Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Zwangerhap

Iemand bekend met de app Zwangerhap? Ik ben echt een alleseter en als alles goed gaat worden over twee dagen de blastocysten geplaatst dus ik wil graag iets onder handbereik hebben waar ik snel kan checken of ik iets wel of niet kan eten. (Kan het natuurlijk ook even door Google halen maar ik hou nogal van een app).

Alvast bedankt! Natuurlijk is een andere app ook fijn. Ben niet echt op zoek naar een zwangerschapsapp; misschien als de plaatsing lukt iets om samen met de ouders te bekijken maar voor nu moet ik wel eten alsof ik zwanger ben dus iets op eten gefocust zou handig zijn. 

Waarom niet gewoon de app downloaden en kijken of je het zelf iets vind? 

Ik heb de app gebruikt toen ik zwanger was en vond het wel fijn. Bijvoorbeeld bij vis, dan zie je gelijk een overzicht wat wel kan en wat soms mag en wat wordt afgeraden. 

Ik vind de ZwangerHap app heel fijn werken. De eerste periode keek ik alleen op de website van het Voedingscentrum, dat is dezelfde database. Maar de app heeft een groot voordeel ten opzichte van de website. De app stuurt namelijk ook een push notificatie als er iets mis is met een voedingsmiddel. 
Verder zou ik zeggen maak jezelf niet gek. Ik heb een aantal keer gehad dat ik iets had gegeten wat achteraf gezien niet mocht. De eerste keer maakte ik mij daar best zorgen om. Maar je kan nu eenmaal niet alles op voorhand checken.
Nog een andere tips, als ik uit eten ga meld ik elke keer dat ik zwanger ben, ook al kan je er nu niet echt meer omheen. En dat ik bijvoorbeeld geen rauwe groente als taugé op mijn broodje wil.

Ik heb die app ook, is van het voedingscentrum. Hij is gratis, dus waarom niet proberen? Verwijderen kan altijd weer. 
Bij mijn terugplaatsingen hield ik me ook altijd braaf aan de regels, ondanks dat mijn gyn dat nogal overdreven vond (je bent pas zwanger als de test zegt dat je zwanger bent). Ik vond ook (net als jij, geloof ik): vanaf de terugplaatsing ben je PUPO: pregnant until proven otherwise. Sterker nog, een paar dagen voor de terugplaatsingen dronk ik al geen alcohol meer. Wij hadden 5d blastocysten, dus zeker 6 dagen ervoor geen alcohol meer. 
Terug naar de app: je kan per categorie zoeken, bijvoorbeeld binnen broodbeleg: wat mag ik? Ik kijk daar wel eens als ik geen inspiratie heb qua wat ik wil eten. Als je je bij iets specifieks afvraagt of het "mag", is er ook een zoekbalk waar je bijvoorbeeld "brie" of "biefstuk" ofzo kan invoeren. Je kan ook de meldingen inschakelen, waardoor je bericht krijgt als er bijvoorbeeld een terugroepactie is vanwege mogelijke bacteriën oid in een batch saladekuipjes ofzo. Zelf heb ik die meldingen niet aan staan. Ik vind de app wel fijn, kijk er zeker niet dagelijks, maar als je snel iets wil opzoeken (in de supermarkt of in een restaurant ofzo) vind ik hem zeker heel handig. 

Oh haha, KillerQueen en Yvaine waren me voor. Maar volgens mij zijn we redelijk eensgezind

Hopelijk blijft je eerstvolgende blasto "plakken"!

MelMel

MelMel

09-03-2023 om 08:19 Topicstarter

KillerQueen schreef op 09-03-2023 om 07:53:

Waarom niet gewoon de app downloaden en kijken of je het zelf iets vind?

Ik heb de app gebruikt toen ik zwanger was en vond het wel fijn. Bijvoorbeeld bij vis, dan zie je gelijk een overzicht wat wel kan en wat soms mag en wat wordt afgeraden.

