Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Vliezen die 'zomaar' breken

Gewoon uit nieuwsgierigheid....
Mijn eerste bevalling begon na wat gerommel overdag, onregelmatige weeën en vervolgens 12 uur ontsluitingsweeen. Bij 6 cm ontsluiting heeft de verloskundige mijn vliezen gebroken.

Ik ben nu 30 weken zwanger en maak voor werk eens per week een lange treinreis naar uithoeken van het land. Hoe groot zou nu de kans zijn dat je vliezen op een gekke plek breken, zoals in de trein? Of kondigen baby's zich toch pas aan als moeders veilig thuis is? Ik hoop het laatste .
Kennen jullie verhalen van bevallingen die starten op gekke en ongelegen plekken?

En oh ja, baby moet sowieso nog een tijdje blijven zitten, in elk geval tot na de verhuizing. Ik hoop dat hij meeleest...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nicky Lohs

Nicky Lohs

07-01-2013 om 19:02

Mijn vliezen zijn 3 x spontaan gebroken. De eerste keer toen ik sliep. De 2e keer lag ik al in het ziekenhuis. De 3e keer zat ik op school. Toen had ik echter een scheurtje bovenin waardoor ik thuis op de wc pas echt vruchtwater verloor.

Het kan, maar ik zou me er geen zorgen over maken. Het ergste wat kan gebeuren is dat er iets nat wordt

Het ergste

Lijkt mij dat een weeenstorm daarna losbreekt.. Ik was er na spontane vliezenbreuk binnen 40 minuten bijvoorbeeld

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-01-2013 om 20:15

Een tip

Gewoon gaan liggen. En dan komt de rest vanzelf wel. Je zit hier in Nedeland, zo uitgestorven is het hier niet. Dus mochten je vliezen breken in de trein, of de supermarkt of waar dan ook, die ambulance weet je echt wel te vinden.

Bij mijn 3e braken mijn vliezen trouwens spontaan met 37 weken. En ik lag in bed. En daar ben ik dus maar gebleven. Heel relaxt de verloskundige gebeld, die heel relaxt langs kwam, mij een keer of 3 een beetje zag rillen en toen constateerde dat ik volledige ontsluiting had. Amper een wee gehad. Het is dat het zo snel ging, maar eigenlijk was het de meest relaxte bevalling die ik gehad heb.

krin

krin

07-01-2013 om 21:05

Kans

Voorzover ik kan vinden begint slechts ongeveer 10% van de bevallingen met spontaan brekende vliezen (ik hoor daar altijd glasgerinkel bij, maf).
De kans is dus best klein. Ik heb er zelf ook geen ervaring mee, de mijne moesten ook bij al flinke ontsluiting met geweld kapotgemaakt worden.
Wel ken ik een geval van brekende vliezen waarna vervolgens bijna een week niets van belang meer gebeurde, dat was erg vervelend.
Mijn zus had overigens bij de tweede en derde de ervaring dat de bevalling pas echt doorzette toen de oudere kinderen waren weggebracht of opgehaald en het huis leeg was. Dus misschien hebben die zuigelingen inderdaad de gave het prettigste moment af te wachten.
Ik hoop dus voor je dat je vliezen niet breken, en je kind zich pas bij het uitpakken van de laatste verhuisdoos meldt. Succes met de laatste loodjes!

Vic

Vic

07-01-2013 om 21:49

Bij de praxis

Een vriend van mij was met zijn (34 weken) zwangere vriendin bij de Praxis. Op een gegeven moment was vriendin naar het klantentoilet en dat duurde en duurde maar. Toen ze terugkwam reageerde hij geïrriteerd waarop zij zei dat de vliezen waren gebroken. Dus zij met klusspullen en zonder koffertje richting ziekenhuis waar twee uur later de baby werd geboren. Veel te vroeg, maar helemaal gezond Bij hun tweede braken haar vliezen en heeft het nog 24 uur geduurd voor de baby er was.

Twee keer in bed, een keer in de keuken

Bij mijn eerste braken de vliezen 's nachts in bed. De weeen begonnen meteen. Bij de tweede braken ze terwijl ik aan het koken was. Ik had nog helemaal geen zin om te bevallen, we hebben eerst gegeten en een filmpje gemaakt van dochter die tegen de baby in de buik praat, toen ben in gaan douchen. Toen de weeen halverwege de avond begonnen was de bevalling in twee uurtjes gepiept. Bij de derde bevalling braken de vliezen ook 's nachts in bed. Ik moest in het ziekenhuis bevallen, de weeen begonnen pas toen ik daar was. Die bevalling duurde maar een goed uur.

