Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Zwanger na morning after pil?

Goedenavond allemaal,

Graag zou ik hier even mijn gedachten en onzekerheden van me af willen schrijven.
Huidige situatie: 2 kids, van 3 en 1 jaar en vorige week dinsdag een morning after pil genomen na een condoomfoutje (een dag voordat ik een nieuwe spiraal zou krijgen ).
De wens voor een 3e kind is er nu niet echt bij mij en man, hoewel we het niet uitsluiten. Het 'probleem' is nu dat deze kleine kans op een zwangerschap me heel erg bezig houdt. Ik heb de map vorige week dinsdagochtend genomen en volgens mij was mijn eisprong diezelfde middag. Ik ben dus een beetje bang dat de map te laat was om de eisprong tegen te houden (ik voel meestal het groeien van het follikel heel goed. Ik ga er vanuit dat als die pijn weg is het ei is gesprongen. Misschien was het dit keer niet de ovulatie maar was het uitgesteld en daarom de pijn weg? Maar ik weet niet of dit zo snel kan). Heeft iemand hier ervaring met of kunde van de werking van de map (levonorgestrel)? Hoe snel kan de map de eisprong tegenhouden? En ik heb ook wisselende berichten gelezen over een mogelijke anticonceptieve werking van de map ná de eisprong (tegengaan van innesteling), weet iemand hoe dit zit?

Excuus voor het lange verhaal. Ik weet dat ik alleen kan afwachten maar ik maak me nogal druk omdat ik van beide kids in 1x zwanger was en dus bang ben dat de kans op een zwangerschap nog aanwezig is wat niet ideaal is omdat we het met 2 kids al flink intensief vinden, ik medicatie neem die ik niet mag hebben tijdens een zwangerschap (vanwege een aandoening die ook niet ideaal is met een zwangerschap), geen foliumzuur heb geslikt,  ik last heb gehad van pre- en postnatale depressies en een nieuwe baan heb. Al die dingen bij elkaar zijn trouwens reden dat we neigen naar geen 3e kind.  

Ik vind het al fijn dat ik het hele verhaal even opgeschreven heb, hopelijk kan ik hier een beetje van me afschrijven en wellicht ervaringen delen met anderen. 

Groeten van Caramelfudge

Ik kan me voorstellen dat je in spanning zit, maar ik heb geen idee.

Vroeg me af, heb je wel je spiraal laten zetten?

Caramelfudge

Caramelfudge

28-12-2021 om 21:03 Topicstarter

Nee, dat wilde de huisarts pas doen als ik zeker niet zwanger ben.

Je zou je bloed kunnen laten testen. Daar moet je huisarts je voor laten doorverwijzen. Dat kan al een week na je eisprong gedaan worden. 

Caramelfudge

Caramelfudge

28-12-2021 om 21:29 Topicstarter

Bedankt voor het meedenken. Als de map zijn werk gedaan heeft en de eisprong heeft uitgesteld, dan weet ik natuurlijk niet wanneer die wel was. Ik heb de afgelopen week niks gevoeld wat op een eisprong lijkt. Ik denk dat ik er vrijdag (oudjaarsdag) een testje aan waag. 

Ik weet niet hoe snel de map na inname de boel blokkeert, maar ik weet wel dat hij 0.0 meer werkt als er bevruchting heeft plaatsgevonden. Ook al neem je de pil nog geen uur daarna, bevrucht is bevrucht. Innesteling wordt dan niet meer tegengehouden. Zo ben ik ook bezwangerd. Abortusarts gaf aan dat ruim een kwart van de vrouwen die ze zag de map hadden genomen, maar als je eisprong al hebt gehad vóór de seks, of op de fiets naar de drogist, heeft hij geen zin meer

Caramelfudge

Caramelfudge

28-12-2021 om 22:02 Topicstarter

MoederBarberin schreef op 28-12-2021 om 21:36:

Ik weet niet hoe snel de map na inname de boel blokkeert, maar ik weet wel dat hij 0.0 meer werkt als er bevruchting heeft plaatsgevonden. Ook al neem je de pil nog geen uur daarna, bevrucht is bevrucht. Innesteling wordt dan niet meer tegengehouden. Zo ben ik ook bezwangerd. Abortusarts gaf aan dat ruim een kwart van de vrouwen die ze zag de map hadden genomen, maar als je eisprong al hebt gehad vóór de seks, of op de fiets naar de drogist, heeft hij geen zin meer

Oh jee, bedankt voor je antwoord. Ik ben benieuwd.. Had mijn hoop een beetje gevestigd op de verhalen dat het ook innesteling tegen kan gaan. 

Je had nog een morning-afterspiraal binnen 5 dagen kunnen zetten om een eventuele zwangerschap te voorkomen

Caramelfudge

Caramelfudge

28-12-2021 om 22:15 Topicstarter

Tulpje25 schreef op 28-12-2021 om 22:12:

Je had nog een morning-afterspiraal binnen 5 dagen kunnen zetten om een eventuele zwangerschap te voorkomen

Een koperspiraal inderdaad. Alleen had ik die net laten verwijderen vanwege klachten dus dat was ook niet ideaal. Maar goeie tip, ik had er vorige week niet per direct aan gedacht maar de huisarts heeft het ook niet benoemd. Dat is dan wel weer jammer eigenlijk.

ontspan even.  Doe een test over twee weken en dan eventueel een overtijdbehandeling. Geen man overboord

wat is trouwens een condoomfoutje? Want mss valt ook dat hartstikke mee

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

29-12-2021 om 09:55

Lieve TO, ik hoop dat je nog een beetje kunt ontspannen ondanks de stress. Foutjes gebeuren en je hoeft echt van niemand een derde kind te baren en al zeker niet nu. Gelukkig leven we in een land waarin je veilige andere opties hebt. Dus ook als de zwangerschapstest positief uitvalt, is er geen man overboord. Een overtijdbehandeling ondergaan is goed te doen. Hou dat even voor ogen. Geen paniek, er is niks aan de hand. Ook niet in het meest pech-rijke scenario kan de situatie snel hersteld worden.

Hou je haaks! 

Caramelfudge

Caramelfudge

30-12-2021 om 09:41 Topicstarter

Wat een lieve reactie niet-rechts, dankjewel. Jullie hebben beide natuurlijk gelijk. Rustig afwachten en dan verder kijken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.