Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Veel stress van ex


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-04-2022 om 10:54

Jonagold schreef op 05-04-2022 om 10:20:

Ben het over het algemeen wel eens met Battle-Royale. De vader wordt hier wel heeeel wantrouwend bekeken. Natuurlijk, hij was weer stiekem gaan blowen en zijn gedrag verdient geen schoonheidsprijs. Maar ik zie een jonge man voor me die een mooie toekomst voor zichzelf zag, leuke vriendin, plannen voor gezinsuitbreiding. En dan blijkt die vriendin inderdaad zwanger en ze komt er min of meer tegelijkertijd achter dat hij weer is gaan blowen en maakt het uit. Dat zijn nogal wat heftige emoties om mee te dealen zeg! Ik kan me zomaar voorstellen dat je dan in alle stress niet heel handig communiceert, niet helemaal helder hebt wat je prioriteiten zouden moeten zijn. Neem aan dat hij heel verdrietig is vanwege de break up. En wellicht is hij ook geschrokken van het feit dat hij nu toch echt vader wordt. Ik heb zelf ook echt wel een paar weken nodig gehad om dat idee te laten landen. Terwijl kind zeer gewenst en gepland was. Maar als het dan toch zover is kunnen er toch allerlei emoties oppoppen die je niet verwacht had. Ik heb nachtmerries gehad in die tijd, omdat ik terugschrok voor de enorme verantwoordelijkheid. Had het letterlijk benauwd bij het idee van de onomkeerbaarheid van deze beslissing. Twijfelde ineens enorm aan of ik wel een goede moeder kon zijn. Nou ja, kortom, ik kan me dus heel goed voorstellen dat de vader nogal heftige emoties heeft. En dan is stoppen met blowen waarschijnlijk extra moeilijk.

Maar ik zou hem dus nog niet afschrijven. Voorlopig wel als partner, maar zeker niet als vader. Sommigen hebben gewoon langer nodig om hun draai te vinden in zo'n verantwoordelijke rol. Als ik TO was zou ik dus inderdaad die twee rollen volkomen uit elkaar halen/houden. Hij kan prima vader zijn zonder dat hij (liefdes)partner is. Dus zeg dat ook letterlijk zo tegen hem. Samenwonen is echt niet aan de orde, waarschijnlijk nooit meer. Maar vader kan hij zeker zijn. TO kan in het gesprek aangeven hoe zij dat ziet. Bijvoorbeeld het financiële deel, maar zeker ook het zorgdeel.

Het zou zomaar zo kunnen zijn dat hij door de vaderrol enorm kan groeien als mens. Maar voor veel mannen (vrouwen denk ik in mindere mate) is een baby die er nog niet is heel onwerkelijk, en daarom (nog) geen goeie motivatie om je leven te beteren. Ik hoop intens dat dat komt op het moment dat hij zijn kind in zijn armen heeft. Maar ik vind dat iedereen een tweede (derde ...) kans verdient. En elk kind verdient twee liefhebbende ouders. Als TO hem wegduwt is denk ik de kans groot dat hij helemaal afhaakt. Dus voorlopig zou ik wel proberen hem zoveel mogelijk te betrekken, zonder heel veel verwachtingen te hebben. Hoe moeilijk ook.

Helemaal mee eens. Gedraag je gewoon volwassen, ga niet allerlei onzinnige voorwaarden verzinnen waarop hij wel of niet een rol toebedeeld krijgt en gun de man een kans om het goed te doen.

In de ideale wereld volg ik Jonagood en battle royale helemaal. Vader moet een kans krijgen, laat hem even wennen, hij wil echt wel. 
Maar wat ik hier lees is een vader die vooral zijn stempel wil drukken met naam en afkicken als zij doet wat hij wil. Dus de hele litanie over wennen; leuk, maar dat kan ook op een andere manier. Want op de gedachte van vader worden zo reageren, wat gebeurt er dan als kind veel huilt of op een andere manier tegenvalt? Vader maakt helemaal niet de indruk voor het kind te willen zorgen, pa laat zien dat hij zijn stempel wil zetten maar geen verantwoordelijkheid wil nemen. 

