Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Uitgerekend 15-31 juli 2021


Toucheren, ik zag hier ook erg tegenop omdat ik strakke bekken heb. Heb dit ook aangegeven, maar de verloskundige heeft mij er echt goed bij gecoacht. Ze heeft het geloof ik 3 x gedaan tijdens de bevalling en heb er echt niks van gemerkt. Ze deed het pas als ze zag dat ik helemaal ontspannen was en vertelde ook precies hoe of wat, dat vond ik erg fijn. Ben bij 2cm voor het eerst getoucheerd, maar heb dit dus niet gevoeld. Wel heel goed dat je oefeningen aan het doen bent, zo heb je er misschien wat vat op. Ik hoop voor je dat het ook heel erg gaat meevallen.

Uiteindeijk was er bij mij ook geen knip nodig, ondanks mijn strakke bekken, dus wie weet! Ben ook niet echt ingescheurd, alleen wat schaaf wondjes.

Moet zeggen dat ik ook erg op zag tegen het zo bloot zijn, ook voor de kraamweek, die hechtingen controleren en je borsten steeds tevoorschijn halen. Maar nu het eenmaal zo ver is heb ik er totaal geen moeite mee. 

@Pinguin fijn dat de dry needling mee viel en dat het helpt! Haha bedankt voor de neusspray tip, en ja ik ben zo'n sukkel die dus niet bedenkt dat ik het daar moet spuiten dus fijn dat je het er nog even bij zegt 

Haha Mirriemirrie, ik herken dat van die vluchttas ook. Ik heb gisteren na veel uitstellen een vluchtlijst gemaakt. Vond ik vorige keer ook prima werken. Dan verzamelen we samen die spullen wel als we naar het ziekenhuis gaan. Het meeste zijn toch spullen die we dagelijks gebruiken, die kan ik nog niet inpakken. Kleertjes voor de baby ga ik straks wel alvast apart klaarleggen. De rest komt op het moment supreme wel .

Ik ga dit keer denk ik ook voor zo min mogelijk toucheren. Mijn overactieve bekkenbodem ontspannen heb ik inmiddels wel onder de knie, maar het weten van het aantal cm ontsluiting kan ook ontmoedigend werken (als het blijkt tegen te vallen) en zegt vaak weinig over het verdere verloop. Alleen als het een beslissing wezenlijk en terecht beinvloedt vind ik het nuttig. Of als ik het zelf ook per se wil weten. Verder zijn temperament en bewegingspatronen meestal voldoende indicatie in welke fase van de bevalling je zit, en of je nog vordert. We zullen zien

Plukje83 schreef op 14-07-2021 om 13:33:

Haha Mirriemirrie, ik herken dat van die vluchttas ook. Ik heb gisteren na veel uitstellen een vluchtlijst gemaakt. Vond ik vorige keer ook prima werken. Dan verzamelen we samen die spullen wel als we naar het ziekenhuis gaan. Het meeste zijn toch spullen die we dagelijks gebruiken, die kan ik nog niet inpakken. Kleertjes voor de baby ga ik straks wel alvast apart klaarleggen. De rest komt op het moment supreme wel .

Ha goeie tip. Doe ik dat! Inderdaad veel spullen nog nodig. Intentie hier is ook om thuis te bevallen, ik heb ook geen zin om alles weer voor niks te moeten uitpakken. Achja het is ook een non issue, maar staat me zó tegen om het te doen  

Controle gehad daarnet: nog steeds niet ingedaald. Volgende afspraak staat op uitgerekende datum. Hopelijk halen we die niet. Verloskundige wil dan ook de opties bespreken over wat te doen verder qua evt. strippen of inleiden. Voor mij hoeft dat niet. Zo lang baby en ik nog goed gaan, wil ik de natuur zn gang laten gaan. Hebben jullie hier al over nagedacht?

