Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Uitgerekend 15-31 juli 2021


Er is weer veel geschreven zeg! Ik zal vooral in het algemeen reageren. 

De tijd gaat inderdaad echt snel. Ons mannetje heeft het nut van het omrollen nu echt ontdekt. Hij gaat alle kanten op, haha. Helaas probeert hij het nu ook in zijn slaapzak in de wieg. Daar lukt het hem niet, omdat hij dan aan de zijkanten niet genoeg ruimte heeft. In zijn ledikant in zijn slaapkamer kan hij dus wel omrollen. Hij legt zijn hoofd meestal wel netjes naar de zijkant, maar ik merk aan mezelf dat ik er zelf nog vertrouwen in moet krijgen. 

Volgend kind: Daar kan ik heel stellig op reageren, die komt er niet. We hebben nu twee gezonde mannetjes die echt gek op elkaar zijn. Voor ons is het goed zo. Ik weet nog toen de oudste deze leeftijd had het bij mij echt al kriebelde. Wij vinden het leeftijdsverschil van 19 maanden erg fijn, maar dat komt denk ik ook omdat onze oudste erg snel is met alles. Hij liep voor zijn eerste verjaardag zelfstandig los en hij praat in volzinnen (is net 2 jaar). Ik denk dat als hij zich op een meer gemiddeld tempo had ontwikkeld, we het nu pittiger hadden gehad met twee kinderen. Voor ons heeft het in ieder geval goed uitgepakt, maar dat is voor iedereen natuurlijk anders. 

@Phlora: Fijn om te lezen dat het nu zo goed gaat. 

@Adviendha: Wel bellen hoor, zo wordt de drempel alleen maar groter. 



Wat veel reacties, wat leuk om alles te lezen van iedereen!

@Neweve, beetje late reactie maar hier werd de kleine wel wakker van het vuurwerk. Zijn toen met zn 3tjes wezen kijken voor het raam. Erg leuk vond de kleine al dat siervuurwerk. Rond 1en sliepen we alle 3 haha.
Leuk he dat schaterlachen. Dat was hier al rond maand 3/4. Hij is erg snel met lachen en doet dat ook de hele dag door.
Hoe gaat de nachten nu? Ik vind die sprongentjes best pittig soms.

@Advienha het is al veel gezegd, maar zou zeker ook nog even de huisarts bellen. Al is het voor je eigen gerustheid Snap dat het een beetje 'ongemakkelijk' is, zou precies hetzelfde hebben.'
Ons bedrijf gaat idd stoppen door de corona, en dan met name door de corona pas. Wij zitten in de bible belt met een lage vaccinatie graad, waardoor wij veel (lees de meeste) van onze vaste klanten zouden moeten weigeren. Het was indd een horeca bedrijf. Het maakte sws alles er niet leuker op, steeds die onzekerheid/lockdowns, weinig tot geen steun. Nu konden wij stoppen op een goed moment, waardoor we er nog wat aan over hielden.
Hapjes vind ik ook echt heel leuk om te maken, ik hoop daar straks ook wat meer energie in te kunnen steken als ik dus helemaal thuis ben. Ik vind het wel allemaal heel snel gaan hoor. Zoonlief eet al een hele banaan (geprakt) weg zonder problemen.

@Vivavette, wat pittig zeg. Groot gelijk dat je een extra weging had aangevraagd. Hoelang is jullie zoontje? 6 kilo klinkt inderdaad wat aan de lichte kant. Vervelend dat ie ook ziek is geweest. Vind dat zo zielig! Hoe gaat het pap geven? Wij zijn daar nog niet aan begonnen, hoe doen jullie dat precies?
Wij zijn trouwens vorige week begonnen met brood geven en hij eet nu al bijna elke dag een half broodje. Heb kleine stukjes (echt mini stukjes hihi) gesneden en er pure pindakaas op gedaan. Konden we gelijk kijken voor de pinda allergie. Hij vond het eerst maar niks, maar nu eet ie het lekker op. Hij heeft zich niet verslikt, maar dat is ook nooit met de hapjes gebeurd. Het duurt wel lang voor ie een brood stukje op heeft haha.

