Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Veel stress van ex


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-04-2022 om 15:28

ArianneH schreef op 05-04-2022 om 15:17:

[..]

Zullen we over die discussie een keer stoppen?
Ik word daar een beetje moe van.

Ja, TO heeft een verkeerde inschatting gemaakt destijds, niet wetende dat hij als verslaafde terug kon vallen. Dat kan ze niet meer terugdraaien.

We leven nu, en TO weet nu dat hij een verslaafde is en tot nu toe onbetrouwbaar is gebleven.

Ik zou zeggen: sluit hem niet volledig buiten, maar ga vooral niet alles doen om het hem naar de zin te maken. Dat kost jou, TO, vast veel te veel moeite. Kijk vooral wat jij kunt opbrengen, wat goed voor jou is. Zodat je zo min mogelijk stress hebt om de zwangerschap goed door te komen.

Daarnaast, vraag je hem zo concreet of hij al gestopt is met blowen?
Zo nee, waar wacht hij op?
Vage antwoorden zijn dan een veeg teken.
Koppelt het hij aan jou, stelt hij voorwaarden aan jou? Dan is hij manipulatief bezit. Zie het en trap er niet in.

En allerbelangrijkste: heb vooral geen verwachtingen over ex.
Je mag wel 'verwachtingen' uiten naar hem, als je voor jezelf maar helder hebt dat je niets van hem verwacht. Dan kan je ook niet teleurgesteld worden.
Hopen mag wel .

Dat getuigt ook niet echt van interesse in wat haar vriend doormaakte. Maar ik veronderstel dat ze een heleboel leerzame dingen opsteekt van haar meeting bij alanon. Ik zeg ook niet dat ze alles moet doen om het hem naar zijn zin te maken maar ze zou dat moeten doen voor hun kind, het blijft nog steeds de vader. Beter ziet zij hun relatie en zijn verslaving los van zijn vaderschap. Ze heeft ook niks van doen met  of hij al gestopt is met blowen, tis een volwassen man, hij kan dat wel zonder haar.  Ze zijn ook niet meer in een relatie dus hij hoeft geen verantwoording af te leggen. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

05-04-2022 om 16:10

Battle-Royale schreef op 05-04-2022 om 15:28:

[..]

Dat getuigt ook niet echt van interesse in wat haar vriend doormaakte. 

Infobericht

Graag op respectvolle wijze op elkaar reageren


Iedere post heb jij het nogal druk om vader vrij te pleiten en TO schuld in de schoenen te schuiven en dit is weer zo'n passende lulkoekredenering van jou die precies in dat straatje past. Waarom reageer jij hier de hele tijd en ben je zo bezig met het claimen van dit topic en het doordrukken van jouw visie alsof dat de waarheid is? Open je eigen topic om je issues met vrouwen te adresseren, maar stop met TO framen en beschuldigen op haar topic.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-04-2022 om 16:13

niet_rechts schreef op 05-04-2022 om 16:10:

[..]

Echt, wat de vliegende fuck. Iedere post heb jij het nogal druk om vader vrij te pleiten en TO schuld in de schoenen te schuiven en dit is weer zo'n passende lulkoekredenering van jou die precies in dat straatje past. Waarom reageer jij hier de hele tijd en ben je zo bezig met het claimen van dit topic en het doordrukken van jouw visie alsof dat de waarheid is? Open je eigen topic om je issues met vrouwen te adresseren, maar stop met TO framen en beschuldigen op haar topic.

Infobericht

Graag op respectvolle wijze op elkaar reageren

Catwoman

Catwoman

05-04-2022 om 16:34 Topicstarter

Jonagold schreef op 05-04-2022 om 12:24:

[..]

Nee, TO zie ik dat ook niet doen, maar het is wel het algemene advies hier. En daar ben ik het dus (nog) niet mee eens. Ik zou het anders aanvliegen.

