Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Wat regelen voor ik zwanger word (draagmoeder)


Bijtje82

Bijtje82

14-11-2022 om 12:04

MamaE schreef op 14-11-2022 om 11:49:

[..]

Mijn zus en ik hebben beide een andere peettante en peetoom en ze zijn geen van allen met elkaar getrouwd. Mijn ouders hebben nooit iets vast laten leggen bij de notaris. Als ze overleden waren, hadden die vier peetfamilieleden met elkaar moeten regelen waar wij dan zouden gaan wonen en wie de zorg op zich zou nemen.

Wij hebben voor onze dochter vast laten leggen dat mijn zus en zwager de voogdij op zich zullen nemen mochten wij onverhoopt overlijden. Onze dochter is niet gedoopt en ze heeft ook geen peettantes en peetooms, want dat vind ik een achterhaalde vorm van institutionele ongelijkheid binnen families.

Het kan best dat het een en het ander destijds in één adem genoemd is maar totaal los van elkaar stond hoor. Werkelijk geen idee. Is dan een aanname van mijn kant. 

Bijtje82 schreef op 14-11-2022 om 11:19:

[..]

Nou ja toch wel. Tenminste.. ik ben 12 jaar geleden gevraagd om peettante te worden voor mijn neefje. Dit is toen ook vastgelegd bij de notaris. Als hen beide dan iets overkomt dan krijg ik de zorg over hem.

Maar misschien staat het een wel los van het ander en leek het samen te hangen met elkaar. Ik had toen iig het idee dat die vraag en het vastleggen bij de notaris één zaak was.

Van origine zijn peetouders getuigen bij de doop van een kind en moeten ze erop toezien dat de ouders het kind katholiek opvoeden. Ook in mijn geval waren de peetouders niet met elkaar getrouwd. Het heeft ook geen enkele juridische status. Het kan natuurlijk zijn dat je die term gebruikt als je dingen laat vastleggen bij de notaris maar dan moet je erbij laten vastleggen wat daarbij dan wordt verwacht. Want van origine is er dus geen enkele wettelijke verplichting aan verbonden. 

Bel even met het ziekenhuis/fertiliteitskliniek waar je het embryo laat plaatsen. Zij kunnen je vaak precies uitleggen waar je aan moet denken.

Bijtje82

Bijtje82

14-11-2022 om 12:50

Mija schreef op 14-11-2022 om 12:43:

[..]

Van origine zijn peetouders getuigen bij de doop van een kind en moeten ze erop toezien dat de ouders het kind katholiek opvoeden. Ook in mijn geval waren de peetouders niet met elkaar getrouwd. Het heeft ook geen enkele juridische status. Het kan natuurlijk zijn dat je die term gebruikt als je dingen laat vastleggen bij de notaris maar dan moet je erbij laten vastleggen wat daarbij dan wordt verwacht. Want van origine is er dus geen enkele wettelijke verplichting aan verbonden.

Ik snap hem helemaal 😁 

En mijn zusje is niet eens gelovig, dus heeft het voor hen niet eens echt kerkelijke waarde. Kind is dus ook niet gedoopt.

Op je praktische lijstje: een nieuwe bril/lenzen, indien nodig. Het wordt afgeraden om een oogmeting te laten doen als je zwanger bent (of net zwanger bent geweest) omdat de hormonen je zicht kunnen beïnvloeden. 

Informeer eens bij je zorgverzekering hoe kraamhulp in deze situatie werkt.
Wat is verder je thuissituatie? Heb je een partner die in de loop van de zwangerschap en daarna extra dingen in het huishouden kan doen?

ZwangerschapsKleding wie betaalt dat? Arbeidsongeschikt na de zwangerschap, hoe doen jullie dat? 
Als je extra hulp nodig hebt tijdens zwangerschap, wie helpt je, hoe worden die kosten vergoed? 