Daarbij is de tendens hier volgens mij niet sluit hem maar buiten. Maar wel; reken vooral op en met jezelf, en regel het zo in dat je hem niet nodig hebt. Als hij iets wil, kan hij laten zien dat hij een volwassen vent is en zelf onderzoeken wat er moet gebeuren en wat er nodig is. 
Bijvoorbeeld die echo. Ik snap dat het fijn is om moeder te lezen als de kwade genius, maar ik lees juist dat ze heel erg geprobeerd heeft hem mee te krijgen. 

Zo ook de rest. Als hij iets wil, zal hij zelf in beweging moeten komen en niet maar rond commanderen of afwachten. To heeft al zichzelf en haar baby om voor te zorgen, een grote verslaafde kleuter erbij is echt te veel. 
Ik herhaal mezelf; dat ze hem vertrouwen gaf en zwanger werd van iemand in herstel - dat kan gebeuren. Nog een keer hem op zijn woord geloven zonder daden te zien, dan wordt het iets wat ze zichzelf kan verwijten 

Battle-Royale schreef op 05-04-2022 om 10:54:

[..]

Helemaal mee eens. Gedraag je gewoon volwassen, ga niet allerlei onzinnige voorwaarden verzinnen waarop hij wel of niet een rol toebedeeld krijgt en gun de man een kans om het goed te doen.

Afkicken vind ik geen onzinnige voorwaarde om een rol te spelen in het leven van het kind. En dat doe je voor jezelf, niet omdat je weer bij je ex wil intrekken.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-04-2022 om 11:00

MamaE schreef op 05-04-2022 om 10:57:

[..]

Afkicken vind ik geen onzinnige voorwaarde om een rol te spelen in het leven van het kind. En dat doe je voor jezelf, niet omdat je weer bij je ex wil intrekken.

Je probeert het dan dus af te dwingen en zet omgang met kind in als beloning of straf? Sjiek hoor.

Biebel schreef op 05-04-2022 om 10:56:

In de ideale wereld volg ik Jonagood en battle royale helemaal. Vader moet een kans krijgen, laat hem even wennen, hij wil echt wel.
Maar wat ik hier lees is een vader die vooral zijn stempel wil drukken met naam en afkicken als zij doet wat hij wil. Dus de hele litanie over wennen; leuk, maar dat kan ook op een andere manier. Want op de gedachte van vader worden zo reageren, wat gebeurt er dan als kind veel huilt of op een andere manier tegenvalt? Vader maakt helemaal niet de indruk voor het kind te willen zorgen, pa laat zien dat hij zijn stempel wil zetten maar geen verantwoordelijkheid wil nemen.

Daarbij is de tendens hier volgens mij niet sluit hem maar buiten. Maar wel; reken vooral op en met jezelf, en regel het zo in dat je hem niet nodig hebt. Als hij iets wil, kan hij laten zien dat hij een volwassen vent is en zelf onderzoeken wat er moet gebeuren en wat er nodig is.
Bijvoorbeeld die echo. Ik snap dat het fijn is om moeder te lezen als de kwade genius, maar ik lees juist dat ze heel erg geprobeerd heeft hem mee te krijgen.

Zo ook de rest. Als hij iets wil, zal hij zelf in beweging moeten komen en niet maar rond commanderen of afwachten. To heeft al zichzelf en haar baby om voor te zorgen, een grote verslaafde kleuter erbij is echt te veel.
Ik herhaal mezelf; dat ze hem vertrouwen gaf en zwanger werd van iemand in herstel - dat kan gebeuren. Nog een keer hem op zijn woord geloven zonder daden te zien, dan wordt het iets wat ze zichzelf kan verwijten

Zeker moet moeder vooral op zichzelf rekenen. Maar ik vind dat ze best meer met hem kan delen, en aangeven wat ze fijn zou vinden of van hem verwacht. Hij zal misschien zich niet op willen dringen. Ik zeg nergens dat moeder een/de kwade genius is, dat zie ik ook echt niet zo. Maar als ze de adviezen hier opvolgt en het hem allemaal lekker zelf uit laat vogelen verwacht ik er niet heel veel van. Want hoe moet hij dan weten dat hij het voor haar goed doet? Dat hij doet wat zij van hem verwacht?