@Wilgentak, ik kan ook nauwelijks geloven dat het ruim een half jaar geleden is dat wij nog allemaal zwanger waren. Vind soms best gek ofzo om foto's terug te zien van mijzelf met een dikke buik. Vooral omdat ik nu echt helemaal niks aan mijn lichaam kan zien dat ik ooit zwanger ben geweest. Wat ik ook best gek vind.
Oh de cyclus, ik kan vertellen dat ik vorige week voor het eerst ongesteld ben geworden na de bevalling. Mijn zoontje was afgelopen maandag 6 maanden, dus zo lang heeft het geduurd. Ik had 1x op een zondag dat ik iets een bloeding had, toen dacht ik dat het begonnen was maar daar bleef het bij en deze keer was het wel raak. Was een beetje bang van alle verhalen dat het heel heftig zou zijn, maar ik had gewoon een normale ongesteldheid.

@Lapjeskat, vervelend al die verhoudheden. Jammer dat de feestdagen daardoor zo saai waren. Volgend jaar hopelijk anders Leuk dat brabbelen he, ik vind dat zo gezellig! En ik vind het ook echt heel snel gaan allemaal, zou ook zo nog een weekje over willen doen van het begin (met de energie en kennis van nu ja haha). Soms lijkt het wel dat er dagelijks nieuwe dingen worden ontdekt. Had maandag de 6 maanden foto gemaakt en zoontje een spijkerbroek en sneakertjes aan gedaan en toen dacht ik echt mijn hemel het is gewoon al een jochie haha.

@Phlora, wat fijn dat je man thuis is, dat lijkt mij heel veel helpen. Wat fijn om te lezen dat je het iig wel ziet zitten om nog een kindje te nemen, wat een verschil met paar maanden geleden en daar ben ik echt ontzettend blij mee! Ik zou inderdaad nog even wachten of je dit gevoel zo vast kan houden, maar het klinkt echt alsof het al een stuk beter met jou gaat. Fijn meis!

FTM: Wat vervelend en jammer van jullie bedrijf en dat covid zulke gevolgen voor jullie heeft. Wel fijn om te horen dat jullie nog 'goed' uit kunnen stappen. 
Het klinkt heel stoer, spijkerbroekje met sneakers haha! Opeens zien ze er dan echt uit als jongetjes ipv babys he. Schattig!

Hij is 67 cm, dus daar zit hij op het gemiddelde. 
Pap maken wij van rijstebloem (2 el + 40ml melk). Hij vindt het heel erg lekker. Meestal een beetje geprakte banaan erbij of een drupje olie voor wat extra kcal. Binnenkort wil ik naar een voedzamere variant overstappen, maar daar wachten we nog even mee tot hij wat zwaarder is.. Hij eet overigens goed gelukkig: alle groente en fruit gaan er moeiteloos in. 
Brood ga ik eens proberen zoals jij het doet.

Phlora

Phlora

21-01-2022 om 17:35 Topicstarter

Aviendha hoe gaat het met je? Ik was heel benieuwd of je al naar de arts was geweest en zo ja, wat die gezegd heeft. Ik herken wat je zegt over dat je nu bij een baby veel zelfverzekerder zou zijn. Als ik nu de filmpjes terugkijk van dochter (moesten haar veel filmen voor de artsen) denk ik nu: Ooh, als je nu zus of zo zou doen was het huilen gestopt. Maarja, wat weet je nou eigenlijk als nieuwbakken ouders he.
FTM, ik voel me nu een beetje stom nu ik lees dat je werk gestopt is vanwege Covid, ik dacht dat het een eigen keuze was. Zit ik er zo enthousiast over te doen, sorry hoor! Wel heel prettig dat je eerste menstruatie mee viel! Hier was het eerst zo weinig, maar tegenwoordig is het best heftig vind ik, en ook pijnlijker.
Lapjeskat, dat klinkt inderdaad mega schattig zo gezellig erbij op de bank! Ik wil niet meer terug naar de beginfase, vind het juist zo leuk dat ze nu zoveel contact maakt, maar ik vind idd dat het wel heel erg snel gaat. De afgelopen 6 maanden waren zowel de kortste als de langste maanden in mijn hele leven.
Vivavette, hoe gaat het nu met het gewicht van je zoontje? Heeft de positieve lijn zich voortgezet?
Neweve, kleine de sprong doorgekomen?
TweeAapjes, ik snap je zorgen wel over dat rollen, wat bij mij hielp waren de SIDS cijfers.. op deze leeftijd is de kans echt minimaal dat er iets mis gaat.

