Weet jij wat je baby nodig heeft? Minder stress met dé ouderschapscursus
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Stress van ex


Catwoman schreef op 10-01-2023 om 19:04:

Ik heb net een mail gekregen van de advocaat van mijn ex. Mijn ex gaat niet akkoord met ons voorstel. Hij wil niet dat ik zelf bij de omgang ben omdat er in het verleden escalaties zijn geweest. Mijn ex wil eerst aan de communicatie tussen ons werken en stelt voor dat we ons aanmelden voor een traject bij maatschappelijk werk waar we al eerder zijn geweest. Omdat daar een wachtlijst voor is wil hij in de tussentijd 1x per week 2 uur en 1x per week 3 uur omgang. En hij zegt dat hij wel mensen heeft die erbij willen zijn. Namelijk zijn buurvrouw en ook iemand van een vrijwilligersorganisatie in een buurthuis. Maar ik ken die mensen niet en zijn buurvrouw ook niet.

Ik had eerlijk gezegd wel verwacht dat mijn ex akkoord zou gaan. Nu even schakelen en bedenken wat ik hiervan vind en wat ik wil. Op zich is het voor mij wel gunstig denk ik dat hij mij er niet bij wil hebben. Ik zag er zelf wel tegenop om met hem samen te zitten

Natuurlijk is hij niet akkoord gegaan. Het gaat hem niet om zijn kind, het gaat om jou. Hij wil controle en macht uit oefenen. 

Stel je verwachtingen over hem bij. Hij gaat echt niet ineens een redelijke man worden die zijn verantwoordelijkheid neemt. Hij blijft nog steeds dezelfde man, die wil dat hij het middelpunt is van jouw leven. Vroeger deed je dat vrijwillig, die optie heeft hij niet meer. En dus gaat hij het afdwingen, op alle mogelijke manieren. 

Eerlijk gezegd vind ik jullie beiden 'apart' (ik kom even niet op je juiste woord) in de hele situatie.  

Je zegt dat je ex controle wil houden, maar hij wil niet dat jij bij de bezoeken en overdracht ben. Dat strookt niet met controle houden.  

Je wilt toezicht bij bezoek, maar het moet wel een bekende zijn. Waarom moet het een bekende zijn?

 Je kan niet overal invloed op uitoefenen. Je kan niet bepalen wat hij doet in de tijd met zijn kind.  Je hebt geen invloed met wie hij omgaat als het kind bij hem hebt. Je hebt helemaal nergens invloed op (helaas) Je wil toch vooral dat er toezicht is? Hij heeft actie ondernomen. Wat je wil nog meer? 

Ik zeg niet dat je klakkeloos akkoord moet gaat. En uit je verhalen zegt hij hulp te willen en dit te verkloten. JZ,  de Raad, rechter of wie er ook bij komt kijken zal ook graag willen zien dat jullie een soort van mediation traject doorlopen. Of iig geprobeerd hebben. Als hij dit verkloot heb je weer een bewijs van zijn onvermogen. Hopelijk werkt het wel want van een gang naar de rechter wordt niemand gelukkig. Je weet niet waar daar de uitkomst van gaat zijn. Beide ouders hebben veel rechten. 

Het klinkt in elk geval alvast goed dat hij jou er niet bij wil hebben (met dat voorstel van je advocaat zat je zelf immers ook in je maag) en dat hij zelf ook bezoek met toezicht voorstelt, en dat ook nog eens zelf wil regelen (ipv aan jou vragen wie er deze keer bij is en het jouw probleem maken). 
Dan lijkt met name nog het probleem van de mensen die hij voorstelt die jij niet kent. 
Zou je bereid zijn om met die buurvrouw of persoon van de vrijwilligersorganisatie af te spreken om kennis te maken? Als dat geschikte mensen lijken die weten wat jij wel/niet wil en in staat zijn om in te grijpen, zou ik dat nog best in overweging willen nemen om zo contact tussen kind & vader te kunnen realiseren.

En wat betreft maatschappelijk werk: hebben jullie eerder hetzelfde traject gehad? Is het te verwachten dat het nu anders gaat? De vorige keer heeft dat geleid tot de melding bij Veilig Thuis toch?...

Catwoman

Catwoman

10-01-2023 om 19:43 Topicstarter

Tatemae schreef op 10-01-2023 om 19:12:

[..]

Natuurlijk is hij niet akkoord gegaan. Het gaat hem niet om zijn kind, het gaat om jou. Hij wil controle en macht uit oefenen.

Stel je verwachtingen over hem bij. Hij gaat echt niet ineens een redelijke man worden die zijn verantwoordelijkheid neemt. Hij blijft nog steeds dezelfde man, die wil dat hij het middelpunt is van jouw leven. Vroeger deed je dat vrijwillig, die optie heeft hij niet meer. En dus gaat hij het afdwingen, op alle mogelijke manieren.