Ik vroeg me nog af Catwoman, of er contact is met zijn familie? Als dat er niet is, zou ik daar ook misschien iets in proberen voor elkaar te krijgen. Ik probeer altijd maar te bedenken hoe ik zelf behandeld zou willen worden, als ik in een moeilijke situatie terecht kom. Stel, jouw ex is mijn zoon, dan zou ik het misschien ook wel lastig vinden om contact met jou te zoeken. Maar ik zou als oma zeker wel contact willen met (de moeder van) mijn kleinkind. Ik zou me daar, zeker met zo'n zoon, ook verantwoordelijk voor voelen. Maar hoe pak je zoiets aan? Ik weet niet of er contact is, of je dat wil, maar zoals ik al eerder zei, als je nu wegen afsnijdt is het lastig om ze weer te openen. Terwijl je natuurlijk in een later stadium alsnog kunt besluiten dat je beter af bent of je kind beter af is zonder contact. Misschien weet zijn familie het niet eens? Zou ik ook vreselijk vinden, er later achter komen dat je een kleinkind hebt dat je niet kent.

Ik heb heel goed contact met zijn familie vooral met zijn schoonzus en zijn stiefvader. Zijn moeder is begin vorig jaar overleden. Daar had ik ook altijd goed contact mee. Zijn familie weet van zijn probleem met blowen af. Zij vinden het ook erg dat hij weer is teruggevallen en niet gelijk weer hulp heeft gezocht. Zij hebben hem ook wel gezegd wat ze ervan vinden. Hij houd zelf het contact met hun af 

Catwoman schreef op 05-04-2022 om 16:34:

[..]

Ik heb heel goed contact met zijn familie vooral met zijn schoonzus en zijn stiefvader. Zijn moeder is begin vorig jaar overleden. Daar had ik ook altijd goed contact mee. Zijn familie weet van zijn probleem met blowen af. Zij vinden het ook erg dat hij weer is teruggevallen en niet gelijk weer hulp heeft gezocht. Zij hebben hem ook wel gezegd wat ze ervan vinden. Hij houd zelf het contact met hun af

Fijn voor jou en voor hun dat het contact er wel is! Voor hun ook een lastige situatie. Kan zijn middelengebruik en/of terugval te maken hebben met het overlijden van zijn moeder? Je kunt dat niet voor hem oplossen, verdriet moet iedereen op zijn eigen manier verwerken, maar het kan wel helpen verklaren waarom hij zoveel moeite heeft met het loskomen van zijn verslaving. Dan hoop ik intens dat hij op een dag toch tot inkeer komt en aan zichzelf gaat werken. Jij kunt daarin niet veel anders doen dan blijven herhalen dat hij welkom is als vader, maar dat hij wel nuchter moet zijn om omgang met jullie kind te kunnen hebben. Dat jij op hem moet kunnen vertrouwen en dat dat alleen kan als hij laat zien dat hij te vertrouwen is. Praatjes vullen geen gaatjes... Dus je verwachtingen uitspreken, wat verwacht je van hem, met concrete voorbeelden, maar geen verwachtingen hebben, alleen hoop. Volg je me nog

En oei, als hij zelf het contact afhoudt kun je dus van zijn familie ook geen positieve invloed verwachten. Wat een verdrietige situatie. Ik wens je veel geduld en wijsheid, en zorg vooral goed voor jezelf. Wat er ook gebeurt, jij moet overeind blijven in dit gedoe.

Gaat het goed met je? Fysiek natuurlijk maar ook geestelijk? Kun je dit allemaal een beetje handelen? Het is niet gek om hier ondersteuning bij te vragen via de huisarts. Ook al zijn je vrienden en familie er voor je, het is soms fijn om een buitenstaander het verhaal te kunnen vertellen. Ook goed dat je naar die bijeenkomst gaat. Kennis omtrent verslaving is heel belangrijk voor de omgeving. Dat helpt je sterk(er) te worden ten opzichte van hem, realistisch te zijn in wat je kunt verwachten. Lotgenotencontact kan ook erg fijn zijn.

Hele dikke knuffel

Fijn dat het contact met je schoonfamilie goed is en dat zij jou steunen.
Soms help je je kind ook meer door het de waarheid te vertellen dan door alles met de mantel der liefde te bedekken. 