Phlora

Phlora

14-07-2021 om 15:41 Topicstarter

Wauw, meerdere hier met bekkenbodemproblemen. Ik heb een hypertonische bekkenbodem gehad, wat betekent veel pijn tijdens sex en plassen. Ik heb er 8 maanden voor bij de bekkenbodemfysio gelopen, maar dat heeft wel geweldig geholpen. Ik snap de angst echter maar al te goed; ik ben best zenuwachtig voor dat gedeelte van de bevalling en hoop niet erna weer klachten te ontwikkelen. Ik heb wel geleerd heel goed mijn bekkenbodem te ontspannen, dit is hetzelfde als bij kegeloefeningen maar dan dus juist loslaten ipv aanspannen.
Wij hebben dezelfde aanpak voor vluchttas: we hebben een lijst gemaakt met alles wat erin moet, en zodra ik weet dat mijn weeen regelmatig en serieus zijn, pakken we de tas in. 
Aambeien geen tips voor, wat vervelend, hier nog nooit gehad. Overgehouden aan de bevalling Firsttimemom?

Mirrie, ja daar heb ik zeker over nagedacht. Inleiden is echt geen pretje: kindje is er eigenlijk nog niet klaar voor, jouw lichaam ook niet, en kunstmatige oxy leidt vaak tot weeenstormen die niet goed geleidelijk opbouwen. Verder ingrijpen is vaak nodig. Strippen heb ik geen problemen mee, maar voor de rest wacht ik gewoon af tot kleine meid zich aandient. Ookal wordt het met de dag ongemakkelijker 

Wat fijn jullie berichtjes, dankjewel! 
Ik had ook niet verwacht dat er meer ervaringen waren hiermee. Phlora, had je dit na je eerste bevalling en daarvoor nog geen klachten? 8 maanden oefenen klinkt intensief, maar wel fijn dat het zo goed geholpen heeft. 
Ik ben hiervoor ook wel eens naar een bekkenfysio geweest en een gynaceloog. Ze hadden inwendig gevoeld en voelde wel dat ik wat strak was, maar verder alles wel normaal wat dus dat stelde me al gerust en bij de fysio geleerd hoe ik me moet ontspannen, maar in de praktijk vind ik dat nog moeilijk. Misschien had ik vaker moeten gaan om te oefenen. Wie weet doe ik dat na de bevalling nog.
Ik heb dat van het toucheren nog niet aangegeven bij de verloskundige. Ik heb iedere keer een andere en vind het lastig om dit aan te kaarten. Want ze zullen toch wel moeten meten. Ik heb het wel in mijn geboorteplan geschreven en zodra ik weeën krijg zeg ik het tegen de dienstdoenend verloskundige dat ze voorzichtig moet zijn en graag zo min mogelijk. Wie weet valt het dan wel mee. 
Vluchttas staat hier al wel klaar, maar een lijstje is volgens mij ook voldoende. Meeste moet er inderdaad nog in zodra je echt gaat. Ik heb er een briefje naastgelegd zodat vriend dat straks kan doen als ik weeën krijg. Maar misschien is het met een eerste ook anders dan met een tweede 😉 dan weet je iets meer wat er gaat komen.

firsttimemom hoe gaat het met de borstvoeding? Wordt het al wat minder pijnlijk? 
Wat je zegt over dat bloot zijn kan ik me ook wel voorstellen. Wel even een drempel eerst. 
Inleiden wil ik liever niet. Ik zou ook willen wachten tot ze zich zelf meld. Ik hoor ook veel mensen over een weeënstorm en het zo snel gaat dat je de ademhaling niet zo snel kan aanpassen. Maar als het echt nodig is met 42 weken dan is het jammer, maar ook dan komt het wel goed denk ik. Hopen dat ze zich allemaal vanzelf gaan melden 🤗

vluchttas: staat hier al een paar weken klaar. Met een lijstje voor man met wat er gedaan moet worden voor vertrek. Voor mij is dat fijn want dan kan ik dat gedeelte loslaten. Ik ben een zeer georganiseerd persoon, maar heb wel de neiging om alles in mijn hoofd te doen en laten rondtollen. Dit geeft mij rust. Bijkomend is dat man best wel chaotisch is, en erger in stressvolle situaties, dus de boel klaar hebben staan is voor ons allebei beter.