Daarom zou ik als TO er dus heel duidelijk over zijn dat samenwonen niet aan de orde is. En verder zou ik hem zoveel mogelijk informatie geven over de zwangerschap, afspraken met verloskundige en echo's en zo, wat er allemaal geregeld moet worden en wat hij daarvan op zich kan nemen. Ik denk juist dat hem er actief bij betrekken kan zorgen dat het vaderschap bij hem meer gaat 'leven' en dat dat er eerder voor zorgt dat hij voor zichzelf gaat zorgen dan hem overal buiten houden en verwachten/hopen dat hij zelf dingen uit gaat zoeken. Ik zou dat in ieder geval niet opvatten als een uitnodiging, overal buiten gehouden worden. Ik denk dat TO dus heel duidelijk moet zijn in wat ze van hem wil. Niet samenwonen, wel een actieve rol bij de zwangerschap en de voorbereidingen op de bevalling. En die actieve rol kan hij alleen maar vervullen als hij actief op de hoogte gehouden wordt. Het lijkt me vreselijk om op Facebook te moeten lezen of je kind een jongetje of een meisje wordt. Daar zou ik zelf niet heel vriendelijk van worden...

Battle-Royale schreef op 05-04-2022 om 11:00:

[..]

Je probeert het dan dus af te dwingen en zet omgang met kind in als beloning of straf? Sjiek hoor.

Nee. Hij ziet bij TS wonen als beloning voor afkicken. Ik vind het een volstrekt normale voorwaarde dat iemand niet gebruikt als die de zorg en verantwoordelijkheid voor een kind heeft. Ook voor de geboorte. Stoned bij een echo zitten is echt een no go voor mij.
Ik zou mijn kind ook niet naar iemand brengen waar er drugs in huis zijn. 

Omgang is geen beloning of straf, maar kent bepaalde voorwaarden. Niet blowen is daar één van en dat vind ik nog belangrijker dan financieel bijdragen.

Battle-Royale schreef op 05-04-2022 om 11:00:

[..]

Je probeert het dan dus af te dwingen en zet omgang met kind in als beloning of straf? Sjiek hoor.

Née. Met je straffen wil je weer duidelijk maken dat pa het slachtoffer is van een gewetenloze moeder. Dat Is niet zo.

 Er is maar één slachtoffer, dat is het ongeboren kind. De rest zijn mensen die bewuste acties nemen en acties hebben nou eenmaal consequenties. Zoals dat als je kiest om toch weer te gaan blowen terwijl je vriendin zwanger is, je niet de vaderrol kan en mag spelen. 

En laten we elkaar nou niet gek maken; verwekker wil helemaal geen vader zijn. Die wil dat iedereen weet dat hij de vader is en vervolgens zijn leventje met drank en drugs verder doorleven. Met meer geld, want dan woont hij bij haar in. 

Ik heb ook het idee dat vader van haar wil profiteren. Wat als ze gaan samenwonen en het gaat even goed en hij zegt zijn huurhuis op en het loopt weer fout. Zie hem dan nog maar eens je huis uit te krijgen want dan moet je hem op straat zetten.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-04-2022 om 11:26

Biebel schreef op 05-04-2022 om 11:15:

[..]

Née. Met je straffen wil je weer duidelijk maken dat pa het slachtoffer is van een gewetenloze moeder. Dat Is niet zo.

Er is maar één slachtoffer, dat is het ongeboren kind. De rest zijn mensen die bewuste acties nemen en acties hebben nou eenmaal consequenties. Zoals dat als je kiest om toch weer te gaan blowen terwijl je vriendin zwanger is, je niet de vaderrol kan en mag spelen.

