Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Zwangerschap vaststellen met gebruik minipil

Hoi, ik ben een meisje van 16 jaar en ik heb een aantal vragen met betrekking tot de minipil en seks. Ik ben 2 maanden overgestapt naar de minipil desogestrel omdat ik van de combinatiepil te veel bijwerkingen kreeg. Sindsdien ben ik niet meer ongesteld geworden. Mijn huisarts gaf aan dat dit een normale bijwerking is. Nu heb ik een vriend en we hebben regelmatig seks. Tijdens de seks gebruiken we altijd een condoom. Nou stel de condoom scheurt of ik vergeet een keer mijn pil ofzo, hoe kan ik dan vaststellen of ik zwanger ben. Ik heb geen menstruatie meer. Ik dacht zelf dat de enige optie is een zwangerschapstest, maar dat is toch niet te doen als je je iedere maand moet laten testen? Ik ben gewoon bang dat ik zwanger raak en ik het niet door heb. Kan iemand mij hiermee helpen? 

De minipil is veel gevoeliger dan de combinatiepil. Bij de eerste is het risico op slechte werking veel groter als je hem vergeet of niet iedere dag op dezelfde tijd neemt, dan bij de tweede. Ik had dat als 16 jarige niet gekund (stappen, logeren, algehele puberbrein perikelen). Heeft de huisarts geen andere opties voor anticonceptie met je besproken? De nuvaring of implanon bijvoorbeeld? 
Hier kun je zelf eens kijken naar alle beschikbare opties om te kijken wat het beste bij je past, daar kun je dan nog eens over praten met je huisarts: https://www.anticonceptie.nl/

Wat goed dat je ook een condoom blijft gebruiken! 

De pil voorkomt in principe een eisprong, maandelijks heb je dus ook geen menstruatie maar een onttrekkingsbloeding.

als de condoom scheurt dan kan je voor de zekerheid altijd een morning-afterpil halen bij de apotheek, dat voorkomt een eventuele innesteling. 

als je de pil vergeet las je een stopweek in waarin je dan geen seks hebt in die week en dan na 7 dagen weer begint met de pil. 

Anoniem161824

Anoniem161824

13-03-2022 om 21:33 Topicstarter

MoederBarberin, 

Ik heb wel met de huisarts gesproken over meerdere soorten anticonceptie, maar ik had voor mijzelf al besloten dat ik wou beginnen met de pil. Ik was namelijk bang dat als ik bijvoorbeeld een implanon zou laten plaatsten en ik er bijwerkingen van kreeg ik hem er weer uit moet laten halen en ik kijk hier wel tegenop. De prikpil kijk ik ook tegenop omdat ik dan telkens terug moet naar mijn huisarts. Verder kan ik ook niet tegen te veel oestrogeen wat in anticonceptie zit zoals de combinatie pil, vandaar dat ik nu de minipil slik.

Ik maak me soms gewoon zorgen dat er iets fout is gegaan als bijvoorbeeld de pil 2 uurtjes later dan normaal ineem of dat er iets fout gaat met de condoom.

Een condoom blijven we zeker gebruiken want we zitten echt niet te wachten op een zwangerschap.

Anoniem161824

Anoniem161824

13-03-2022 om 21:38 Topicstarter

Gatekeeper,
In principe staat in mijn bijsluiter dat als ik de pil 36 uur na mijn laatst geslikte pil inneem hij nog gegarandeerd betrouwbaar is. Ik hou er natuurlijk wel rekening mee dat de betrouwbaarheid wel een beetje zal afnemen. 
De minipil die ik slik heeft ook geen stopweek. Ik slik gewoon 28 pillen per strip en als die op is begin ik meteen met de volgende.

Als je er heel zenuwachtig van wordt, zou ik voor je eigen gemoedsrust toch een tijdje maandelijks testen. Dan krijg je op een gegeven moment vast meer vertrouwen in je anticonceptie en wordt dat 'voor de zekerheid testen' vanzelf ook weer overbodig.  (behalve natuurlijk als er een keer reden voor twijfel is).

Ik heb (hier?) wel eens tips gelezen over waar je goedkope tests kan halen. Die prijs viel echt reuze mee. Ik ben alleen vergeten bij welke winkel. Maar misschien weet iemand anders hier dat? 

yette schreef op 14-03-2022 om 06:15:

Als je er heel zenuwachtig van wordt, zou ik voor je eigen gemoedsrust toch een tijdje maandelijks testen. Dan krijg je op een gegeven moment vast meer vertrouwen in je anticonceptie en wordt dat 'voor de zekerheid testen' vanzelf ook weer overbodig. (behalve natuurlijk als er een keer reden voor twijfel is).

Ik heb (hier?) wel eens tips gelezen over waar je goedkope tests kan halen. Die prijs viel echt reuze mee. Ik ben alleen vergeten bij welke winkel. Maar misschien weet iemand anders hier dat?

Goedkope zwangerschapstesten kun je bij kruidvat of action kopen. Waarschijnlijk ook bij andere drogisten. Eigen merk is gewoon prima. 

Wanneer je de pil slikt stop je cyclus. Je krijgt dan geen eisprong en geen menstruatie om een zwangerschap te voorkomen. Hooguit kun je tijdens je stopweek een onttrekkingsbloeding krijgen, maar dit is dus geen echte menstruatie en niet iedereen krijgt altijd een bloeding tijdens de stopweek. Je bloedingen bijhouden tijdens je stopweek is dus geen goede methode om bij te houden of je niet zwanger bent. 

Ik zou je aanraden om naast de pil ook een condoom te gebruiken. Over het algemeen ben je dan voldoende beschermd. Maar goed wie seks heeft kan in theorie altijd zwanger raken met een kans van 1 tot 2% ongeveer. 

Niks mis met regelmatig een test. Daarbij zou ik gewoon een vast moment nemen om de pil te slikken, bijvoorbeeld als je opstaat. Eventueel een wekker op de telefoon als herinnering.

Viva-amber schreef op 14-03-2022 om 09:28:



Ik zou je aanraden om naast de pil ook een condoom te gebruiken. Over het algemeen ben je dan voldoende beschermd. Maar goed wie seks heeft kan in theorie altijd zwanger raken met een kans van 1 tot 2% ongeveer.

Heb je de vraag wel goed gelezen? 

Ik herken je onzekerheid wel, dat had ik in het begin met het mirenaspiraal ook. Dan word je ook niet meer ongesteld.
Ik heb toen ook het eerste jaar best regelmatig (elke 2 maanden ongeveer denk ik) een zwangerschapstest gedaan. Nu na tig jaren doe ik het heel incidenteel nog wel eens als ik gekke klachten heb die wel eens op een zwangerschap zouden kunnen lijken. 
Bij de action koop je 2 testen voor €1,50. Dus €0.75 per stuk. Dat is te overzien.

Wat ben je verstandig voor je leeftijd. Super van jullie allebei. Als de minipil zoveel stress opleverde zou ik toch gaan nadenken over bijvoorbeeld de prikpil. Je moet dan idd steeds weer naar je huisarts maar dat is maar 1x per 3 maanden. Dus 4x per jaar. Dat valt mee toch. 

Voor de zekerheid elke maand op een vaste datum testen zou je ook kunnen doen, gewoon voor je eigen geruststelling. De testen van Action zijn prima. Of Kruidvat. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.