Ja ik verbaas me toch elke keer weer over zijn reactie. Ik denk hem na 4 jaar te kennen en in te kunnen schatten hoe hij reageert maar het is toch elke keer weer anders dan ik verwacht

Catwoman schreef op 10-01-2023 om 19:43:

[..]

Ja ik verbaas me toch elke keer weer over zijn reactie. Ik denk hem na 4 jaar te kennen en in te kunnen schatten hoe hij reageert maar het is toch elke keer weer anders dan ik verwacht

Snap ik, het is ook niet logisch. Je kan hem niet inschatten want daar zit zijn controle en macht 

Schat hem dus niet in, maar doe en kies wat goed is voor jezelf en de kleine.

Catwoman schreef op 10-01-2023 om 19:04:

Ik heb net een mail gekregen van de advocaat van mijn ex. Mijn ex gaat niet akkoord met ons voorstel. Hij wil niet dat ik zelf bij de omgang ben omdat er in het verleden escalaties zijn geweest. Mijn ex wil eerst aan de communicatie tussen ons werken en stelt voor dat we ons aanmelden voor een traject bij maatschappelijk werk waar we al eerder zijn geweest. Omdat daar een wachtlijst voor is wil hij in de tussentijd 1x per week 2 uur en 1x per week 3 uur omgang. En hij zegt dat hij wel mensen heeft die erbij willen zijn. Namelijk zijn buurvrouw en ook iemand van een vrijwilligersorganisatie in een buurthuis. Maar ik ken die mensen niet en zijn buurvrouw ook niet.

Ik had eerlijk gezegd wel verwacht dat mijn ex akkoord zou gaan. Nu even schakelen en bedenken wat ik hiervan vind en wat ik wil. Op zich is het voor mij wel gunstig denk ik dat hij mij er niet bij wil hebben. Ik zag er zelf wel tegenop om met hem samen te zitten

Oei, hij wil zijn buurvrouw erbij hebben?

Is zij wel tegen hem bestand? Zal ze tegen hem ingaan als hij boos of onhandig doet tegen kind? Of zeggen als ze ziet dat hij gebruikt heeft en dus niet goed met kind om gaat? Zal ze met jullie kind weglopen als hij explodeert of zo?

Wat gaat er dan gebeuren voor haar? Dan is hij boos op haar, en het zal je buurman maar zijn. Niet zo erg als dat hij je partner is, maar toch?....  Ik geloof dat ik niet zo enthousiast zou zijn over deze optie, hoe geschikt zij misschien ook is... Je moet haar denk ik beschermen tegen ruzie met hem. Of anders gezegd: het zou kunnen dat ze niet optreedt tegen hem op momenten dat het wel zou moeten vanwege vervelende consequenties voor haar.

Iemand van een vrijwilligerscentrale (als je die geschikt acht) zou wel weer kunnen. Die kan met hem kappen als het mis gaat.

Verder zou ik met elke begeleider apart willen kennismaken  als je ze nog niet kent (niet dat hij erbij is) en zou ik zelf mobiele nummer willen uitwisselen zodat jullie rechtstreeks contact kunnen hebben. 

Catwoman schreef op 10-01-2023 om 19:04:

Ik heb net een mail gekregen van de advocaat van mijn ex. Mijn ex gaat niet akkoord met ons voorstel. Hij wil niet dat ik zelf bij de omgang ben omdat er in het verleden escalaties zijn geweest. Mijn ex wil eerst aan de communicatie tussen ons werken en stelt voor dat we ons aanmelden voor een traject bij maatschappelijk werk waar we al eerder zijn geweest. Omdat daar een wachtlijst voor is wil hij in de tussentijd 1x per week 2 uur en 1x per week 3 uur omgang. En hij zegt dat hij wel mensen heeft die erbij willen zijn. Namelijk zijn buurvrouw en ook iemand van een vrijwilligersorganisatie in een buurthuis. Maar ik ken die mensen niet en zijn buurvrouw ook niet.

Ik had eerlijk gezegd wel verwacht dat mijn ex akkoord zou gaan. Nu even schakelen en bedenken wat ik hiervan vind en wat ik wil. Op zich is het voor mij wel gunstig denk ik dat hij mij er niet bij wil hebben. Ik zag er zelf wel tegenop om met hem samen te zitten

Ik denk dat het enorm goed voor jou is dat hij onder jouw begeleiding zoon wil zien. Nu heb jij je van je meest wel willende kant laten zien. Ik vind de optie via het buurthuis het beste klinken. Die zijn wel onafhankelijk en zullen echt wel ingrijpen in het belang van kind. Je kunt even kort kennismaken en contact gegevens uitwisselen wanneer je zoon brengt of zij hem ophalen.

