Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Thuis bevallen wel veilig?


Ik vind dat alle bevallingen in het ziekenhuis moeten. Als er iets is ben je zo in het ziekenhuis wordt hierboven gezegd. Als er echt iets is is 20 minuten heel erg lang. 

Ik heb 2 bevallingen in het ziekenhuis gehad, en bij een ervan had de verloskundige geen tijd toen het kind eraan kwam want nog 2 andere baby's die op hetzelfde moment geboren werden. En inderdaad wat iemand hier ook zegt, duurde heel lang voor iemand kwam opruimen en wassen, gelukkig had ik man en kind wel bij me. De andere bevalling begon thuis maar eindigde in het ziekenhuis omdat de baby in het vruchtwater had gepoept. Tot die tijd was dat inderdaad een gemoedelijke bedoening met je eigen verloskundige die aandacht exclusief voor jou heeft. Eenmaal in het ziekenhuis duurde het nog een tijdje voor de benodigde gynaecoloog er was (die moest van huis komen en eerst wilden ze die niet bellen), want het was al 's nachts. 

Op zich vond ik de ziekenhuisbevallingen niet erg en ik ben zelf rustig van aard, maar ik kan me voorstellen dat een thuisgeboorte veel intiemer en gezelliger is. Een ziekenhuisbevalling is geen garantie dat als er wat mis gaat of het heel snel gaat, er direct hulp paraat staat, is mijn ervaring. 

troelahoep schreef op 12-05-2023 om 10:34:

 De andere bevalling begon thuis maar eindigde in het ziekenhuis omdat de baby in het vruchtwater had gepoept. Tot die tijd was dat inderdaad een gemoedelijke bedoening met je eigen verloskundige die aandacht exclusief voor jou heeft. Eenmaal in het ziekenhuis duurde het nog een tijdje voor de benodigde gynaecoloog er was (die moest van huis komen en eerst wilden ze die niet bellen), want het was al 's nachts.

Hier ook in het vruchtwater gepoept, dus naar het ziekenhuis. Er waren voortdurend 2-3 man van het ziekenhuis bij, naast de verloskundige van de praktijk. Geen idee wie het waren qua functie; het voorstellen ging het ene oor in en het andere oor uit
Ik was in de auto al tot 10cm geshaket, dus na een half uur was de baby er.
Het was 6 uur in de ochtend, dus parkeren gaat dan gewoon bij de spoedpost. Ik kan me ook niet voorstellen dat je overdag met haast wél via de voordeur moet trouwens en dan rondjes moet rijden voor een parkeerplek.

Ik snap je gevoel erbij: had ik ook. Door omstandigheden twee keer een bevalling in het ziekenhuis gehad, die ook 2 keer snels sideways ging. Maar uiteindelijk moet je vooral doen waar je vrouw zich goed bij voelt.

Het is in de meeste gevallen gewoon veilig, en als het dat niet is dan zal de verloskundige dat aangeven. 
Bespreek je zorgen eens met de verloskundige, dat lijkt me de aangewezen persoon om je informatie vandaan te halen. Ik kan je wel vertellen dat ik drie keer zonder enige moeite, gedoe, gevaar of rommel thuis ben bevallen (wat ook zo is), maar daar hebben jullie niets aan. 

Oh, bloed is er sowieso trouwens, ook dagen/weken na de bevalling nog. 

Nick90

Nick90

12-05-2023 om 12:03 Topicstarter

Netherfield schreef op 12-05-2023 om 10:28:

Ik vind dat alle bevallingen in het ziekenhuis moeten. Als er iets is ben je zo in het ziekenhuis wordt hierboven gezegd. Als er echt iets is is 20 minuten heel erg lang.

Eens maar als ik de reacties even lees zou je denken dat een ziekenhuis bevalling altijd een traumatische ervaring is. Maar het lijkt mij gewoon een stuk veiliger en praktischer. Als het aan mij lag dan hè. 

Nick90 schreef op 12-05-2023 om 12:03:

[..]

Eens maar als ik de reacties even lees zou je denken dat een ziekenhuis bevalling altijd een traumatische ervaring is. Maar het lijkt mij gewoon een stuk veiliger en praktischer. Als het aan mij lag dan hè.

Maar jij hoeft niet te bevallen..

Laat het nadenken over risico's en noodsituaties alsjeblieft aan de medische professionals over. Dat is niet jouw taak. Als ze thuis mag bevallen van de verloskundige, dan is het veilig.