Van iemand die verslaafd is, kun je niks verwachten. Maar andersom kan hij ook niks van jou verwachten. Ik zou het hem even laten uitzoeken met zijn verslaving en afkicken. 
Hij zal vast geen slecht mens zijn, maar de verslaving maakt wel dat hij manipulatief gedrag naar anderen gaat vertonen en op dit moment niet betrouwbaar is.
Een kind heeft het recht om te weten wie vader is, en contact kan ook onder begeleiding van moeder, maar het begint wel met dat vader dan komt opdagen. Ik vind overigens niet dat je als ouder een pauze of uitstel van het ouderschap kunt nemen. Zo van, nu kan ik het niet of het komt niet uit, dan kom ik over een jaar of twee jaar of vijf jaar of tien jaar wel terug. Het kind komt binnen nu en een half jaar. Niet pas over vijf jaar. Dan moet je nu ook laten zien dat je graag een vader wil zijn voor je kind en dat begint met afkicken. Zonder verdere voorwaarden of beloningen, maar uit intrinsieke motivatie voor jezelf en je kind.

MamaE schreef op 05-04-2022 om 17:17:

Ik vind overigens niet dat je als ouder een pauze of uitstel van het ouderschap kunt nemen. Zo van, nu kan ik het niet of het komt niet uit, dan kom ik over een jaar of twee jaar of vijf jaar of tien jaar wel terug. Het kind komt binnen nu en een half jaar. Niet pas over vijf jaar. Dan moet je nu ook laten zien dat je graag een vader wil zijn voor je kind en dat begint met afkicken. Zonder verdere voorwaarden of beloningen, maar uit intrinsieke motivatie voor jezelf en je kind.

Niet mee eens. Mensen veranderen en leren als het goed is doorlopend. Iemand nu al  compleet afschrijven omdat iets nu niet lukt kan in mijn optiek niet als het om een vader gaat. Een vriend, een ver familielid, prima als je daar geen energie meer in steekt en contact afhoudt, maar je kunt dat niet beslissen voor je kind. Contact met je vader, ook al is dat een verslaafde, is nog altijd waardevol. Dat contact kan (en moet) dan wel op voorwaarden van de moeder tot het kind daar zelf over kan beslissen. Maar moeder heeft wel de verantwoordelijkheid, vind ik, om die deur niet dicht te gooien. Hoe moeilijk misschien ook. En natuurlijk wordt het een ander verhaal als contact met de vader niet goed is voor het kind. Maar dat weten we helemaal nog niet. Ik zou vader desnoods tot Sint Juttemis de tijd geven om zijn rol alsnog te pakken. Doet hij dat niet, dan is dat zijn probleem en heel triest voor het kind, maar dan is het nog altijd aan het kind om op een dag te besluiten om te breken met de vader (in dit geval).

En dat zal heel veel vragen van de moeder, dat besef ik echt wel. Zeker omdat ze aangeeft dat ze nog van hem houdt. Dan is het heel erg lastig om voldoende afstand te bewaren en niet vanuit gekwetste gevoelens te handelen. Maar op basis van wat ik hier van haar lees denk ik dat ze dat heel goed kan.

Jonagold schreef op 05-04-2022 om 17:27:

[..]

Niet mee eens. Mensen veranderen en leren als het goed is doorlopend. Iemand nu al compleet afschrijven omdat iets nu niet lukt kan in mijn optiek niet als het om een vader gaat. Een vriend, een ver familielid, prima als je daar geen energie meer in steekt en contact afhoudt, maar je kunt dat niet beslissen voor je kind. Contact met je vader, ook al is dat een verslaafde, is nog altijd waardevol. Dat contact kan (en moet) dan wel op voorwaarden van de moeder tot het kind daar zelf over kan beslissen. Maar moeder heeft wel de verantwoordelijkheid, vind ik, om die deur niet dicht te gooien. Hoe moeilijk misschien ook. En natuurlijk wordt het een ander verhaal als contact met de vader niet goed is voor het kind. Maar dat weten we helemaal nog niet. Ik zou vader desnoods tot Sint Juttemis de tijd geven om zijn rol alsnog te pakken. Doet hij dat niet, dan is dat zijn probleem en heel triest voor het kind, maar dan is het nog altijd aan het kind om op een dag te besluiten om te breken met de vader (in dit geval).

