Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Wat geef je bij een genderreveal als cadeautje?

Nick90 schreef op 02-10-2025 om 19:13:

Nou sorry hoor maar wat een zure reacties. Het gaat hier over een eerste kindje, niemand hoopt überhaupt op een bepaalde gender of is teleurgesteld als het kindje de andere gender blijkt te zijn, gewoon twee mensen die een eerste kindje krijgen en altijd al alles groots aanpakken. Mijn vraag was ook niet wat viaforum ervan vind maar tips voor cadeautjes en die heb ik gelukkig ook een paar gelezen en wat aan gehad. En alcohol/snoep/taart en prullaria, really? Leef en laat leven zou ik zeggen.

Dit inderdaad. Nederland heeft van oudsher geen cultuur van zaken uitbundig vieren, we hebben ook weinig feestdagen t.o.v. andere landen. Nu dat verandert door invloeden uit andere landen, sociale media etc vindt de een dat wel leuk en de ander niet. Dat kan en mag. Maar inderdaad; leef en laat leven, zo moeilijk is dat niet. Geniet van het feest!

Temet schreef op 02-10-2025 om 19:34:

Ik neem aan dat die mensen gewoon iets zeggen als 'sorry, we kunnen die dag niet', zonder verdere uitleg. Dan stoot je ook niemand voor het hoofd

Maar voor wie kom "je" dan niet? Voor jezelf? Omdat je het eerder mis hebt zien gaan bij anderen? Waar bescherm je jezelf dan tegen en wat levert het jou op om niet te gaan en wat levert het de ander op als je niet gaat en ook je principe niet deelt?

Iemand wil iets vieren met je, jij vindt dat misschien te vroeg, maar 'wegblijven' maakt daarin toch geen verschil? 

Miepjecody schreef op 02-10-2025 om 09:15:

[..]

Maar waarom moet je op zon gender dinges alcohol hebben dan?

waarom niet? buiten dat ik het hele gender reveal verhaal onzin vind?

CharlieB schreef op 03-10-2025 om 09:27:

[..]

Maar voor wie kom "je" dan niet? Voor jezelf? Omdat je het eerder mis hebt zien gaan bij anderen? Waar bescherm je jezelf dan tegen en wat levert het jou op om niet te gaan en wat levert het de ander op als je niet gaat en ook je principe niet deelt?

Iemand wil iets vieren met je, jij vindt dat misschien te vroeg, maar 'wegblijven' maakt daarin toch geen verschil?

Dat vind ik een interessante opmerking: wat wordt er gevierd bij een gender reveal? Het is toch een onthulling, niet de 'viering' dat het een jongen danwel een meisje wordt? Of gaat het feestje alleen door als het een jongen (/meisje) is?

Gewoon nog steeds oprecht verbaasd.

En een feestje willen geven is altijd prima hoor, wat voor reden je er ook voor hebt

Jesse_1 schreef op 03-10-2025 om 10:58:

[..]

Dat vind ik een interessante opmerking: wat wordt er gevierd bij een gender reveal? Het is toch een onthulling, niet de 'viering' dat het een jongen danwel een meisje wordt? Of gaat het feestje alleen door als het een jongen (/meisje) is?

Gewoon nog steeds oprecht verbaasd.

En een feestje willen geven is altijd prima hoor, wat voor reden je er ook voor hebt

Ja geen idee eigenlijk. Vieren dat bekend is wat het wordt? Het concept snap ik ook niet zo goed, maar als er een zaaltje wordt gehuurd en er een open bar is dan klinkt het als een viering. 

Maar mijn zelfde opmerking geldt natuurlijk voor de babyshower waar hetzelfde over gezegd wordt mbt 'te vroeg'. 

Het gaat mij vooral om de 'ik vind het te vroeg dus ik kom niet'. Of het dan een viering of een onthulling is maakt dan volgens mij niet zo uit

Temet schreef op 02-10-2025 om 15:32:

[..]