Toucheren: vind ik geen probleem. Vind het wel fijn als de progressie wordt bijgehouden. Maar goed, ik heb ook nooit problemen gehad met mijn bekkenbodem (en wel eerder vaginaal onderzoek gehad), dus ik ga er gewoon vanuit dat het voor mij wel meevalt. En als het niet meevalt dan geef ik dat op dat moment wel aan. 

Inleiden/strippen: Hier ga ik vragen om met 40 weken gestript te worden mits mogelijk (aangezien  je al iets ontsluiting moet hebben). Ben er wel klaar mee namelijk en de baby is af dus dat is ook geen belemmering. Eerder heb ik al aangegeven met 41 weken ingeleid te willen worden vanwege oplopende risico's voor de baby na die 41 weken. Risico op weeenstorm ken ik, maar daar is pijnstilling voor uitgevonden (en ook zonder kom ik er vast wel doorheen). Ik heb dus niet zo'n moeite met ingrepen, zolang er een goede reden voor is. Voor mij is het zo een vorm van de regie behouden, en dat vind ik fijn.

Zo zit iedereen er anders in!

Mirrie: ik hoop dat je kleine eigenwijsje snel indaalt! 

Vervelend die klachten m.b.t. jullie bekkenbodemgebied. Ikzelf ben hier niet bekend mee.

Inleiden wil ik ook liever niet. Hoewel ik nu stiekem best een beetje ongeduldig wordt (pas 38 wk) wil ik het liefst dat het natuurlijk begint en wil ik ook niet inleiden als ik overtijd loop.

Vluchttas heb ik ook lang tegenaan gehikt. Deze week (soort van) ingepakt en een lijstje bijgelegd wat er nog in moet (verreweg het meeste haha).

Mirrie: fijn die cosleeper. Dan heb je in ieder geval de keuze op het moment dat de kleine er is.

Pinguin: hoe gaat het bij jou??

Vanochtend controle gehad en die was prima. De baby is goed ingedaald. Ze begon over voortekenen van een bevalling (o.a. rugpijntjes) en sinds dien voel ik de hele dag rugpijn haha. Zal vast tussen mijn oren zitten, want heb nog totaal niet het gevoel dat de baby op korte termijn komt…..


Lapjeskat schreef op 14-07-2021 om 16:35:

vluchttas: staat hier al een paar weken klaar. Met een lijstje voor man met wat er gedaan moet worden voor vertrek. Voor mij is dat fijn want dan kan ik dat gedeelte loslaten. Ik ben een zeer georganiseerd persoon, maar heb wel de neiging om alles in mijn hoofd te doen en laten rondtollen. Dit geeft mij rust. Bijkomend is dat man best wel chaotisch is, en erger in stressvolle situaties, dus de boel klaar hebben staan is voor ons allebei beter.

Toucheren: vind ik geen probleem. Vind het wel fijn als de progressie wordt bijgehouden. Maar goed, ik heb ook nooit problemen gehad met mijn bekkenbodem (en wel eerder vaginaal onderzoek gehad), dus ik ga er gewoon vanuit dat het voor mij wel meevalt. En als het niet meevalt dan geef ik dat op dat moment wel aan.

Inleiden/strippen: Hier ga ik vragen om met 40 weken gestript te worden mits mogelijk (aangezien je al iets ontsluiting moet hebben). Ben er wel klaar mee namelijk en de baby is af dus dat is ook geen belemmering. Eerder heb ik al aangegeven met 41 weken ingeleid te willen worden vanwege oplopende risico's voor de baby na die 41 weken. Risico op weeenstorm ken ik, maar daar is pijnstilling voor uitgevonden (en ook zonder kom ik er vast wel doorheen). Ik heb dus niet zo'n moeite met ingrepen, zolang er een goede reden voor is. Voor mij is het zo een vorm van de regie behouden, en dat vind ik fijn.