En laten we elkaar nou niet gek maken; verwekker wil helemaal geen vader zijn. Die wil dat iedereen weet dat hij de vader is en vervolgens zijn leventje met drank en drugs verder doorleven. Met meer geld, want dan woont hij bij haar in.

Dat maak jij ervan, maar hij is haar niks verplicht natuurlijk, de enige aan wie hij een verplichting heeft is hun kind, zij kan als voorwaarde stellen dat hij niet onder invloed mag zijn als hij bij de baby is maar daarbuiten heeft ze niet zo veel te eisen. En hoe precies wil je controleren of hij wel of niet geblowd heeft? Bij eeuwige stoners valt dat allang niet meer op.

MamaE schreef op 05-04-2022 om 10:57:

[..]

Afkicken vind ik geen onzinnige voorwaarde om een rol te spelen in het leven van het kind. En dat doe je voor jezelf, niet omdat je weer bij je ex wil intrekken.

Ik zou m'n kind niet graag achterlaten bij iemand bij wie z'n verslaving de eerste prioriteit is. Ook wil hij maar heel beperkt een rol spelen in het leven van de kind. De echo boeit 'm niet, maar als er een naam verzonnen moet worden... En heb ook het idee dat hij alleen financieel bij wil dragen als hij onder één dak met TO woont.

A12345 schreef op 05-04-2022 om 11:30:

[..]

Ik zou m'n kind niet graag achterlaten bij iemand bij wie z'n verslaving de eerste prioriteit is.

Maar zover is het toch nog lang niet? Je loopt echt enorm op de zaken vooruit en je polariseert. Zie dat wel vaker van je. Zie je eigen draadjes hier in het verleden. De wereld is niet zwart wit, maar vele tinten grijs.

Kind bij hem achterlaten is echt pas over een jaar of zo aan de orde. En omgang hoeft niet ze zijn vader en kind alleen. Omgang kan ook met moeder erbij. Er gaat nog heel veel tijd overheen waarin hij zijn leven kan beteren. Daarom vind ik dat je hem niet nu al geheel af kunt schrijven. Mensen hebben ook de neiging om te doen wat je van ze verwacht he. Als TO nu al aangeeft dat ze hem niet in haar leven en dat van haar kind wil hebben, omdat hij verslaafd is, kan het zomaar zo zijn dat hij dat dan maar blijft. Hij is toch al afgeschreven. Geeft TO daarentegen aan dat ze hem wel in het leven van hun kind wil, nu al, en aangeeft wat ze graag wil van hem, dan kan hij laten zien dat hij dat wel kan en wil. En van daaruit kunnen ze dan verder kijken hoe en wat.

Lukt het hem dan nog niet, of wil hij dan nog niet, dan is het duidelijk. Maar ik vind het dus echt veel te vroeg om hem nu al aan alle kanten te blokkeren en weg te houden. En dat doet TO als ze alles helemaal zelf regelt zonder hem te betrekken. Tenminste, ik zou dat zo voelen. Buitengesloten. Lijkt me geen fijn uitgangspunt.

Battle-Royale schreef op 05-04-2022 om 11:26:

[..]

Dat maak jij ervan, maar hij is haar niks verplicht natuurlijk, de enige aan wie hij een verplichting heeft is hun kind, zij kan als voorwaarde stellen dat hij niet onder invloed mag zijn als hij bij de baby is maar daarbuiten heeft ze niet zo veel te eisen. En hoe precies wil je controleren of hij wel of niet geblowd heeft? Bij eeuwige stoners valt dat allang niet meer op.

Dat is wat stoners denken ja, dat het niet opvalt dat ze onder invloed zijn. 

Vader informeren over echo, verloskundige bezoek; volgens mij heeft to dat allemaal gedaan. Alleen pa koos ervoor om niet te gaan. Tsja, Dan word je verrast door zo’n Facebook bericht. 