Het is wel je taak om je vrouw te ondersteunen, om haar wensen en grenzen te bewaken, en om allerlei praktische dingen te regelen. Niet alleen tijdens de bevalling, maar ook in de kraamtijd. Je moet je daar echt in verdiepen, liefst in een groepscursus. Er zijn cursussen speciaal voor echtparen of voor vaders in één dag. 

Doe wat je moet doen om jezelf gerust te stellen, zonder je vrouw daarbij te belasten. Het bespreken met de verloskundige kan zinvol zijn als je dat gebruikt om je beter voor te bereiden op alle mogelijkheden, maar als jij met de verloskundige een discussie gaat voeren "over" het hoofd van je vrouw heen, dan kun je beter wegblijven.

Is het echt zo dat je vrouw "gedoe" heeft aangegeven als reden om niet in het ziekenhuis te willen bevallen? Dat vind ik raar. Dat klinkt bijna alsof ze een trauma heeft wat ze niet goed met jou kan delen. Hoewel, het is natuurlijk ook mogelijk dat ze veel meer heeft aangegeven, maar dat jij in je bericht alleen datgene eruit gepikt wat je begreep, of datgene wat je makkelijk kon weerleggen. 

De kans dat de thuisbevalling verplaatst wordt naar het ziekenhuis is bij een tweede kindje iets van 30%. Daar moeten jullie allebei goed op voorbereid zijn zodat zoiets geen grote stress of teleurstelling oplevert. Als het echt zo is dat je vrouw "gedoe" heeft aangegeven als reden, dan is er nog heel wat werk aan de winkel voor jullie, niet alleen om je goed voor te bereiden op dat "gedoe", maar ook en vooral om haar echte beweegredenen te achterhalen. Jij moet erachter komen hoe zij die vorige bevalling ervaren heeft, wat goed ging en wat zij anders wil, wat zij belangrijk vindt in een bevalling. Jij moet weten en begrijpen wat belangrijk is voor je vrouw om voor haar op te kunnen komen (juist ook jullie toch nog in het ziekenhuis terecht komen).

Nick90

Nick90

12-05-2023 om 12:36 Topicstarter

Ik maak me wel druk om alles wat mis kan gaan. Haar eerste werd wel in een ziekenhuis geboren maar ze was heel jong toen (19) en met gedoe bedoelt ze de rit erheen, wachten op de oppas, de dieren die dan misschien wel heel lang alleen zijn enzovoort. Ze heeft in ieder geval genoeg tegenargumenten en ik snap dat zij het werk gaat doen dus ik moet haar plan volgen maar ik ben het er niet mee eens. Er kan van alles gebeuren of fout gaan en het is niet de bedoeling dat ik een paniekaanval krijg. 

wat denk jij te moeten doen wat in het ziekenhuis niet hoeft? 
Sowieso wordt er nog een kraamhulp opgeroepen voor hulp tijdens bevalling. De verloskundige en kraamhulp hebben samen dat bloed zo weg gewerkt. Dat hoef jij niet te doen. De verloskundige en de kraamhulp begeleiden de bevalling. Jij hoeft dat niet te doen. Thuis ook niet. 
Een taak die er thuis bij kan komen is dat je de oudste moet opvangen als die toch wakker zou worden. Of dat je iets moet pakken wat ze nodig hebben maar dat kun je gewoon voorbereiden en klaar leggen. Er bestaan overal lijstjes voor...

Er is een risico dat je alsnog naar het ziekenhuis moet. Bijvoorbeeld bij groen vruchtwater of door andere oorzaak.
Aan de andere kant kan het ook zo zijn dat je vrij vlug na een ziekenhuisbevalling weer de auto in moet om naar huis te gaan. Als je thuis bevalt blijf je lekker thuis. Niet meteen gesleep (ik hoorde van een vriendin dat dit voor haar een reden was om spijt te hebben van de bevalling in het ziekenhuis). 
Voor je vrouw is het de tweede bevalling. Kun je er op vertrouwen dat zij kiest wat voor haar goed is? En ga vooral mee naar de verloskundige. Ik ben absoluut voor gelijkwaardigheid tussen ouders en samen beslissingen nemen maar in dit geval zou ik toch echt naar je vrouw luisteren. 