En dat zal heel veel vragen van de moeder, dat besef ik echt wel. Zeker omdat ze aangeeft dat ze nog van hem houdt. Dan is het heel erg lastig om voldoende afstand te bewaren en niet vanuit gekwetste gevoelens te handelen. Maar op basis van wat ik hier van haar lees denk ik dat ze dat heel goed kan.

Ik zeg niet dat moeder dit moet besluiten. Maar als iemand zegt 'ik kan/wil nu geen rol spelen in het leven van mijn kind want drugs hebben meer prioriteit', dan kun je niet na vijf of tien jaar aankomen met 'hoi ik heb mijn leven gebeterd en nu wil ik erkenning, gezag en een omgangsregeling'. Een beperkte rol kan ook in de eerste jaren. Maar wel op voorwaarden van de moeder. En dat betekent (voor mij) in ieder geval 1. niet samenwonen, 2. niet onder invloed bij/met kind, 3. betrouwbaarheid tonen in afspraken.

Ik denk ook dat TS echt wel een goede moeder gaat zijn hoor. Maar voor dit moment zou ik de verwachtingen van ex bijstellen naar nul en alles wat hij wel doet als een positieve verrassing zien.

MamaE schreef op 05-04-2022 om 17:33:

[..]

Ik zeg niet dat moeder dit moet besluiten. Maar als iemand zegt 'ik kan/wil nu geen rol spelen in het leven van mijn kind want drugs hebben meer prioriteit', dan kun je niet na vijf of tien jaar aankomen met 'hoi ik heb mijn leven gebeterd en nu wil ik erkenning, gezag en een omgangsregeling'. Een beperkte rol kan ook in de eerste jaren. Maar wel op voorwaarden van de moeder. En dat betekent (voor mij) in ieder geval 1. niet samenwonen, 2. niet onder invloed bij/met kind, 3. betrouwbaarheid tonen in afspraken.

Ik denk ook dat TS echt wel een goede moeder gaat zijn hoor. Maar voor dit moment zou ik de verwachtingen van ex bijstellen naar nul en alles wat hij wel doet als een positieve verrassing zien.

Aha. Wel een beetje eens ja. Beperkte rol zolang hij zijn zaakjes/leven niet op orde heeft lijkt mij logisch. Erkenning ook op latere leeftijd nog in het belang van het kind zijn (erven, bijvoorbeeld) maar daar hoeft niemand op vooruit te lopen. Omgangsregeling lijkt mij ook later prima op te zetten. Beter laat dan nooit. Áls hij zijn leven heeft gebeterd. 

niet_rechts schreef op 05-04-2022 om 16:10:

[..]

Echt, wat de vliegende fuck. Iedere post heb jij het nogal druk om vader vrij te pleiten en TO schuld in de schoenen te schuiven en dit is weer zo'n passende lulkoekredenering van jou die precies in dat straatje past. Waarom reageer jij hier de hele tijd en ben je zo bezig met het claimen van dit topic en het doordrukken van jouw visie alsof dat de waarheid is? Open je eigen topic om je issues met vrouwen te adresseren, maar stop met TO framen en beschuldigen op haar topic.

Dacht al dat ik de enige wat die me hier aan irriteerde. Als je ook maar waagt om iets kritisch te zetten over die flierefluiter (partner van TO), dan ben je aan het stoken en polariseren zogenaamd. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

05-04-2022 om 19:55

A12345 schreef op 05-04-2022 om 19:45:

[..]

Dacht al dat ik de enige wat die me hier aan irriteerde. Als je ook maar waagt om iets kritisch te zetten over die flierefluiter (partner van TO), dan ben je aan het stoken en polariseren zogenaamd.

Ik word gewoon boos als mensen hier TO een schuldgevoel proberen aan te praten. Zó laag en gemeen en onterecht. Als iemand hier een grote pluim verdient, is het TO.