Zelf regelen gaat overigens veel meer over zaken als gezag. Door dat bij zichzelf te houden, kan ze ook als verwekker zich weer niet laat zien, zelfstandig keuzes maken in het belang van kind. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-04-2022 om 11:50

Biebel schreef op 05-04-2022 om 11:45:

[..]

Dat is wat stoners denken ja, dat het niet opvalt dat ze onder invloed zijn.

Vader informeren over echo, verloskundige bezoek; volgens mij heeft to dat allemaal gedaan. Alleen pa koos ervoor om niet te gaan. Tsja, Dan word je verrast door zo’n Facebook bericht.

Zelf regelen gaat overigens veel meer over zaken als gezag. Door dat bij zichzelf te houden, kan ze ook als verwekker zich weer niet laat zien, zelfstandig keuzes maken in het belang van kind.

Het viel haar blijkbaar ook niet op. En hij heeft gevraagd of die echo’s niet later kunnen want hij kan niet voor elk dingetje een dag vrij pakken waarschijnlijk en wat valt er op dit moment te regelen dan?

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-04-2022 om 11:56

Jonagold schreef op 05-04-2022 om 11:43:

[..]

Maar zover is het toch nog lang niet? Je loopt echt enorm op de zaken vooruit en je polariseert. Zie dat wel vaker van je. Zie je eigen draadjes hier in het verleden. De wereld is niet zwart wit, maar vele tinten grijs.

Kind bij hem achterlaten is echt pas over een jaar of zo aan de orde. En omgang hoeft niet ze zijn vader en kind alleen. Omgang kan ook met moeder erbij. Er gaat nog heel veel tijd overheen waarin hij zijn leven kan beteren. Daarom vind ik dat je hem niet nu al geheel af kunt schrijven. Mensen hebben ook de neiging om te doen wat je van ze verwacht he. Als TO nu al aangeeft dat ze hem niet in haar leven en dat van haar kind wil hebben, omdat hij verslaafd is, kan het zomaar zo zijn dat hij dat dan maar blijft. Hij is toch al afgeschreven. Geeft TO daarentegen aan dat ze hem wel in het leven van hun kind wil, nu al, en aangeeft wat ze graag wil van hem, dan kan hij laten zien dat hij dat wel kan en wil. En van daaruit kunnen ze dan verder kijken hoe en wat.

Lukt het hem dan nog niet, of wil hij dan nog niet, dan is het duidelijk. Maar ik vind het dus echt veel te vroeg om hem nu al aan alle kanten te blokkeren en weg te houden. En dat doet TO als ze alles helemaal zelf regelt zonder hem te betrekken. Tenminste, ik zou dat zo voelen. Buitengesloten. Lijkt me geen fijn uitgangspunt.

Als ze hem overal buiten houd zal hij na een tijd geen moeite meer doen en verder gaan met zijn leven, maar ik heb niet de indruk dat zij hem uit het leven van haar kind wil weren of dat ze er naar uit kijkt om alles alleen te gaan doen terwijl hij verder gaat. Daarom zou ik toch ook proberen om zo goed en zo kwaad als het gaat toch contact te houden en faciliteren, door die erkenning niet samen te regelen maar het hem maar alleen uit te laten zoeken helpt ze zichzelf ook niet mee.

Battle-Royale schreef op 05-04-2022 om 11:56:

[..]

Als ze hem overal buiten houd zal hij na een tijd geen moeite meer doen en verder gaan met zijn leven, maar ik heb niet de indruk dat zij hem uit het leven van haar kind wil weren of dat ze er naar uit kijkt om alles alleen te gaan doen terwijl hij verder gaat. Daarom zou ik toch ook proberen om zo goed en zo kwaad als het gaat toch contact te houden en faciliteren, door die erkenning niet samen te regelen maar het hem maar alleen uit te laten zoeken helpt ze zichzelf ook niet mee.

Dus ze moet als straf naast haar kind ook nog de verwekker/kleuter aan het handje meenemen zodat hij, och arme het mannetje toch, zich betrokken voelt? Heeft ze straks een baby en een kleuter. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.