Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Steunkousen

Ben ik weer Nu met een vraag over spataderen en opgezwollen voeten/enkels. Ben nu 23 wkn. en heb intussen vreselijke spataderen en blauwe plekken op m'n kuiten en enkels. Ik ga steunkousen laten opmeten die tot aan de bovenbenen komen. Kan dat eigenlijk kwaad, die opzwellingen en spataderen? Is dit bijv. een teken dat ik eerder moet stoppen met werken? Ik lees eigenlijk nooit vrouwen hierover klagen.. Bij m'n eerste zwangerschap had ik ook opgezwollen benen maar nog lang niet zo erg als nu en bovendien had ik maar een paar kleine spatadertjes gekregen.
Ben een beetje bezorgd want ik weet nog dat een dokter aan m'n bed stond (na de bevalling) en er echt op hamerde dat ik die ziekenhuiskousen 24 uur p.d. aan moest houden. Kan iemand mij iets daarover zeggen? Thx...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Dees 68

Dees 68

12-05-2009 om 21:54

Kan het kwaad?

Tja, ik heb ongeveer het zelfde meegemaakt tijdens mijn tweede zwangerschap. Bij mijn eerste zwangerschap had ik een spatader ontwikkeld en bij mijn 2e zwangerschap zette die nogal erop en had ik ook erg veel last van mijn been. Ik heb toen ook kousen gekregen en die moest ik na de bevalling ook (bijna?) continu dragen. Precies weet ik dat niet meer, want het is al een wat jaartjes geleden. Maar ik weet nog dat daar indertijd wel echt een punt van gemaakt werd.

Volgens mij loop je trouwens verhoogd risico op trombose en moet je daarom de kousen continu dragen.

Overigens bij mijn laatste zwangerschap (ruim 6 jaar later) had ik de spatader nog steeds maar had ik er verder bijna geen last van. Ik heb er toen eigenlijk verder niet bij nagedacht en geen kousen laten aanmeten. Of dit slim was vraag ik me achteraf wel af, maar feit is wel dat ik er ongeschonden uitgekomen ben.

Of je moet stoppen met werken? Ik heb een zittend beroep en heb het goed kunnen volhouden met het hoogleggen van mijn been. Of dat voor jou ook werkt? Ik denk wel dat je moet luisteren naar je lichaam.!

Elisabeth B.

Elisabeth B.

13-05-2009 om 09:44

Geen enkels meer ...

Ik ben nu 39 weken zwanger en na het opstaan heb ik binnen een uur geen enkels meer. Ik houd veel vocht vast en draag alleen nog birkenstocks aan mijn voeten. Iemand zei me laatst dat de kans op spataderen door da vocht juist minder wordt, maar ik begrijp uit jouw verhaal eerder het omgekeerde. Gelukkig heb ik nooit spataderen gekregen, ik hoop dat het zo blijft!
Mijn remedie is zitten en zoveel mogelijk mijn benen omhoog, en niet teveel lopen. Fietsen is beter. ’s-Nachts slaap ik met een borstvoedingskussen, o.a. onder mijn voeten.
Nog een tip: ik heb laatst een heerlijke pedicure behandeling gekregen, fijn want ik kan zelf niet meer bij mijn voeten en loop wel de hele dag met mijn voeten bloot in slippers. Het was echt zalig, vooral de massage van mijn voeten en enkels!
Elisabeth.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.