Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op
Mayte*

Mayte*

18-07-2009 om 15:05

Ziekenhuis versus thuis bevallen

Het is zover, voor het eerst in 3 zwangerschappen heb ik de 37 weken grens gehaald en zou ik eventueel thuis kunnen bevallen. Ik denk daar nu wel heel sterk aan. Het lijkt me erg rustig en ook fijn om het helemaal buiten het medische circuit te doen.

Ik ben heel benieuwd of er meer vrouwen zijn die na eerdere ziekenhuisbevallingen voor een thuisbevalling hebben gekozen en ook hoe dat (letterlijk en figuurlijk) bevallen is.

Groet, Mayte

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Polly Shearman

Polly Shearman

18-07-2009 om 19:24

Mijn advies

We wonen in nederland, alle ziekenhuizen zijn binnen hand bereik. Dus gewoon lekker thuis blijven, als het goed blijft gaan, prima! beval je gezellig thuis. Als het niet lekker gaat ( veel pijn, te weinig ontsluiting enz enz) ben je snel genoeg in het ziekenhuis met een mediche indicatie.
Als je in ons ziekenhuis hier poliklinisch wil bevallen, lig je aan de andere kant van het ziekenhuis op de polilklinische kraamafdeling, als er dan iets is, moet je alsnog verkassen naar de verloskamer.
Dus waarom zou je het niet eerst lekker thuis proberen?
Ik weet je medische ( beval) voorgeschiedenis niet, maar heb je een reden waarom de bevalling wel eens tegen zou kunnen zitten>?

Prima bevallen

Ik wilde van mijn eerste kind thuis bevallen en dat zou ook gebeurd zijn als ik niet tijdens het persen alsnog naar het ziekenhuis moest. De haartjes waren al te zien, maar de hartslag van mijn zoon liep te veel terug tijdens de persweeën en de verloskundige wilde geen risico lopen. Het was een helse tocht naar het ziekenhuis; ik mocht niet persen maar kon het amper tegenhouden. Eenmaal in het ziekenhuisbed werd zoon na 3 x persen zonder problemen geboren. Al met al een heftige ervaring, maar een paar uur later waren we alweer thuis en was alles al snel weer vergeten. Ik ervaar het achteraf als een lastige onderbreking

De tweede zoon wilde ik per se thuis geboren laten worden en dat is ook gebeurd. Hoewel de tweede een vrij snelle maar heftige bevalling was, vond ik het heerlijk om in mijn eigen bed te liggen, onder mijn eigen douche te kunnen, en tussen mijn eigen spullen te genieten van onze nieuwe aanwinst. Zo ook bij de derde, die supersnel en gemakkelijk in hetzelfde bed geboren werd.

Mijn verloskundige heeft trouwens een grote rol gespeeld in de bevallingservaringen. Ze heeft alle drie bevallingen begeleid, heeft zelfs haar dienst omgegooid om mijn derde ook te kunnen doen. Het klikte erg goed met haar, ze bleef onder alle omstandigheden rustig en zorgde voor een fijne sfeer in huis.

Ik kan kortom een thuisbevalling alleen maar aanraden! Ik denk dat het in je voordeel is dat je al twee keer eerder bevallen bent, het is niet helemaal nieuw meer, dat helpt misschien bij het maken van de keuze.
Ik wens je heel veel succes!

Mayte*

Mayte*

18-07-2009 om 20:40

Polly en woutje

Fijn dit te lezen! Het lijkt me inderdaad heerlijk om in mijn eigen omgeving te blijven. Ik ga het sowieso thuis proberen. We wonen op 15 minuten van het universitaire ziekenhuis hier in de stad, dus als het nodig is, ben ik er zo. Het logeerbed staat inmiddels klaar op bedverhogers, dat is mentaal al een heel statement, vind ik zelf.

Op zich is er alleen bij de eerste een pomp aan te pas gekomen. Nummer twee floepte er zo uit. Maar goed, die was ook nog maar 34 weken bij de geboorte. Dit wordt wel een groter kind, maar toch...de weg is inmiddels gebaand zo je toch denken.

Groet, Mayte

Petr@

Petr@

18-07-2009 om 21:45

Thuis!

Wat fijn dat je nu de 37 wekengrens gehaald hebt!
Ik had van de oudste thuis willen bevallen, maar meneer was een sterrekijkertje dus moest ik tijdens de bevalling naar het ziekenhuis.
Bij jongste heb ik het weer thuis geprobeerd en deze meneer floepte er zo uit! (nou ja, ik heb er wel wat voor moeten doen, maar makkelijker dan nr. 1 want dat is een tangverlossing geworden).
En dat thuisbevallen is zeer goed bevallen )) Na de bevalling lekker in m'n eigen bed, jongste in de wieg op onze slaapkamer, echt super! Oudste was bij de oppas een paar deuren verder dus die kon ook snel weer naar huis en had ik mijn gezin snel weer compleet.
Suc6 met de laatste loodjes... Ik lees in gezellig wel of het ook inderdaad een thuisbevalling geworden is.