Ik denk dat de meeste bevallingen beginnen als de moeder er enigszins klaar voor is. Dat het pas doorzet als je 'veilig' bent.

skik

Maanve

Maanve

08-01-2013 om 10:36 Topicstarter

Worstcase...

Hmmm, wat Vic beschrijft van vliezen breken in de Praxis en vervolgens binnen twee uur een baby is mijn worstcase scenario. Gezien de duur van bevalling 1, vanwege ks nu in het ziekenhuis moeten bevallen, reken ik op de een of andere manier niet op zo veel spoed. Maar ergens zit ik ook niet meer oz rustig in de trein als ik ver van huis ben!
En ik geloof ook wel in wat skik zegt dat een baby (tenzij bij complicaties) pas komt als het 'veilig' is. Als voorbeeld mijn schoonzus wiens vliezen braken terwijl de aannemer de deur achter zich dichttrok nadat een verbouwing was afgerond. Leuk in elk geval om de verschillende ervaringen te lezen!

Sneeuwitje

Sneeuwitje

08-01-2013 om 17:45

Bij de eerste

braken mijn vliezen thuis, maar we wisten het niet zeker (verloor kleine beetjes). Schoonfamilie was toen net onderweg naar ons. VK kwam toen ze net binnen waren en wist het ook niet, dus stuurde ons door naar het ziekenhuis, konden we fijn de familie weer de deur uit bonjouren, wetend dat de bevalling aanstaande was (wat we niet zo prettig vonden). UIteindelijk bleek er idd. een scheurtje in de vliezen te zijn, de bevalling begon pas tegen 5 uur in de morgen en ik ben pas nog een dag later 's morgens om 10 uur bevallen.

Bij de tweede ben ik ingeleid na een nachtje ziekenhuis, 's nachts is er ook een scheurtje ontstaan in de vliezen, maar ze hebben ze vervolgens volledig gebroken. Toen wist ik pas echt wat dat was, bij de eerste niet, ik had echt het gevoel dat ik incontinent was, zo liep ik leeg...! Gelukkig niet op een vreemde plek

Sneeuwitje

Yaron

Yaron

08-01-2013 om 21:18

Vier keer

Ik ben vier keer bevallen en alle keren zijn de vliezen bij 6/7 cm ontsluiting gebroken, waarschijnlijk had ik bij de jongste een scheurtje in de vliezen, maar dat had ik niet door. Bij de tweede en jongste had ik nadat de vliezen doorgeprikt waren 2 hele heftige weeën al volledige ontsluiting.
Dat de bevalling pas begint als je er klaar voor bent ging bij de jongste twee niet op, beide keren was ik er nog niet klaar voor, de jonste kwam met 37 weken en de wieg zat nog in het plastic.

jeltje

jeltje

08-01-2013 om 21:42

Tijd zat

Bij mijn eerste braken de vliezen toen ik s avonds net in bed stapte, vrijdagavond. De woensdag daarop, bijna 100 uur later, had ik nog steeds geen wee gehad en is zoon met ks geboren. Het hoeft dus niet zo snel te gaan...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Yaron

"Dat de bevalling pas begint als je er klaar voor bent ging bij de jongste twee niet op, beide keren was ik er nog niet klaar voor, de jongste kwam met 37 weken en de wieg zat nog in het plastic."

Ik zei ook niet klaar maar veilig. Toen mijn tweeling met 33 weken geboren werd was ik en waren de baby's ook nog echt niet klaar, ik had nog niet eens twee bedjes en mijn keukenverbouwing was nog in volle gang. En bovenal waren de baby's nog niet af. Maar wat ik bedoelde met veilig, is dat de bevalling meestal niet doorzet als de moeder zich ergens bevindt waar bevallen niet echt handig is. Al breken je vliezen in de trein in Boerenkoolstronkeradeel, dan heb je grote kans dat er geen weeen komen tot je thuis bent.

skik

Gaan liggen?

Bij de 2e braken mijn vliezen 5 dagen voordat ik beviel van dochter. Denk toch niet dat ik 5 dagen ben blijven liggen.
Ik zou een verschoning meenemen als je daar bang voor bent.

Nicky Lohs

Nicky Lohs

10-01-2013 om 00:04

Annej

Als je zeker weet dat je kind is ingedaald kun je vast wel rondlopen met gebroken vliezen.