Ik betwijfel of het in de cadeau's zit. Volgens mij is er gewoon een tendens om steeds meer leukigheidjes te verzinnen en de door andere verzonnen leukigheidjes steeds verder door te ontwikkelen. Vroeger had je, als een baby werd geboren, kraambezoek. Toen kwamen er mensen die bedachten dat het handiger was om al dat kraambezoek in éen keer af te handelen, et voilà, het kraamfeest was geboren. Toen werden die dingen steeds groter. Ik zag op een gegeven moment ergens een artikel (dit is ook al meer dan 15 jaar geleden) over leuke zelfgemaakte decoraties voor je kraamfeest. Alsof je daar zin en tijd voor hebt, met een verse baby . Iemand bedenkt dat het leuk is het geslacht van de nog ongeboren baby bekend te maken. Iemand anders bedenkt dat daar iets feestelijks omheen moet (cake met blauwe of roze vulling). De volgende bedenkt dat het nog feestelijker kan en maakt er een happening van. En na enige tijd krijg je dit soort kolder met 'open bar'.

Maar je ziet dit ook op andere plekken. Je kan aan het eind van het schooljaar je kind een stukje zeep voor de juf meegeven. Maar je kan ook ingewikkelder doen, met klasseouders die dan apart geld gaan inzamelen voor een cadeau voor de juf namens de hele klas, en dan moeten de kinderen ook nog individueel wat doen enzovoort enzoverder. Verzin verder zelf je eigen voorbeelden over uit de hand gelopen 'feestelijkheden' door het jaar heen.

Zo jagen we elkaar collectief een zenuwinzinking in, en belasten we de aardkloot met nog meer nutteloze consumptie. Denk ik dan, een tikje vermoeid ...

Tja zo ervaart iedereen het anders. Ik ervaar het niet als " uit de hand gelopen" en " nutteloos" maar juist als er leuk en waardevol. En krijg er gelukkig ook geen zenuwinzinking van en ken ook niet echt mensen waar dat bij speelt, al zullen ze er ongetwijfeld zijn. Dat de een het niet leuk vindt wil niet zeggen dat een ander het dan niet mag doen. 

Wat anderen doen mogen ze idd zelf weten. Maar ik kan van een gender reveal idd niet warm of koud worden.
Ik vind het net zoiets als vieren dat je met je afstudeerscriptie gestart bent. Prima, fijn voor je, maar dan kom ik nog niet met toeters en ballonnen. Als je je diploma hebt, dat vind ik reden voor taart en champagne.
Maar ik ben van origine een noorderling, misschien speelt dat mee

Temet schreef op 02-10-2025 om 15:32:

[..]

Ik betwijfel of het in de cadeau's zit. Volgens mij is er gewoon een tendens om steeds meer leukigheidjes te verzinnen en de door andere verzonnen leukigheidjes steeds verder door te ontwikkelen. Vroeger had je, als een baby werd geboren, kraambezoek. Toen kwamen er mensen die bedachten dat het handiger was om al dat kraambezoek in éen keer af te handelen, et voilà, het kraamfeest was geboren. Toen werden die dingen steeds groter. Ik zag op een gegeven moment ergens een artikel (dit is ook al meer dan 15 jaar geleden) over leuke zelfgemaakte decoraties voor je kraamfeest. Alsof je daar zin en tijd voor hebt, met een verse baby . Iemand bedenkt dat het leuk is het geslacht van de nog ongeboren baby bekend te maken. Iemand anders bedenkt dat daar iets feestelijks omheen moet (cake met blauwe of roze vulling). De volgende bedenkt dat het nog feestelijker kan en maakt er een happening van. En na enige tijd krijg je dit soort kolder met 'open bar'.

Maar je ziet dit ook op andere plekken. Je kan aan het eind van het schooljaar je kind een stukje zeep voor de juf meegeven. Maar je kan ook ingewikkelder doen, met klasseouders die dan apart geld gaan inzamelen voor een cadeau voor de juf namens de hele klas, en dan moeten de kinderen ook nog individueel wat doen enzovoort enzoverder. Verzin verder zelf je eigen voorbeelden over uit de hand gelopen 'feestelijkheden' door het jaar heen.