Heb je wel gelijk in - ik heb de afgelopen week tig apps uitgeprobeerd en weer gedeelte voor mijn rooster schrijven op het werk en was een beetje download moe eerlijk gezegd 

MelMel

MelMel

09-03-2023 om 08:22 Topicstarter

Yvaine schreef op 09-03-2023 om 07:56:


Verder zou ik zeggen maak jezelf niet gek. Ik heb een aantal keer gehad dat ik iets had gegeten wat achteraf gezien niet mocht. De eerste keer maakte ik mij daar best zorgen om. Maar je kan nu eenmaal niet alles op voorhand checken.
Nog een andere tips, als ik uit eten ga meld ik elke keer dat ik zwanger ben, ook al kan je er nu niet echt meer omheen. En dat ik bijvoorbeeld geen rauwe groente als taugé op mijn broodje wil.

Dat is een goede tip; maak jezelf niet gek. Maar ik ben draagmoeder, nog nooit zwanger geweest en wil het dus graag voor de wensouders zo correct mogelijk doen. Er zijn andere dingen waarin ik me iets minder kan voegen aan alle adviezen (ik moet gewoon werken en diensten draaien bijvoorbeeld) maar op mijn eten letten is een relatief kleine moeite. 

Da's nog wel een goeie; van uit eten gaan inderdaad om daar op te letten en iets te zeggen. 

MelMel

MelMel

09-03-2023 om 08:23 Topicstarter

Fijn afrodite05 - jullie zijn nogal eensgezind. Ik heb hem gedownload!

Is er zoveel veranderd dan sinds tien jaar geleden?

Oma spreekt 😜. In mijn ‘tijd’ (elf zwangerschappen tussen 1998 en 2012) Was het vooral geen rauwe vis en vlees, geen producten met lever, geen rauwmelkse kazen, niet roken en geen alcohol. 

SuzyQFive schreef op 09-03-2023 om 20:20:

Is er zoveel veranderd dan sinds tien jaar geleden?

Oma spreekt 😜. In mijn ‘tijd’ (elf zwangerschappen tussen 1998 en 2012) Was het vooral geen rauwe vis en vlees, geen producten met lever, geen rauwmelkse kazen, niet roken en geen alcohol.

Garnalen (in alle mogelijke vormen, dus ook kroepoek) mogen niet meer, net als een heleboel soorten vis (oa tonijn, ook gebakken/gekookt/ingeblikt), vanwege mogelijke zware metalen of toxines of hoe het allemaal heet. Groente mag alleen als het heel goed gewassen is en dingen als kiemgroente (taugé bijvoorbeeld) moet eerst goed verhit zijn geweest ivm mogelijke toxoplasmose. En daarnaast wat jij noemt. Tenminste, dat is wat ik uit mijn hoofd weet



Ik denk dat het belangrijk en slim is om te bedenken waarom bepaalde dingen niet mogen tijdens de zwangerschap.

Rauw vlees, gerookte zalm, rauwmelkse kaas etc mogen niet omdat daar een bacterie in kan zitten. Voor de overdracht van een bacterie is één hap voldoende--> dus niet eten

Garnalen, kaneel, andere kruiden, leverworst etc daar zitten stofjes in die in grotere hoeveelheden gevaar op kunnen leveren. Daarvan kan het dus echt geen kwaad als je een keer hier wat van eet.

Die app heb ik ook heel veel gebruikt. Wel aantal dingen gegeten die niet werden aangeraden. Drop bijv wordt aangeraden maar 2 per keer ofzo. At soms een zak leeg in 3 dagen

MelMel

MelMel

13-03-2023 om 17:36 Topicstarter

Ik ben onverwachts in Nederland en vind het nu een beetje jammer dat ik weet van die 8 dropjes per dag (bedankt Rozi en bedankt Zwangerhap) want ik houd erg van drop en ben hier niet vaak. Nou ja, heb dus braaf acht dropjes uitgeteld, wel zo gezond en dan word ik niet misselijk vanavond. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.