Mijn kind was niet ingedaald. Het ritje van 5 minuten naar het ziekenhuis, zittend in de auto, is hem bijna fataal geworden. Dus als nu mijn vliezen breken ga ik liggen en sta ik pas weer op als mijn baby geboren is. Ook al is dat in de trein naar boerenkoolstronkeradeel

Voor de pinautomaat

Mijn bevallingen begonnen alledrie met gebroken vliezen. De eerste keer voor de pinautomaat......plotseling stond ik in een enorne plas. Gelukkig stond er geen rij Was nog geen 37 weken dus moest naar het zh. Waar de eerste uren niets gebeurde. Werd naar huis gestuurd, waar mijn 1e weeënstorm losbrak. Hoei! Een ervaring om nooit te vergeten za'k maar zeggen.
Maar het gaat bij iedereen anders en jouw kleintje blijft vast nog een tijdje lekker zitten, Maanve. Ik herinner me wel nog dat het voor mij niet goed voelde om na 36 weken nog de stad uit te gaan. Niet rationeel, gewoon een sterk gevoel.

Maanve

Maanve

10-01-2013 om 11:37 Topicstarter

Ik hoop het

Wat skik schrijft: 'Al breken je vliezen in de trein in Boerenkoolstronkeradeel, dan heb je grote kans dat er geen weeen komen tot je thuis bent.'

Dat hoop ik. Maar dan iets als; breken je vliezen tijdens een verhuizing, of terwijl je in je oude huis woont terwijl je nog moet verhuizen, dan zet het niet door.... En dan hoeven echt nog niet alle verhuisdozen uitgepakt te zijn, maar als we maar verhuisd zijn (verhuisdag is met 35 weken) en enigzins geinstalleerd. En dat zoon een beetje gewend is op het nieuwe kdv. Alle puntjes op de i komen dan wel.

Eigenlijk baal ik ook gewoon van onze planning, waar we overigens zelf niet zoveel over te zeggen hadden omdat de kopers van ons huis er snel in wilden. Het voelt zo onrustig dat er nog geen kastje is met babykleertjes, de box nog bij mijn ouders op zolder, etc. Het liefst had ik alle spulletjes al verzameld. Nou ja, gewoon rustig blijven. Stress is niet goed voor de baby .

Komt wel goed

En al wordt de baby geboren terwijl je nog tussen de verhuisdozen zit... Vervelend, want je hebt het liefste dat alles helemaal klaar is, maar het vindt vast allemaal zijn weg wel.

Toen mijn tweeling thuis uit het ziekenhuis kwam lag mijn keuken vanwege een mislukte verbouwing in puin, hadden we nog niet eens de vergunning voor de dakkapel binnen die we met 2 maanden zwangerschap aangevraagd hadden waardoor we maar twee slaapkamers hadden voor zes personen en waren we de schroeven kwijt van het enige ledikantje wat we hadden. Maar ook in de reiswieg op de grond ging het best. Toen de keukenmuur opnieuw, maar dan recht, weggebroken moest worden ben ik bij mijn moeder gaan zitten met de baby's vanwege het stof en de herrie. En toen de zolderverbouwing klaar was tegen de tijd dat ze bijna een jaar waren was het dubbel genieten van de ruimte en de nieuwigheid (en onze eigen slaapkamer weer alleen van ons!). Ideaal is het allemaal niet, en tijdens nesterdrang zie je perfectie als noodzaak, maar als het eenmaal zover is komt het ook in mindere omstandigheden wel rond.

skik

Fransien

Fransien

10-01-2013 om 12:35

Bij de verloskundige

De eerste keer was het een klein scheurtje en ontstond het bij de vk, en ik maar denken dat ik ineens incontinent geworden was. Het was meconiumhoudend en ik zat al op 40+een beetje dus ik mocht direct door naar het ziekenhuis voor een inleiding.
De tweede keer zijn de vliezen door de vk gebroken bij 5 cm.
De derde keer heeft dochter haar vliezen kapotgetrapt met 36+veel omdat ik eindelijk wilde liggen en niet van plan was te gaan lopen of strijken (mevrouw had zo haar voorkeuren, ik heb avonden staan strijken bij tijden).
De vierde keer was het net voor de wc...
Ik heb wel gemerkt dat als ik niet rustig was er geen bevalling doorzette, gebroken vliezen of niet, dus mijn kinderen zijn niet op onmogelijke plekken geboren.

Valkyre

Valkyre

11-01-2013 om 00:26

Maanve

Ja, dat rommelige is heel vervelend en onrustig, zo vlak voor de uitgerekende datum, dat snap ik heel goed. Hier is het door de drukte met Valkyreman's werk (en tot voor kort ook nog het mijne...) ook maar mondjesmaat tot voorbereidingen gekomen. Mijn indrukwekkende 1 centimeter onsluiting heeft Valkyreman eindelijk ertoe aangezet ons bed te verhogen ivm de kraamzorg, en de box, kinderwagen en maxicosi van zolder te halen...