Lief, alle reacties, dank voor jullie meeleven.
Dochter heeft hier 'opeens' ontdekt hoe ze precies van een lepeltje eet en doorslikt. Ze werd er helemaal hyper van; ging gillen van opwinding, met de beentjes trappelen en armpjes zwaaien en nonstop grijnzen naar d'r vader die tegenover ons zat. Wil wel alles zelf doen - kan inmiddels de fles vasthouden en trekt ook telkens zeer enthousiast de lepel uit je handen als je niet oplet, haha. Haar favoriet is courgette. Ze heeft ook opeens heel veel interesse in wat wij eten - als ze in haar wipstoel zit en ik eet een appel, dan blijft ze me nonstop aangapen tot ze een stuk krijgt, en als ze op schoot zit trekt ze dus gewoon mijn hand naar zich toe, leunt zelf voorover en begint te sabbelen op de appel. Heel erg grappig. Maken jullie prakjes van verschillende groentes bij elkaar of een type groente per keer?
Ze heeft inmiddels ook de 5 maanden vaccinatie gehad en daar gelukkig geen last van gehad. 

Phlora

Phlora

22-01-2022 om 19:25 Topicstarter

Even een vraag om te peilen bij jullie. Jullie mogen echt eerlijk zijn, want mogelijk zie ik het zelf fout.
Ik was zojuist bij mijn ouders. Mijn broer en zijn gezin was er ook. Mijn neefje (4jr) wilde graag onze dochter vasthouden, maar ze moest haar fles nog en het eten was al bezorgd. Ik zei daarom; na het eten. Echter na het eten was neefje aan het spelen etc en we hadden er allemaal niet meer echt aan gedacht. Dochter werd toen erg moe, ging op schoot huilen maar ik wilde haar nog even wakker proberen te houden, want het was pas 18.15u. Enige wat dan helpt is haar over je schouder houden (a la een boertje doen) en beetje rondlopen. Mijn moeder vroeg; zal ik haar even overnemen. Omdat ik weet dat mijn moeder dat leuk vindt ging ik akkoord. Dochter kalmeerde en toen wilde mijn neefje haar op schoot. Ik zei dat ze nu te moe was; een andere keer. Neefje ging huilen omdat het niet mocht en mijn moeder bleef tot 4 keer toe aandringen ('Heel even Phlora' Ze is echt heel moe mam, ze gaat direct huilen 'Een seconde maar' Nee mam, dan gaat ze huilen als je dr op schoot houdt 'Dan pak ik haar meteen weer. Kan niet zoveel kwaad'). Uiteindelijk zei ik maar dat wij naar huis gingen, dat dochter naar bed moest en ik heb haar in de draagzak gedaan en ben vertrokken. Mijn broer zei amper iets tegen mij tijdens het afscheid, ik vermoed dat hij pissig was dat neefje moest huilen omdat ik nee had gezegd.
Net belde ik mijn moeder om te zeggen dat ik het heel vervelend vond dat ze zo bleef aandringen; ik voelde me erg onder druk gezet, en dat mijn prioriteit dochter is en dat ik niet iets wil doen waarvan ik weet dat ze gaat huilen. Mijn moeder zei tegen mij dat ik heel flauw bezig was en dat ik echt fout zat, dat eventueel huilen heus niet zo veel kwaad had gekund 'ik heb genoeg ervaring met kinderen volgens mij' en had moeten bedenken dat neefje pas 4 jaar is en dat mijn vader dat ook vond.

Wat vinden jullie?

Je hebt groot gelijk.

Dat neefje huilt, sure, het kind is 4 jaar en teleurgesteld.
Dat je moeder begint te drammen slaat nergens op.

Dubbel...

