Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op
FFgeennaam

FFgeennaam

08-03-2009 om 10:10

Spataderen en zwangerschap?

Hoi,

Ik heb al een paar jaar één zichtbare ader op mijn onderbeen, geen spatader. Nu ben ik zwanger en heb ik ineens een heleboel spataderen, en lelike paarse haarvaatjes. Gaat dit na de zwangerschap weer weg??? Het is nu zo erg dat ik komende zomer echt niet in een rokje ga lopen ofzo.

Groetjes van mij.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Petr@

Petr@

08-03-2009 om 10:50

Ook gehad

tijdens mijn eerste zwangerschap (1993), in mijn lies. Ik had daarvoor nooit last van spataderen gehad, ben doorgestuurd door de huisarts, heb een Doppler onderzoek gehad en een steunkous gekregen. Na m'n zwangerschap heb ik er nooit meer last van gehad, ook niet bij de tweede.

gr.
Petr@

mama van Linde

mama van Linde

08-03-2009 om 12:55

Niet meer weg helaas

Volgens mij gaan spataderen nooit meer vanzelf weg helaas. Ik heb sinds mijn eerste zwangerschap een paar spataderen op mijn enkel (ruim 2 jaar geleden).Volgens mij is er operatief wel iets aan te doen, zeker als je er erge last van zou hebben.

Ik zou nu meteen actie ondernemen en steunkousen aan laten meten, of het in ieder geval overleggen met je VK, het kan anders in de loop van de zwangerschap alleen maar erger worden ben ik bang.

Ook gehad

Alleen tijdens de laatste zw.schap (van de 5) kreeg ik er veel last van.Op mijn benen aan de achterkant. Ook op mijn schaamlippen. Ik heb steunkousen aangemeten gekregen. Een heel werk om ze aan te krijgen maar het gaf wel steun. Binnen een paar dagen na de bevalling waren ze verdwenen. Wel heb ik tijdens de eerste 2 dagen van de menstruatie een zwaar gevoel in mijn benen en rond mijn vagina. En een grote kans dat ze later terugkomen.
Groeten Lieuwkje.

m@

m@

09-03-2009 om 13:30

Gehad en weg

Ik heb ze de afgelopen 2 zwangerschappen dus ook op mijn schaamlippen gehad. Fietsen was echt geen optie meer. Inderdaad trokken ze bij mij ook weg een paar dagen na de bevalling. Ook nooit geen last meer van gehad. Dus er is hoop. Ik heb geen steunkousen gehad, omdat ze dus alleen op de bewuste plek zaten.

mama van Linde

mama van Linde

10-03-2009 om 19:56

Volgens mij

zijn spataderen op de schaamlippen en bij de anus (aambeien) toch niet helemaal hetzelfde als op je benen. Na 1e bevalling had ik ook last van aambeien, maar dat is inderdaad (gelukkig!) weer overgegaan.

In je aderen zitten klepjes die ervoor zorgen dat het bloed niet de verkeerde kant op stroomt. Bij spataderen zijn deze klepjes kapotgegaan. Deze klepjes kunnen niet meer helen, dus wat kapot is, blijft kapot.

Wellicht dat de aderen na de zwangerschap wat minder opgezet zijn, zodat de spataderen wat minder opvallen. Maar volgens mij gaan ze, helaas, op je benen niet meer vanzelf weg.

Mama van linde

De spataderen in mijn schaamlippen waren toch echt spataderen en geen aambeien. De vk. heeft ze heel goed onderzocht en later tijdens de bevalling de gynaecoloog ook nog. En de spataderen in mijn benen zijn ook helemaal verdwenen. Ze hebben mij verteld dat de klepjes minder goed werken en daardoor het bloed niet goed vervoeren. Niet dat er iets kapot gegaan zou zijn.
Groeten Lieuwkje.

mama van Linde

mama van Linde

11-03-2009 om 09:21

Lieuwkje

Nou gelukkig, ik dacht dat het altijd kwam doordat die klepjes dan kapot gingen. Maar gelukkig is er voor sommigen dus toch hoop dat de spataderen weer verdwijnen

Aambeien zijn trouwens ook een 'soort' spataderen.

Groetjes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.