gr.
Petr@

angel3

angel3

18-07-2009 om 23:03

1 zh en 1 thuis

Bij 1e (42 wkn) was hartrslag van zoon dermate hoog bij 1 cm ontsluiting dat de verlos me doorstuurde voor een hartfilmpje. Daar aangekomen braken mijn vliezen, hartslag was oke, maar alles ging zo snel dat ik gebleven ben. iteindelijk erg fijn want hij was een sterrekijker dus een vacuum. Ik geloof erin dat zoon mij 'waarschuwde' als het ware...
2e wilde ik graag thuis. Hoopte dat het zou kunnen. Ruim 41 wkn, vliezen braken, na een paar uur een tijdje weeen en floep! de verlos was net op tijd. Fijn in mijn eigen bedje... Ik vond thuis bevallen een kadootje, maar geen must. Ik heb geen nare herinnering aan de 1e zh bevalling dus als de 2e ook zh was geweest dan was dat oke geweest. Zie het als een kadootje als het zo gebeurt. Fijne en voorspoedige bevalling gewenst (nu nog niet! even wachten...

Jacoline29

Jacoline29

19-07-2009 om 07:50

2 zh 1 thuis

Oudste zoon (39+5) begon ik thuis,moest met ambulance naar zh,niet vorderende uitdrijving,hoofd lag niet helemaal achterhoofd voor en was bijna vacuum geboren,maar met een grote knip hoefde het net niet.
2e dochter:40+1 avond van de 40wkn ik mopperen,kind was niet gekomen en ik had zwanger zijn gehad,00:00 gaan slapen,om 1:00 wakker wc,vliezen braken en 7:16 dochterlief thuis geboren,moeder bijna totaal ruptuur,dochterlief was ruim 9 pond.
3e dochter:zwangerschap verliep goed,naarmate de bevallingsdatum naderede,werd ik bang voor de bevalling als ik tot 40 wkn zou doorlopen,met 28 weken naar gyn geweest met geschiedenis dochter,met 38 wkn precies ingeleid.mooi gewicht 3480 en als ik 40 weken had doorgelopen had ik weer een 9 ponder gehad,placenta bleek heel veel voedsel nog te hebben en woog 750 gram.
beide zh bevallingen prima bevallen.thuis was ook erg fijn.

Fem

Fem

19-07-2009 om 08:53

Jacoline o.t.

Oh ja, Amber was ook zo'n zwaargewichtje. Sam en Nick waren ook al niet licht (7,5 en 8 pond). Bij hen had ik allebei een forse knip nodig. Zag dus lichtelijk op tegen de bevalling van Kyan. Hij werd geschat op 9 pond. Goede schatting! Maar nou juist bij hem bracht ik het er zonder kleerscheuren vanaf. 'Gaaf perineum' hihi. Nou ja, ik vond het inderdaad gaaf! Wat een opluchting, plassen zonder dat het zo brandt
Overigens heeft Kyan het qua voedselvoorziening ook niet slecht gehad. De placenta was bijna 1100 gram...
Groetjes Fem

Mayte

als het kan, lekker thuis en anders liever in het Martini dan in het UMCG, maar daarvoor komt mijn berichtje vast te laat

Mijn ervaring met het UMCG is bijzonder slecht.

Mayte*

Mayte*

19-07-2009 om 23:20

Mien

Nee hoor, nog niet te laat... Ik ben de eerste twee keer ook in het Martini bevallen. En dat ging prima.

Moest deze week nog aan je denken. Het lijkt me zo onverdraaglijk erg wat jullie is overkomen bij de geboorte van je dochtertje.

Lieve groet, Mayte

zon

zon

20-07-2009 om 20:20

Thuis

Ik ben bij de eerste in zh bevallen, bij de tweede en derde thuis.
Ik vond het thuis echt stukken prettig. Tijdens de bevalling, omdat je in je eigen omgeving bent en alles kan doen zoals je het zelf wil maar ook direct na de bevalling. In het zh kreeg ik de baby even bij me maar ze gingen voor mijn gevoel al snel aan de slag met wegen, allerlei testjes, badje, aankleden etc. Thuis krijg je je baby bij je en doen ze alle testjes en later het wassen en aankleden allemaal gezellig bij je op bed terwijl dit in het ziekenhuis allemaal voor je gebeurd terwijl je er niks van ziet. Daar lig je dan met je benen nog in de lucht (hechten e.d) terwijl je man al aan het genieten is van je babytje. Thuis kan je dit veel beter samen beleven allemaal.

Thuis

Ik ben 3x in het ziekenhuis bevallen, met indicatie. Ik vond het prima, ze waren aardig, ik mocht snel naar huis enz.

Maar... ik was liever thuis bevallen. Ik vond de rit naar het ziekenhuis naar, helemaal bij de laatste, toen had ik al persweeen (ging heel snel). En ik zou het ook wel aandurven, na 3x weet je toch wel wat je kunt verwachten.