Ik vind ook dat je gelijk hebt. De baby is geen speelgoed. Vinden ze bij mij soms ook lastig, maar gelukkig heeft het nog niet tot conflicten geleid.

En nu moet ik wel reageren over de dokter...  ik vergat steeds te bellen en daarna ben ik twee weken ziek geweest (griep) en heb daarom niet gebeld want door corona mag ik nu toch niet komen. Ik wilde een afspraak via de site maken maar dat lukte niet. Ma en di zit ik op kantoor dus dan kan ik hierover niet bellen, heb man gevraagd mij woensdag eraan te herinneren. 

Eens met avienda, de baby is geen speelgoed. 
Al zie ik ook wel iets meer nuances wat jullie klinken beide vrij star. Je moeder had niet moeten blijven drammen, maar misschien had jij mee kunnen kijken naar een tussen oplossing waarin je je neefje wel betrekt. Bijvoorbeeld "je kan haar nu even niet vasthouden want ze is moe, maar weet je een slaapliedje wat je voor haar kan zingen" of zullen we wel nog een voor het slapen gaan groepsknuffel doen. Dus een beetje sturen naar een voor jullie ook acceptabel alternatief.

@tweeaapjes, zodra ze zelf kunnen rollen en sterk genoeg zijn om hun hoofd op te tillen is het ook geen probleem meer. Ze kunnen dan namelijk zelf hun hoofd draaien naar de zijkant draaien of optillen (of terug rollen). Wel is het advies vanaf dan een slaapzakje IPV inbakeren (dan hebben ze ook die bewegingsvrijheid) en geen (grote) knuffels in het ledikant zodat ze niet in alle pluche "klem" komen te zitten. 

Hier zijn we de sprong door (duurde 1 a 2 weken) Ze is weer het zonnetje in huis en ze heeft ook echt wel een sprong gemaakt. Ze slaapt nu van 9-6 door (soms met nog 1 keer de speen), erg fijn na de weken met veel nachtvoedingen. Draait ook van rug naar buik (maar heeft nog niet helemaal door dat je je daarmee kan voortbewegen dus ze rolt vooral veel heen en weer), kan langer zitten en slikt het eten goed door. 

In de avonden eet ze (zoutloos) met de pot mee dus bijvoorbeeld een paar stukjes pasta, wat paprika en een tomaatje. In de ochtend een beetje fruit en met de lunch een stukje brood (mits ze dan niet net slaapt). Het vervangt overigens nog geen borstvoeding, maar ze geniet, zeker in de avond, erg van het meedoen. 

Phlora

Phlora

22-01-2022 om 21:35 Topicstarter

Dank allemaal voor jullie eerlijke reacties. 
Ik denk dat je wel een beetje gelijk hebt Neweve nu ik er eerlijk over nadenk. Ik en mijn broer kunnen door dingen die gebeurd zijn in het verleden moeizaam met elkaar overweg, en ook vanavond waren er weer spanningen. Ik denk dat ik daardoor ook wel wat minder toegeeflijk was naar neefje, al had ik bij een ander kindje ook nee gezegd, ik wil niet iets doen waarvan ik al op voorhand weet dat dochter overstuur raakt. Maar had anders idd waarschijnlijk iets meer mijn best gedaan om hem erbij te betrekken als ik niet zo 'op mn hoede' was geweest.
Ik vind het soms lastig, mijn moeder is lief, maar ze is soms ook best blind voor wat er hier in huis gaande is. Zo kan ze dingen zeggen zoals 'weet je nog toen het zo slecht met je ging' (dit zei ze eind November, terwijl ik juist echt op een dieptepunt zat). Ze denkt dat nu dochter thuis is en het met haar zo goed gaat dat het met mij/ons ook weer helemaal toppie is alsof er niks gebeurd is, terwijl wij nu pas beginnen met verwerken en dingen een plekje geven. Ik ben pas 2 weken terug op de POP poli officieel gediagnosticeerd met PTSS door de psychiater daar, en ik heb soms (mogelijk irreële) angsten en zorgen omtrent huilen van dochter. Als er iets verkeerd gaat en ik daardoor in paniek raak (bijv slaapzakje vergeten ofzo) dan kan ze dingen zeggen zoals 'maak er nou niet zo'n drama van'. Ze bedoelt het niet zo, maar als ze dat soort dingen zegt heb ik het gevoel dat ze echt totaal geen idee heeft van hoe het in mijn hoofd gaat. Het gaat al zo veel beter maar ik heb ook nog momenten waarop ik opeens compleet over de flos kan raken door iets kleins. Die opmerkingen zijn dan echt kwetsend. Ik weet niet, misschien ben ik ook wel te gevoelig. Pffff.