Nick90 schreef op 12-05-2023 om 12:36:

Ik maak me wel druk om alles wat mis kan gaan. Haar eerste werd wel in een ziekenhuis geboren maar ze was heel jong toen (19) en met gedoe bedoelt ze de rit erheen, wachten op de oppas, de dieren die dan misschien wel heel lang alleen zijn enzovoort. Ze heeft in ieder geval genoeg tegenargumenten en ik snap dat zij het werk gaat doen dus ik moet haar plan volgen maar ik ben het er niet mee eens. Er kan van alles gebeuren of fout gaan en het is niet de bedoeling dat ik een paniekaanval krijg.

Hiervoor lijkt het me het beste dat je de volgende afspraak meegaat naar de verloskundige en je zorgen uit. Ga het gesprek maar aan. 

ik heb trouwens ook in het ziekenhuis ervaring met lang wachten omdat het zondag was en ze met diensten werkten en er blijkbaar een paar bevallingen tegelijk bezig waren dus ze liepen wat op en neer. Ik was op medische indicatie dus helaas zonder mijn eigen verloskundige al kwam die nog wel, heel lief,  binnen lopen tijdens de bevalling

Nick90 schreef op 12-05-2023 om 12:36:

Ik maak me wel druk om alles wat mis kan gaan. Haar eerste werd wel in een ziekenhuis geboren maar ze was heel jong toen (19) en met gedoe bedoelt ze de rit erheen, wachten op de oppas, de dieren die dan misschien wel heel lang alleen zijn enzovoort. Ze heeft in ieder geval genoeg tegenargumenten en ik snap dat zij het werk gaat doen dus ik moet haar plan volgen maar ik ben het er niet mee eens. Er kan van alles gebeuren of fout gaan en het is niet de bedoeling dat ik een paniekaanval krijg.

Je moet je echt in gaan lezen in de bevalling thuis en in het ziekenhuis. Je hebt volgens mij geen idee waar je het over hebt. Daarnaast krijg ik met je laatste zin erg het idee dat het vooral om jou gaat en hoe jij wilt dat dingen gaan en oe wat als jij het niet aan kan. Maar sorry een bevalling gaat niet om jou! Liever jij in een "paniekaanval" thuis dan dat je vrouw door de stress juist in het ziekenhuis een medische ingreep oid moet omdat ze ergens van jou moet bevallen waar ze zich niet goed bij voelt. 

Nick90 schreef op 12-05-2023 om 12:03:

[..]

Eens maar als ik de reacties even lees zou je denken dat een ziekenhuis bevalling altijd een traumatische ervaring is. Maar het lijkt mij gewoon een stuk veiliger en praktischer. Als het aan mij lag dan hè.

Lijkt is inderdaad een goede omschrijving. Het klinkt alsof hulp in het ziekenhuis sneller gegeven kan worden en daarom lijkt het veiliger.

Maar een verloskundige kan ook spoed zorg leveren indien nodig. Zo heeft de verloskundige ook gewoon zuurstof bij zich in geval de baby dat nodig heeft, evenals een scala aan medicatie voor het geval heftige nabloedingen optreden.

Is er meer nodig bijvoorbeeld een operatie dan lig je in het ziekenhuis ook niet binnen tien seconden op de OK. Daar moet eerst een team voor worden opgeroepen dat heeft ongeveer evenveel tijd nodig als dat het kost om zwangere naar het ziekenhuis te vervoeren.

Bij risico bevallingen of bevallingen die slecht vorderen wordt al in een vroeg stadium besloten om naar het ziekenhuis te gaan. Er wordt echt geen enkel risico genomen.

Een bevalling is een natuurlijk proces waarin hormonen het even volledig overnemen als de vrouw zich daaraan kan overgeven. Kort gezegd bij ontspanning van het lichaam kunnen de hormonen beter opbouwen en gaat een bevalling makkelijker en met minder pijn. Voelt een vrouw stress wordt er adrenaline aangemaakt en zal het lichaam de bevalling vertragen. Dat is een oerinstinct omdat het niet handig is om te bevallen als je in gevaar bent. Daarom is het zo belangrijk om naar je vrouw te luisteren waar zij zich prettig bij voelt. De ene vrouw voelt meer veiligheid in het ziekenhuis en de ander thuis. Het gaat er daarbij niet om wat de waarheid is, het gaat er om wat de vrouw voelt. Wat jij daar verder bij voelt maakt niet uit, jij hoeft er alleen maar bij te zijn.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.