Zo jagen we elkaar collectief een zenuwinzinking in, en belasten we de aardkloot met nog meer nutteloze consumptie. Denk ik dan, een tikje vermoeid ...

Het leven ontwikkelt zich, de tijd van vroeger was alles beter roept elke generatie wel eens.

Als mijn kind een feestje geeft, dan ben ik er. 

Wij hebben geleerd het leven te vieren omdat het zomaar over kan zijn en herinneringen blijven. We wachten dus niet tot het over of goed genoeg is.

Het moet geen kunstvorm worden om het plezier van een ander te overschaduwen denk ik en dat gebeurt hier in dit draadje wel. 

niks. Dat kind is nog niet eens geboren. En dan al cadeaus. Doe normaal. Komt er daarna ook nog een babyshower met bijbehorende cadeaus ?  En daarna kraamcadeau ook nog zeker? 
Ik zou die flauwekul sowieso overslaan  

Mick87 schreef op 03-10-2025 om 12:01:

niks. Dat kind is nog niet eens geboren. En dan al cadeaus. Doe normaal. Komt er daarna ook nog een babyshower met bijbehorende cadeaus ? En daarna kraamcadeau ook nog zeker?
Ik zou die flauwekul sowieso overslaan

ik heb ook nog iets gehoord over een push present. 

Temet schreef op 02-10-2025 om 22:46:

[..]

Niemand hier zegt volgens mij dat je dit soort bedenkingen met de aanstaande ouders moet delen hè, volgens mij maak jij dat ervan.

Overigens zegt ook niemand dat je de kans op een slechte afloop vergroot door zo'n feestje te houden.

Geen zin om alle posts door te spitten, maar ik snap die vraag van Nick wel. Als je hier stoer roept dat je niet zou gaan omdat je die feestjes onzin vindt want er kan nog van alles misgaan, dan is de vraag "zeg je dat ook tegen die ouders dan" toch niet raar.

Ik snap eigenlijk die feestjes ook best wel, als je verder in je zwangerschap nog in goede doen bent is een feestje best leuk en als de baby er eenmaal is dan heb je daar misschien wel veel minder zin in, allemaal volk over de vloer of een heel feest. En sommige mensen houden gewoon van een feestje. Je kan alles wel schrappen omdat het overbodig is, maar dan wordt het leven wel saai. De nadruk op gender vind ik persoonlijk wel wat onzinnig omdat het geslacht en gender zo zwaar neerzet maar goed, als anderen dat nou leuk vinden. Maar ik heb makkelijk praten, ik heb geen vrienden; Nick wel en dat is te prijzen.

Ik denk dat niemand zo'n feest afzegt wegens 'vinden we onzin'. Dan moet je wel heel uitgesproken principieel zijn. Meestal zeggen mensen dan 'we kunnen niet die dag'.

Bij heel principieel niet gaan, moet je die lijn ook doortrekken naar andere mensen. Stel dat je broer of zus zo'n feest houdt, ga je dan ook uit prinicipe niet? Gelukkig vindt mijn zus dit ook onzin (hoewel ze enorm van feestjes houdt), maar het zou me de familieruzie niet waard zijn.

Broadway schreef op 03-10-2025 om 12:32:

[..]

ik heb ook nog iets gehoord over een push present.

Dat is toch alleen voor de man om te geven? En alleen als het een jongen is. En goud is de traditionele keuze.

Ik houd niet zo van feestjes waarbij de gasten op kosten gejaagd worden en wat je ook moeilijk kunt afzeggen zonder smoes. Hier is een genderreveal partij ongebruikelijk, heb er zelf nog geen 1 gehad. Ik zou dan denk ik niks meenemen of een fles alcoholvrije wijn ofzo omdat ik 3x iets geven (aannemende dat er ook nog een babyshower komt) een beetje overdreven. 

Frisdrank1972 schreef op 03-10-2025 om 12:58:

[..]

Dat is toch alleen voor de man om te geven? En alleen als het een jongen is. En goud is de traditionele keuze.

ik heb oprecht geen idee en weet daarom ook niet wat traditioneel is. ik weet sinds kort dat het uberhaupt bestaat

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.