Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Uitgerekend maart 2022


Zo weer even bijgelezen. Teveel om op iedereen te reageren, maar wat fijn van alle goede NIPT uitslagen en mooie 13 weken echo’s! Wat bijzonder dat het geslacht bij sommigen al zichtbaar is! Misschien is dit wel gemakkelijker bij een jongen dan bij een meisje?

Ik ben heerlijk aan het genieten op vakantie. Helaas daardoor kan ik wel pas volgende week met 13+3 voor de NIPT laten prikken, dat is wel balen! Gelukkig dezelfde dag ook de 13 weken echo. Nu 12+2, voel me weer helemaal top! Heb al een paar keer gedroomd dat ik zwanger ben van een meisje, heel benieuwd of het klopt haha! 

Ik ga weer genieten in het zonnetje en na mijn vakantie zal ik weer meer actief meeschrijven!

Fijn dat je alsnog ergens anders terecht kon voor een echo, Leeuwtje. Maar wat je zegt over verloskundigen vind ik wel herkenbaar. Dat merk ik nu ook met m'n schildklier. Ik moest mijn TSH weer laten prikken, maar toen hadden ze T4 niet meegenomen omdat ze mijn waarde van 4,18 wel prima vonden. Voor iemand die niet zwanger is, is dat inderdaad een prima waarde, maar anders niet. Moest afgelopen vrijdag dus weer opnieuw prikken via de huisarts. TSH bleek gedaald naar 1,48 dus super blij! Voel me ook stukken beter. 

Wel af en toe wat misselijk. Vooral 's ochtends. Niet dat ik echt moet overgeven, maar ik moet geen lege maag krijgen zeg maar. En nog altijd enorme borsten 😂 Ik was vrij plat hiervoor, dus het valt erg op hahaha. As donderdag heb ik de 13-weken echo, daarna willen we het bekendmaken aan mensen die het nog niet weten (dus eigenlijk iedereen behalve familie die dichtbij ons staat). 

Zijn er hier trouwens nog meer dames met een overactieve blaas? Door gespannen bekkenbodemspieren. Ik loop nu (weer) bij een bekkenfysio, omdat het door de zwangerschap nóg erger is geworden. Ik moest nu een plasdagboek bijhouden, en ik ben gisteren in 24 uur tijd 13 keer geweest 😆 Het is m'n hele leven al enigszins een probleem, maar nu ik zwanger ben, ben ik bang dat het straks alleen maar erger wordt en ik met autoritjes in de knoop ga komen.

Ah wat een geruststelling Citroentaartje. Fijn dat het goed is dan. 

Karavaan: dat duurt nog wel lang dan inderdaad. Maar lekker genieten van je vakantie.

Bean: de verloskundige prikt bij ons niet standaard op schildklier, dus niet zo gek dat ze de andere waarde niet gecheckt hebben. Ik heb door mijn vorige zwangerschappen een blaasverzakking en daardoor nu tijdens deze zwangerschap wat urine verlies. Normaal gelukkig niet. Ik voel ook veel aandrang. Ga je naar een bekkenfysio of bekkenbodemfysio? Ik zou echt dat laatste aanraden. Ik had ook altijd een overactieve blaas, maar dat is verdwenen door oefeningen van de bekkenbodemfysio. Ik verwacht eigenlijk dat ik na deze laatste zwangerschap een operatie moet om de blaasverzakking te herstellen. 


Fijn dat de echo goed was Leeuwtje. Ik mag bij onze vk ook altijd komen als ik me ongerust voel. Ik heb er dit keer voor gekozen om dat niet te doen, het helpt bij mij toch maar tot de voordeur zeg maar. 

Tinkeltje, bij mij prikken ze daar wel standaard op en ze wisten dat ik schildklierproblemen had.. vandaar dat ik het een beetje apart vond 🥴 Gelukkig vind ik bloedprikken niet vervelend. Hoogstens vervelend om elke keer weer wat van werk te missen.


En een bekkenfysio is toch hetzelfde als een bekkenbodemfysio haha? Die termen worden volgens mij in ieder geval beide voor hetzelfde gebruikt. Maakt verder ook niet uit, het is inderdaad voor mijn bekkenbodemspieren. Ben er een aantal jaar geleden ook al geweest voor dezelfde klachten, dus nu beginnen we weer opnieuw met de behandeling. Fijn dat het bij jou hielp! Wel vervelend van de verzakking, maar schijnt dat er operatief een boel aan gedaan kan worden wat het beter maakt. Plaatsen ze die matjes nog of is er inmiddels alweer iets nieuws?

Ik moet ook megavaak plassen. Vooral bij het naar bed gaan, dan moet ik vaak drie keer achter elkaar en dan na een half uur weer etc. Ik zal het ook eens aan mijn bekkenfysio voorleggen.

