaar gepland met 1 eetpauze om 17.30.
Het is niet zo dat ik het niet volhoud ofzo, het gaat allemaal best heel goed. Alleen soms valt het me zwaar, maar ik durf het niet zo goed aan te kaarten en het zou fijn zijn als er dan een soort regeling was waar ik op terug zou kunnen vallen. Vandaar mijn vraag!
Sunja

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

12-04-2012 om 14:08

Wettelijke regelingen

Er zijn wettelijke regelingen. Zie bijvoorbeeld

http://www.arboportaal.nl/vragen?/onderwerpen/arbowet--en--regelgeving/rechten-en-plichten

of

http://www.fnvbondgenoten.nl/werk_en_inkomen/dossiers/zwangerschap/artikelen/zwangerschap/

Niet alles is overigens zo duidelijk als het lijkt. Je hebt bv recht op 1/ deel van de werktijd extra pauze. Maar er is niet geregeld dat dat een betaalde pauze is... bij ons kost dat je dus gewoon vakantieuren.

Collega's?

Even een beetje ot, ik vind het heel raar dat niemand je verbiedt om een half uur te gaan staan tijdens je pauze terwijl ze weten dat je zwanger bent. Hebben ze zelf nog geen kinderen?
Ik hoop dat je van bovenaf wat steun en begrip krijgt. Succes!

Sunja

Sunja

12-04-2012 om 23:44

Ach ja - ook ot

Tuurlijk hebben mijn leidinggevenden kinderen, maarja - het blijven mannen he!

En ik ken de regelingen, maar ik kan toch moeilijk zeggen dat ik een uurtje pauze neem als ik eigenlijk voor de klas moet staan - vandaar dat ik benieuwd ben of er mensen zijn met slimmigheidjes wat dit betreft

elsje78

elsje78

14-04-2012 om 15:56

Ook onderwijs

Nooit extra pauze genomen, maar ook niet om gevraagd moet ik zeggen. Bij de eerste full time doorgewerkt tot 36 weken en heb bij mijn afscheid wel aangegeven hoe teleurstellend het was dat er eerder meer werk toegeschoven werd dan dat er iets uit handen genomen werd. Ik zou het gewoon eens aankaarten, wat er mogelijk is...

In gesprek gaan

Ik werk ook in het voorgezet onderwijs en mijn ervaring is dat er altijd meegedacht wordt. Op een bepaald moment kreeg ik last van mijn heupen en werd er met mij gekeken naar manieren om het een en ander wat te ontlasten.
Kortom: ik zou in gesprek gaan met je leidinggevende om te zoeken naar oplossingen. Liever vroegtijdig in gesprek gaan en op zoek gaan naar mogelijkheden dan op een bepaald moment geen mogelijkheden meer kunnen bedenken omdat je te ver over je grenzen gegaan bent, dan hebben ze helemaal niemand meer!
Succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.