Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Zwanger na sterilisatie man

Beste allemaal, 
5 jaar na de sterillisatie van mijn man bleek ik toch zwanger te zijn. Totaal onverwacht natuurlijk en ook niet de bedoeling. 
Lang verhaal maar de korte versie is:  er bleek alleen een leeg vruchtzakje te zien en veel oud bloed.  
Uiteindelijk ben ik voor curretage gegaan. 

Na alle stress en verdriet denk je dan dat het alleen nog een kwestie is van uitzoeken waar het bij mijn man nu is misgegaan. 3 maanden na zijn sterilisatie is hij getest en toen werd gezegd dat het zaad steriel was. 
Daar blijkt dus nu duidelijk verandering in gekomen te zijn. Dat weet ik zelf zeker want ik kon alleen zwanger zijn geraakt van mijn man. 
Gelukkig is mijn man daar ook van overtuigd en stond dit verder niet tussen ons in. 
Maar nu is het zaad opnieuw getest en komt er weer uit: steriel...
Uroloog geeft aan dat ze het verder op geen andere manier gaan/willen onderzoeken. 

Daarmee geeft hij mij voor mijn gevoel nog een trap na want ik weet zeker dat mijn man nog vruchtbaar is, misschien heel veel verminderd, maar dus niet helemaal onvruchtbaar.. 
Mijn man blijft achter mij staan maar het maakt mij ontzettend onzeker en verdrietig want ik ben de enige die echt 100% zeker weet dat het van mijn man moet komen en de arts zegt gewoon: Tsja we krijgen een testuitslag met onvruchtbaar.. 

Waar ik ook mee zit is dat ik dus nog een keer zwanger kan raken want als het 1 x kon gebeuren kan het ook nogmaals gebeuren en dat willen we echt niet. Al het gepieker en verdriet. Ik heb daarom nu zelf een spiraaltje maar ik en mijn man voelen ons niet gehoord. 

Zijn er mensen die zoiets vergelijkbaars hebben meegemaakt? Ik lees wel verhalen over mensen die ook zwanger werden na sterilisatie maar niet over het vervolg bij de uroloog en het onderzoek daarna.

Ik hoor heel graag ervaringen! 

Groetjes Fabia


ach wat verdrietig. Aan de andere kant snap ik wel dat ze van de medische kant weinig kunnen, ze onderzoeken een kwakje en als daar geen levende spermacellen in zitten dan tja..hoeveel kwakjes moet je onderzoeken

je kan kiezen voor sterilisatie voor jezelf anders?  Ik zou het meer met je huisarts bespreken dan met je gyn. 

Wat een lastige situatie!
Is er een seconde opinion mogelijk?

Gelukkig blijft je man achter je staan. Het zou wat zijn als hij dit zou zijn als bewijs voor vreemdgaan. 

Ik heb wel eens gelezen dat het wel degelijk mogelijk is dat een zwangerschap ontstaat zonder bevruchting. Het is vziw heel zeldzaam en zo'n zwangerschap leidt nooit tot een kind.
Ik zou een gesprek aanvragen met de gynaecoloog over de vraag hoe het toch mogelijk is dat jij zwanger bent geworden hoewel er volgens medische onderzoeken geen bevruchting kan zijn geweest. Wat klopt er hier niet: zijn die onderzoeken bij het sperma van je man niet goed geweest, of is er een zwangerschap ontstaan zonder bevruchting? Want let wel, er was sprake van een leeg vruchtzakje. Geen embryo. 

Fabia

Fabia

22-12-2022 om 11:08 Topicstarter

@absor: bedankt voor je reactie. Ja ik ga het bij mijn gyneacoloog navragen. Zeker na de reactie van temet

@alhambra: bedankt voor je reactie. Nou dat was ook mijn idee.. stel je voor dat mijn man zou twijfelen. Ik heb geen enkel 'bewijs' en ik dacht dat het wel direct duidelijk zou zijn na onderzoek bij hem. Gelukkig twijfelt hij niet maar bij mij blijft het toch knagen. 

@ temet: ook bedankt voor het reageren.
Echt? Kan dat? Ik had er al naar gezocht maar vond er niks over en ik dacht dat dat echt onmogelijk was.. de gyneacoloog heeft daar niks over gezegd maar dat was ook voordat het zaad onderzoek weer steriel aangaf. 
Ik ga dit dan zeker vragen bij mijn controle! Er was inderdaad geen embryo! De eerste echo niet en een week later ook niet. 

alhambra schreef op 22-12-2022 om 10:50:

Wat een lastige situatie!
Is er een seconde opinion mogelijk?

Gelukkig blijft je man achter je staan. Het zou wat zijn als hij dit zou zijn als bewijs voor vreemdgaan.

Nou ja, ik denk dat elk weldenkend persoon zich na die 2e steriele uitkomst wel even 3 keer achter de oren krabt. 

Je zou het ook kunnen laten onderzoeken toch? Ik weet niet of de procedures allemaal hetzelfde zijn, maar als ik het goed begrepen heb, hebben ze bij mij de zaadleider doorgeknipt, de uiteindes van elkaar "weggevouwen" en dichtgebrand. Als er toch iets doorgegelipt is, dan zouden die uiteindes toch in elk geval weer richting elkaar moeten zitten toch? Of moet je, omdat te controleren, weer open gehaald worden? 