Succes! En je kunt altijd tijdens de bevalling nog beslissen om toch naar het ziekenhuis te gaan. Op dat moment weet je wel wat je wilt volgens mij.

Sascha2

Sascha2

21-07-2009 om 21:20

Ziekenhuis

Tijdens mijn eerste zwangerschap had ik besloten om thuis te bevallen. Omdat zoonlief helemaal niet van bevallen wilde horen, ben ik met 42 weken ingeleid, een ziekenhuisbevalling dus. Ondanks alle ideeën die ik van tevoren had, is me die bevalling ontzettend goed bevallen. Prima begeleiding, prima verzorging en een erg goed gevoel. Bij mijn tweede zwangerschap kreeg ik een medische indicatie en moest ik in het ziekenhuis bevallen. Achteraf maar goed ook, want na de bevalling had ik teveel bloedverlies. Dat had ik niet thuis moeten hebben. Vandaar dat ik sindsdien in het ziekenhuis moet bevallen. De derde is onder verloskundig toezicht in het ziekenhuis geboren en nu, bij de vierde, zal ik weer in het ziekenhuis moeten bevallen. Beide keren uit voorzorg voor het geval ik weer teveel bloedverlies zal hebben.
Al met al ben ik bij de derde en de vierde blij, dat ik in het ziekenhuis moet bevallen. Ik kan er op tijd heen, bij het begin van de bevalling. Ik hoef dus niet tijdens de bevalling nog een keuze te maken. Bovendien wil ik thuis geen risico meer lopen. Het scheelt wellicht dat ik drie keer een erg goede ervaring heb gehad. Ik kijk dan ook niet op tegen de vierde bevalling, qua bevalplaats dan, de rest is nog even een ander verhaal

Mayte*

Mayte*

22-07-2009 om 02:27

Het is een thuisbevalling geworden

Uit volle overtuiging. Maar ook als ik gewild had, had ik niet meer naar het ziekenhuis gekund toen de vk bij me op de stoep stond. De ontsluiting was al te ver gevorderd. En ik vond/vind het geweldig! Zo rustig in vergelijking met een zk bevalling en zo fijn om thuis te zijn met je kindje. Wat een cadeautje is dat!

Ik ben trouwens bevallen van een e-nor-me zoon van bijna 4 kg. (Erg groot in vergelijking tot de kleintjes die ik hiervoor gebaard heb). Hij is prachtig!!

Dank voor al jullie ervaringsverhalen. Hierdoor heb ik wel met meer overtuiging mijn hart durven volgen.

Groetjes, Mayte

@@@gefeliciteerd@@@

SUPER!

Hartelijk gefeliciteerd met jullie grote vent!
Ik heb maar een tip: GENIET!!!!

groetjes Akka

Petr@

Petr@

22-07-2009 om 09:09

Super

dat je thuis hebt kunnen bevallen!
Gefeliciteerd met jullie (inderdaad) prachtige zoon, ik zag de foto op jullie site. En wat een mooie naam!

Ik wens jullie heel veel geluk en liefde!

liefs,
Petr@

Gefeliciteerd!

wat bijzonder, wat fijn dat hij er is !

Gefeliciteerd mayte

Wat speciaal om dat via zo'n forum mee te maken.. aangeduid dan. Van harte!

Mayte!

Ik had helemaal niet meer in jouw 'draadje' gekeken en nu ben je al bevallen van een klein (groot!) manneke!

Van harte gefeliciteerd en een warme kaars voor jullie andere manneke, wat altijd in jullie harten en leven meereist!

Gefeliciteerd!

Bijna 4 kilo, da's inderdaad een flinkerd! Maar goed dat meneer niet tot week 42 is blijven zitten.

Veel geluk samen

Temet

Biene M.

Biene M.

22-07-2009 om 18:52

Hoera!

Gefeliciteerd met jullie derde kindje!

Carolien

Carolien

22-07-2009 om 20:12

Mayte*

Gefeliciteerd met je mooie zoon. Fijn dat alles zo goed is gegaan. Hoop dat je kunt genieten. Enne, mooie datum die van gisteren, een van mijn kinderen is ook jarig op 21 juli. Voorspelt veel goeds...
Groetjes,
Carolien

liora

liora

22-07-2009 om 21:35

Fijn

Hoi Mayte,

Hartelijk gefeliciteerd! En wat fijn dat de bevalling zo mooi is verlopen.

Liora

Wat fijn!

gefeliciteerd met je kanjer, geniet van hem en je gezin!

Woutje

Bastet

Bastet

23-07-2009 om 09:33

Joepie!

Heel hartelijk gefeliciteerd met jullie grote vent,
en een kusje in de wind voor je andere ventje.
Liefs,Bastet

mijk

mijk

23-07-2009 om 10:03

Gefeliciteerd!

Met deze flinke kerel!

Liefs Mijk

Van harte

gefeliciteerd. Wat fijn dat het zo goed is gegaan en dat je blij bent met je beslissing!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.