De buurvrouw daar zou je even mee kunnen afspreken om kennis te maken en te zien hoe zij er in staat. Je kunt haar dan ook vragen hoe ze zou handelen in bepaalde situaties en of ze niet bang is voor ruzie met haar buurman. Misschien geeft dat vertrouwen en anders kun je beter onderbouwen waarom niet.

Het lastigste onderdeel van zijn voorstel lijkt me het traject bij maatschappelijk werk. Ik zou daarvoor wel duidelijk vooraf de doelstelling helder maken. Dat het dus gaat om communicatie over als ouders en niet over herstel van de relatie. Hoe groot acht je de kans dat dezelfde maatschappelijk werkers dit willen doen?

Denk er even goed over na, voordat je het met je advocaat bespreekt.

Had je inmiddels ook al gemaild over de alimentatie? Dit zou ik wel doen, dan kan je advocaat dat zonodig direct meenemen in zijn reactie op de afwijzing van jullie voorstel.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

10-01-2023 om 21:49

Dat van die buurvrouw vind ik tricky. Niet omdat het een onaardig mens zou zijn, maar omdat zij zijn buurvrouw is. Als buren wil je graag het contact goed houden en is zij wel in staat om hem "terecht" te wijzen als ze ziet/merkt dat hij onder invloed is van het één of ander, of als er een gevaarlijke situatie dreigt te ontstaan. En wie weet hebben ze afgesproken dat ze na een paar minuten weggaat. 

De vrijwilligers lijken een beter alternatief, maar daar zou ik wel een gesprek mee voeren voordat de regeling in gaat. Een gesprek zonder ex erbij zodat je vrijuit kunt praten. Wellicht haken ze af als ze weten waarom het moet gaan zoals het gaat.

Catwoman

Catwoman

10-01-2023 om 22:15 Topicstarter

masatu schreef op 10-01-2023 om 19:29:

Het klinkt in elk geval alvast goed dat hij jou er niet bij wil hebben (met dat voorstel van je advocaat zat je zelf immers ook in je maag) en dat hij zelf ook bezoek met toezicht voorstelt, en dat ook nog eens zelf wil regelen (ipv aan jou vragen wie er deze keer bij is en het jouw probleem maken).
Dan lijkt met name nog het probleem van de mensen die hij voorstelt die jij niet kent.
Zou je bereid zijn om met die buurvrouw of persoon van de vrijwilligersorganisatie af te spreken om kennis te maken? Als dat geschikte mensen lijken die weten wat jij wel/niet wil en in staat zijn om in te grijpen, zou ik dat nog best in overweging willen nemen om zo contact tussen kind & vader te kunnen realiseren.

En wat betreft maatschappelijk werk: hebben jullie eerder hetzelfde traject gehad? Is het te verwachten dat het nu anders gaat? De vorige keer heeft dat geleid tot de melding bij Veilig Thuis toch?...

Ik vraag me af of het zin heeft om met die mensen af te spreken en ze te leren kennen voor waarschijnlijk een korte periode. Als het goed is krijg ik deze week bericht van veilig thuis en worden we doorgestuurd naar hulpverlening. 

We hebben bij maatschappelijk werk niet dit traject gevolgd maar wel gesprekken gehad via dezelfde organisatie. Voor het traject wat hij voorstelt is wel een wachtlijst. 

Maar ik zie het niet zo zitten om straks met 2 trajecten tegelijk bezig te zijn. Via veilig thuis en via maatschappelijk werk. Ik wil eigenlijk gewoon veilig thuis afwachten en verder gaan met de hulpverlening die we via hun krijgen.

Catwoman

Catwoman

10-01-2023 om 22:22 Topicstarter

ArianneH schreef op 10-01-2023 om 20:37:

[..]

Oei, hij wil zijn buurvrouw erbij hebben?

Is zij wel tegen hem bestand? Zal ze tegen hem ingaan als hij boos of onhandig doet tegen kind? Of zeggen als ze ziet dat hij gebruikt heeft en dus niet goed met kind om gaat? Zal ze met jullie kind weglopen als hij explodeert of zo?

Wat gaat er dan gebeuren voor haar? Dan is hij boos op haar, en het zal je buurman maar zijn. Niet zo erg als dat hij je partner is, maar toch?.... Ik geloof dat ik niet zo enthousiast zou zijn over deze optie, hoe geschikt zij misschien ook is... Je moet haar denk ik beschermen tegen ruzie met hem. Of anders gezegd: het zou kunnen dat ze niet optreedt tegen hem op momenten dat het wel zou moeten vanwege vervelende consequenties voor haar.

