Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op
liora

liora

24-10-2008 om 13:17

Vitaminen

Hoi,

Ben net een seconde zwanger, en vraag me af of ik nu beter een soort vitaminepreparaat kan slikken? Ik zag bij de Hema twee soorten: eentje met foliumzuur, vitamine D en heel veel visolie. En eentje met normale visolie dosis. Verder zat er ook nog vitamine c in en ijzer geloof ik.
Op zich lijkt me alleen foliumzuur en vitamine d wel genoeg, bestaat er een pil met die twee erin?

Liora

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Speciaal voor zwangeren?

Je moet in elk geval een preparaat nemen dat speciaal voor zwangeren geschikt is, anders kan het zijn dat je teveel vitamine A binnenkrijgt en dat kan nare gevolgen hebben.

Ik zou ook denken: foliumzuur en vitamine D (en ijzer misschien ook wel) is wel genoeg.
En dan gewoon af en toe een haring eten, reuze gezond joh.

Zelf slik ik 'vitaal zwanger' van Kruidvat. Ik heb niet de indruk dat ik daar waanzinnig vitaal van word, ik had wel een beter Hb dan ik normaal gesproken heb.

groeten,

Temet

Apolline

Apolline

24-10-2008 om 16:23

Multivitaminepreparaat aanbevolen voor zwangeren

Hoi,
In de medische literatuur wordt beschreven dat het innemen van een multivitamine (met foliumzuur), de kans doet afnemen dat je kind een aantal vormen van kanker krijgt (leukemie, kinder hersentumoren, neuroblastoom). En mogelijk dat het ook de kans op aangeboren afwijkingen kan doen verminderen (naast alleen het protectieve effect van foliumzuursuplementatie), maar ik heb de literatuur daarover niet uitgebreid bekeken.
Ik zou het dus wel doen, en dan inderdaad zoals Temet aangeeft een multivitamine preparaat nemen dat geschikt is voor de zwangerschap (om overdoseringen van vitamines te voorkomen).
Een goede zwangerschap gewenst met een gezond babietje als uitkomst!
Apolline

PS voor geinteresseerden, hier de links:
Pubmed: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez
zoeken op:" Bollano AND Koren "
voor deze artikelen:

1: Goh YI, Bollano E, Einarson TR, Koren G.
Prenatal multivitamin supplementation and rates of pediatric cancers: a
meta-analysis.
Clin Pharmacol Ther. 2007 May;81(5):685-91. Epub 2007 Feb 21. Review. PMID: 17314929

2: Goh YI, Bollano E, Einarson TR, Koren G.
Prenatal multivitamin supplementation and rates of congenital anomalies: a meta-analysis.
J Obstet Gynaecol Can. 2006 Aug;28(8):680-9. Review.
PMID: 17022907

Irene

Irene

25-10-2008 om 15:00

Ik slik

Gravitamon. Dat is speciaal samengesteld voor als je zwanger bent (of wilt worden) en voor als je borstvoeding geeft. Ik voel me er goed bij en sinds ik dit slik (is tweede zwangerschap dat ik het slik) blijft ook mijn Hb beter (er zit namelijk ook ijzer in, naast foliumzuur, vitamine D en nog een hele reeks vitaminen en mineralen).
Oh en Liora: nog hartelijk gefeliciteerd met je zwangerschap!! Leuk hoor, ik ga je zeker volgen (heb je nog wel eens mijn verhaal verteld in draadjes waarin je aangaf te twijfelen over een tweede, ik heb destijds ook gekozen voor een tweede kind ondanks dat ik alleenstaand was. Inmiddels ben ik niet alleenstaand meer en volgende week komt baby nummer 4!), Heel veel sterkte en vooral geluk met alles.

liora

liora

25-10-2008 om 18:48

Irene

Hoi Irene,

Herinner me je verhaal nog goed! Dank voor felicitaties en jij ook met nummer 4. Spannend hoor.

Ik blijf jou ook volgen!

Liora

Juul M

Juul M

26-10-2008 om 02:56

Gezond eten

Het enige wat ze aanraden om te slikken is foliumzuur, en daar zou je eigenlijk al 3 maanden voor je zwangerschap mee moeten beginnen maar het kan geen kwaad nu te beginnen. Het verminderd de kans op neurologische afwijkingen met 75% geloof ik. Later in zwangerschap hebben sommige vrouwen ijzertabletten nodig. Verder zolang je gezond eet met groenten en fruit krijg je genoeg binnen. Alles wat teveel binnenkomt gaat er toch weer uit (sommigen dan). Maar als je je beter voelt met vitamines koop dan de speciale zwangerschaps vitaminen, anders zit er teveel vitamine A in. Calcium en Magnesium is ook aan te raden als je geen melkproduct eter bent.

Juul

liora

liora

26-10-2008 om 08:38

Vit d

Hoi Juul,

IJzertekort heb ik niet snel, foliumzuur slik en slikte ik braaf. Vitamine D lijkt me de komende maanden erg moeilijk om genoeg van binnen te krijgen, want de dagen worden korter en er is minder zon. Lijkt me dus geen overbodige luxe.
Ik ga inderdaad wel een pil kopen voor zwangeren.

En volgens mij plas je teveel alleen maar uit van vitamine c.

Liora

Roos

Roos

27-10-2008 om 00:43

Liora!

Gefeliciteerd, wat een heerlijk nieuws! Al je draadje met je twijfels gevolgd, en vind het heerlijk voor je dat je nu zwanger bent.
Veel geluk
Liefs Roos

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.