Wat mega fijn dat ze nu zo goed doorslaapt Neweve! Echt een mega verschil. Ik had met je te doen hoor, want het is zooo pittig, zo'n kleine die zo vaak wakker wordt. Kan ze al zitten? Als in, zelfstandig zitten? Volgens de voorschriften kunnen ze vanaf 6 maanden over naar kinderzitjes etc, maar ik zie dochter echt nog niet zitten.
Aviendha, ik snap wel dat je er tegen op ziet hoor. Ik beloof je, dit is wel zoiets waarbij je straks denkt, ooh dat viel best mee had ik dit maar eerder gedaan. 

Hoe je in zo'n moment reageert is altijd anders dan dat je achteraf met wat meer tijd (en rust/energie) zou doen. En ik kan me goed voorstellen dat je ptss niet meehelpt (en suboptimale nachten ook niet). 

Zelfstandig zitten (als je nu haar neerzet) is overigens max 1 minuut, maar ze zit duidelijk veel stabieler als eerst en kijkt dan ook rustig rond. Voor het eten zit ze in het zitje van de triptrap, maar dan heeft ze wel nog het kussen als extra support nodig, anders zakt ze snel opzij weg.

Nog even en dan kan ze in een fietsstoeltje, de tijd gaat zo snel! (Nu zit ze in de draagzak op de fiets). 

pff, ik heb het even zwaar. Drie weken geleden werd ik ziek (griep). Heb iets van 3 zelftesten gedaan op verschillende dagen, allemaal negatief. Ik klink nog steeds niet topfit, en dat gaat ook niet gebeuren zolang ik elke 2/3 u mn bed uitmoet.
Ik heb eindelijk de dokter gebeld voor dat onderkant probleem, wil de assistent dat ik een echte test bij de ggd doe want ze hoorde aan de telefoon dat ik niet fit was. Zo irritant!!!!! Ze zitten hier helemaal vol, de dichtstbijzijnde plek is een half uur rijden. Ik heb hier toch helemaal geen tijd voor mensen. En het is onnodig bovendien.
Ik ga dus niet, en zie nog maar even of ik maandag naar de afspraak bij de doc ga. Als ik nog steeds hoest zeg ik wel weer af.

Ik voel me verdrietig dat ik een probleem heb en ipv geholpen er weer allerlei hindernissen worden opgeworpen. Ik ga niet fit worden zolang ik nooit lekker kan slapen, dat is geen corona. De kleine man wordt weer elke 2/3 u wakker, weer helemaal terug bij af zijn we. Neweve jullie hadden dit ook toch? Ik hoop echt dat het bij ons ook een fase/sprongetje is en hij er straks als nieuw mensje uitkomt.

Wat vervelend Aviendha! Inderdaad, even aankijken hoe je je voelt en als je je niet fit voelt de afspraak verplaatsen. De huidige situatie brengt nu eenmaal een hoop ellende met zich mee en vanuit het perspectief van de HA / assistente snap ik de vraag ook wel. Ik hoop voor je dat je je wél snel fit voelt en maandag naar de dokter kan! Sterkte!

Wij hadden het ook met slapen. Van 5 maanden tot 5,5 maand (volgens mij is dit waar jij nu ook zit??) kwam hij weer 2x tot 3x per nacht. Na 2.5 week was dit over. Hopelijk is dat bij jullie kleine ook snel zo. Sterkte!!

Dankjewel Vivavette! Ik was het echt ff zat vanmorgen maar voel me alweer beter. En ik snap het ook wel vanuit hun. Idd, het is precies waar wij nu zitten, hopelijk gaat het snel beter. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.