Zo zit iedereen er anders in!

Exact dit    scheelt mij weer typen.

mijn controle van vandaag was ook weer goed. Heb helaas nog niet het gevoel dat dochter zich op korte termijn gaat melden, maar je weet maar nooit. We wachten rustig af.

Weeënstorm kan ook als je niet ingeleid wordt hè (dat jullie niet denken dat het vooral met inleiden is - dat hoorde ik laatst in ieder geval iemand bij de yoga zeggen). Ik had het de vorige keer spontaan bij 36+1.


Vluchttas heb ik nu ook een paar weken klaarstaan met daarbij een briefje voor de lastminute dingen (lenzen, medicijnen). Toiletartikelen heb ik gewoon nieuw gekocht, zodat die er vast in konden en ik ze niet kan vergeten. 

Lapjeskat/Lenthe: hier inderdaad ook geen moeite met ingrijpen. Ik hoor nu ook steeds vaker dat de risico's bij 42 weken groter worden en daarom er een voorkeur ontwikkelt om toch bij 41 weken 'al' in te gaan leiden. Een paar weken geleden dacht ik er trouwens wel iets anders over, maar heb het gevoel dat mijn lichaam even een zetje nodig heeft ofzo. Alle voortekenen heb ik al weken (voorweeën, rugpijn, slijm(prop) verliezen, zelfs even echte weeën, etc.) en gezien ik last heb van de bijwerkingen van de medicijnen vind ik het prima zo. Ik wil wel na het vliezen breken eerst zonder infuus, het schijnt dat bij 60-80% de weeën vanzelf komen - 80% bij de vrouwen die al eens bevallen zijn. Infuus kan altijd nog. Ben heel benieuwd hoe snel het gaat, aangezien het de vorige keer in iets meer dan 5 uur gebeurde (vanaf weeën - al heb ik achteraf het vermoeden dat de dag ervoor ook al veel gebeurde)

Voor degene bij wie de baby ook al is ingedaald: mijn baby zit zo diep dat ik er soms echt last van heb met plassen. Met name als ik 's nachts wakker word en nodig moet. Dan drukt hij voor mijn gevoel echt de plasbuis dicht ofzo. Herkennen jullie dit? Dit is wel iets van de laatste weken (dus vanaf 37/38 denk ik).

Inleiden hopelijk is het niet nodig. Ik wil graag thuis bevallen.

Toucheren is denk ik geen probleem. Maar ik zou het wel prettig vinden als vk het even vraagt ipv gewoon doen. 

Bekken ik heb heel lang niet geweten wat dit nou precies is. Heb veel yoga gedaan maar heb het nooit durven vragen. Ik deed maar wat (onderkant aanspannen en ontspannen, zo ver kwam ik wel). Ik weet eigenlijk sinds gister pas dat dit gewoon je volledige onderstel is xD en dat onderstel is bij mij aardig breed, ik heb hele brede heupen en kan me ook goed ontspannen. Dus daar maak ik me allemaal niet zo'n zorgen over. Maar eigenlijk zegt het niks. Een vriendin van mij is echt super smal, haar heupen zijn ong. even breed als haar taille. Dus ze was heel bang van te voren dat haar kind niet ging passen, maar haar bevalling is super goed gegaan! Volgens mij ook niet gescheurd of geknipt. De tweede wil ze graag thuis nu ze vertrouwen heeft dat het allemaal past. 

Vluchttas in die van mij zitten momenteel de zwangerschapspapieren, kleertjes voor baby en een dekentje. Voor mezelf nog niks. Een schone onderbroek en een tandenborstel pakken moet op het moment supreme ook nog wel lukken hoop ik. Alhoewel het ook weer niet zo moeilijk is om het er gewoon in te stoppen van te voren   grappig dat meerdere hier blijkbaar geen zin in hebben terwijl het nog geen minuut duurt om te doen.