Maar het komt vast goed. Ik geloof er heilig in dat de weeen pas komen/doorzetten als de moeder daar rust voor heeft. Of misschien geloof ik dat wel omdat ik het wiegje nog moet opmaken, haha...

Valkyre

Asa Torell

Asa Torell

11-01-2013 om 11:56

Andersom werkt het in elk geval niet

De laatste keer had ik met iets meer dan 36 weken alles klaarstaan en de opvang geregeld, oa. naar aanleiding van vroeg geboren kinderen in de omgeving. En de info dat je op oudere leeftijd (ik was zowat 39) meer kans hebt op voortijdig bevallen.
Maar mooi dat kind tot 42 weken - 1 dag bleef zitten en dat laatste alleen maar omdat de vk de vliezen heeft gebroken zodat ik geen zkh + inleiding hoefde. De spullen zaten alweer helemaal onder het stof .

Urine/vruchtwater

ik zal nooit meer het gezicht van mijn man vergeten hoe hij keek toen de verpleegkundige mijn kraamverband begon te besnuffelen, omdat wij twijfelden of het urine of vruchtwater was.

jeltje

jeltje

12-01-2013 om 09:58

Planning kan slechter

Zoals bij ons..
Verhuizing gepland met 37 weken, en met ruim 35 weken werd ik opgenomen. Oude huis nooit meer gezien, dat vond ik wel erg! Met ruim 36 weken werd ik ingeleid, maar omdat het toen toch nog 6 dagen duurde lag ik uiteindelijk op de verloskamer op de verhuisdag. Kind werd uiteindelijk 2 dagen daarna geboren.
Een groep vrienden (van wie ik het niet had verwacht), had intussen allemaal noodplannen klaar. Oudste zoon kon naar gezin a, ik en baby een paar dagen naar gezin b, een hele club stond klaar om na de verhuizing het huis klaar te maken zodat ik snel naar huis kon.
Uiteindelijk kwam ik pas 10 dagen na de bevalling thuis, en baby nog wat later. Het was net zo'n makeover programma: ik kwam in een volledig ingericht huis, en in iedere kamer barstte ik in huilen uit omdat het zo mooi was.
Kortom, ideaal was het allemaal niet, maar het komt wel goed!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Valkyre

Valkyre

20-01-2013 om 13:21

Maanve

Hoe is het nu met je? Hoe ver was je ook alweer? Ik hoop dat je je goed voelt.

Valkyre

Maanve

Maanve

21-01-2013 om 12:59 Topicstarter

Valkyre, goed

Ha Valkyre, leuk dat je ernaar vraagt. Het gaat in principe goed hier, afgezien van wat reguliere kwalen zoals maagzuur en kramp in mijn kuiten 's nachts. Heel fijn .
Ik ben nu op weg naar de 33 weken en kan mijn werk gelukkig flexibel indelen. Vanmorgen wel door de sneeuw geploegd, maar morgen dan weer thuis werken. Ik kijk ernaar uit om met verlof te gaan. Verder hik ik nog tegen onze komende verhuizing aan. Met 35 weken zouden we redelijk georganiseerd in het nieuwe huis moeten zitten. Ik hoop het maar... Voorlopig leef ik mijn nesteldrag uit op de verhuisdozen en kastjes en laatjes opruimen. Is het gemis van een babykamer in het huidige huis toch nog ergens goed voor.
Jij ook heel veel sterkte de komende tijd. Valkyre-baby zou er dus deze week wel moeten zijn!

Valkyre

Valkyre

21-01-2013 om 13:42

Verhuizen

...en dat in die sneeuw! Ik hoop dat jullie snel gesettled zijn, en dat je dan nog een paar weekjes rustig op de bank kunt zitten voor de baby komt. Sterkte hoor!

(Wat mij na een verhuizing altijd zo opvalt: wat kan er veel weg eigenlijk! Dat houdt het huishouden dan de eerste maanden in het nieuwe huis weer overzichtelijk...)

Valkyre

Maanve

Maanve

22-01-2013 om 10:21 Topicstarter

Weggooien

Het weggooien van spullen is wel heerlijk ja, met een kritische blik door het speelgoed, de vriezer leegeten, boeken die ik zeker weten niet meer ga lezen weggedaan. Het geeft veel ruimte om weg te doen en ik geniet van de groeiende wand met gevulde verhuisdozen. Nu dat nieuwe huis heeeeel opgeruimd laten .
Sterkte vandaag!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.