Wij krijgen trouwens een meisje. ♥️

Bean: de namen worden inderdaad door elkaar gebruikt. Maar het is niet altijd hetzelfde. Zij deed bij mij ook inwendig onderzoek. Daar herken je het verschil meestal aan. Ik ben ook bij een bekkentherapeut geweest vanwege bekkeninstabiliteit en zij deed echt heel wat anders. En ik lees vaak dat gewone fysios tips geven voor de bekkenbodem die niet goed zijn. Ik ben in een ver verleden fysio geweest, vandaar dat ik er altijd wat alert op ben.

Die matjes doen ze eigenlijk niet meer, alleen in uiterste gevallen gebeurt het nog wel eens. Wat ze doen is dat ze via de vagina de blaas weer opnieuw ‘ophangen’. 

Citroentaartje: wat leuk een meisje!

Wat is er weer veel geschreven. Fijn dat alle uitslagen en echo's tot nu toe goed zijn.

Ik ben sinds vannacht flink ziek, heel veel overgeven zelfs water blijft niet binnen. Contact gehad met de verloskundige maar het lijkt hier in de buurt te heersen, er waren al meer telefoontjes met dezelfde klachten geweest. Hopelijk snel weer over!

Ah wat naar Theetuin. Hier zijn we met het hele gezin de buikgriep net weer te boven. Bij ons zijn er ook veel mensen in de buurt die het hebben. Beterschap. 

Citroentaart schreef op 06-09-2021 om 22:11:

Wij krijgen trouwens een meisje. ♥️

Leuk Citroentaart! Was dit al te zien op de 13 weken echo?

@citroentaart wat leuk, een meisje! En je verhaal over de vorige NIPT kwam me bekend voor, dus toen even teruggelezen in het uitgerekend in juli 2019 topic, daar schreven we volgens mij ook allebei mee! Fijn dat het allemaal goed is.

Wat betreft de bekkenfysio, ik ben tijdens/na vorige zwangerschap daar ook geweest. Gelukkig was inwendig onderzoek niet meer nodig, de restklachten die ik had na de bevalling gingen zelf weer weg, die duurden alleen ietsje langer dan ik zelf had gehoopt. Wel zeker een aanrader om heen te gaan voor checkup of vage klachten!

Hier was de NIPT trouwens ook goed. Bij laatste controle bij VK was mijn bloeddruk bij binnenkomst wel vrij hoog, maar bij tweede meting (na de echo) gelukkig een stuk lager. Vrijdag 13 wk echo, erg benieuwd of ze bij ons ook iets over het geslacht kunnen zeggen. Ik had namelijk begrepen dat ze dat niet mogen (met dezelfde reden als voor geslacht bij NIPT).

Karavaan, ik woon niet in Nederland en hier krijg je het geslacht wel te horen bij de NIPT-uitslag als je dat zelf wil. Ook de dertienwekenecho was hier al routine. Of ze het geslacht dan ook zien weet ik niet, ik was er niet over begonnen tijdens de echo.

Vera99, hee, dat is toevallig. Leuk om je hier weer tegen te komen. Fijn van de goede NIPT! 

Wij hadden vandaag de 13 weken echo. Alles was goed. Het wat super leuk om te zien. De baby was heel beweeglijk en was lekker aan het zwaaien en springen. Het was nog te vroeg om het geslacht te kunnen zien. Over 3 weken heb ik weer een afspraak bij de vk waar ze ook weer een echo doen. Dan kijken ze ook naar het geslacht. 

Fijn, Tinkeltje!
Hier ook een goede 13-weken echo. Was zeker 45 minuten binnen en alles was helemaal in orde. Ze heeft echt veel laten zien en het was heel leuk om zo uitgebreid te kunnen kijken. We hebben zelf toch even naar het geslacht zitten spieken en het lijkt erop dat het een meisje wordt. 25 september hebben we een echo voor de geslachtsbepaling dus dan weten we het zeker 😊
Ik begin ook al een klein buikje te krijgen. Best wennen als je altijd veel bezig was met sport en juist een sixpack krijgen haha. En zaterdag gaan we een fotoshoot doen bij een kennis van me, voor de bekendmaking aan overige vrienden enzovoorts die het nog niet wisten. En ook als leuke herinnering voor onszelf. 

Super allemaal die goede uitslagen! Hier ook vanmiddag gebeld met een goede NIPT uitslag!

Even snel tussendoor hoor excuses. Blijf maar moe en misselijk, en ook down zelfs, nog weinig puf om mee te schrijven. Heb voor die downheid wel hulp ingeschakeld trouwens, better safe than sorry!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.