Je zou misschien ook een doula kunnen nemen voor extra emotionele ondersteuning voor, tijdens en na de bevalling. Iemand die er echt voor jou is, jullie verhaal kent en in het oog houdt hoe het met jou gaat en wat jij nodig hebt. Medisch personeel en verloskundigen hebben daar toch echt) over het algemeen) minder tijd en oog voor. 
Mijn bevalling was ook anders dan anderen op emotioneel vlak (ivm herkenbaarheid hou ik het een beetje vaag), maar ik heb zoveel aan mijn doula gehad op alle vlakken. 
Ik ben zelf totaal niet zweverig, dat beeld had ik wel altijd bij een doula, maar mijn doula was echt een down to earth vrouw die mij zoveel power heeft gegeven. Kan het iedereen aanraden en zeker in een situatie als deze.

realiseer je iig dat een zwangerschap altijd schade oplevert aan je lichaam.  
incontinentie klachten, striae, veranderd gevoel bij de vagina zijn al erg gangbare.    

Bijtje82

Bijtje82

14-11-2022 om 13:47

En heb je mensen om je heen die jou kunnen helpen als je ineens bedrust moet al halverwege de zwangerschap. 

Foliumzuur/vitamine D slikken.

Je mag in Nederland niet betaald krijgen voor draagmoederschap. Dat maakt het best een heel groot offer voor een ander. Wel mogen de wensouders jouw kosten vergoeden, bijvoorbeeld minder inkomen, zwangerschapskleding, extra zorgkosten, een kolf, ritjes naar het ziekenhuis. 

Ik zou vooraf wel bespreken wat jullie van elkaar verwachten, hoe jullie dingen gaan regelen, wie welke kosten en risico's draagt zodat jullie niet voor verrassingen komen te staan. Ook over jouw rol in het leven van het kindje bijvoorbeeld. Maar bijvoorbeeld ook over borstvoeding, kolven, waar verblijft de baby in de kraamweek, wat kunnen zij betekenen voor jou net na de bevalling. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

14-11-2022 om 14:57

Ik zou ook kijken naar onverwachte dingen die hopelijk nooit gebeuren:
* (langdurige) arbeidsongeschiktheid door de zwangerschap of bevalling
* Hoe wordt jouw rol in het leven van het kind, en wat als jullie onderling ruzie krijgen of als het wenspaar uit elkaar gaat?
* Wat als een of beide wensouders overlijden? Wil jij dan voogd zijn?
* Wat als jij tijdens de zwangerschap van gedachten verandert en het kind toch zelf wil opvoeden?

Coreopsis schreef op 14-11-2022 om 14:57:


* Wat als jij tijdens de zwangerschap van gedachten verandert en het kind toch zelf wil opvoeden?

Bij iemand die geen kinderen heeft (en nooit zwanger is geweest?) zou dat mijn grootste zorg zijn. Hormonen moet je niet onderschatten.

Coreopsis schreef op 14-11-2022 om 14:57:

Ik zou ook kijken naar onverwachte dingen die hopelijk nooit gebeuren:
* (langdurige) arbeidsongeschiktheid door de zwangerschap of bevalling
* Hoe wordt jouw rol in het leven van het kind, en wat als jullie onderling ruzie krijgen of als het wenspaar uit elkaar gaat?
* Wat als een of beide wensouders overlijden? Wil jij dan voogd zijn?
* Wat als jij tijdens de zwangerschap van gedachten verandert en het kind toch zelf wil opvoeden?

Als de wensouders het kindje adopteren zijn ze juridisch de ouders, ook als ze uit elkaar gaan. Er zal dan een omgangsregeling komen tussen kind en beide wensouders. 
Juridisch bestaat meerouderschap (dus kinderen met drie of meer wettelijke ouders) nog niet.

Wat je doet bij ruzie is lastig te voorspellen omdat emoties de ratio dan nogal kunnen overschaduwen maar wel goed om over na te denken. 

Na de zwangerschap moet jij afstand doen van het kindje zodat de biologische moeder het kindje kan erkennen. Als jij getrouwd zijn of een geregistreerd partnerschap hebt, is jouw partner ook automatisch de vader van het kindje. Als je geen partner hebt of niet geregistreerd, dan kan de wensvader het kindje erkennen en gezag aanvragen. 
De vraag over hoe lang jij bedenktijd hebt of toch nee kunt zeggen tegen adoptie vind ik een moeilijke, maar wel heel belangrijke vraag. De vraag is dan wel hoe jullie dat vorm gaan geven, want de wensvader wordt ook de biologische vader zoals ik het lees. Dat geeft hem ook bepaalde rechten. De meest logische oplossing daarvoor is een co-ouderschapsregeling. Dat betekent wel dat de wensmoeder dan geen gezag heeft over het kind. Kortom...wel iets om over na te denken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.