Penguin mijne zit ook al helemaal ingedaald en merk het ook aan mijn blaas. Soms moet ik 's nachts opeens mega nodig plassen (haast op een pijnlijke manier, misschien dat je dat bedoelt met plasbuis dichtdrukken?) maar als ik dan op mn andere zij draai is het weer helemaal over. Dus hij gebruikt mn blaas soms als kussen denk ik haha. 

Aviendha schreef op 14-07-2021 om 23:49:

Penguin mijne zit ook al helemaal ingedaald en merk het ook aan mijn blaas. Soms moet ik 's nachts opeens mega nodig plassen (haast op een pijnlijke manier, misschien dat je dat bedoelt met plasbuis dichtdrukken?) maar als ik dan op mn andere zij draai is het weer helemaal over. Dus hij gebruikt mn blaas soms als kussen denk ik haha.

Ja, maar ik moet dan wel echt plassen. En dat doet dan zeer. Misschien drink ik 's nachts nog te vaak dat ik er toch elke keer weer uit moet (heb elke keer zo'n dorst en als ik er dan toch ben neem ik een paar slokjes water)

goedemorgen!
Wat veel weer schreven, ik heb bijgelezen maar overal op reageren is even wat veel want:

Afgelopen dinsdag is onze dochter geboren. 
De bevalling begon met het spontaan breken van mijn vliezen en was volgens de boekjes.  Aan mijn houding (en mijn commentaar  ) wist de verloskundige precies in welke fase ik zat. Ik ben wel 1 keer getoucheerd omdat we graag naar het ziekenhuis wilde en dan moet je ver genoeg zijn. Op dat moment was ik 5 cm en ging er door mijn hoofd (ze zeggen 1cm/uur dit houdt ik nooit vol), overigens had ik totaal geen besef van tijd dus ik wist niet dat ik ook al x uur bezig was IPV 15 minuten ofzo. 
In het ziekenhuis ging het echter snel, 1 uur na aankomst mocht ik persen en weer een uur later was de kleine daar. 

We zijn een nachtje gebleven omdat ik fysiek wat tijd nodig had om voldoende te herstellen, maar onze dochter doet het enorm goed. Hapt ook gelijk aan enzo. 

Wat betreft de ziekenhuistas: ik ben een controlfreak dus die was tot in de puntjes voorbereid. Dat hielp man na/tijdens de bevalling enorm want ik wist precies wat waar te vinden was. Het enige wat we nog bij moest was mijn portemonnee met legitimatie + verzekering. Ik had mee:
Kleding voor mij: nachthemd, groot ondergoed, joggingbroek ik had zelf ook al een slobber shirt aan toen ik naar het ziekenhuis ging
Schoon T-shirt en boxer man (niet gebruikt)
3 pakjes voor de kleine (we hebben er 2 nodig gehad in die ene nacht, eerste luier was gelijk een spuitluier), ieder setje los in een ziplock dus makkelijk te vinden. 
Dekentje (niet gebruikt, we kregen er zelfs een mee van het ziekenhuis). 
Tandenborstel+kam 
Opladers telefoon
Sultana (daar was man erg blij mee want we kregen pas na alles een bammetje en toen was het al best laat op de avond).
Bevalplan+papieren kraamzorg. 

Neweve: Gefeliciteerd! Wat een goed nieuws en wat klinkt het alsof de kleine het al goed doet! Geniet er lekker van

Wow Neweve! Dat is nog vlot gegaan dan. Gefeliciteerd met jullie dochtertje!  ♥️ Fijn dat het aanhangen al goed lukt! 

gefeliciteerd Neweve! Fijn dat het zo goed is gegaan! En dat ze al goed aanhapt! Lekker genieten 🥰

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.