Elpisto schreef op 22-12-2022 om 11:25:

[..]

Nou ja, ik denk dat elk weldenkend persoon zich na die 2e steriele uitkomst wel even 3 keer achter de oren krabt.

Je zou het ook kunnen laten onderzoeken toch? Ik weet niet of de procedures allemaal hetzelfde zijn, maar als ik het goed begrepen heb, hebben ze bij mij de zaadleider doorgeknipt, de uiteindes van elkaar "weggevouwen" en dichtgebrand. Als er toch iets doorgegelipt is, dan zouden die uiteindes toch in elk geval weer richting elkaar moeten zitten toch? Of moet je, omdat te controleren, weer open gehaald worden?

Bij mijn man hebben ze een echo gemaakt om te controleren of de zaadleiders niet geblokkeerd waren toen we in het medische traject voor een kind zaten. Dus ik zou verwachten dat ze het andersom ook kunnen controleren met een echo.

Fabia

Fabia

22-12-2022 om 11:34 Topicstarter

@ elpisto: ja precies.. ik snap dat deze uitkomsten wel voor vragen zorgen! Dat vind ik niet gek. 
Maar omdat ik de enige ben die dus zeker weet dat het van hem is, is het zo belangrijk voor mij dat een arts dan meedenkt.
Met een scan kan het blijkbaar niet gezien worden. En open maken deed hij niet (willen we bij deze arts ook niet meer ondertussen) want ja de test laat zien steriel.

Maar ik weet dat het niet kan kloppen dus dat frustreert me enorm.

Fabia

Fabia

22-12-2022 om 11:36 Topicstarter

zo 'n test meet trouwens een ondergrens blijkbaar.. dus minder dan 100 is steriel.. maar ik denk dan: kunnen ze niet tot de laatste cel kijken... 

Fabia

Fabia

22-12-2022 om 11:37 Topicstarter

@ tara82: dat gaan we zeker navragen want je zou toch denken dat dat dan inderdaad ook moet kunnen!

Fabia schreef op 22-12-2022 om 11:36:

zo 'n test meet trouwens een ondergrens blijkbaar.. dus minder dan 100 is steriel.. maar ik denk dan: kunnen ze niet tot de laatste cel kijken...

Precies en dat is het hele punt. Van een kennis was zijn zaad ook steriel, wil je dan kinderen dan gaan ze toch een bepaald.trjaect in en bewerken ze dat zaad zodat er toch een zwangerschap kan ontstaan.....kan maar dat is echt een lang en vermoeiend traject. Zo erg dat die kennisen van ons er toen een pauze in gelast hebben.

Tijdens die pauze raakte ze toch zwanger van hem (dat is 100% zeker gezien het uiterlijk van hun kind). En twee maanden na de geboorte van dat kind raakte ze weer zwanger. 

Ondanks dus dat dat met het (onbewerkte) zaad van de man dat volgens de medische normen niet zou kunnen.

Second opinion bij andere arts is misschien een idee.

Internet zegt en ook eigen ervaring dat sterilisatie 100 procent veilig is .
Je wordt na 3 mnd gecontroleerd .
Jouw man is nu weer steriel verklaard dus de leiders zijn niet aan elkaar gegroeid.
Wat je trouwens ook echt heel zelden hebt.
Dus raar verhaal .

Fabia

Fabia

22-12-2022 om 12:09 Topicstarter

@roos55: dus? Dat is het hele punt. Ja het is een raar verhaal maar het is wel de waarheid. En dat is voor mij dus heel pijnlijk en verdrietig

jeetje heftig... ik zou dan ook echt willen bewijzen dat ik niet ben vreemdgegaan want zo komt t nu wel over en oke als jouw man je gelooft maar snap dat je t toch wil bewijzen want wie weet wat er in hem omgaat nu... maar heb helaas geen verstand hiervan... ik hoop dat je t toch kan bewijzen op de een of andere manier, mss bij een andere gyn?

Roos55 schreef op 22-12-2022 om 12:06:

Internet zegt en ook eigen ervaring dat sterilisatie 100 procent veilig is .
Je wordt na 3 mnd gecontroleerd .
Jouw man is nu weer steriel verklaard dus de leiders zijn niet aan elkaar gegroeid.
Wat je trouwens ook echt heel zelden hebt.
Dus raar verhaal .

N=1 natuurlijk he, en dus geen bewijs. We hebben hier toch geen reden om aan te nemen dat TO tegen ons allemaal zit te liegen? Waarom zou ze?

'Wonderen' gebeuren, in zowel positieve als negatieve zin. Zie ook het verhaal van Decembermama. Zelf ken ik ook zo'n verhaal, 5 jaar medische molen, het lukte allemaal niet, en toen ze gestopt waren met het hele circus is ze twee keer op natuurlijke wijze zwanger geraakt. Waarvan 1 tweeling die volgens hun DNA eeneiig zijn, maar die toch echt verschillen van uiterlijk, inclusief haarkleur. Schiet mij maar lek.

@TO: wat ontzettend vervelend voor jou en je man! Ik hoop dat jullie ooit nog een verklaring vinden. Ik zou zeker een second opinion aanvragen. En misschien wil jullie huisarts er wel in duiken? Of een gyn in opleiding in een academisch ziekenhuis? Die ziekenhuizen zijn vaak wel geïnteresseerd in 'speciale gevallen'. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.