Iemand van een vrijwilligerscentrale (als je die geschikt acht) zou wel weer kunnen. Die kan met hem kappen als het mis gaat.

Verder zou ik met elke begeleider apart willen kennismaken als je ze nog niet kent (niet dat hij erbij is) en zou ik zelf mobiele nummer willen uitwisselen zodat jullie rechtstreeks contact kunnen hebben.

Ik weet het niet, ik ken die buurvrouw niet. 

En die persoon of personen van die vrijwilligersorganisatie die kent hij omdat hij zelf ook vrijwilliger is in de zomer dus zij kennen hem en zijn dus niet onpartijdig. Hij heeft ze waarschijnlijk alleen zijn kant van het verhaal verteld. 

Catwoman schreef op 10-01-2023 om 19:43:

[..]

Ja ik verbaas me toch elke keer weer over zijn reactie. Ik denk hem na 4 jaar te kennen en in te kunnen schatten hoe hij reageert maar het is toch elke keer weer anders dan ik verwacht

Ik denk dat hij de rollen aan het omdraaien is. 
in TS versie is hij meer afhankelijk van haar. In zijn versie is zij afhankelijker van hem, gezien ze niet weet wie de begeleider is. Hij wil onder de begeleiding uitkomen, stem je met zijn versie in, ga je naar bezoek zonder begeleiding (want wie controleert dat?). Zonder begeleiding gaat niet, gezien je eigen eisen én VT. 

Catwoman schreef op 10-01-2023 om 22:22:

[..]

Ik weet het niet, ik ken die buurvrouw niet.

En die persoon of personen van die vrijwilligersorganisatie die kent hij omdat hij zelf ook vrijwilliger is in de zomer dus zij kennen hem en zijn dus niet onpartijdig. Hij heeft ze waarschijnlijk alleen zijn kant van het verhaal verteld.

Je zou een flowchart kunnen maken. 
je kent haar niet dus is het een nee. Misschien heeft ze een heel laag iq of gebruikt ze ook…. Weet jij veel. 

Hij wil naar maatschappelijk werk, maar weet hij wel dat zij de melding hebben gedaan? Ik kan mij niet voorstellen dat zij dat gaan doen, Zij hebben een melding gedaan met dit kunnen wij niet dus naar de instanties. Hoe schat jij dat in?

Mijn indruk van MW is dat ze doorgaans soft zijn, dus ik zou er niet heen gaan met zo iemand als je ex.  Voor je het weet  zit je in tóch in een bezoekregeling zonder begeleiding (want dat wil hij zo graag). Ik denk niet perse dat ze tegen hem bestand zijn en dan sta nog machtelozer tegenover hem. 

Maarrr, als jouw gevoel zegt dat ze hem zullen weigeren, zou je hem net zo goed kunnen zeggen dat hij het maar moet regelen (met als eis, alleen die specifieke MW). Zeker iets om met je advocaat te bespreken. En doe rustig aan. Jij wil dit niet dus het heeft geen haast. 

Hij is wel in beweging gekomen om mensen te zoeken die erbij willen zijn. Je zou kunnen vragen of je die mensen een keer mag ontmoeten. 

Catwoman schreef op 10-01-2023 om 22:15:

[..]

Ik vraag me af of het zin heeft om met die mensen af te spreken en ze te leren kennen voor waarschijnlijk een korte periode. Als het goed is krijg ik deze week bericht van veilig thuis en worden we doorgestuurd naar hulpverlening.

We hebben bij maatschappelijk werk niet dit traject gevolgd maar wel gesprekken gehad via dezelfde organisatie. Voor het traject wat hij voorstelt is wel een wachtlijst.

Maar ik zie het niet zo zitten om straks met 2 trajecten tegelijk bezig te zijn. Via veilig thuis en via maatschappelijk werk. Ik wil eigenlijk gewoon veilig thuis afwachten en verder gaan met de hulpverlening die we via hun krijgen.

Je weet wat je wilt! Hou dit dan vast.

Van de vorige keer heb je geleerd dat je niet meteen moet reageren. Dus je wacht deze week het bericht af van vt. En vanuit daar bedenk je weer een volgende stap.

Ik zou wel kennismaken met die mensen. Een buur en een vrijwilger, beiden vrouw: wat denk je dat het voor monsters zijn? De kans dat een organisatie die begeleiding voor lange tijd op zich gaat nemen is niet zo groot. Op zich laat je ex door zelf mensen te vinden zijn goede wil zien en je hebt zelf ook naar hem aangegeven dat hij de begeleiding moet regelen. Ik snap dan het draaien nu niet. 

Je hebt als ouder een verantwoordelijkheid om e.a. samen met hem op te lossen. Een instantie of advocaat gaat dat niet 100% van je overnemen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.