Catwoman

Catwoman

05-04-2022 om 21:44 Topicstarter

Jonagold schreef op 05-04-2022 om 16:58:

[..]

Fijn voor jou en voor hun dat het contact er wel is! Voor hun ook een lastige situatie. Kan zijn middelengebruik en/of terugval te maken hebben met het overlijden van zijn moeder? Je kunt dat niet voor hem oplossen, verdriet moet iedereen op zijn eigen manier verwerken, maar het kan wel helpen verklaren waarom hij zoveel moeite heeft met het loskomen van zijn verslaving. Dan hoop ik intens dat hij op een dag toch tot inkeer komt en aan zichzelf gaat werken. Jij kunt daarin niet veel anders doen dan blijven herhalen dat hij welkom is als vader, maar dat hij wel nuchter moet zijn om omgang met jullie kind te kunnen hebben. Dat jij op hem moet kunnen vertrouwen en dat dat alleen kan als hij laat zien dat hij te vertrouwen is. Praatjes vullen geen gaatjes... Dus je verwachtingen uitspreken, wat verwacht je van hem, met concrete voorbeelden, maar geen verwachtingen hebben, alleen hoop. Volg je me nog ?

En oei, als hij zelf het contact afhoudt kun je dus van zijn familie ook geen positieve invloed verwachten. Wat een verdrietige situatie. Ik wens je veel geduld en wijsheid, en zorg vooral goed voor jezelf. Wat er ook gebeurt, jij moet overeind blijven in dit gedoe.

Gaat het goed met je? Fysiek natuurlijk maar ook geestelijk? Kun je dit allemaal een beetje handelen? Het is niet gek om hier ondersteuning bij te vragen via de huisarts. Ook al zijn je vrienden en familie er voor je, het is soms fijn om een buitenstaander het verhaal te kunnen vertellen. Ook goed dat je naar die bijeenkomst gaat. Kennis omtrent verslaving is heel belangrijk voor de omgeving. Dat helpt je sterk(er) te worden ten opzichte van hem, realistisch te zijn in wat je kunt verwachten. Lotgenotencontact kan ook erg fijn zijn.

Hele dikke knuffel

Met mij gaat het wel redelijk. Met de zwangerschap gaat het goed en lichamelijk heb ik geen klachten. Alleen nu erg verkouden. Geestelijk gaat het ook nog wel redelijk. Ik heb al hulp van een praktijkondersteuner van de huisarts en ook van siriz dus dat is wel fijn. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

05-04-2022 om 21:51

Catwoman schreef op 05-04-2022 om 21:44:

[..]

Met mij gaat het wel redelijk. Met de zwangerschap gaat het goed en lichamelijk heb ik geen klachten. Alleen nu erg verkouden. Geestelijk gaat het ook nog wel redelijk. Ik heb al hulp van een praktijkondersteuner van de huisarts en ook van siriz dus dat is wel fijn.

Ik lees dat het nu geestelijk wel redelijk gaat met je, fijn. En dit is niet om vervelend te doen, maar lees je eens in over kopp/kov kinderen. Dat is namelijk wel iets waar je mee te maken krijgt als je ex verslaafd blijft of steeds terugvallen heeft, en grote consequenties kan hebben voor het kind. 

https://www.trimbos.nl/kennis/kopp-kov/

heb je gisteren nog een gesprek met hem gehad? Heeft hij zich aan die afspraak gehouden? 

Catwoman

Catwoman

06-04-2022 om 18:38 Topicstarter

duizel schreef op 06-04-2022 om 07:12:

heb je gisteren nog een gesprek met hem gehad? Heeft hij zich aan die afspraak gehouden?

Ik had het afgezegd omdat ik me niet lekker voelde. Ik heb hem vanavond wel even gebeld om te praten. Ik heb gezegd dat hij op dit moment niets van mij kan verwachten en dat ik geen dingen kan beloven. Dat ik wel contact wil houden en af en toe wil afspreken. En dat hij zelf aan de slag moet met het stoppen met blowen. Dat ik me nu voornamelijk wil richten op de zwangerschap

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.